Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@20:10:12 GMT

اثرات مخرب آلاینده های جوی بر ژن انسان ها

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۸۴۶۳

اثرات مخرب آلاینده های جوی بر ژن انسان ها

به گزارش ایسکانیوز، ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که سوم و چهارم بهمن امسال در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود، قرار است به نقش اثرگزار آلاینده های جوی در ژنتیک و سلامت شهروندان بپردازد. دکتر قاسم آهنگری عضو کمیته علمی همایش امسال درباره مهم ترین تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر ژنتیک گفت: آلاینده های مختلف موجود در شهرهای پر جمعیت دنیا به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی ژن اثر میگذارند و باعث بروز بیماری های اعصاب وروان، بیماری ام اس، سرطان و بیماری آسم آلرژیک به خصوص در کودکان، می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: درمان این بیماری ها بسیار پیچیده بوده و برای وزارت بهداشت هزینه های زیادی را ایجاد می کند که این هزینه ها هم به ضرر جامعه بوده و هم برای افراد جامعه مشکلات زیادی به همراه دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ایران افزود: با افزایش آلاینده های موجود درهوای شهرهای آلوده، ژن‌ها آن قدر تغییر ماهیت می‌دهند که به طور کامل از بین رفته و ژن دیگری تولید می شود که در این صورت شاهد بروز انواع سرطان‌ها در افراد جامعه هستیم.
دکتر آهنگری گفت: مطالعات ژنتیک مختلفی در خصوص تغییرات کروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها انجام شده است و در نهایت به نتایجی همچون تخریب DNA، افزایش اشکالات ژنتیکی در جنین و مادر، کاهش شدید درصد تحریک اسپرم و در نهایت ناباروری در مردان، دست یافته ایم. همچنین قابل توجه است که این تغییرات ژنتیکی تنها در یک نسل باقی نمی ماند و در آینده به نسل های بعدی منتقل شده و حتی ممکن است منشا بسیاری از بیماری ها در آینده شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته به دلیل مشکلات ناشی از مصرف سوخت های کربوهیدراتی و استفاده روز افزون از وسایل نقلیه شخصی، میزان آلاینده ها افزایش یافته و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از سوخت هایی که برای گرمایش استفاده می شوند و یا دود تولید شده از شهرک های صنعتی و نیروگاهها ، در افزایش آلاینده های خطرناک نقش به سزایی دارند.متاسفانه این آلاینده ها ساخته خود بشر بوده و در حال حاضر میزان زیادی از سلامت افراد را در جوامع مختلف به خطر انداخته است.
دکتر آهنگری در خصوص راهکارهای مناسب برای کاهش آلاینده ها گفت: افزایش آگاهی عمومی، کاهش مصرف انرژی و افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی باعث می شود تا آلودگی هوا کاهش یافته و بودجه هایی که در حال حاضر بیشتر صرف درمان بیماری های لاعلاج می شود، به پروژه های عمرانی و تحقیقاتی اختصاص یابد.

701

مدیریت آلودگی هوا و صدا آلاینده آلودگی هوا ژن انسان

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۸۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست امروز، شاخص کیفیت هوای شهر شیراز ساعت یازده امروز عدد۶۴ (وضعیت شاخص: قابل قبول) است.
شاخص کیفیت هوا AQI، کیفیت هوا را در شش دسته قرار می‌دهد که هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می‌سازد.
این شش دسته به شرح زیر است:
پاک: میزان AQI در این حالت بین ۰ و ۵۰ است. کیفیت هوا رضایت بخش است و آلودگی هوا بی خطر یا کم خطر است.
قابل قبول: میزان AQI در این حالت بین ۵۱ تا ۱۰۰ است. کیفیت هوا قابل قبول است اگرچه بعضی از آلاینده‌ها ممکن است برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد به عنوان مثال کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه‌ای دارند ممکن است علائم تنفسی از خود بروز دهند.
ناسالم برای گروه‌های حساس: میزان AQI در این حالت بین ۱۰۱ و ۱۵۰ است. بعضی از افراد گروه‌های حساس ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند. برای مثال مردمی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با ازن متحمل می‌شوند، اما مردمی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می‌شوند. ولی وقتی آلودگی هوا در این سطح قرار دارد عموم مردم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.
ناسالم: هر فردی ممکن است اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که مقدار آن بین ۱۵۱ و ۲۰۰ است، تجربه کند. اعضای گروه‌های حساس بیش از سایرین اثرات جدی را بر سلامت خود تجربه می‌کنند.
خیلی ناسالم: در این حالت AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار دارد و هشداری برای سلامتی بحساب می‌آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است اثرات جدی تری را بر سلامت خود تجربه کند.
خطرناک: AQI در این وضعیت از ۳۰۰ بالاتر است و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

دیگر خبرها

  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول
  • بارورسازی ابرها می‌تواند منجر به اثرات فاجعه بار شود
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد