Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-هیربد معصومی، معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تخصیص5000 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت دولت به شهرداری‌ها به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری خبر داد و گفت: این تسهیلات به صورت وام با بهره ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شود. هیربد معصومی با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور در جلسات متعدد کارگروه کاهش آلودگی هوا در نهاد ریاست جمهوری شرکت کرده و از سال گذشته نیز تلاش‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا با الویت کلانشهرها داشته است، گفت: به دلیل حساسیت موضوع آلودگی هوا، رئیس جمهور شخصا  موضوع را رصد می‌کردند و سال گذشته نیز دولت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها قرار داد که شهرداری‌ها از این تسهیلات استفاده و نسبت به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از سال ۸۹ به بعد وزارت کشور اتوبوس یا تسهیلاتی را در اختیار شهرداری‌ها قرار نداد و کمک‌های اعتباری نیز قطع شد. اما بعد از سال ۸۹ برای اولین بار این اتفاق در دولت یازدهم افتاد.

معصومی افزود: در حقیقت در دولت یازدهم چند کار خوب انجام و شعارها تبدیل به عمل شد. در ابتدا کمیسیون مخصوص شهرداری‌ها به نام کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها تشکل شد که این کمیسیون می‌تواند مشکلات و مسائل شهرداری‌ها را در کشور رصد و در قسمت‌هایی که نیاز به اصلاح قانون باشد، تغییراتی انجام می‌دهد. به عبارت دیگر این اقدام بسیار مثبت است زیرا قبلا چنین فرصتی در اختیار شهرداری‌ها نبود.

معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشوردر خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز اظهار کرد: چندین بانک به عنوان بانک عامل برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی معرفی شدند و حتی به شهرداری‌ها نیز ابلاغ کردیم که در استان‌ها با هر بانکی که مشغول به کار هستند، می توانند در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز با همان بانک کار کنند. بنابراین  بانک ‌های ملت‌، ملی، صادرات، تجارت و ... به پای کار آمدند و کار با آنها آغاز شد. همچنین بانک مرکزی نیز همکاری بسیار خوبی باسازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور داشت.

معصومی با بیان اینکه بانک‌ها امانتدار پول مردم هستند و ضابطه‌های خاص خود را دارند و از طرفی نیز بایستی ضمن حمایت از سیاست‌های دولت از اموال مردم نیز حفاظت کنند، گفت: بانک‌ها معتقد بودند اگر شهرداری‌ها به هر شکلی نتوانستند اقساط خود رابه بانک‌ها پرداخت کنند، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور یا به عبارتی وزارت کشور تضمین دهد تا از محل وجوه قانونی که در اختیار سازمان و متعلق به شهرداری‌هاست، این اقساط را مستقیما سازمان پرداخت کند.

وی با بیان اینکه  شهرداری‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی هستند و بانک‌ها اعتقادشان براین بود که شهرداری‌ها شاید نتواند اقساطشان را پرداخت کنند و باید مطمئن باشند که این پول باز خواهد گشت، گفت: بنابراین این تضمین از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور انجام شد و برای اولین بار شهرداری ها از سوی دولت ضمانت شد.

معصومی ادامه داد: برای انجام این کار نیاز به اذن دولت داریم و نیازمند مصوبه‌ای از هیات محترم وزیران هستیم که این امکان را فراهم آورد و  اینکه به شهرداران کلانشهرها اعلام کردیم که از شورای شهر خود این مصوبه را اخذ کنند و این وکالت را بگیرند تا در مواقع لزوم از وجوهی که توسط دولت در اختیار شهرداری ها گذاشته می شود توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به بانک‌ها پرداخت شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته شهرداری‌ها به دلیل مشکل ارایه ضمانت به بانک‌ها، نتوانستیم از آن ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات استفاده کنیم. اگرچه در آن موقع حتی شهرداری‌ها برخی کارها را انجام و حتی تخصیص سهمیه‌ ها نیز مشخص شد و حتی بعضی از شهرداری‌ها نیز تا مرحله پرداخت وجه پیشرفت رفتند، اما بحث‌های اداری مانع از انجام این کار شد.

معصومی در ادامه اظهار کرد: امسال نیز دولت ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها قرار داده است که این تسهیلات به صورت وام با بهره ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شود و از آن میزان وام  نیز ۱۰ واحد آن را خودروساز تخفیف می‌دهد و باقی آن را شهرداری پرداخت می‌کند.

معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: امیدواریم بتوانیم به کمک بانک‌ها امسال این اقدام را عملیاتی کنیم و با چندین خودروساز ( اتوبوس و مینی بوس) که مورد تایید وزارت صنعت، معدن، تجارت است و کیفیت آنها استاندارد است، اقداماتی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه چندین عامل مانند کیفیت بنزین و خودرو و...منجر به بروز آلودگی‌ هوا می شود، اظهار کرد: اگر همه اقدامات انجام شود، اما بنزین استاندارد نباشد و اتوبوس‌های تولید شده نیز استاندارد نباشد، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را آغاز کنیم.

تولید و توزیع ۴۰۰ اتوبوس در مناطق مرزی و محروم/۴۰ هزار پیکان تاکسی از رده خارج شد

معصومی همچنین از تخصیص وام ارزان قیمت به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به غیر از کلانشهرها خبر داد و گفت: سال گذشته علاوه بر کلانشهرها برای سایر شهرها وام ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌های ۱۸ شهر که بیشتر آنها شهرهای مرزی و محروم بودند، گذاشته شد و حدود ۴۰۰ اتوبوس در آینده نزدیک در اختیار این شهرها قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه  تعدادی از شرکت های خارجی نیز در خصوص تولید اتوبوس‌های برقی اعلام آمادگی کردند، گفت: براساس اقتصاد مقاومتی هیچ کالایی به صورت کامل (CBU) نمی تواند وارد و باید برطبق احکام اقتصاد مقاومتی حداقل ۵۵ درصد آن تولید داخل باشد و انتقال تکنولوژی هم بایستی ظرف مدت زمان معقولی صورت گیرد و این امر نیز موجب اشتغال زایی در کشور خواهد شد.

معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری  نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۵۵ هزار تاکسی جدید تحویل داده شده است و بیش از ۴۰ هزار تاکسی پیکان از رده خارج شده است و تاکسی‌های جدید جایگزین و فاقد آلودگی بوده و موجب ارتقاء کیفیت زیست شهروندان خواهد شد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۶۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!

نهضت ساخت و ساز و نوسازی به ویژه در بافت فرسوده در دولت سیزدهم جانی تازه به خود گرفت، این مهم در منطقه ۱۰ تهران که از بافتی قدیمی و فرسوده رنج می‌برد، ضرورتی انکارناپذیر است که البته نوسازی آن با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، نوسازی مسکن یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است که از ابتدای کار با جدیت شروع و پیگیری شد؛ این مهم بویژه در کلانشهر تهران که با خطر وقوع زلزله روبروست با همتی دوچندان در حال انجام است.

شهرداری تهران دوشادوش دولت مردمی و در راستای سیاست‌های آن، نوسازی بویژه در بافت فرسوده را با اتخاذ بسته‌های تشویقی از اعطای تراکم بیشتر تا تسهیل و تخفیفات ویژه در صدور پروانه دنبال کرده است.

کاهش زمان صدور پروانه ساخت در این دوره مدیریت شهری علی الخصوص در بافت فرسوده و اعطای تراکم بیشتر در صورت تجمیع املاک هم در دستور کار قرار گرفته و به صورت کلی شاهد رونق گرفتن ساخت و ساز در این نزدیک سه سال دوره مدیریت شهری هستیم.

این بسته‌های تشویقی در حوزه تسهیلات و وام‌های اعطایی در بافت فرسوده تهران نمود بیشتری هم داشته و سیاست‌ها به شکلی بوده که سازندگان عمده برای ساخت و ساز رغبت بیشتری پیدا کنند.

شهرداری در برخی محله‌های قدیمی تهران از جمله نفرآباد خودش دست بکار شده و با ساخت مسکن و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی، عزمی جدی برای نوسازی دارد و تا حدی توانسته مردم را با خود برای این امر مهم همراه کند بویژه اینکه یک طبقه اضافی تشویقی به سازنده داده می‌شود.

منطقه ۱۰ تهران هم از این قاعده مسثنی نیست و در راستای سیاست‌های ابلاغی و تشویقی برای نوسازی به ویژه در بافت فرسوده، آستین بالا زده، این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم این منطقه برغم وسعت کم خود یکی از پرتراکم ترین مناطق ۲۲ گانه پایتخت به لحاظ جمعیت است.

کوچه‌های باریک و تو در تو و عرض کم معابر در منطقه ۱۰ تهران موجب شده که اگر اتفاقی مثل زلزله یا بحران‌های احتمالی رخ دهد، کار امداد رسانی در این نقطه پایتخت با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

در این راستا شهرداری منطقه سعی کرده با اعطای تراکم بیشتر و عقب نشینی خانه‌های جدید، عرض معابر را بیشتر کند تا در صورت وقوع بحران، امدادرسانی با سهولت بیشتری انجام شود.

شهردار منطقه ۱۰ تهران در این رابطه گفته است: پارسال برای ۲ هزار و ۸۱۴ واحد مسکونی پروانه نوسازی صادر شده که از این میزان ۲ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی در بافت فرسوده واقع شده است.

مهدی اخ‌الصنایع با اشاره به روند نوسازی بافت فرسوده در این منطقه ادامه داد: منطقه ۱۰ از نخستین مناطق دارای بافت فرسوده، ریزدانه و ناپایدار شهر تهران محسوب می‌شود که ۵۷ درصد از وسعت آن در بافت فرسوده قرار دارد.

او افزود: با توجه به رویکرد ویژه شهرداری تهران مبنی بر احیا، نوسازی بافت‌های فرسوده و بهبود و ارتقای خدمات و سرانه‌های محله‌ای، مدیریت شهری منطقه توانست با استفاده از تمهیدات اتخاذ شده، مشوق‌های نوسازی و تسهیل در روند صدور پروانه در سال ۱۴۰۲ رکورد صدور پروانه در بافت فرسوده شهر تهران در ۱۰ سال گذشته را رقم بزند.

شهردار منطقه ۱۰ با اشاره به ۹ مورد از گام‌های اساسی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ با هدف تسریع در امور صدور پروانه تاکید کرد: تعیین تکلیف تعریض شاخه جنوب‌شرقی بزرگراه یادگار امام (ره) پس از ۱۴ سال بلاتکلیفی، پیشرفت ۷۵ درصدی تغییر پهنه خیابان آذربایجان از S به M و پیشرفت ۵۰ درصدی تغییر پهنه محله بریانک و دستغیب به منظور تشویق و ترغیب شهروندان به نوسازی، پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه کاهش عرض خیابان کمیل و اعطای تسهیلات طبقه چهارم به ۲۵۰ پلاک در ۶۰ درصد معابر از جمله اقدامات شاخص مدیریت شهری منطقه ۱۰ در سال گذشته است.

اخ‌الصنایع ادامه داد: مدیریت شهری منطقه ۱۰ سال گذشته، در حوزه صیانت از آرای کمیسیون ماده ۱۰۰و نظارت بر کنترل و ساخت و سازهای غیرمجاز با اجرای ۹۲ درصد از آرا، موفق به کسب رتبه دوم در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران شد.

او بیان کرد: سال گذشته حدود ۶۵۱ پروانه ساختمانی صادر شد که از این میزان ۴۹۶ پروانه صادره در بافت فرسوده واقع شده است.

اخ‌الصنایع افزود: به منظور مشارکت در طرح جهادی قرارگاه مسکن با استفاده از ظرفیت اراضی ناکارآمد و ذخیره توسعه شهری اقدام به شناسایی ۴۳ پروژه املاک بزرگ مقیاس با هدف احداث یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در سال ۱۴۰۳ کرده است.

او اظهار امیدواری کرد: روند نوسازی به ویژه در بافت فرسوده و توسعه زیرساخت‌های لازم در سال جاری با قدرت و شتاب بیشتری پیگیری شود.

منطقه ۱۰ شهرداری تهران از شمال به خیابان آزادی منطقه۲، از جنوب به خیابان قزوین منطقه ۱۷، از شرق به بزرگراه نواب صفوی منطقه ۱۱ و از غرب به خیابان شهیدان، بزرگراه یادگار امام، خیابان هرمزان و خیابان امامزاده عبدالله منطقه ۹ محدود می‌شود

از مهم‌ترین خیابان‌های این منطقه خیابان جیحون، خوش، قصر الدشت، کارون و رودکی (سلسبیل) و خیابان جمهوری اسلامی و خیابان سینا (محبوب مجاز) می‌توان اشاره کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها
  • اختصاص عوارض آلایندگی به کهگیلویه و بویراحمد
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند