Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:47:48 GMT

استان سمنان در سوگ امام عسگری(ع) غرق در عزا شد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۲۹۰۵۸

استان سمنان در سوگ امام عسگری(ع) غرق در عزا شد

شاهرود - استان سمنان همراه با مردم سایر نقاط ایران اسلامی و شیعیان جهان، در آفتاب هشتمین روز از ربیع الاول و سوگ اباالمهدی موعود (عج) امام حسن عسگری (ع) غرق در سوگ و ماتم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین عزاداری شهادت امام حسن عسگری (ع) از شامگاه یکشنبه تا ظهر دوشنبه در سراسر دیار قومس در حالی برگزار می‌شود که خیل مشتاقان و عاشقان امامت و ولایت، در مهدیه‌ها، حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و به‌خصوص بقاع متبرکه و امامزاده‌های استان سمنان، حضوری چشم‌گیر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیار قومس رخت عزا بر تن کرد

آئین قرائت ادعیه متبرکه همچنین از صبح دوشنبه در سه شهرستان شاهرود، سمنان و دامغان به‌صورت محوری و در پنج شهرستان دیگر استان سمنان به میزبانی مساجد جامع و بقاع متبرکه در حال برگزاری است تا اشک و آه در سوگ شهادت پدر گرامی حضرت مهدی(عج) همراه این روز سرد پائیزی مردم دیار قومس باشد، مردمی که دل‌هایشان برخلاف هوای این روزهای دیارشان گرم است چراکه حب ائمه اطهار(ع) را در دل دارند و چشم به امیدی که یک روز چشمانشان به جمالش روشن شود.

مردم استان سمنان امروز شهادت امامی را سوگواری می‌کنند که هنوز بیست و هشتمین بهار زندگی‌اش را نیز به پایان نرسانده بود، امروز این مردم کویرنشین در سوگ کسی می‌گریند که تنها شش سال، دنیا از امامتش با بهره بود اما یادگارش امروز پس از یک هزار و ۳۷۷ سال هنوز امید بی‌پناهان و یاور بی‌کسان و درد دیدگان و آرزوی مؤمنان است او می‌آید و چه یادگاری از آن بهتر؟

امام حسن عسگری اسوه عبادت

برای امام حسن عسگری(ع) ویژگی‌های بسیاری بیان‌شده است که نخستین آن‌ها عبادت ایشان محسوب می‌شود، آن حضرت در عبادت اسوه بودند و نماز را بر همه‌چیز مقدم می‌دانستند تا جایی که در بحارالانوار آمده است «ابوهاشم جعفری در این مورد می‌گوید: روزی به محضر امام یازدهم مشرف شدم، امام مشغول نوشتن چیزی بود، وقت نماز رسید، امام نوشته را کنار گذاشته و به نماز ایستاد...»

ویژگی دیگر آن حضرت اما ساده زیستی است ایشان مانند پدر بزرگوار خود نمونه بارزی از ساده زیستی دوران خود بودند که امروز به‌مانند گوهری کمیاب عالم و آدمی را به جستجو وا می‌دارد.

در مجمع البحرین آمده است «ابو هاشم  داوود بن قاسم که با آن حضرت مدتی در زندان بوده است گوید: امام حسن عسگری (ع) روزه می‌گرفت، چون افطار می‌کرد ما نیز ازآنچه غلامش در یک ظرف بسته می‌آورد همراه او می‌خوردیم. یک روز احساس ضعف کردم و در اتاق دیگری با فطیری افطار کردم و کسی نفهمید سپس آمدم و همراه حضرت نشستم، حضرت به غلامش فرمود: چیزی برای ابوهاشم بیاور، چون روزه نیست، من خندیدم. حضرت فرمود: ای ابوهاشم، برای چه می‌خندی؟ اگر نیرو می‌خواهی گوشت بخور، فطیر که نیرویی ندارد! گفتم : خداوند و پیامبرش و شما که درود بر شما باد راست می‌گویید. پس‌خوردم. فرمود: سه روز روزه نگیر، چون کسی را که روزه ضعیف کرده باشد در کمتر از سه روز، قوت به او بازنمی‌گردد. چون روزی فرارسید که خداوند خواسته بود بر ما گشایشی شود، غلام حضرت آمد گفت: سرورم، غذایتان را بیاورم؟ فرمود: بیاور، هرچند  فکر نمی‌کنم از آن بخوریم. غذای ظهر را برای او آورد و آن حضرت را عصر آزاد کردند درحالی‌که روزه بود فرمود: بخورید خداوند هدایتتان کند.»

امام حسن(ع) امید دردمندان بودند

یکی دیگر از نکات بارز شخصیت امام عسگری(ع) دست‌گیری از دردمندان بود که ایشان را شهره عام و خاص می‌کرد تا جایی که مرحوم علامه مجلسی از کتاب کشف ملغمه در بحارالانوار، نقل می‌کند: «ابو یوسف شاعر متوکل گوید: برایم فرزندی متولد شد، تنگدست بودم، به جماعتی نامه نوشتم و از آنان درخواست کمک کردم ولی با زیان روبه‌رو شدم چیزی کمک نکردند به خودم گفتم : می‌روم اطراف خانه امام حسن عسگری دوری می‌زنم. به در خانه رسیدم ابوحمزه بیرون آمد، کیسه سیاه‌رنگی به من داد در آن چهارصد درهم بود، گفت: سیدم به تو می‌گوید این را برای نوزاد هزینه کن خداوند او را برایت مبارک گرداند.»

درمجموع این خصایص همه باعث می‌شود تا امام عسگری (ع) را امام خوبی‌ها بدانیم، شخصیت والایی که امروز به یادش دیار قومس سیاه‌پوش است و حتی سرمای شدید هوا نیز نتوانسته مانع حضور مردم در بقاع متبرکه برای عزاداری شود، امروز همچنین آئین ویژه ادعیه خوانی نیز در بقاع متبرکه هم‌زمان با هفته اوقاف برگزار می‌شود، درنهایت باید گفت امروز روز عزاداری مردم شریف استان سمنان است این مردم ساده‌دل کویرنشین که خصلت‌های امام عسگری(ع) را می‌ستایند، این‌ها مردمی هستند که پهنه کویر در راستای دل‌های پاکشان به چشم می‌نشیند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود

مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ «با مردم» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ《با مردم》را منتشر کرد و در توضیح‌آن نوشت:

۱. «جدا کردند مردم را ز مولا»

در حکومت شیعه جدایی از مردم، انتخاب امام جامعه نیست؛ بلکه تحمیلی است از بیرون. رهبر شیعی کارش هدایت مردم است. امام اگر بر مسند حکومت می‌نشیند، برای تثبیت توحید و عبودیت در بین مردم است؛ حال چگونه می‌توان تصور کرد جدایی از مردم را انتخاب کند؟ در هر جای تاریخ که امام شیعه از مردم جدا افتاده است، پای آن‌هایی در میان است که از قدرت مردم می‌ترسند.

۲.« او که پای مردم مانده بود»

هدف حاکمیت اسلام، استصلاح مردم است (نامه‌ی ۵۳ نهج‌البلاغه). امام وظیفه ندارد کسی را به بهشت ببرد؛ بلکه وظیفه دارد زمینه‌سازی کند که مردم بهشت را انتخاب کنند و خود به اصلاح نفس خود بپردازند.

امام شیعه آن قدر پای انتخاب مردم می‌ماند که خودشان هدایت را انتخاب کنند. امام شیعه به انتخاب مردم جهت می‌دهد؛ اما هر انتخابی که بکنند، به آن احترام می‌گذارد، حتی اگر آن انتخاب به خانه‌نشینی و شهادت خودش منجر شود: کشته‌ی هدایت شد علی!

هر انتخابی هزینه‌های خودش را دارد؛ چه با امام بودن را انتخاب کنیم و چه دوری از او را. تاریخ به ما می‌آموزد که انتخاب راه حق همیشه کم‌هزینه‌تر است؛ چون هیچ چیزی توی این دنیا نیست که ارزش دوری از علی را داشته باشد!

۳. «امروز اگر گذشت، فردا چه می‌کنی؟»

دوری از امام حق، دوری از انسانیت است. وضعیت امروز دنیا را ببینید تا سخنم هیچ توضیح اضافه‌ای نیاز نداشته باشد. علف‌های هرز، حتی اگر در کشورهای اسلامی باشند، در مقابل اسرائیل ساکتند و دانشجوهای آزاده‌ی امریکایی زیر پرچم حق‌طلبی قدم برمی‌دارند. گویی همه دارند متوجه بیماری تمدن غرب می‌شوند.

و در این بلوا، ماییم که تحت نام علی «برای انسان گرد آمده‌ایم». بدون علی، امروز را هم که از سر بگذرانیم، فردا به پوچی خواهیم رسید. انسان از فطرت خویش جدا نمی‌شود. سرنوشت انسانیت و انسان، بازگشت به اصل خویش است. هیچ راهی جز بازگشت به راه علی و علی‌دوستی نیست.

۴. «ذوالفقار او در غربت است»

از سوی دیگر، در حاکمیت علی نمی‌شود بدون مردم به هدف رسید؛ چرا که اصلاً خود مردم و هدایت مردم است که هدف امام است. اگر دنبال عبرتی از زمانه‌ی أمیرالمؤمنین علیه السّلام برای دنیای امروز می‌گردیم، همین است.

۵. «یا مرتضی علی، با ما چه می‌کنی؟»

مولا، سرنوشت عالم به دست توست. از ما برای رقم زدن این سرنوشت حق استفاده کن.

یا علی، تو بدون مردم کاری را در عالم رقم نمی‌زنی؛ پس ما را وسیله‌ی تحقق هدفت در عالم قرار بده و مردمی را جایگزین ما نفرما.

اماما، ما را به راهی ببر که می‌پسندی. ما بی تو خسته‌ایم؛ فرزندت مهدی را به ما برگردان. 》

در ادامه این نماهنگ را مشاهده می‌کنید:

کد خبر 750190

دیگر خبرها

  • بیداری انسانی در جهان در حال گسترش است
  • امام جمعه همدان: مطالبه‌گر‌ مشکلات مردم خواهم بود
  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • امام جمعه کرج: این واداده‌ها چرا در برابر کتک زدن دانشجویان آمریکا سکوت کردند؟
  • نباید با ایجاد دوقطبی‌های کاذب دشمن را به طمع بیندازیم
  • دانشجویان یهودی و مسیحی در حال حمایت از مردم غزه‌اند
  • «با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود
  • پلیس مفتخر به حمایت مردم فهیم و انقلابی است
  • هشدار نارنجی در استان سمنان صادر شد/ وقوع تندباد در برخی مناطق
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است