Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:42:11 GMT

شکوفایی اقتصاد با صنعت گردشگری

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۰۷۹۸

شکوفایی اقتصاد با صنعت گردشگری

تهران- ایرنا- صنعت گردشگری در ایران به دلیل شاخصه های بارز و منحصر به فردی که در اقلیم و جغرافیای چهار فصل آن به چشم می خورد، از مسیری هموار و مهیا برخوردار است که می تواند به یکی از سود آوترین بسترهای پویایی اقتصاد کشور تبدیل شود.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح یکشنبه پنجم آذر 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**گردشگری در ایران، تنوع در جاذبه ها
ایران از جمله کشورهایی محسوب می شود که صنعت گردشگری در آن به دلیل تنوع آب و هوایی و به عبارتی چهار فصل بودن، برای همه سلیقه ها مناسب است و این که چگونه بتوان این بسترها و ظرفیت ها را که در طبیعت کم نظیر آن نهادینه شده است، مورد بهره برداری قرار داد، به مدیریت دلسوزانه و تمرکز کافی بر روی این ظرفیت ها بستگی دارد.

روزنامه«ابتکار» در گزارشی با عنوان«کویرگردان سرگردان»نوشت: ممکن است برای پاسخ به هیجانات درونی تان به سراغ یک ورزش مثل کوه‌نوردی یا دوچرخه‌سواری یا شاید بانجی جامپینگ رفته باشید، شاید تجربه هیجان در سفر را به هیجان یک مسابقه ورزشی ترجیح داده باشید، اما شاید شما جزو دسته سوم هستید و دوست دارید هیجان سفر و ورزش را یک جا تجربه کنید. این روزها بازار سافاری و آفرود در کویر برای آنان که می‌خواهند هیجان و زیبایی یک شب ماندن در کویر را تجربه کنند و هم دست فرمانشان را روی تپه‌های کویری امتحان کنند، داغ است و تقاضای بالا برای این سفرها سبب شده تا تورهای به سراغ این بازار پر طرفدار بروند.

از سوی دیگر اما تورهای غیرمجاز و حتی تورهای مردمی نیز از این غافله عقب نمانده‌اند. این اتفاق اما سبب شده تا مراجع قانونی مانند دادستانی تصمیم به ممنوعیت ورود تورهای بدون مجوز و خودروهای آفرود و دو دیفرانسیلی به برخی از کویرهای ایران از جمله مرنجاب را بگیرد. اتفاقی که موجب اعتراض بسیاری از دوست‌داران این ورزش تفریحی شده است. اما آنچه که در این ماجرا اهمیت دارد ناتوانی معاونت گردشگری در رصد ورود و خروج این تورها به مناطق کویری است. تورهایی که یک باره به کویر می‌آیند و به آسیب‌هایی که می‌توانند به زندگی جوامع محلی فارغ از رونق اقتصادیشان وارد کنند نمی‌اندیشند. حالا اما بسیاری از فعالان گردشگری برآنند تا با ارائه راه‌حلی گره از کار کویر گردی در ایران بگشایند، از ایجاد سامانه تورها تا اختصاص بخشی از کویر به تورها.

روزنامه «شروع» در گزارشی با عنوان «ابهام در تعریف تورهای گردشگری سیاه !» نوشت: روزهایی که مردم خود جوش ایرانی برای کمک به مناطق زلزله زده غرب می رفتند و تمام جاده های منتهی به کرمانشاه مملو از ترافیک بود، توری با عنوان تور زلزله گردی سر و صدای زیادی کرد. داستان از این قرار بود که همزمان با روزهای بحرانی امدادرسانی به زلزله غرب، فردی به تبلیغ تور زلزله گردی به قیمت 135 هزار تومان اقدام کرد، بهانه هرچه بود، گردشگری یا کمک رسانی، به هر حال با واکنش هایی همراه شد.

در ادامه محمدابراهیم لاریجانی با اعتراض به برهم زدن تعریف و هویت «گردشگری سیاه» در تئوری های اخیر برخی اساتید گردشگری و اطلاق عنوان «گردشگری عبرت» به بازدید از مناطق آسیب دیده،اظهار کرد: نمی توانیم تعاریف و استانداردهای جهانی را با فرهنگ، سلیقه و محافظه کاری خودمان تغییر بدهیم. مگر می شود گردشگری سیاه را که در مناطق جنگی، زلزله زده، سیل زده، زندان ها و در اطراف پدیده های زیست محیطی مثل خشکسالی ها رخ می دهد و علاقمندانی در حوزه پژوهش و یا به انگیزه بازدید از سر کنجکاوی و برای یافتن و مشاهده علت وقوع چنین آسیب و حوادثی دارد، نوعی هنجارشکنی و سودجویی تلقی کرد و نام آن را به «گردشگری عبرت» تغییر داد!؟

روزنامه «کلید» در گزارشی عنوان«تبریز 2018؛ آزمون بین المللی صنعت گردشگری ایران» را بازتاب داد و نوشت: رویداد مهم تبریز 2018 که این شهر تاریخی را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی می کند، آزمونی بین المللی برای ظرفیت های صنعت گردشــگری و فرصت های جذب توریست از چهار گوشه جهان است. هرچند در ســال جاری و دو سال پس از انتخــاب تبریــز به عنــوان پایتخت گردشگری کشــورهای اسالمی ازسوی ســازمان کنفرانس اســامی در ســال 1394، فرصت های زیادی از دست رفته اســت، اما باید طــی روزها و هفته های آینده اقدامــات لازم برای معرفی جاذبه ها، ظرفیت ها و ابعاد مختلف گردشگری تبریز در سطح منطقه ای و بین المللی انجام شود.

در ادامه این گزارش گفت وگو با مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی را می خوانیم: رویــداد تبریز 2018 نقطه شروع در مسیر توسعه گردشگری استان است و باید سهم استان را در ورود گردشــگران داخلــی و خارجی افزایش دهیم. در این راســتا پی گیر جذب اعتبارات و مشــوق های مندرج در قانــون به منظور حمایــت از بخش خصوصــی فعال در عرصه گردشــگری هستیم. آنچه مهم است نقش پررنگ و اساسی حضور عموم مــردم در این رویداد فراملی و در عرصه گردشگری است. با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفتــه، نگاه بخش دولتی معطوف به حمایــت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری است و تالش برای کسب عناوین ملی و بین المللی در جهت معطوف شدن نگاه ها به تبریز صورت می پذیرد. نباید فراموش کرد که مسیر برای حرکت رو به جلو در صنعت گردشگری باز شده و باید از فرصت ها و ظرفیت ها استفاده کنیم.

**آسیب های اجتماعی، گرداب گرفتاری و نیستی
آسیب های اجتماعی مدت هاست که در جوامع در حال توسعه بیش از سایر جوامع وجود دارد، معضلی که هر روز با تنوع بیشتری در حال گسترش است و چنانچه جامعه ای هوشیاری، تدبیر و عزم راسخ و همگانی برای کنترل این آسیب ها را نداشته باشد، به منزله گردابی می تواند کانون گرم خانواده و در نهایت همه اجتماع را در بدترین حالت ها در خود فرو برد و گرفتار کند.

روزنامه«ایران » در گزارشی با عنوان «تمبر و دستمال جایگزین گل و حشیش» نوشت: هنوز داستان مصیبت و بدبختی‌های گل و ماری‌جوانا که هزاران نوجوان معتاد را روی دست خانواده‌ها گذاشته به آخر نرسیده که حالا به اذعان پژوهشگران اعتیاد از چند وقت پیش سر و کله «ال‌اس‌دی» یا «اسید لایزرژیک متیل آمید» در بازار ایران و خصوصاً بین نوجوانان پیدا شده است. مخدری که این بار مافیای مواد مخدر در مدل‌ها و شکل‌های مختلف به عنوان دستمال مرطوب، پودر خوشبو‌کننده، تمبر و... وارد بازار مصرفی کرده است. مصرف این ماده که جزو مواد روانگردان و «کانابینوئیدهای سنتزی» است شیوع زیادی نداشته ولی قدرتی بین 100 تا 800 برابر حشیش دارد و مثل حشیش داخل سیگار مصرف می‌شود و حالت نشئگی آن که بیشتر شبیه مستی است به اندازه‌ای زیاد است که در برخی گزارش‌ها، از هوش رفتن پس از مصرف این ماده نیز گزارش شده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر اگرچه مخدر جدیدی را که به نام دستمال شناخته می‌شود به «ان‌پی‌اس»‌ها ربط می‌دهد اما پژوهشگران حوزه اعتیاد می‌گویند؛ هیچ ماده مخدر جدیدی در کار نیست این یک تاکتیک است و این اسامی برای پر کردن فضای تبلیغاتی برای بازار مواد مخدر است. میلاد مشایخی کارشناس اعتیاد در این باره به روزنامه ایران می‌گوید: چرخه مافیای مواد مخدر دائم در حال به روز کردن خودش است. در این بازار رنگارنگ آنها یک کالا را چند مدل تحویل مشتری‌ها می‌دهند، چرخه مواد نمی‌آید با کالاهای تکراری بازار خودش را از دست بدهد. از طرفی مخاطبان چرخه مواد مخدر بویژه نوجوانان تنوع طلبند و آنها باید بتوانند این نسل حاضر را ارضا کنند پس باید بتوانند مواد را با مدل و طرح‌های مختلف بفروشند.

روزنامه«اعتماد» در گزارشی با عنوان «فرشتگان آلوده صورت» نوشت: سمیرا و جیران هر روز ساعت‌ها با مسافرها، راننده‌ها، شاگرد راننده‌ها، نیروهای انتظامات و... سر و کله می‌زنند. سمیرا و جیران خواهرند و برای کمک به گذران زندگی در غیاب پدری که حالا 8 سال است ردی از او نیست، مجبورند کار کنند. پدری که همسر و چهار فرزندش را رها کرده و رفته. دلیل این رفتن هر چه باشد، مقصر این رفتن هر که باشد، یک زن و دو دختر و دو پسرش مانده‌اند و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی. پسرها در شهرری کارگری می‌کنند و دخترها هر روز با مترو راهی ترمینال جنوب می‌شوند تا از راه فروش ساندویچ‌هایی که شب قبل در خانه آماده کرده‌اند، نان در بیاورند.

در ادامه این گزارش آمده است: آخرین نمونه از اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به اجرای پر و سر و صدای آن در ماه‌های اخیر مربوط است. این طرح موافقان و مخالفان زیادی داشته است. فرمانداری تهران در پیشانی طیف موافقان است و برخی فعالان تشکل‌های غیردولتی در جناح مخالفان. در این میان عده‌ای همچون برخی اعضای شورای شهر کوشش کرده‌اند مواضعی محتاطانه اتخاذ کنند و راه میانه را در پیش بگیرند. آنها بیش از آنکه با اصل طرح مشکل داشته باشند منتقد شیوه اجرای طرح بوده‌اند که بعضا با رفتارهای خشونت آمیزی با کودکان، همراه بوده است.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان«چشم‌هایم را می فروشم!» نوشت: «می‌خواهم کبدم را بفروشم، چشم‌هایم را هم می‌فروشم!»؛ مکالمه ما این‌‌گونه آغاز می‌شود. مردی است در حدود 50 ساله، آگهی کرده برای فروش کبد. شاید موقع چسباندن آگهی دست‌نویس روی صندوق صدقات، با خودش چند بار کلنجار رفته باشد، شاید هم نه، آن‌گونه که مصمم است. می گویم خبر داری که کبد را نمی‌شود فروخت؟ یعنی به این راحتی نیست و کلی شرایط دارد که بشود قسمتی از آن را پیوند زد. انگار حرفم را نمی‌شنود و می‌گوید:« کبدم را می‌فروشم. شما اگر خریدار نیستید، نمی‌دانید بقیه چند می‌خرند؟ انگار تا 100 میلیون هم خریدار دارد».

در ادامه این گزارش می خوانیم: گاهی روزها گوش به زنگ تلفن می‌مانند تا مشتری پیدا شود و گره‌ای از زندگی‌شان باز کند و خودش هم عاقبت به خیر شود. آن‌ها هم دل‌شان را خوش کرده‌اند به اینکه یک تکه از کبدشان را به قیمت بالا می‌فروشند و بعد از مدتی هم دوباره کبد خودش را بازسازی می‌کند و آب از آب تکان نمی‌خورد. بیشترشان این‌گونه فکر می‌کنند. یا کسی که برای فروش قرنیه‌اش آگهی می‌دهد آیا یک لحظه با خود فکر نمی‌کند که آخر کدام پزشکی حاضر می‌شود قرنیه را از آدم زنده بردارد و به بیمار پیوند بزند؟جمله‌ها همه در دهانم می‌ماسد. صدای مرد در گوشم مانده است.آن گونه که خداحافظی کرد و انگار دیگر هیچ حرف دیگری با هیچ‌کس در دنیا نداشت. آن جمله‌اش مدام در ذهنم تکرار می‌شود:« چشم‌هایم را می‌فروشم...».

**سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع)؛یازدهمین ستاره پر فروغ آسمان امامت
هشتم ربیع الاول روز شهادت یازدهمین ستاره پر فروغ آسمان امامت و ولایت امام حسن عسگری (ع) است که با شهادت خود راه منور امامت امام عصر(عج) را به شیعیان نشان دادند. این امام همام در حصر نظامی حکومت عباسی پر مخاطره ترین دوران حیات را در میان ائمه معصوم (ع) پشت سر گذاشتند، چرا که کوشش های بسیار برای جلوگیری از میلاد امام موعود و منجی بشر صورت می گرفت، اما این محدودیت ها، هرگز سد راه هدایتگری ایشان نشد.

روزنامه«اطلاعات» در گزارشی با عنوان«روزهای سامرا» می نویسد: حضرت ابومحمد حسن بن علی (ع)، امام یازدهم از ائمه اثنی عشر و سیزدهمین معصوم از چهارده معصوم است. پدر بزرگوارش امام علی هادی(ع) و مـــادرش بانویی صالح و عارف به نام «سوسن» (یا حدیثه یا سلیل) بود. تولد حضرت به اختلاف روایات در ماه ربیع الاول یا ربیع الآخر سال 231 یا 232ق و بنا به اکثر روایات در مدینه اتفاق افتاد. 22 یا 23 ســـال داشت که پس از وفات پدر بزرگوارش (254ق) به امامت رسید و در هشتم ربیع الاول ســـال 260ق که حدود 28 یا 29 سال داشت، وفات یافت و در خانه خود و جوار تربت پدر خویش در سامرا به خاک سپرده شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: مدت کوتاه حیات امام به سه دوره تقسیم می گردد: تا چهار سال و چند ماهگی (و به قولی تا 13سالگی) از عمر شریفش را در مدینه به سر برد؛ تا 23سالگی به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرا می زیست (254ق)؛ و در سامرا تا 29سالگی یعنی شش سال و اندی پس از رحلت امام دهم(ع) ولایت بر امور و پیشوایی شیعیان را به عهده داشتند.

یکی از آثار امام نامه ای است که به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری(ع ) نوشته اند. دیگر مجموعه حکم و مواعظ و کلمات قصار امام است که در کتب تاریخ و حدیث ثبت است. اثر دیگر منسوب به امام، «رساله المنقبه» در مسائل حلال و حرام است که ابن شهرآشوب در کتاب «مناقب» از آن سخن گفته است. در همین کتاب به نقل از خیبری در «مکاتبات الرجال» منقول است. و امام عسکری(ع)قطعه ای از احکام دین منسوب به امام هادی(ع) به علاوه احادیث و ادعیه بسیار از آن حضرت روایت شده است.

روزنامه«قدس» در گفت وگو با حجت الاسلام عباس نصیری فرد رئییس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی، عنوان« سلامت «تفکرمهدوی» مدیون آینده نگری امام عسکری (ع) است» را آورد و نوشت: از دوران امــام رضــا(ع) به بعد شــیعه وارد دوره خاصی شــد. زیــرا عصر عالم آل محمــد(ص) دوره تزکیــه و تصفیه اندیشه های شیعه بود. این روش در دوره امام جواد ادامه داشــت، اما در دوره امام هادی و امام عســکری شــرایط به گونه دیگری رقم خود؛ دو کار اساسی که این دو امام انجام دادند، نحوه ارتباط شیعیان با امام معصوم و آماده سازی جامعه برای پذیرش مهدی موعود بود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: یکی از اقدام های امام عسکری در ساخت جامعه تمدنی که الگوی خوبی برای عصر ما می باشــد، تبیین و ترویج صحیح تفکر مهدوی، زیرســاخت های تمدن ســازی اسلامی را به طور جامع مطرح کردند. اینکه امروز مسئله مهدویت به عنوان یک اصل مهم در جامعه شیعیان مطرح است و پس از قرن ها از غیبت حضرت انحرافی در اصول تشــیع ایجاد نشد، از مهم ترین دســتاوردها و موفقیت های امام حســن عسکری است. بســترهایی که امام ایجاد کردند موجب شــد تا مهدویت همواره در سلامت باشــد و امروز ما شاهدیم جریان فکری مهدوی یک جریان اصیل و ریشه دار تفکر و اندیشــه شیعه است که با یک جریان وکالت پنج نفره مستحکم ماند.

روزنامه«خراسان » در یادداشتی با عنوان« ویژگی های موعظه مؤثر در کام امام حسن عسکری)ع(»، آورد: امام حسن عسکری علیه السام راه و روش چگونه موعظه کردن را به جهانیان آموزش داده اند. آن حضرت در حدیث: مَنْ وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَدْ زانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِیَةً فَقَدْ شانَهُ فرموده اند: «هرکس بـرادرش را پنهانی و پوشیده موعظه کند او را آراسته است و کسی که برادرش را آشکارا موعظه کند، او را بدنام کرده است.»(تحف العقول عن آل الرسول علیهم السام، ص 489). در این گفتار الهی امام یازدهم، قانون تحول و سازندگی تشریح شده اسـت.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: در بخش اول این حدیث، روش درست موعظه و در بخش دوم، راه نادرست آن، تبیین و زیبایی و زشتی دو روش موعظه روشن شده است. راغب اصفهانی در بیان چیستی موعظه نوشته است: «الوعظ زجر مقترن بتخویف وقال الخلیل: هو التذکیر بالخیر فیما یرق له القلب والعظه و الموعظة اسم؛ وعظ بازداشتن همراه با ترساندن است و خلیل گفته است یادآوری با خیر است در آن چه دل برای آن رقیق و نرم سازد و وعظ و موعظه اسم اسـت. (المفردات فی غریب القرآن، مـاده وعظ ص 527)، ابن فارس نیز در معنای وعظ نوشته است: «الوعظ التخویف؛ وعظ ترساندن است.«

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: عشرت کراری**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9428**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی اظهار کرد: این اداره کل به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است. 

وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی و همچنین مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از غرفه این استان بازدید و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به تشریح ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها پرداخت.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • میمند شهر ملی شیشه گری