Web Analytics Made Easy - Statcounter

واریز سرانه به حساب مدارس برای تامین هزینه‌های جاری در سال‌های اخیر با چالش‌هایی همراه بوده، به گونه‌ای که با توجه به کسری بودجه آموزش‌وپرورش، پرداخت سرانه مدارس صفر یا رقمی معادل همین «صفر» است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، موضوع ناتوانی مدارس دولتی درتامین هزینه‌های جاری خود بحث امروز و دیروز نیست، ولی هرچه زمان می‌گذرد این زخم ناسورتر از قبل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌هاست یک چشم آموزش و پرورش به مجلس است که با دست و دلبازی بودجه آموزش و پرورش را بیشتر از رقم تعیین شده در لایحه بودجه سالانه بنویسد و یک چشمش به رفع تحریم‌ها و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی است تا خزانه دولت را پر کند و البته چشم دیگر آموزش و پرورش دوخته به خیّران است، برای مثال همین شهروندانی که مثل برخی خانواده دانش‌آموزان نه از کمک مالی به مدارس ناراحت می‌شوند و نه اگر کمکی از دستشان بربیاید، دریغ می‌کنند.

یا شاید بتوان گفت مدارس دولتی دیگر به بهانه های مختلفی دست به سوی والدین دانش آموزان دراز کرده و طلب وجه می کنند تا بتوانند چرخه مدارس را کمی روغن کاری کنند.

همانگونه که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام می‌کند: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌ طور رایگان گسترش دهد»  اما بسیاری از مردم جامعه هنوز در رابطه با اجرا یا عدم اجرای این اصل بلاتکلیفند.

در حالی که طبق این اصل، تحصیل در مدارس دولتی باید رایگان باشد، کمتر مدرسه‌ای را می‌توان یافت که این قانون در آن اجرایی شود. مدارس دولتی در اغلب مناطق حتی مدارس شبانه‌روزی که پذیرای دانش‌آموزان محروم روستایی است، از تأمین هزینه‌های جاری ناتوانند و در نبود کمک‌های دولتی به‌ناچار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند و سال‌هاست که «پول» به کشمکشی میان خانواده‌ها و مدیران مدارس تبدیل شده است.

آموزش‌وپرورش دستورالعمل خاصی را برای دریافت کمک‌های مردمی ابلاغ نمی‌کند و همواره از اختیاری بودن این موضوع صحبت می‌شود، به‌اذعان مسئولان آموزش و پرورش کمک‌های داوطلبانه خانواده‌ها به مدارس امری ضروری است و در شرایطی که شیوه‌نامه خاصی در این رابطه وجود ندارد مدارس در مناطق مختلف شهر به‌اختیار خود رقم‌های متفاوتی را تعیین و از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، مبالغی که در بالای شهر بیشتر و در مناطق پایین شهر کمتر است.

دریافت کمک‌های مالی از خانواده‌ها سال‌هاست در نبود سرانه‌های دولتی به یک رویه ثابت در مدارس دولتی تبدیل شده است و این موضوع آسیب‌هایی را نیز به‌همراه دارد.

از دیگر مشکلات نبود سرانه کافی در مدارس که بگذریم، به کارمندان آموزش و پروروش می رسیم، ماه هاست که دیگر حق ماموریت ها و اضافی کاری های کارمندان آموزش و پرورش پرداخت نمی شود، شیر دانش آموزان دیگر توزیع نمی شود و خبری از سیستم های گرمایشی سالم در دسترس نیست!

این روزها آموزش و پرورش با روش های نوین یعنی دریافت منابع مالی از خانواده دانش آموزان دست به خود کفایی و درآمدزایی های جانبی زده تا شاید بتواند گوشه ای از اضافه کاری ها و حق ماموریت کارمندان را پرداخت کرده و در کنار آن مقداری برگ A4سفید برای اداره اش تهیه کند تا کارمندان را از معضل استفاده از کاغذهای رنگی مانده در ته انبارهایشان نجات دهد!

به صراحت می توان گفت با توجه به سرانه اندکی که در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد، نمی توان شرایط مناسبی را از نظر امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی در مدارس دولتی شاهد بود چراکه  مدرسه نیز دارای هزینه های از جمله آب و برق و تلفن و گاز است.

بنابراین سرانه اعطایی پاسخگوی هزینه های مدرسه نیست، از این رو مدارس دولتی جهت تامین هزینه های خود با عناوین مختلف از دانش آموزان مبلغی را دریافت می کنند، مبلغی که برای اکثر خانواده ها کمرشکن بوده و توان پرداخت آن را ندارند.

این در حالی است که پرداخت این هزینه ها برای دانش آموزان ضروری، اجباری و در بیشتر موارد همراه با تهدید است!

با این حال هنوز مشخص نیست چرا دستگاهی که تولیدکننده منابع انسانی و بسترساز توسعه آینده ایران اسلامی است، هنوز باید با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کند و نتواند پاسخگوی معلمانی باشد که حقوق خود را با تاخیر و هر چند ماه یکبار دریافت می‌کنند یا پاسخگوی والدینی باشد که از پرداخت هزینه های سرسام آور تعمیرات مدارس و تهیه ملزومات آن ها گلایه دارند باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه متفاوتی دارند و شهریه مدارس با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند، تعیین می‌شود. - اخبار استانها -

رضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه در سراسر کشور بیش از 18 هزار مدرسه غیردولتی و بیش از 20 هزار آموزشگاه وجود دارد، گفت: در استان کرمان قریب هزار و 100 مدرسه غیردولتی وجود دارد که در امر آموزش دانش آموزان به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند.

وی با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند، متفاوت است، افزود: نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و امکانات از جمله عوامل سهیم در تعیین شهریه مدارس غیردولتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، ادامه داد: شهریه این مدارس با توجه به آیین‌نامه و موادی چون محل مدرسه، اجاره مدرسه، امکانات مدرسه، هوشمند بودن، استفاده از سالن‌های ورزشی و فوق برنامه‌ها مشخص می‌شود.

وی با اشاره به روند تصویب نرخ شهریه مدارس غیردولتی، بیان کرد: شهریه مدارس غیردولتی با توجه به امکانات و خدماتی که به دانش آموزان ارائه می‌شود از سوی مؤسس تعیین شده و ادارات آموزش و پرورش شهریه پیشنهادی را بررسی می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه ممکن است آموزش و پرورش رقم شهریه پیشنهادی از سوی مؤسس را تایید یا تعدیل کند، افزود: در ادامه نرخ شهریه به شورای سیاست‌گذاری مدارس و مراکز غیر‌دولتی ارجاع می‌شود و در آنجا برای نرخ شهریه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال تمام مدارس غیردولتی ما شهریه متفاوتی دارند، گفت: اولیا می‌توانند از سایت سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به آدرس https://mosharekatha.ir/  مبلغ شهریه مدرسه مورد نظر خود را مشاهده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه والدین می‌توانند با وارد کردن نام یا کد مدرسه در سامانه مشارکت‌ها از مبلغ شهریه مدرسه مورد نظر مطلع شوند، ادامه داد: با جمع ارقامی که در بخش استعلام شهریه وجود دارد مانند شهریه فوق برنامه درسی، شهریه مکمل و شهریه تابستانی رقم کلی شهریه مدرسه مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش به همراه اداره بازرسی، حراست و آموزش‌ها بر مدارس غیردولتی نظارت دارند، گفت: در سایت شهریه آموزش و پرورش شهریه تمام مدارس مشخص است؛ همچنین میزان شهریه با فوق برنامه‌ها باید روی دیوار حسابداری مدرسه نصب شده باشد.

انتهای پیام/511/

 

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • معاون رئیس جمهور: پرورش در مدارس مورد کم توجهی قرار گرفته است
  • تجهیز سیستم گرمایشی مدارس همدان با طرح شهید عرب
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم