Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@03:32:25 GMT

شگفتی سازی اوپک در ۳۰ نوامبر

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۳۱۸۷

شگفتی سازی اوپک در ۳۰ نوامبر

به نظر میرسد بسیاری از اعضا از جمله ایران و امارات متحده عربی موافق دیدگاه عربستان و تمدید توافق تا اواخر ۲۰۱۸ باشند.

فقط چند روز باقی مانده تا وزرای نفتی اوپک و همتایان غیر اوپکی شان برای بحث و مذاکره درباره سرنوشت توافق اخیر برای کاهش تولید نفت در وین پای میز مذاکره بنشینند؛ با اینحال هنوز هم برخی از آنها درباره غافلگیرساختن سایرین در روز شروع مذاکره سخن میگویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اظهارات نماینده کویت در اوپک نوال الفزایا، هر یک از وزرا گزینه های متفاوتی از جمله تمدید توافق و یا افزایش سطح کاهش فراتر از میزان کنونی مدنظر دارند، اما منبع دیگری نیز به عرب نیوز اعلام کرده که وزیر انرژی عربستان، خالید الفالیح نیز درنظر دارد در روز نخست نشست، سورپرایز دیگری برای حاضرین داشته باشد.

علاوه بر تکاپوی وزرا، مقامات اوپک نیز این روزها سرشان حسابی شلوغ است و در حال برگزاری نشست های تخصصی با کارشناسان فنی حوزه نفت شیل به منظور آشنایی بهتر با این حیطه و چگونگی ایجاد تعامل بهینه بین تولیدکنندگان شیل و اوپک میباشند. یکی از نام های آشنا و مشهوری که در این نشست ها حضور دارد، اندی هال، معامله گر مشهور نفت و نخستین کسی است که پیش بینی کرد در اوایل دهه ۲۰۰۰ قیمت نفت رکورد بالای ۱۰۰ دلار را خواهد شکست. اما این روزها، خود هال نیز به دلیل موقعیت نامشخص تولیدکنندگان شیل در رقابت های بازار نفت، در پیش بینی شرایط ناموفق بوده تا حدی که مجبور شد صندوق تامین سرمایه معاملات نفتی خود را موقتا تعطیل نماید.

به همین دلیل است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حوزه انرژی، با وجود توافق اکثریت اعضا بر تمدید توافق کاهش تولید، نتیجه نشست پیش رو تقریبا غافلگیرکننده بوده و همچنان، مدت این تمدید در هاله ای از ابهام قرار دارد که تا روز ۳۰ نوامبر، هیچ کس از آن باخبر نخواهد شد.

از سوی دیگر، هنوز هیچ منبعی اعلام نکرده که کارتل نفتی این تصمیم را چه زمان اعلام خواهد کرد؟ آیا در سه ماهه نخست سال بعد به اطلاع همگان خواهد رسید یا در همان روز نشست اعضا از آن مطلع خواهند شد؟

از یک سو، سعودیها به شدت در تلاش هستند تا تمدید توافق تا اواخر ۲۰۱۸ ادامه یافته و خبر موافقت آن در همان ۳۰ نوامبر اعلام شود. از سوی دیگر، کمپین روسیه وجود دارد که کویت به عنوان عضوی از آن اعلام نموده توافق بایستی در سه ماهه نخست سال آینده خاتمه یابد. دیدگاه مشترک سران دو کشور در نظرات مقامات رسمی شان کاملا مشهود است.

با این حال به نظر میرسد بسیاری از اعضا از جمله ایران و امارات متحده عربی موافق دیدگاه عربستان و تمدید توافق تا اواخر ۲۰۱۸ باشند. اما تمدید کاهش تولید، تنها نتیجه غافلگیرکننده ای نیست که اوپک و وزیرنفت عربستان در ذهنشان میپرورانند، یکی از اولویت های اصلی آنها افزودن کشورهای بیشتر به توافق کاهش تولید است.

تحلیلگران پیش بینی نموده اند سه دلیل احتمالی در پس پرده وجود دارد: نخست، افزودن تولیدکنندگان بیشتر به توافق، به بازار اثبات خواهد نمود که این راهکار توسط دیگران نیز حمایت میشود. دوم، پیوستن اعضای بیشتر، اهمیت اوپک را خاطرنشان ساخته و از سوی دیگر، دیگران را متوجه میسازد هنگامی که بحث دیپلماسی نفت به میان می آید، عربستان از اهرم نفوذ بسیار قوی برخوردار است. دلیل سوم و از همه مهمتر اینکه، اگر کشورهای بیشتری به این توافق افزوده شوند، به این معناست که تولیدکنندگان کنونی میتوانند در هنگام افزایش تقاضا، تولید خود را افزایش داده و چشم انداز عرضه کشورهای غیراوپک دیگر چندان نگران کننده نخواهد بود.

با پیوستن اعضای بیشتر، هدف کاهش ۱.۸ میلیون بشکه در روز میتواند بین تعداد کشورهای بیشتری توزیع شده و برخی موانع از سر راه تولیدکنندگانی همچون عربستان که طی امسال برای جبران عدم پایبندی برخی کشورها، مجبور شد تولیدش را بیش از تعهدش به اوپک کاهش دهد، برداشته خواهد شد.

اما آنچه که عربستان یا اعضای اوپک باید به درستی بپذیرند این حقیقت است که دیگر فضایی برای غافلگیری وجود ندارد. تحت هر شرایط، تمدید توافق یک ضرورت است و اگر این توافق در ۳۰ نوامبر صورت نپذیرد، و یا اوپک استراتژی خروج از توافق را درپیش بگیرد، سورپرایز واقعی به وقوع پیوسته و نتیجه آن، چیزی است که همگان میدانیم: قیمت پایین نفت و نوسان شدید بازار.

اگر اوپک نگران شرایط بازار است و میخواهد همگان را غافلگیر کند، بایستی با اقداماتی عملگرایانه این غافلگیری صورت گیرد نه فعالیت های حاشیه ای از جمله افزودن تولیدکنندگان کوچک. در غیر اینصورت، بعد از نشست، آنچه که انتظار همگان را می کشد قیمت پایین نفت است که هر کشور عضو اوپک، از آن بیمناک است.

 

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۳۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال تمدید نشد

دومین نشست اعضای کمیته فنی فدراسیون بسکتبال به منظور بررسی گزینه‌های هدایت تیم ملی بسکتبال با حضور جواد داوری رئیس فدراسیون، محسن معرفی‌فر دبیر کل، عنایت‌الله آتشی، علی توفیق، محسن شاه‌علی، فرزاد کوهیان (به صورت آنلاین) و سعید تابش‌نیا برگزار شد و پنج ساعت به طول انجامید.

در این نشست تحلیل و ارزیابی هر یک از اعضای کمیته فنی در مورد گزین‌های داخلی و پیشنهادی فدراسیون برای هدایت تیم ملی بسکتبال ارائه شد.

این گزینه‌ها در نشست اول اردیبهشت کمیته فنی مطرح شده بودند که «هاکان دمیر» هم یکی از گزینه‌های خارجی موردنظر بود. با نظر اعضای کمیته فنی که در نشست اخیر مطرح شد، نام وی از گزینه‌های موردنظر خارج شد.

بدین ترتیب قرارداد فدراسیون بسکتبال با این مربی ترکیه‌ای تمدید نخواهد شد. او اردیبهشت سال گذشته با قراردادی یک ساله هدایت تیم ملی بسکتبال را بر عهده گرفت، اما عدم نتیجه گیری مطلوب در رقابت‌های جام جهانی که با ناکامی در کسب سهمیه المپیک همراه بود و ناکامی در بازی‌های آسیایی در نهایت منجر به عدم تمدید قراردادش شد.

سعید تابش‌نیا سخنگو کمیته فنی درباره این جلسه گفت: در این جلسه ۴ گزینه ایرانی و ۵ گزینه خارجی معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت دو مربی خارجی و دو مربی ایرانی جهت مذاکره انتخاب شدند. Marco Ramondino چهل و سه ساله از ایتالیا و Radovan Trifunovic پنجاه و چهار ساله از اسلوانی دو گزینه خارجی هستند.

او خاطرنشان کرد: اسامی دو مربی ایرانی به دلیل حساسیت رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال آقایان ایران پس از پایان این مسابقات اعلام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی توپ و تور

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • شگفتی در فوتبال عربستان با عبور تیم الهلال از میتروویچ
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • شگفتی در فوتبال عربستان با عبور الهلال از میتروویچ
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • قرارداد هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال تمدید نشد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • افغانستان به‌طور رسمی شگفتی‌سازی کرد و به جام‌جهانی رسید