Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@18:51:35 GMT

نگران تصویب قانون جامع استاندارد نیستیم

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۷۰۴۸

نگران تصویب قانون جامع استاندارد نیستیم

سخنگو سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه انعکاس اخبار قانون «جامع استاندارد» به خوبی انجام نشد گفت: دولت موظف به اجرای قانون است و در حال حاضر دغدغه متولیان این حوزه تصویب این قانون نیست و امیدواریم با تدوین یک آیین‌نامه کارشناسی از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش، به دنبال تصویب قانون « جامع استاندارد» که در روزهای اخیر، پس از  موافقت مجلس، در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اخباری مبنی بر صدور مجوز تولید و واردات کالاهای سلامت محور و نیز واگذاری همه امور مربوط به صدور مجوز و نظارت بر این کالاها را به سازمان استاندارد منتشر شد و به دنبال آن  مسئولین و متولیان حوزه سلامت نارضایتی خود را از تصویب این قانون اعلام کردند و آن را تهدیدی برای حوزه سلامت دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال نشر این خبرها، سازمان استاندارد نیز جوابیه‌ای منتشر کرد و گفته‌های بسیاری از معترضین حوزه سلامت را غیرواقع خواند و اعلام کرد در تبصره یک بند یک ماده هفت این مصوبه مقرر شد فهرست کالاها و تجهیزات پزشکی به طور مشترک (Common) توسط وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد تا بر اساس آن و با توجه به اجباری و غیر اجباری بودن استانداردها، هر یک از دو دستگاه ذکر شده بر اساس قوانین و وظایف ذاتی خود نسبت به انجام وظیفه اقدام کنند. به موجب تبصره ذیل ماده ۱۹ و نیز ماده ۲۵، مفاد مداخلات سازمان ملی استاندارد نافی وظایف و اختیارات قانونی سایر دستگاه‌ها نیست و وزارت بهداشت نیز همانند گذشته (بر اساس قانون مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی مصوب سال ۱۳۴۶ و اصلاحات بعدی آن) نظارتهای قانونی لازم را بر فهرست مشمول در قانون بالا جاری خواهد داشت و قانون ارتقای جایگاه استاندارد به هیچ وجه موجبات نسخ این قانون و دیگر ضوابط مرتبط را فراهم نمی کند. و بر این اساس، ادعای رییس سازمان_غذا_و_دارو مبنی بر انفکاک بخش غذا و کالا و تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت (Health) از اساس بی پایه خواند

این در حالی‌ است که سازمان غذا و دارو، نیز انعکاس اخبار مربوط به قانون را کامل و مناسب نمی‌دانند؛ جهان‌پور سخنگو سازمان غذا و دارو در گفتگوی تلفنی با خبرنگار اجتماعی  رسانه خبری سلامت سپید پوش گفت: به نظر می‌رسد محتوای قانونی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از چندین سال تصویب شد، به خوبی منعکس نشده است، بحث و نگرانی‌های کارشناسان حوزه سلامت و مجموعه‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ، درباره ابهامات احتمالی در حوزه تولیت سلامت و یا کالاهای سلامت محور اعم از دارو، مواد غذایی، کالاهای آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی است.

جهان‌پور با بیان اینکه در حال حاضر قانون «جامع استاندارد» در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و در حکم یک قانون قطعی، لازم‌ الاجراست عنوان کرد: ابهاماتی ممکن است برای کارشناسان و متخصصین این حوزه  وجود داشته باشدو تصویب این قانون، دغدغه‌هایی را ایجاد کرده باشد و ما امیدواریم در تدوین آیین نامه که به عهده هیئت دولت است، در خصوص این دغدغه‌ها توجه خاصی شود تا خدایی نکرده در آینده با موضوعاتی مانند دوگانگی و یا بحث‌های تفسیرپذیر چندگانه و سایر احتمالات احتمالی که می‌تواند اثر نامطلوبی در حوزه سلامت اعم از تولیت سلامت و یا سلامت عمومی داشته باشند، مواجه نشویم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر لازم‌الاجرا بودن این قانون، به مصوبه سال 1346 اشاره کرد و افزود: دولت موظف به اجرای قانون است و در این مورد نیز تابع قانون عمل خواهد کرد؛ ضمن آن‌که در  این قانون به صراحت بیان شده است خدمات بهداشتی درمانی و داروئی، تجهیزات پزشکی و کالاهای سلامت محور در حوزه اختیارات وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو خواهد بود، و باید یادآوری کنم قانون مواد خوراکی، آرایشی بهداشتی و داروئی را طبق مصوبه سال1346 به قوت خود باقی است؛ در حال حاضر خبرهایی که درباره این موضوع مطرح می‌شود دغدغه‌هایی است برای جلوگیری از  این ابهامات و دوگانگی‌های احتمالی،  که می‌تواند مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و واردکنندگان این حوزه ایجاد کند که نهایتا به حوزه سلامت کشور و سلامت عمومی آسیب می‌رسد.

وی با ابراز امیدواری از تدابیر و تصمیمات مناسب هیئت وزیران در تدوین آیین‌نامه‌ مربوطه اظهار داشت: با تدوین یک آیین‌نامه شفاف، روشن و تخصصی و کارشناسی مشکلی در حوزه سلامت ایجاد نخواهد داشت، و با شفاف‌سازی در خصوص مرزها و ابهامات احتمالی و یا تفسیرهای متعددی که ممکن است از برخی از بندهای قانون مذکور صورت گیرد ، می‌توان به‌راحتی از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری کرد؛ ضمن آن‌که باید توجه داشت همیشه این فرصت وجود دارد که اگر بعد از اجرای قانون، نیاز به اصلاح باشد، با ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع می‌توان مشکل را برطرف کرد، تاکید می‌کنم که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، دغدغه‌ای از این لحاظ نداریم و نگرانی فعلی سازمان در مواردی است که باید هیئت محترم دولت در آیین نامه مورد توجه قرار بدهند که مطمئنا با توجه به اهمیتی که دولت به حوزه سلامت می‌دهد، این موارد حتما لحاظ خواهد شد.

جهان‌پور در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به سوال زمان اعلام و ابلاغ این آیین‌نامه گفت: طبق قانون، تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی بر عهده هیئت دولت است و بعد از ابلاغ قانون تدوین آیین نامه را در دستور کار قرار می‌دهد و انشاالله ظرف ماه‌های آتی تدوین و اعلام خواهد شد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۷۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز اعلام شد

به گزارش خبرآنلاین، روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از فرآورده های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته اند؛ اعلام کرد.

ایلنا در خبری نوشت: روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomixو فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی‌تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900105

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • وظیفه پلتفرم‌ها در عرضه دارو/ ۶ ماه اجرای آزمایشی در یک استان
  • تنها «حمل» دارو از طریق سکوی اینترنتی است/ به هیچ وجه «فروش» دارو مطرح نیست
  • ابلاغ دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز
  • اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز اعلام شد