Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس سیاسی گفت: دولت عراق با درایت توانست مسئله جدایی طلبی اقلیم کردستان را مدیریت، از نظر قانونی این همه‌پرسی را ملغی و به شکل رسمی پایان این مسئله را اعلام کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی الفت‌پور، از اساتید دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم خنداب، به پایان مسئله جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق و درایت دولت عراق در این زمینه اشاره کرد و گفت: دولت عراق با درایت توانست مسئله جدایی طلبی این اقلیم را مدیریت، از نظر قانونی این همه‌پرسی را ملغی و به شکل رسمی پایان این مسئله را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد بحران‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه، تضمین کننده منافع آمریکا

الفت‌پور با اشاره به توطئه استکبار جهانی و رژیم غاصب اسرائیل در کردستان عراق گفت: برنامه اصلی آمریکا و صهیونیسم ایجاد بحران و نگه‌داشتن کردستان عراق در این بحران است چراکه مشکلات و بحران‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه تضمین کننده منافع آمریکا است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بحث جدایی طلبی اقلیم کردستان از سال‌های گذشته و حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه مطرح بوده است، استکبار جهانی برای ایجاد ناامنی در منطقه و رسیدن به اهداف خود با ایجاد و حمایت از گروه تکفیری تروریستی داعش در منطقه، فرصت را برای ایجاد ناامنی، مناسب دید و با فشار به دولت مرکزی عراق برای پذیرش نتیجه همه‌پرسی درصدد دستیابی به اهداف شوم خود بود ولی با عنایت خداوند و تدبیر دولت عراق به این خواسته شوم خود دست پیدا نکرد.

الفت‌پور با اشاره به تبعات جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق گفت: از یک سو جدایی اقلیم کردستان منجر به همسایگی کشور عراق با سه کشور دشمن می‌شد که بی‌ثباتی امنیتی، نظامی و سیاسی را در این کشور به دنبال داشت و از سوی دیگر کشورهای منطقه از جمله سوریه، ترکیه و ایران را با مشکلات اقتصادی و سیاسی جدی مواجه می‌کرد.

همسایگی با جهان اسلام؛ هدف آمریکا از جدایی طلبی کردستان عراق

وی افزود: استکبار جهانی برای حفظ منافع اسرائیل با جدایی طلبی در منطقه کردستان عراق به دنبال ایجاد مرز مشترکی میان رژیم غاصب صهیونیستی با کشورهای جهان اسلام بود تا ضمن رفع این محدودیت، منطقه‌ای نا امن برای کنترل و دامن زدن به تمامی تحرکات کشورهای منطقه ایجاد کند تا حیاط خلوتی برای اسرائیل به منظور تسلط بر مناطق اطراف باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پایان خلافت داعش و ایجاد ثبات در عراق و سوریه بیان کرد: پس از پایان سیطره داعش، وضعیت سیاسی و امنیتی کشور عراق و اقلیم کردستان به سمت ثبات می‌رود اما این منطقه همچنان با مسائل اقتصادی و حزبی دست و پنجه نرم می‌کند که رفع این مشکلات و رسیدن به ثبات پایدار در منطقه تنها در گرو یکپارچگی کامل کشور عراق است.

الفت‌پور با اشاره به اهمیت سیاسی و نظامی اقلیم کردستان برای کشور آمریکا، گفت: این منطقه برای آمریکایی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است اما به دلیل مخالفت سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی با بحث جدایی طلبی اقلیم کردستان دیگر نباید مسائل مربوط به این منطقه را در سیاست‌های آشکار آمریکا دنبال کرد.

مصر و لیبی میعادگاه گروه تکفیری تروریستی داعش

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انتقال عناصر داعش به افغانستان گفت: حضور طالبان در افغانستان و تغذیه فکری داعش از سوی آنان منجر به ایجاد افغانستانی نا امن خواهد شد. علاوه بر افغانستان این احتمال که مصر و لیبی نیز به دلیل فعالیت‌های گروه «اخوان‌المسلمین» که تفکرات و اعتقادات‌شان قرابت زیادی با منشور داعش دارد، میعادگاه این گروه تروریستی باشد بسیار بالا است.

مسئله جدایی‌طلبی اهرم‌ فشار استکبار جهانی و رژیم سعودی برای فشار به ایران

این استاد دانشگاه مسئله جدایی طلبی را یکی از اهرم‌های فشار استکبار جهانی و رژیم سعودی برای فشار به جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: نشست اخیر گروه‌ها و قوم‌های جدایی طلب ایرانی با عنوان جنبش «دموکراتیک» ایران در آلمان و حمایت مالی از این گروه‌ها، یکی از نمونه‌های بارز این اقدامات است. بنابراین مسئله جدایی طلبی یکی از مخاطراتی است که جمهوری اسلامی ایران از گذشته با آن مواجه بوده و در آینده نیز به شیوه‌های جدید آشکار خواهد شد.

الفت‌پور خاطرنشان کرد: بنابر این مسئولان باید با تدبیر و درایت بیشتری به مسائل مربوط به اقلیم‌های مختلف در سراسر کشور بپردازند تا همانطور که مقام معظم رهبری در نامه خود به سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  فرمودند؛ «از هر گونه فتنه انگیزی جدید در این مناطق جلوگیری شود.»

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۸۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان

 

تغییر اقلیم پدیده‌ای است که بر اثر افزایش دمای کره زمین یا همان گرمایش جهانی ایجاد می­‌شود. گرمایش جهانی خود پدیده‌­ای است که به دنبال صنعتی شدن کشورها و به سبب افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه گاز دی‌اکسیدکربن در جو به وجود آمده است. شاید در دنیای امروز بتوان گرمایش جهانی و پدیده تغییر اقلیم ناشی از آن را از شرایطی که برای زیست پیرامون ما ایجاد کرده است، بهتر درک کرد. بشر این روزها به دلیل بارش‌های سیل‌آسا، خشکسالی‌های متعدد و آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده، سرما یا گرمای ناگهانی و کاهش بارش برف بیش از هر زمان دیگری طعم تلخ تغییرات اقلیم را چشیده است.

تغییر اقلیم نشان‌دهنده تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است. در محیط های شهری تغییرات اقلیمی مشاهده شده تاثیراتی بر سلامت انسان، معیشت و زیرساخت‌های کلیدی گذاشته است. مخاطرات متعدد اقلیمی و غیر اقلیمی بر شهرها، سکونتگاه‌ها و زیرساخت‌ها تأثیر می‌گذارند و گاهی اوقات با هم همزمان و موجب افزایش خسارت می‌شوند. امواج گرمایی در شهرها با افزایش رویدادهای آلودگی هوا  تشدید و عملکرد زیرساخت‌های کلیدی محدود شده است. پیامدهای مشاهده شده بر ساکنان شهری که از نظر اقتصادی و اجتماعی به حاشیه رانده شده‌اند مانند سکونتگاه‌های غیررسمی متمرکز است. زیرساخت‌هایی مانند سیستم‌های حمل و نقل، آب، فاضلاب و انرژی توسط رویدادهای حدی در معرض خطر قرار گرفته‌اند که منجر به خسارات اقتصادی، اختلال در خدمات و تأثیرات رفاهی می‌شود.

تمامی اثرات نامطلوب اقتصادی منتسب به تغییرات اقلیمی از جمله رویدادهای اقلیمی با شروع آهسته و شدید، به‌طور فزاینده‌ای همچنین برخی از اثرات مثبت اقتصادی در مناطقی با تقاضای انرژی کمتر و بهرمندی از مزیت‌های نسبی در بازارهای کشاورزی و گردشگری شناسایی شده‌اند. آسیب‌های اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیمی در بخش‌های در معرض اقلیم، با اثرات منطقه‌ای بر کشاورزی، جنگلداری، شیلات، انرژی و گردشگری و از طریق بهره‌وری نیروی کار در فضای باز شناسایی شده است. برخی از رخدادهای اقلیمی شدید مانند طوفان‌های استوایی رشد اقتصادی را در کوتاه مدت کاهش داده‌اند.

عوامل غیر اقلیمی از جمله برخی الگوهای سکونتگاهی و مکان‌یابی زیرساخت‌ها به قرار گرفتن بیشتر دارایی‌های در معرض خطرات شدید اقلیمی کمک کرده‌اند که منجر به افزایش میزان تلفات می‌شود. معیشت افراد از طریق تغییرات در بهره‌وری کشاورزی، تأثیرات بر سلامت انسان و امنیت غذایی، تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌ها و از دست دادن دارایی و درآمد، با تأثیرات نامطلوب بر جنسیت و برابری اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، اقلیم و تغییرات شدید اقلیمی به‌طور فزاینده‌ای باعث مهاجرت در همه مناطق می‌شود. ناامنی غذایی حاد مرتبط با سیل و خشکسالی و سوء تغذیه در آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی افزایش یافته است. تغییرات اقلیمی از طریق جابجایی و مهاجرت غیرارادی ناشی از رویدادهای شدید (حدی) اقلیمی و اقلیم، آسیب پذیری را ایجاد کرده است و تداوم می‌بخشد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • رژیم صهیونیستی خط قرمز امنیتی آمریکا است
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است