Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > موسیقی - کاوه آفاق می‌گوید ترانه‌هایی که در آلبوم‌هایم و در کتاب «تهران 57» منتشر شده‌اند همه مجوز دارند و حتی یک کلمه تغییر نداشته‌اند. این در حالی است که در سال‌های سخت اخذ مجوز، خیلی از دوستان به من می‌گفتند موسیقی راکی که عرضه می‌کنی پس از مجوز قلع و قمع خواهد شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاوه آفاق، نهم دی‌ در برج میلاد روی صحنه می‌رود تا علاوه بر قطعات قدیمی‌اش، آهنگ‌های آلبوم جدیدش را که به زودی منتشر می‌شود برای مخاطبانش اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوه آفاق که به تازگی اولین کتاب تخصصی درباره ترانه‌های راک فارسی را با عنوان «تهران57» منتشر کرده است، درباره حال و هوای تازه‌ترین کنسرتش گفت: «اجرای جدید با اجراهای دیگر خودمان، متفاوت و سخت‌تر است. چون علاوه بر آهنگ‌های قدیمی‌ام از «اتاق آبی»، «شال»،«فلوکستین» گرفته تا «عطر تو» و «شهر من کو» که حدود 16 قطعه می‌شود،چند آهنگ‌ از آلبوم جدید که به زودی منتشر می‌شود را هم اجرا خواهیم کرد و با توجه به نوع اَکت و پرفورمنس ما، فشار زیادی روی بدن‌مان خواهد آمد.»

او با تاکید بر این که کنسرت پیش رو برایش از چند جنبه اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: «قطعاتی که از آلبوم جدید در برج میلاد، اجرا خواهیم کرد حاصل بیش از یک دهه تلاش کاریمان است. شاید دیگر در این سبک موسیقی چنین آهنگ‌هایی ارائه نشود. به همین خاطر در این کنسرت بهترین کارها را به اجرا خواهیم گذاشت.»

کاوه آفاق با اشاره به این که آلبوم جدیدش با نام «شال» تا پایان آذر و قبل از برگزاری کنسرت 9 دی عرضه خواهد شد، عنوان کرد: «قطعات این آلبوم  بین  سال‌های 82 تا 95 ساخته شده‌اند و در مجموع ارزشمندترین آثاری هست که تاکنون داشته‌ام.»

این آهنگساز و ترانه‌سرا افزود: «پس از این کنسرت ممکن است مدت‌ها در تهران اجرایی نداشته باشیم چون برای تولیدات بعدی و اجراهای بین‌المللی به زمان مطالعاتی نیاز داریم تا بتوانیم کارهایی حتی متفاوت‌تر و پیچیده‌تر نسبت به قطعاتی که تاکنون داشته‌ایم، ارائه کنیم.»

آفاق درباره کتاب جدیدش با مضمون ترانه‌های راک فارسی هم گفت: «کتاب «تهران 57»، جنبه آموزشی دارد و اولین کتاب تخصصی است که در زمینه راک فارسی منتشر شده است.»

او افزود: «ترانه‌هایی که در آلبوم‌هایم و در این کتاب منتشر شده‌اند همه مجوز دارند و حتی یک کلمه تغییر نداشته‌اند و یک کلمه هم جابه‌جا نشده است. این درحالی بود که در طی سال‌های سخت اخذ مجوز، خیلی از دوستان به من می‌گفتند موسیقی راکی که عرضه می‌کنی پس از مجوز قلع و قمع خواهد شد!»

آفاق تصريح كرد: «خوشبختانه درست پیش‌بینی کرده بودیم و با چنین مساله‌ای مواجه نشدیم. مسوولین امر دغدغه‌های ما را درک کردند و ما هم پایمردی کردیم تا امروز همه بتوانیم از موسیقی راک به معنای واقعی صحبت کنیم.»

مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «تهران 57» که توسط موسسه انتشارات نگاه منتشر شده روز پنجشنبه 9 آذر در فروشگاه نشر ثالث برگزار خواهد شد.

کنسرت کاوه آفاق نیز 9 دی در مرکز همایش‌های برج میلاد به تهیه‌کنندگی موسسه ایران کنسرت برگزار خواهد شد. در اين كنسرت آرمان مهربان (رهبر ارکستر و نوازنده پیانو و سینتی‌سایزرها)، پیام زمانی (درامر)، شهاب آفاقی و آندره خاچیکیان (گیتار الکتریک) و مهرداد حامدی (گیتارباس) همراهان کاوه آفاق خواهند بود.

57242

کلید واژه‌ها : موسیقی راک - موسیقی - کنسرت -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۰۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»