Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان با بیان اینکه مصدومیت بیش از ۷۰ درصد مصدومان زلزله کرمانشاه ناشی از فرار بوده است، گفت:بی‌توجهی مردم به آموزش‌ها، مهمترین علت افزایش مصدومان در هنگام حوادث است

به گزارش خبرنگار تسنیم از همدان، علیمردان طالبی ظهر امروز در نشست علمی "جامعه شناسی فاجعه" ، با بیان اینکه نوزدهمین مانور زلزله و ایمنی در استان همدان برگزار می‌شود اظهار داشت: علی‌رغم اینکه در آموزش بسیار تاکید شده که هنگام زلزله افراد نباید فرار کنند اما متاسفانه مصدومیت بیش از 70 درصد مصدومان زلزله کرمانشاه ناشی از فرار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در ارائه آموزش‌های ایمنی به مردم هیچ‌گونه کوتاهی نکرده ایم اما متاسفانه مردم توجهی به توصیه‌های ما نکرده و در زمان بروز حادثه کارهایی که نباید انجام دهند را انجام می‌دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: به عنوان مثال در زمان برف و کولاک درگردنه  اسدآباد به رانندگان هشدار می‌دهیم که به سمت گردنه حرکت نکنند و شرایط اسکان و ماندن در همدان را برای آن ها فراهم می‌کنیم ولی متاسفانه رانندگان نه تنها توجهی نمی‌کنند بلکه با پلیس‌ که مانع عبور آن ها می شود نیز درگیر می‌شوند.

طالبی گفت: مدیریت بحران طول و عرض وسیعی دارد و دارای یک چرخه و شامل پیشگیری ، آمادگی و مقابله است  و هرچه در مرحله پیشگیری و آمادگی رشد کنیم مرحله مقابله آسان‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از پیشگیری موضوع آمادگی مطرح است که علی‌رغم همه پیشگیری‌ها به آن نیاز است، ابراز کرد:  فاز مقابله حساس‌ترین و پرتنش‌ترین فاز درچرخه مدیریت بحران به شمار می رود.

مدیرکل مدیریت بحران استان به ضرورت بازسازی و بازتوانی پس از وقوع سانحه اشاره کرد و افزود: بازسازی، ابعاد فیزیکی را در بر می‌گیرد در حالی که بازتوانی مربوط به ابعاد روحی روانی و اجتماعی آن منطقه است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طالبی اظهار داشت: بازتوانی حالتی است که در آن باید افراد آسیب دیده را از نظر روحی و روانی به حالت اولیه و عادی برگردانیم اگرچه ممکن است در برخی موارد، عوارض روحی - روانی حادثه تا آخر عمر با فرد باقی بماند.

وی با بیان اینکه بر اساس قومیت، زبان و آداب و رسوم افراد با یکدیگر متفاوت‌اند و رفتار خاصی را از خود بروز می‌دهند، تصریح کرد: در ارتباط با این افراد باید از مداخلات نظر شخصی بپرهیزیم و اجازه دهیم متخصصان این رشته تصمیم مناسب را اتخاذ کنند.

مدیرکل مدیریت بحران با بیان اینکه جامعه مدرن جامعه‌ای نیست که مردمان آن حتما از ابزار مدرن استفاده می‌کنند، ابراز کرد: نیمی از افرادی که خودجوش به سمت کرمانشاه آمدند موجب ایجاد ترافیک و بی‌نظمی شدند.

طالبی گفت: در طول آموزش‌های زلزله و ایمنی، پناه‌گیری، خروج ایمن و اجتناب از فرار هنگام زلزله را به مردم آموزش داده‌ایم اما متاسفانه در زلزله اخیر بروجرد شاهد مصدومیت افراد به دلیل فرار بی‌موقع در زمان زلزله بودیم.

وی افزود: آموزش‌های ما کمتر از کشورهای دیگر نبوده اما متاسفانه مردم پذیرش ندارند و علی‌رغم دریافت آموزش، اشتباهات را تکرار می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران با بیان اینکه تعداد زلزله در ایران زیاد بوده و هر هفت سال یک بار یک زلزله بزرگ داشته‌ایم، تصریح کرد: به این منظور کارگروه‌های تخصصی بسیاری در مدیریت بحران برگزار شده است.

طالبی گفت: در هرکجا که بازسازی را مردم محور کردیم موفق عمل شده ، حتی در توزیع کمک‌ها هم وقتی از طریق معتمدین محل توزیع انجام گرفت هیچ مشکلی پیش نیامد و اسراف نشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه زلزله ازگله در نقطه صفر مرزی بود نیروهای امنیتی درس هایی از این زلزله گرفتند و کمک و اسکان خط مرزی را نیروهای سپاه بر عهده گرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران اظهار داشت: در این منطقه  حساسیت نظامی وجود دارد و باید مراقب بود تا عده‌ای به اسم کمک به زلزله زدگان مسئله امنیتی ایجاد نکنند.

طالبی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در این حادثه، ابراز کرد: از صدا و سیما می‌خواهیم که درست عمل کند و تنها حادثه را برجسته نکند بلکه یک تصویر وسیع  از حادثه را نشان داده و به مردم اطمینان دهد که اوضاع در حال کنترل است.

وی افزود: در نیمه شب پس از زلزله جلسه تشکیل دادیم و برنامه‌ریزی اعزام  انجام شد اما متاسفانه حضور و تلاش دستگاه‌های خدمت‌رسان نادیده گرفته شد و در نشان دادن نقاط ضعف افراط گرایانه عمل شد.

انتهای پیام/

R41405/P1494/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال مساعد مصدومان حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان یزدی

طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همه مصدومان شامل دانش‌آموزان، یک معلم و رانندگان به جز یک دانش آموز و یک راننده در محل، درمان شدند.

وی افزود: در تصادف اتوبوس اسکانیا با تریلر در محور یزد– طبس، ۲۵ کیلومتری رباط پشت بادام ۱۰ نفر مصدوم شدند.

این مسئول گفت: این اتوبوس حامل دانش‌آموزان پسر هنرستان ذکایی یزد و از یزد عازم مشهد مقدس بوده که دارای ۴۹ سرنشین است.

طباطبایی گفت: این حادثه در مجموع ۱۰ مصدوم داشت که حادثه‌دیدگان، سه دانش‌آموز، یک معلم، دو راننده اتوبوس، دو راننده ایسوزو، یک راننده و یک سرنشین تریلر بوده‌اند.

کد خبر 6093928

دیگر خبرها

  • رهاسازی مصدومان دو حادثه سقوط خودرو به دره در باغملک و دزفول
  • حال مساعد مصدومان حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان یزدی
  • بی توجهی به جلوی راننده ۱۷ ساله جان عابر پیاده را گرفت
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • تصادف پراید منجر به فوت عابر پیاده در رشت شد
  • تصادف رانندگی در آزادراه کاشان ـ قم با ۵ کشته و مجروح
  • تمامی مصدومان حادثه واژگونی مینی‌بوس کارگران کاشمر از بیمارستان مرخص شدند
  • بحران مصدومان در بایرن با یک خبر خوب!‏
  • حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است
  • جزییات حادثه واژگونی اتوبوس در اتوبان زنجان