Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پنجشنبه دوم آذرماه که درهای محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس در شهرک گلستان شیراز به روی مردم گشوده شد تا این مکان میزبان بازدید کنندگان شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس باشد.
در پایان این نمایشگاه، خبرنگار ایرنا دیدگاه فعالان عرصه فرهنگ استان فارس در ارتباط با این رویداد مهم فرهنگی استان را جویا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این باره به خبرنگار ما گفت: مدیریت نمایشگاه کتاب، امسال برای اولین به انجمن ناشران و کتابفروشان استان واگذار شد.
بهزاد مریدی بر واگذاری این گونه امور به تشکل ها و انجمن های مردمی تاکید کرد و افزود: مدیریت نمایشگاه کتاب امسال به تشکلی که صلاحیت آن را داشت واگذار شد و انجمن ناشران و کتابفروشان به خوبی از پس این کار بر آمد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: برنامه های جانبی شانزدهمین نمایشگاه کتاب بسیار چشمگیر بود و توانست مردم را با هر سلیقه ای به بازدید از نمایشگاه ترغیب کند.
وی ادامه داد: امسال نمایشگاه کتاب فارس به لحاظ کیفی و کمی ارتقا پیدا کرد به گونه ای که تعداد غرفه ها از 750 واحد در سال گذشته به 850 غرفه در امسال افزایش پیدا کرد به گونه ای که 800 ناشر داخلی 40 ناشر خارجی و 10 ناشر دیجیتال در نمایشگاه شانزدهم حضور داشتند.
مریدی به حضور تعداد زیادی از ناشران برجسته کشور در این دوره نمایشگاه کتاب فارس اشاره و آن را بی سابقه توصیف کرد و گفت: جلسه هم اندیشی مشترکی در روز جمعه گذشته بین ناشران و کتابفروشان محلی استان با ناشران ملی برگزار شد که در این جلسه آنها به آسیب شناسی مسایل این حوزه پرداختند.
**کتاب های زیرزمینی آفت نشر
داریوش نوید گویی که همزمان با مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس از او به پاس نیم قرن فعالیت در حوزه نشر تجلیل ونهمین نشان مفاخر فارس نیز به وی تقدیم شد نیز در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از وجود کتاب های زیرزمینی در بازار سخن می گوید و معتقد است این وضعیت در زمینه کتاب می تواند فاجعه ای عظیم به بار آورد و ادامه این روند یقینان منجر به تعطیلی کتاب فروشی ها و انتشارات خواهد شد.
نویدگویی گفتگوی خود را اینگونه ادامه می دهد که برخی افراد سودجو کتاب های ناشران مختلف را بصورت زیرزمینی چاپ می کنند و زیر قیمت در بازار به فروش می رسانند .
او ادامه می دهد: متاسفانه این روند دامن نمایشگاه کتاب شانزدهم فارس را نیز گرفته بگونه ای که روز دوم نمایشگاه یکی از غرفه ها که اقدام به فروش کتاب یکی از ناشران معروف که به صورت زیرزمینی به چاپ رسانده بود می کرد، که خوشبختانه از این کار جلوگیری شد.
ناشر باسابقه استان فارس اضافه کرد: قطعا کتابی که با 50 درصد زیرقیمت به فروش می رسد متعلق به ناشر نیست و کتابی است که به صورت تقلبی ،غیرقانونی و غیرشرعی و بصورت زیرزمینی چاپ شده است.
وی برداشتن قدم اول در مسیر مقابله با این وضعیت را از سوی مردم عنوان کرد و افزود:تنها مردم می توانند از نشر و کتاب حمایت و از این گونه اتفاقات جلوگیری کنند ، تخفیفات بالایی که در حوزه فروش کتاب اعمال می شود بهترین عامل شناخت زیرزمینی و تقلبی بودن آن کتاب است.

او که عشق به کتاب را بعد از 50 سال فعالیت در این حوزه در چشمانش می شود خواند می گوید،نمایشگاه کتاب هر سال باید بهتر از سال قبل برگزار و تمام ضعف و کاستی های گذشته برطرف شود، شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس امسال با سالهای قبل متفاوت است چون مدیریت نمایشگاه شانزدهم به انجمن ناشران و کتاب فروشان استان فارس واگذار شده است واین اقدام می تواند وضعیت و نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب را بهبود ببخشد.
نویدگویی برگزاری نمایشگاه کتاب در شیراز را که داعیه پایتختی فرهنگی کشور را دارد را کاری مشترک بین تمام دستگاهها عنوان و تاکید کرد: سایر سازمانها و ارگانها به بهانه اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانی برگزاری این نمایشگاه است نباید از زیر بار مسولیت این کار فرهنگی شانه خالی کنند بلکه باید با پرداخت یارانه فرهنگی و تسهیلات به کارمندانشان آنها را ترغیب به کتاب و کتاب خوانی کنند.
او در قسمت دیگری از گفتگو خود خاطرنشان کرد: سازمانها می توانند فرصتی ایجاد و کتابخانه ادارات را که از قدیم در تمام سازمانها وجود داشته را با خرید کتاب دوباره احیا کنند.
این ناشر باسابقه کشور به مراسم بزرگداشت خود که همزمان با افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس در شیراز برگزار شد اشاره و از تمام کسانی که در این آئین شرکت کردند تقدیر بعمل آورد و گفت: یکی دیگر از ویژگی های بارز نمایشگاه کتاب فارس امسال ،گردهمایی ناشران برتر کشور در شیراز بود که تاکنون حتی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز سابقه نداشته است.
او اضافه کرد: 45 ناشر سرآمد کشور نظیر نشر چشمه،نی،مرکز، ققنوس، ثالث، خیلی سبز و... از تهران ،تبریز، مشهد ، قم ودیگر شهرها شخصا در شیراز گرد هم جمع شدند که این امر بسیار تاثیرگذار بود و جلسات خوبی بین ناشران و کتابفروشان استان فارس با این افراد برگزار شد که نتیجه رضایت بخش و موجب تعامل و همکاری بیشتر ناشران محلی فارس با ناشران ملی و بین المللی شد.
به گفته وی، هم اینک عمده مشکلات انجمن ناشران و کتاب فروشان فارس در مورد وجود و افزایش تعداد کتاب های زیرزمینی ، بیمه کتاب فروشان ، مالیات و عوارض است.
** سازمانها بازوی توانای کتاب هستند
مدیر انتشارات رخشید شیراز نیز در گفت و گو با ایرنا از مسئولان استان تقاضا کرد که با در نظر گرفتن بودجه ای فرهنگی برای خرید کتاب توسط پرسنل خود به توسعه فرهنگ کتاب خوانی در فارس و همینطور به فروش کتاب و نشر استان کمک کنند تا این صنعت جانی تازه بگیرد.
سید مجتبی جعفری زوج حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را در حوزه نشر استان خوب توصیف کرد و افزود: سازمانها بازوی توانمند کتاب هستند و نیاز است ارگانهایی نظیر اوقاف و امور خیریه ، معاونت فرهنگی شهرداری ،سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر ادارات در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در افزایش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی تلاش کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: انتشارات رخشید از سال 79 کار خود را آغاز کرده و بیشتر فعالیت این انتشارات در حوزه ادبیات و تاریخ بوده و آثار شاعران و نویسندگان استان فارس و جنوب کشور را به چاپ رسانده است.
مدیر انتشارات رخشید ادامه داد: این انتشارات 15 عنوان کتاب را در این دوره از نمایشگاه کتاب رونمایی کرد که چهار کتاب مسافر ایستگاه بدر ، در کوچه باغ های پرتقال و زخم ، بیداری واژه ها و تنهایی و دل نخواهی در حوزه دفاع مقدس بوده است، برخی کتب نشر رخشید در حوزه تاریخی و ادبی دو یا سه زبانه هستند و کیفیت آنها در حد آثار ملی است.
وی به کیفیت طراحی ،چاپ ، و صفحه آرایی آثار انتشارات رخشید اشاره و اضافه کرد: ویراستاری دقیقی بر کتابهای این انتشارات به سبک جدید فرهنگستان ادب فارسی انجام می شود که این اقدام کمک شایانی به گسترش صحیح زبان و ادبیات فارسی می کند.

جعفری زوج نظم و ترتیب نمایشگاه کتاب شانزدهم فارس را خوب توصیف کرد و افزود: در این دوره نمایشگاه کتاب غرفه های اطلاع رسانی در ورودی سالن ها تعبیه شده بود که به بازدید کنندگان کمک بسیاری برای دستیابی آسان تر به کتابهای مورد نظرشان می کرد و همچنین برنامه های جانبی نظیر رونمائی های به روز، نشست ها مختلف ، اجرای ورزشهای باستانی و... در این دوره افزایش چشمگیری نسبت به دوره های قبل داشت که این اقدام موجب شد مخاطبان خاص نیز از نمایشگاه بازدید کنند.
با وجود اظهار رضایت این گروه از ناشران، یکی از شهروندان شیرازی در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس گفت: نظم و ترتیب نمایشگاه امسال بهتر شده اما بیشتر ناشران، کتاب های پرفروش خود را در این نمایشگاه عرضه نکردند.
خداکرمی به اینکه جای خالی کتاب های اجتماعی در نمایشگاه کتاب امسال احساس می شد اشاره کرد و افزود: کتاب هایی که دنبال آنها بودم در تمام کتاب فروشی های سطح شهر شیراز عرضه می شوند اما نتوانستم در نمایشگاه آنها را پیدا کنم.
وی ادامه داد: بیشتر کتاب های چاپ جدید در نمایشگاه عرضه نشده بود و بیشتر کتاب هایی که چاپ قدیمی تری داشتند وجود داشت.
باید دید انجمن ناشران و کتابفروشان استان که امسال برای نخستین بار عهده دار برپایی نمایشگاه کتاب فارس بود، برای برگزاری بهتر آن در سال آینده و پاسخ مطلوب تر به نیازهای مخاطبان چه تدبیری می اندیشد.
فصل شانزدهم نمایشگاه کتاب فارس شامگاه سه شنبه در حالی بسته شد که نگاه های فعالان حوزه نشر به تداوم حمایت دوستداران کتاب دوخته شده است؛ آنانی که با حضور گسترده شان در سرمای آذرماه شیراز، گرمابخش محفل یاران یار مهربان بودند.
9873 / 2027
گزارشگر: محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۴۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه با عنوان «‌بخوانیم و بسازیم»، اظهار کرد: این شعار در عین ایجاز و کوتاهی، مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. ما از دوران کودکی آموختیم «توانا بُوَد،‌ هر که دانا بُوَد» زمینه توانایی دانایی است و دانایی در گرو مطالعه است.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با کتاب برقرار شود، سطح دانش و بینش اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و با فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که بخشی از آن مرتبط با ساختن جامعه است. شعار نمایشگاه در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دارد و نیاز است تا رسانه‌های جمعی این شعار را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

منتظری که دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی است،‌ نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور دانست و افزود: در درجه اول باید به تولید و نشر آثار مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از گذشته مبادرت داشته باشیم. به اعتقاد من نمایشگاه کتاب تهران مشابه یک سفره معنوی و فرهنگی محسوب می‌شود که نیازهای معنوی جامعه هدف را پاسخ می‌دهد.

وی تأمین نیاز «ایران فرهنگی» با تولیدات فرهنگی را ضروری عنوان کرد و گفت: لازم است نشر کشورمان به تولیدات متناسب با نیاز «ایران فرهنگی» به تعبیر واقعی خودش،‌ مبادرت کند تا بتوانیم ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین سربلند را به جهانیان معرفی کنیم.

منتظری ادامه داد: قطعاً نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌هایی که در سایر کشورها برگزار می‌شود، می‌تواند به معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین کمک بسیاری کند. نمایشگاه کتاب در حکم یک پنجره است که به روی ساختمان شخصیت فرهنگی و تمدن ما باز می‌شود. تنها از این طریق یعنی با ارائه کتاب‌های ایرانی است که افراد با فرهنگ و تمدن ما آشنا خواهند شد.

دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد تحقق رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مسئله «تمدن نوین اسلامی» گفت: به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نشر آثار تحول آفرین نیاز داریم. پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب محدود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نباشد و بیش از گذشته زمینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنیم که در رونق دیپلماسی فرهنگی ایران بسیار موثر است.

وی همچنین به ضرورت انجام کارهای مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: برگزاری نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور تقدیر و تشکر و ارزیابی برنامه‌های آنها مفید بود؛ انتظارات خود را با آنها در میان گذاشتیم و این نشست را می‌توان با فراکسیون توسعه دیپلماسی فرهنگی نیز برگزار کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب