Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پژوهشگر حوزه کتاب گفت: دلایل مختلفی را می‌توان برای کاهش سرانه کتابخوانی تشریح کرد که اولین آن افزایش بی‌رویه استفاده مردم از شبکه‌های مجازی است. فضای مجازی مردم راه به طور کامل از مطالعه دور کرده و باعث شده ما به جای دیدن کتاب در دست مردم، فقط گوشی موبایل ببنیم.

اعظم بروجردی پژوهشگر حوزه کتاب در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه کشور گفت: وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران اسفناک است و متاسفانه این وضعیت هر روز بدتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کاهش شدید علاقه مردم به مطالعه کتاب، اذعان کرد: دلایل مختلفی را می‌توان برای کاهش سرانه کتابخوانی تشریح کرد که اولین آن افزایش بی‌رویه استفاده مردم از شبکه‌های مجازی است. فضای مجازی مردم راه به طور کامل از مطالعه دور کرده و باعث شده ما به جای دیدن کتاب در دست مردم فقط گوشی موبایل ببنیم.

این نمایشنامه نویس تئاتر افزود: دلیل دیگر تغییر ذائقه مردم به سمت کتابهای صوتی و شنیداری است. از سویی کتاب به صورت مرسوم و کاغذی زمانش به پایان رسیده و مردم ترجیح می دهند به جای حمل کتابهای سنگین از طریق تبلت و نرم افزار موبایل مطالعه کنند.

وی درهمین راستا تاکید کرد: متاسفانه کتابخوانی در قشری از جامعه به اتفاقی تجملاتی تبدیل شده و برخی صرفاً برای خودنمایی کتابخانه های بزرگی را در خانه‌هایشان درست می‌کنند.

این محقق عرصه کتاب درباره قاچاق کتاب و وجود کتابهای ممنوعه در سطح شهر، ادامه داد: این نوع از آثار و کتابها متاسفانه به دلیل عدم نظارت درست منتشر می‌شوند. البته مردم ما باهوش هستند و شاید در ابتدا به خاطر کنجکاوی آن کتابها را مطالعه کنند اما بعد از گذشت زمان نسبت به این کتابها و مفاهیم نادرست‌شان آگاه شده و به سمت این گونه آثار نمی‌روند. کتاب‌های قاچاق و ممنوعه محکوم به شکست هستند. البته این را هم باید متذکر شوم که روند قاچاق کتاب به شدت به ناشران صدمه زده و به ورشکستگی تعداد بسیاری از آنها می‌انجامد.

وی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گسترش و افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی اضافه کرد: این اتفاق یعنی افزایش سرانه مطالعه کشور اقدامی جمعی است که باید مسئولین فرهنگی انتشارات و نویسندگان در کنار یکدیگر با برنامه ریزی درست آن را هدایت کنند. باید سعی کنیم بیش از آنکه به تولید کتاب فکر کنیم در صدد یافتن راهی برای فرهنگ سازی مطالعه در سطح کشور باشیم.

بروجردی با اشاره به مسئولیت عمومی جامعه نسبت به افزایش سرانه مطالعه خاطر نشان کرد: به طور کلی نمی‌توانم بگویم که بخش خاصی از صنعت کتاب باید به صورت اختصاصی به افزایش روند سرانه مطالعه بپردازد بلکه موضوع کتابخوانی به یک همت جمعی نیاز دارد، همتی که درحال حاضر بیش از هر وقت دیگر نیازمند آن هستیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳.۶ برابری سرانه بودجه شهرداری استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ استاندار زنجان گفت: نهاد شورا اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین ساختار مردم سالاری دینی است و اگر قرار باشد کشورمان در تحزب رشدی داشته باشد به این نقطه باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه امیدواری‌های زیادی در شورا‌ها ایجاد شده است افزود: از زمان شکل گیری شورا‌ها در کشور سال‌ها گذشته است و این نهاد‌ها اکنون به بلوغ رسیده اند، عملکرد و رفتار‌ها نیز نسبت به قبل بهتر شده است.

افشارچی بابیان اینکه در ۲ و نیم سال گذشته کار‌های متعددی در حوزه شورا‌های شهری و روستایی استان انجام گرفته است، ادامه داد: در این راستا سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال پرداختی انجام گرفت که پیش بینی می شود این رقم در سال‌های آینده به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز بر ارزش افزوده تولید و ثروت توسط شهرداری و دهیاری‌ها مد نظر باشد، افزود: انتظار بر این است مبنایی برای ایجاد ثروت در دراز مدت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار زنجان با اشاره به شعار سال گفت: وضعیت دهیاری‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته و عملیات عمرانی نیز شتاب بیشتری گرفته است.

افشارچی با بیان اینکه ایجاد کارگاه‌های اقتصادی موضوع مهمی است گفت: این استان به سمت نظام خوشه روستا‌ها حرکت می‌کند و برنامه‌هایی را در این خصوص مورد توجه قرار داده که همراهی دستگاه‌ها در تحقق آن لازم است.

وی با تأکید بر اینکه روستا‌های استان باید بیشتر مولد باشند ادامه داد: استان به موضوع مشکلات واقف است و مسئله بهره روری آب در روستا‌ها امری مهم محسوب می‌شود.

استاندار زنجان به لزوم بهره گیری از تکنولوژی‌های روز اشاره کرد و گفت: انتظار بر این است که شهرداری‌ها در این خصوص پیشگام باشند و تحولاتی را ایجاد کنند.

افشارچی با بیان اینکه دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت در شهر‌های ابهر، خرمدره، قیدار و زنجان در حال انجام است افزود: برنامه‌ریزی‌ها باید ناظر بر آینده باشد و در این میان هوش مصنوعی اولویت اول در سطح جهانی است.

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • افزایش ۳.۶ برابری سرانه بودجه شهرداری استان
  • افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان گنبدکاووس با افتتاح یک زمین چمن مصنوعی