Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالان حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار خواستار بازگشت لایحه مالکیت معنوی به دولت و اصلاح و بررسی بیشتر آن توسط اتاق بازرگانی شدند.

به گزارش امتداد نیوز، فعالان حوزه فناوری اطلاعات مشکلات این صنف را در جلسه صبحانه کاری وزیر ارتباطات در اتاق بازرگانی مطرح کردند.

موضوع نبود قانون مالکیت معنوی در این حوزه، الزام برای دریافت مجوزهای متعدد برای کسب و کارها، نبود معافیت های مالیاتی و عدم حمایت از حضور شرکت های فناوری اطلاعات در مجامع بین الملل از سوی دولت، از جمله چالش های پیش روی این صنف است که در این جلسه برای دریافت راه حل به محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات عنوان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا طلایی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار در این جلسه گفت: اتاق بازرگانی درخواست خود را برای بازگشت لایحه مالکیت معنوی به دولت و بررسی بیشتر توسط فعالان این صنف، به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کرده است.

وی مهمترین مشکل را نبود قانون مالکیت معنوی در حوزه نرم افزار و فناوری اطلاعات دانست و با بیان اینکه این موضوع هم اکنون به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شده و در کمیسیون های تخصصی در دست بررسی است، گفت: با وجود اینکه حدود ۴ سال از تدوین این لایحه می گذرد، از دولت و مجلس تقاضا داریم که آن را بازگردانند تا با کمک صنف، اصلاحاتی روی این لایحه اعمال شود.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی الزام برای اخذ مجوزهای متعدد را یکی از چالش های اصلی کسب و کارهای دیجیتال برشمرد و گفت: استارتاپها مجبورند بیش از تعداد پرسنل شرکتشان، برای کسب و کار خود مجوز اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه زیرساختهای تولید محتوای دیجیتال در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: برای صادرات نرم افزار در گمرک معافیت مالیاتی لحاظ نشده و نرم افزار، از مزایای صادرات برخوردار نیست.

طلایی پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مشترک میان اتاق بازرگانی و وزارت ارتباطات را برای حل مشکلات این صنف عنوان کرد و گفت: در زمینه حضور شرکتهای فناوری اطلاعات در هیات تجاری و نمایشگاه های معتبر بین المللی، وزارت ارتباطات هیچگونه حمایتی نمی کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار با اشاره به اینکه تاسیس پایانه های صادراتی شرکتهای نرم افزاری در خارج کشور باید مورد حمایت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم حمایت دولت، شرکتهای فناوری امکان حضور در مجامع بین المللی را ندارند.

وی گفت: با وضعیت موجود پیش بینی می کنیم که بدهکاری استارتاپها به بانکها در آینده نزدیک به یک سونامی تبدیل شود.

طلایی با اشاره به اینکه موضوع پرداخت الکترونیکی اقساطی برای تولیدکنندگان محتوای نرم افزاری در انحصار اپراتورهای موبایل است، افزود: متاسفانه تولیدکنندگان نرم افزار مجبورند حدود ۴۰ درصد از سهم اپلیکیشن تولیدی خود را به اپراتورها بدهند.

در این نشست افشین کلاهی رئیس کمیسیون شرکتهای دانش بنیان اتاق بازرگانی نیز در مورد عدم جذب منابع از سوی شرکتهای دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات گفت: با وجودی که ۵۰ درصد شرکتهای دانش بنیان، در حوزه فناوری اطلاعات هستند اما برآوردها نشان می دهد که به دلیل عدم حمایت وزارت ارتباطات، این شرکتها موفق به جذب منابع نشده اند.

وی افزود: این در حالی است که ۲۵ درصد شرکتهای دانش بنیان در حوزه پزشکی هستند اما آنها توانسته اند ۶۵ درصد منابع را به دلیل حمایت وزارت بهداشت جذب کنند.

true برچسب ها : اتاق بازرگانی تولید نرم افزار محمدرضا طلایی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور امروز در رویداد گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: مالکیت فکری در خلق ارزش و مزیت رقابتی نقش اساسی دارد.

وی گفت: اگر خواهان احداث بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم، باید مالکیت فکری را به عنوان ستون اصلی این بنا در نظر بگیریم.

 وی در ادامه تصریح کرد: ارزش ذاتی اقتصاد دانش‌بنیان، در تبدیل علم و فناوری به دارایی‌های فکری نهفته است. این دارایی‌ها، که شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و ... می‌شوند، هویت و اعتبار یک شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا ریشه در دارایی‌های نامشهود آنها دارد، خاطرنشان کرد: ما در ایران در حوزه مالکیت فکری با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و باید با شتابی فزاینده برای رفع این موانع تلاش کنیم.

دهقانی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجارب بین‌المللی در این زمینه، شاهد ارتقای جایگاه مالکیت فکری در کشور باشیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امیدواریم با عزم راسخ معاونت علمی و فناوری در این زمینه، شاهد استقرار یک نظام کارآمد برای ارزیابی و اعتباردهی این دارایی‌ها باشیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • بهادری جهرمی: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید برای ساماندهی حجاب نیست
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم