Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گفت: به منظور کاهش کربن در جو می توان سیاست توسعه جنگل ها از طریق جنگلکاری را به کار برد.

‌طوبی عابدی به مناسبت هفته پژوهش در گفت وگو با ایسنا‌ اظهار کرد: بسیاری از توافقنامه های ملی و بین المللی از جمله پروتکل کیوتو، توافقنامه پاریس و کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل بر ثبات کربن جو تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست طبیعی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی افزود: به موجب پروتکل کیوتو در کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل، کشورها متعهد شدند میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را به میزان معینی کاهش دهند. این پروتکل مکانیزم هایی را برای اجرایی‌شدن این تعهدات پیش بینی کرده است.

وی با بیان اینکه پروتکل کیوتو اولین گام به سوی رسیدن به اهداف کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل در راستای حفاظت و افزایش ذخایر و منابع کربن است، گفت: جذب و ذخیره کربن فرایندی حیاتی در مبارزه جهانی با تغییر اقلیم است.

عابدی ادامه داد: با جذب و ذخیره دی اکسید کربن انتشاریافته حاصل از سوخت‌های فسیلی از صنایع و نیروگاه های مختلف در جو از اثر گلخانه‌ای جلوگیری به عمل می آید که به این عمل ترسیب کربن گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان،با بیان اینکه عمل ترسیب کربن هم به طور طبیعی و هم به طور مصنوعی امکانپذیر است، اضافه کرد: روش های مصنوعی بسیار پر هزینه است.مقادیر قابل توجهی از دی اکسید کربن موجود در جو توسط منابعی مثل اقیانوس‌ها و سطح زمین(پوشش گیاهی، خاک و رسوبات) گرفته و به شکل های دیگری از کربن ذخیره و در تولید انرژی زیستی استفاده می شود که سازگار با محیط زیست است.

وی انرژی زیستی را به معنای استفاده از هر نوع ماده گیاهی برای تولید انرژی دانست که گیاه مورد نظر باید توانایی تولید بیوماس بالایی را در کوتاه مدت داشته باشد و اظهار کرد: جنگل ها کم هزینه ترین روش از لحاظ اقتصادی برای کاهش اثرات گلخانه ها و سیاست های اقلیمی مربوط به تعادل کربن شناخته شده اند.

عابدی تاکید کرد: ترسیب کربن در جنگل ها هم توسط بیوماس سطح و هم زیرزمین انجام می شود که این دو منبع مهم ذخیره کربن به هم مرتبط هستند. بنابراین به منظور کاهش کربن در جو می توان سیاست توسعه جنگل ها از طریق جنگلکاری را به کار برد.

وی با بیان اینکه پروتکل کیوتو طی مکانیسم توسعه پاک بر فعالیت های جنگلکاری برای کاهش گازهای گلخانه ای تاکید کرده است، افزود: همچنین در توافق نامه پاریس، پتانسیل ترسیب کربن برای کمک به اهداف اقلیمی نه تنها بستگی به اندازه ذخایر کربن، بلکه به مقایسه هزینه های استفاده از سوخت های فسیلی نیز بستگی دارد، به طوری که مطالعات نشان داده، هزینه نهایی افزایش ذخایر کربن به طور قابل توجهی کمتر از هزینه اقدامات کاهش انتشار کربن در جو است.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست طبیعی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی یادآور شد: امروزه موضوع ترسیب کربن و تولید انرژی زیستی در مقابل سوخت های فسیلی بسیار مورد توجه دولت ها قرار دارد و تلاش های بسیاری برای کاهش یا کنترل انتشار دی اکسید کربن از این طریق انجام شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده