Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظاهراً رئیس‌جمهور فرانسه از حسن روحانی برای شرکت در اجلاس "تغییرات آب و هوا" در پاریس دعوت کرده است؛ آیا این سفر ارتباطی با اجرای "توافقنامه پاریس" توسط کشورمان خواهد داشت و آیا اجرای این توافقنامه می‌تواند ابعاد فاجعه‌آمیزی برای کشورمان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ توافقنامه پاریس در 12 دسامبر (21 آذر) سال 2015 با شرکت نزدیک به 196 کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد؛ هدف بلندمدت توافق پاریس اینگونه اعلام شده که دمای کره زمین تا پایان قرن به جای دو درجه، 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درجه سانتیگراد افزایش یابد!

پس از تصویب این توافقنامه از سوی دولت یازدهم، مجلس شورای اسلامی نیز پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس را بررسی و تصویب کرد اما این مصوبه برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد که شورای نگهبان ایراداتی نسبت به این توافقنامه گرفته و بررسیهای نهایی توسط نمایندگان هنوز انجام نشده است.

اما بررسی دقیق و موشکافانه توافقنامه پاریس و تشریح ابعاد بسیار گسترده آن برای کشورمان، ابعاد نگران‌کننده‌ای از این توافقنامه را آشکار می‌کند به‌گونه‌ای که پذیرش نهایی توافقنامه پاریس علاوه بر تحمیل هزینه 17 میلیارد دلاری به کشورمان می‌تواند باعث ایجاد محدودیتهایی در مسیر توسعه صنعتی کشور، مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه‌ای برای افشای اطلاعات کشور شود.

پیش از این محسن ناصری؛ مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست درباره هزینه 17میلیارد دلاری اجرای موافقتنامه پاریس برای ایران به صراحت گفته بود‌: "به‌طور حتم اجرای این طرح و دستگاههای آن برای عملیاتی کردن هزینه‌هایی در بردارد؛ اجرایی شدن موافقتنامه پاریس از سال 2020 تا سال 2030 خواهد بود و ایران نیز یکی از امضا‌کنندگان آن محسوب می‌شود؛ کشورمان سه سال فرصت دارد تا شرایط کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم کند."

جالب اینکه وی درباره پیامدهای اجرای این موافقتنامه متذکر شده بود: "جلوگیری از انتشار گاز گلخانه‌ای و اجرایی کردن آن همانند درد زایمان است که باید تحمل کنیم و این سیاست سرانجام به بار بنشیند!"

اما این اظهارات مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوای سازمان محیط زیست در حالیست که کارشناسان این حوزه نظری کاملا متفاوت در این خصوص دارند؛ سرمست به عنوان کارشناس انرژی درباره امضای توافقنامه پاریس می‌گوید: متاسفانه دفتر تغییر اقلیم که در سازمان محیط زیست قرار گرفته نیز به جزئیات علمی این موضوعات ورود نیافته و تنها به اجرای سیاستهای ابلاغی سازمان ملل می‌پردازد و به‌ نوعی نماینده آنها در ایران محسوب می‌‌شود؛ متاسفانه مردم و برخی مسئولان راجع به توافقنامه پاریس جزئیاتی را نمی‌دانند و این توافق‌نامه بیشتر به موضوعات اقتصادی، انرژی و سپس محیط زیستی مربوط می‌شود و اگر قرار است درباره آینده صنعت، نفت و گاز تصمیم‌گیری شود همه باید از آن اطلاع یابند.

این کارشناس درباره اینکه چه زمانی این توافقنامه برای ایران الزام‌آور خواهد شد، متذکر شده بود: تا زمانی که ایران این توافقنامه را تصویب نهایی و سپس تودیع نکرده الزامی وجود ندارد اما به محض تودیع توافقنامه، الزامات و تعهدات شامل حال کشورمان می‌شود؛ ایران به مبلغ 52 میلیارد دلار بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات توافقنامه پاریس نیاز دارد اما منابع تامین آن و شرایط پذیرفته شده دچار مشکلات و تزلزل است.

پیش از این باشگاه خبرنگاران تسنیم در قالب نشستی تخصصی با حضور کارشناسان مربوطه به بررسی ابعاد مختلف این توافقنامه پرداخته بود:

بیشتر بخوانید: امکان «تحریم همه‌جانبه کشور» در توافقنامه پاریس وجود دارد/ اصل موضوع «گرمایش زمین» اشتباه است

اما یکی از ابعاد جالب و قابل‌تامل توافقنامه پاریس اصل توجیهات ارائه شده برای امضای این توافقنامه است با این توضیح که تأثیرگذاری دی‌اکسید کربن بر گرمایش زمین یا تغییرات اقلیمی یکی از مهمترین دلایل پیوستن به توافقنامه پاریس عنوان شده در حالیکه بسیاری از این توجیهات بنابر نظر کارشناسان این حوزه، فاقد مبنای علمی هستند به عنوان نمونه محمدتقی زمانیان؛ عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان در این خصوص می‌گوید: در مورد موضوع گازهای گلخانه‌ای باید گفت که از میزان منتشرشده آن در حدود 95 درصد بخار آب و پنج درصد Co2 است که مقدار اندکی از آن، بشر‌ساز و غالب آن توسط گیاهان تولید می‌شود؛ حال فرض کنیم دی‌اکسید کربن عامل گرمایش زمین است بنابراین مقداری که انسان تولید می‌کند آن‌قدر بزرگ و وسیع نیست.

عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان همچنین متذکر می‌شود: در حقیقت اصل گرم‌شدن کره زمین نادرست است چرا که بر سر قبری گریه می‌کنیم که هیچ مرده‌ای در آن وجود ندارد؛ بنده حاضرم  در محضر تمام کارشناسان این موضوعات علمی را به اثبات برسانم و تأکید دارم  که اصل موضوعات گرمایش زمین اشتباه است چرا که اقلیم زمین کنترل‌پذیر است؛ در مورد ipcc (پنل بین‌الدول تغییر اقلیم) هم یک گروه کاملاً سیاسی است و تمامی کارهای آن از قبل نوشته شده که باید دقت لازم صورت گیرد.

اما اینکه سرنوشت پذیرش نهایی توافقنامه پاریس و تعهداتی که به کشورمان تحمیل خواهد شد، موضوعی است که ظاهراً قرار است در سفر احتمالی حجت‌الاسلام حسن روحانی به پاریس مشخص شود؛ اخیراً سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس طی مصاحبه‌ای درباره اجلاس 12 دسامبر "تغییرات آب و هوا" در پاریس و دعوت ماکرون از روحانی اظهار داشته است: در این باره هم دعوتنامه را دریافت کرده‌ایم که به توجه به ضرورت هماهنگی‌های ضروری و فراوان سفرهای رئیس‌جمهور در حال بررسی هستیم.

انتهای پیام/

Rsaadati/Psaadati/S2,23/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۶۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک

داور برجسته کشتی ایران برای قضاوت در آخرین مرحله انتخابی این رشته برای المپیک که در ترکیه برگزار خواهد شد، دعوت شد. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ اتحادیه جهانی کشتی کامران سلطانی زاده داور المپیکی کشتی ایران و رییس کمیته داوران استان تهران را برای حضور و قضاوت در مسابقات کسب سهمیه نهایی پاریس ۲۰۲۴ (در کشور ترکیه) انتخاب و دعوت کرد.

این رقابت‌های حساس، آخرین شانس کشتی‌گیران باقی‌مانده برای کسب جواز شرکت در بازی های المپیک تابستانی پاریس خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • رسمی؛ حسن یزدانی بدون مسابقه به المپیک پاریس می رود
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • فاجعه سیل بلوچستان/ وضع از سیل قبلی بدتر است/ ببینید چطور مردم خودشان به داد همدیگر رسیدند (فیلم)
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس/سید طلا با تاکتیک نوین
  • قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک