Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پایان سال ۱۳۹۱ سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین به ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت ۶.۶۵ برابر بود که در پایان سال ۱۳۹۵ این فاصله به ۷.۶۱ برابر افزایش پیدا کرد.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش مرکز آمار، همه شاخص‌های مربوط به برابری توزیع درآمد و شکاف طبقاتی در کشور در طول ۴ سال دولت یازدهم رو به وخامت گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱- سهم ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین جمعیت

شاخص سهم ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین جمعیت در کشور در سال ۱۳۹۱ برابر با ۱۰.۷۹  بود بدین معنا که ۱۰ درصد قشر ثروتمند جامعه در سال مذکور ۱۰.۷۹ برابر ۱۰ درصد فقیرترین قشر، از کیک اقتصاد کشور سهم برده‌اند.

اما این فاصله در سال ۱۳۹۵ به ۱۲.۹۹   افزایش پیدا کرده است، یعنی در این سال ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه ۱۲.۹۹ برابر فقیرترین افراد درآمد داشته‌اند که حاکی از بدتر شدن وضعیت توزیع درآمد در دولت یازدهم است.

۲- سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین به ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت

شاخص دیگری که مرکز آمار محاسبه کرده، سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین به ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت کشور است.

بر اساس این آمار، در پایان سال ۱۳۹۱ سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین به ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت ۶.۶۵ برابر بود که در پایان سال ۱۳۹۵ این فاصله به ۷.۶۱ برابر افزایش پیدا کرد.

۳- سهم ۴۰ درصد ثروتمندترین به ۴۰ درصد فقیرترین جمعیت

شاخص سومی که توسط مرکز آمار برای محاسبه وضعیت توزیع درآمد در کشور محاسبه شده است، سهم ۴۰ درصد ثروتمندترین به ۴۰ درصد فقیرترین جمعیت است.

این فاصله در پایان سال ۱۳۹۱ معادل ۳.۷۵ برابر بود که در پایان سال ۱۳۹۵ به ۴.۱ برابر رسید. به عبارت دیگر فاصله پولدارها و فقرا در ۴ سال اخیر، بیشتر و بیشتر شده است.

۴- ضریب جینی

مهمترین شاخص بررسی توزیع درآمد در کشور، ضریب جینی است که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد این شاخص از ۳۶۵/۰ در سال ۱۳۹۱ به ۳۹۰/۰ در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته و این شاخص هم تشدید نابرابری‌ها در ۴ سال اخیر را تایید می‌کند.

۵- سهم هزینه ناخالص سرانه هر دهک

این شاخص نشان می‌دهد که سهم هر یک از دهک‌های درآمدی از کل هزینه ناخالص کشور در طول یک سال چقدر بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، سهم دهک اول (فقیرترین اقشار جامعه) از کل هزینه ناخالص کشور در سال ۱۳۹۱ برابر با ۲.۶۸ درصد بود که در سال ۱۳۹۵ به ۲.۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی سهم فقرا از کیک اقتصاد کشور، در دولت یازدهم کمتر شده است.

در سوی مقابل، سهم دهک دهم (ثروتمندترین اقشار جامعه) از کل هزینه ناخالص کشور در سال ۱۳۹۱ برابر با ۲۸.۹ درصد بود که در سال ۱۳۹۵ به ۳۰.۸ درصد افزایش پیدا کرد، بنابراین سهم پولدارها از کیک اقتصاد کشور در دولت یازدهم بیشتر شده است.

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۱۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار توزیع کارت کنکور

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از ۹۷۰ هزار داوطلب نوبت دوم کنکور نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه خود اقدام کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهلت دریافت کارت شرکت در آزمون داوطلبان نوبت اول آزمون سراسری به همراه راهنمای شرکت در آزمون تا روز گذشته چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه در سامانه جامع آزمون سراسری در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور برای مشاهده و پرینت فعال بود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از ۹۷۰ هزار داوطلب نوبت دوم کنکور نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه خود اقدام کردند.

رقابت برای کسب صندلی‌های سال ۱۴۰۳ دانشگاه‌های کشور از صبح امروز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه جاری آغاز شد، در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند.

در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه، هنر و زبان‌های خارجی نیز عصر امروز آغاز می‌شود و در اولین روز رقابت کنکور ۱۴۰۳ بیش از ۶۵۰ هزار داوطلب به رقابت می‌پردازند.
داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز صبح فردا جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 747784

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم
  • تبریز فقیرترین کلانشهر از نظر هوشمندسازی معابر است
  • ببینید| نوری قزلجه: بیش از ۵۰ درصد اقدامات مجلس یازدهم رضایت‌بخش نبود
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • آخرین آمار توزیع کارت کنکور