Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@06:57:53 GMT

چند درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند؟

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۲۴۷۶

چند درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند؟

تسنیم نوشت :

 بیکاری فارغ الحصیلان در سال های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده و تبدیل به یک چالش اساسی شده است. این موضوع زمانی به یک چالش اساسی تبدیل شد که کشور با رشد روز افزون جمعیت دارای تحصیلات عالی که به نو به خود نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بود، مواجه شد.

 

در عین حال افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، منجر به عدم تعادل بین فرصت‌های شغلی موجود و نیاز واقعی بازار کار و جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 بخشی از جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی قبل از فارغ التحصیل شدن، ضمن تحصیل شاغل هستند. از 4.8 میلیون نفر دانشجو حدود 800 هزار نفر ( 17درصد) شاغل هستند.

 

 بخشی از جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی از نظر اقتصادی غیر فعال هستند این موضوع بویژه در مورد زنان صدق می کند.

 

 حدود 34 درصد از کل فارغ التحصیلان و 52 درصد از زنان فارغ التحصیل دانشگاهی غیر فعال هستند. از آنجا که تعداد کل فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال تحصیلی 94-93، حدود 850 هزار نفر است (500 هزار نفر مرد و 350 هزار زن)، می توان گفت حدود 290 هزار نفر( 34درصد) از کل فارغ التحصیلان دانشگاهی و 180 هزار نفر( 52 درصد) از زنان فارغ التحصیل دانشگاهی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند و تمایلی برای ورود به بازار کار ندارند.

 

از کل جمعیت فارغ التحصیل و در حال تحصیل دانشگاهی( 11.8میلیون نفر) حدود 4.5 میلیون نفر شاغل و 1.1میلیون نفر بیکار هستند یعنی در مجموع 5.6 میلیون نفر جزء جمعیت فعال اقتصادی و ما بقی(6.2 میلیون نفر معادل 52 درصد) غیر فعال هستند.

 

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع بندی مطالعه انجام شده از وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی به این نتیجه رسید که با در نظر گرفتن غیر فعال بودن 34 درصد از فارغ التحصیلان و شاغل بودن حدود 17 درصد از افراد در حال تحصیل، در مجموع 51 درصد از این جمعیت در زمره افراد بیکار و در جستجوی کار قرار نمی گیرد و می بایست برای نیمی از آنها فرصت شغلی ایجاد کرد و اظهاراتی همچون ایجاد فرصت شغلی معادل همه فارغ التحصیلان دانشگاهی، خطای بزرگی است و موجب انحراف در تصمیم گیریها و برنامه ریزی‌های کلان می‌شود.

 

اما آمارهای دیگر حاکی از این است که  36 درصد از بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. همچنین در جمعیت در حال تحصیل آموزش عالی کشور، 800 هزار نفر شاغل و 200هزار نفر بیکار هستند؛ همچنین در بین 7 میلیون فارغ التحصیلان سال 94نیز، 3.7میلیون شاغل و 900 هزار نفر بیکار هستند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۲۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی بیان آمریکایی

نامش اسنا است و به تبسم شهرت دارد؛ در رشته مهندسی پزشکی فارغ التحصیل شده بود آن هم با بهترین معدل قرار بود در مراسم فارغ التحصیلی سخنرانی کند اما بخاطر حمایت از فلسطین به او اجازه ندادند.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077084 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • اشتغال فارغ التحصیلان، افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • حدود ۱۰۰ درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است
  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
  • آزادی بیان آمریکایی
  • کاهش سرقت در اردبیل