کمبود سالن سینما؛ عامل اصلی فیلمسوزی
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۳۰۴۳
حسین شهابی کارگردان فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» که این روزها در گروه سینمایی آزاد روی پرده است درباره مساله فیلمسوزی که این روزها مطرح است گفت: این یک واژه هزار پهلو و هزار معنا است و همه فکر می کنند عامل اصلی این موضوع شورای صنفی نمایش است ولی من تنها آنها را مقصر نمی دانم بلکه نبودن یک برنامه ریزی و مکانیسم درست از سوی سازمان سینمایی را که قادر به ایجاد توازن بین تولید و اکران باشد، عامل اصلی این اتفاق میدانم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی مهمترین راهکار برای رفع مشکل موجود را افزایش تعداد سالن های سینما دانست و افزود: به یاد دارم که یک بار حجت الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی از لزوم وجود سه هزار سالن سینما در کشور گفت که اگر همان سه هزار سینما فراهم می شد دیگر فیلم ها دچار چنین وضعیتی نمی شدند و هر فیلمی فرصت مناسبی برای اکران پیدا می کرد. از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره کرد بحث تبلیغات است، اساسا در همه جای دنیا تبلیغات یک فیلم همزمان با شروع تولید آن آغاز می شود اما ما این امکان را نداریم و در کشور ما مردم بعد از هفته سوم اکران متوجه می شوند که چه فیلم هایی روی پرده است و با آنها ارتباط برقرار می کنند آنهم در حالی که فیلم هایی که سرگروه دارند تنها ۴ الی ۷ هفته برای اکران زمان دارند. در این میان فیلم هایی مثل فیلم من هم که سرگروه ندارند و در گروه آزاد اکران شده اند، وضعیت به مراتب دشوارتری را تحمل می کنند.
شهابی اظهار کرد: به هر حال اگر همان سه هزار سینما در کشور وجود داشت، هیچ مشکلی برای اکران به وجود نمی آمد و شورای صنفی هم نه می توانست کاری انجام دهد و نه در مظان اتهام قرار می گرفت، اما مساله این است که دولت ها نمی خواهند سینما رشد کند زیرا در غیر این صورت یا نسبت به سالن سازی و یا به مدیریت این بحران اقدام جدی می کردند.
کارگردان «روز روشن» راهکار سینماگران برای نجات فیلمهایشان را اینگونه بیان کرد: فکر می کنم در چنین شرایطی باید اکران فیلم ها را به تاخیر بیندازیم تا فیلم ها در زمان مناسب و با سرگروه اکران شوند و بحث اکران در گروه آزاد هم منتفی شود چون اکران در گروه آزاد به گونه ای پاک کردن صورت مساله است و به تبع آن کارگردان و تهیه کننده اجازه می دهند که مسئولان هر وقت که دوست دارند فیلم ها را اکران کنند در حالی که خود آنها بهتر از هرکسی می دانند که فیلم ها فدای این مدیریت غلط خواهند شد. برای مثال من امسال هیچ فیلمی را ندیدم که در گروه آزاد اکران شود و سرمایه اولیه خود را به دست بیاورد.
وی درباره این موضوع که فیلم های خوب بالاخره مخاطب خود را پیدا می کنند، تاکید کرد: هر فیلمی به صرف خوب بودن پتانسیل اقبال عمومی و موفقیت در گیشه را ندارد. یکی دیگر از نکات موثر در امر فیلمسوزی تنوع نداشتن فیلم ها در ژانرهای گوناگون است زیرا با اینکه ما فیلمسازان مستعد و خوبی در کشور داریم، اما سانسور فیلم ها و محدودیت پرداختن به بسیاری از موضوعات مانع از رشد سینما و رضایتمندی مخاطبان آن شده است. این سوال مهمی است که چرا فیلم های هنری ما در همه جشنواره های دنیا مهمترین جایزه ها و بهترین موقعیت ها را کسب می کنند اما همین آثار نمی توانند در ایران اکران خوبی داشته باشند؟
وی اضافه کرد: اگر برخی از فیلم ها در نوروز هم اکران شوند باز نمی توانند به فروش خوبی دست پیدا کنند. برای مثال من سال ها پیش فیلمی ساخته بودم که می دانستم نمی تواند با عموم مردم ارتباط برقرار کند اما برخی فیلمسازان و تهیه کنندگان متوجه این موضوع نیستند و فکر می کنند اگر فیلمشان در گیشه موفق نشود قطعا در حقشان ظلم شده است. بنابراین می توانم بگویم که فیلمسوزی به آن معنا که مدنظر است در حق همه فیلم ها رخ نداده است.
این کارگردان توضیح داد: در حال حاضر شاهد فیلمی روی پرده هستیم که بنا به نقد منتقدان و بسیاری از نظرات مردم نتوانسته است رضایت مخاطبانش را جلب کند. این فیلم با آنکه از یک شرکت پخش کننده قوی و تعداد زیادی سالن سینما برخوردار است اما نتوانسته است به گیشه خوبی دست پیدا کند. نمونه دیگر این موضوع فیلمی است که توانسته بود از جشنواره های زیادی جوایز مهمی کسب کند و در حالی که یکی از شرکت های پخش قوی ایران نیز توان زیادی برای نمایش آن گذاشت اما فیلم نتوانست به فروش خوبی برسد بنابراین بخشی از فیلم ها پتانسیل جذب مخاطب را ندارند.
وی با اشاره به تاثیر تبلیغات یک فیلم بر فروش آن مطرح کرد: تبلیغات روی فروش یک فیلم بسیار تاثیر دارد، اما گاهی با وجود تبلیغات زیاد هم فیلم ها آن طور که باید نمی فروشد، برای مثال در حال حاضر فیلمی روی پرده است که ۹۰ درصد مخاطبان آن بعد از تماشای فیلم، ناراضی از سینما بیرون می آیند اما صاحبان این اثر با تبلیغات زیاد سالن های خود را دوباره پر می کنند. این در حالی است که برخی فیلم ها با وجود اینکه مخاطبانش راضی از سالن بیرون می آیند اما به دلیل نداشتن تبلیغات گسترده نمی توانند به گیشه خوبی دست یابد.
شهابی توضیح داد: تبلیغات گسترده نیازمند اسپانسر یا یک سرمایه گذاری مجدد است از همین رو فیلم هایی که قدرت تبلیغات کافی ندارند قطعا در بین این همه فیلمی که یکی پشت دیگری روانه اکران می شوند، آسیب خواهند دید. به هرحال در شرایط کنونی بیشترین عامل تاثیرگذار روی فروش یک فیلم شرکت پخش و تبلیغات مناسب است و اگر این ۲ امکان برای هر تهیه کننده ای وجود نداشته باشد فیلمش از بین می رود. اینکه سازنده آن یک فیلم اولی یا کارگردان شناخته شده باشد، فرقی نمی کند فقط تفاوتش این است که چنانچه گیشه یک فیلم اولی شکست بخورد، دیگر جلب اعتماد سرمایه گذاران برای فیلم بعدی او مشکل تر خواهد شد.
اینکه سازنده آن یک فیلم اولی یا کارگردان شناخته شده باشد، فرقی نمی کند. فقط تفاوتش این است که چنانچه گیشه یک فیلم اولی شکست بخورد، دیگر جلب اعتماد سرمایه گذاران فیلم های بعدی برای او مشکل تر خواهد شد.وی با اشاره به اینکه برخی از مافیای اکران برای فیلمسوزی یاد می کنند، عنوان کرد: نمی شود از واژه مافیای اکران برای این موضوع استفاده کرد چون ما سینمای چندان بزرگی نداریم که بگوییم مافیای خطرناکی در آن شکل گرفته است. در میان تعداد زیادی شرکت پخش که بسیاری از آنها ناکارآمد و فاقد سرمایه و امکانات پخش مناسب هستند، کسانی وجود دارند که علاوه بر دارا بودن تجربه کافی با سرمایه گذاری کلان در تهیه سالن های سینما در اقصی نقاط کشور ریسک های بزرگی در حوزه پخش فیلم کرده اند. خوب یا بد به هرحال آنها این قدرت را به دست آورده اند و طبیعتا از آن استفاده خواهند کرد. این فقدان مدیریت برنامه ریزی شده از سوی مدیران مسئول است که در توزیع عادلانه فرصت های اکران خلل ایجاد کرده است.
کارگردان «سرطان» گفت: همین افراد با تجربه ای که از آنها یاد کردم به اکران فیلم «آزاد به قید شرط» کمک کردند، اما برخی صاحبان سینما به دلایل شخصی و با اختصاص سانس های نامناسب به گیشه فیلم صدمات جبران ناپذیری وارد کردند. شهر بیکلانتر رسمش همین است یا باید هفت تیر داشته باشی یا جلیقه ضد گلوله بر تن کنی!
وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از شرکت های پخش کار خود را به درستی انجام نمی دهند، اظهار کرد: برخی شرکت های پخش ابتدایی ترین امکانات لازم برای پخش یک فیلم را ندارند بنابراین اگر اکران عید را هم به فیلم های این شرکت پخش بدهند بازهم در گیشه شکست خواهد خورد. همانگونه که یک فیلمنامه خوب نیازمند یک کارگردان خوب است، یک فیلم خوب هم نیازمند یک پخش خوب و توانمند است.
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۳۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهرهبرداری از ۱۳ پروژه ورزشی تا پایان اردیبهشت ماه در تبریز
به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوب هوشیار در بازدید هفتگی خود از پروژههای ورزشی شهر که به همراه پرویز هادی، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری و در قالب شعار " جمعههای بدون تعطیل " انجام میگیرد، اظهار کرد: توسعه زیرساختها و افزایش اماکن و سرانه ورزشی در شهر تبریز یکی از نیازهای اساسی و مطالبات مهم شهروندان این شهر به شمار میرود که به صورت جدی مورد توجه شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز قرار دارد.
وی با اشاره به آمادهسازی پروژه شاخص مجموعه اداری، ورزشی و رفاهی باشگاه شهرداری تبریز برای افتتاح در روزهای آتی افزود: این پروژه یکی از مهمترین پروژههای رفاهی ورزشی تبریز است که با نظارت و پیگیریهای مستمر و با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر، روزهای پایانی را جهت بهره برداری طی میکند.
شهردار تبریز با اشاره به پروژههای ورزشی افتتاح شده در سال گذشته عنوان کرد: پروژههای ورزشی افتتاح شده در سال گذشته، از جمله استادیوم ورزشی قویدل، زورخانه و برخی سالنهای ورزشی، در حال حاضر نیز قابل بهره برداری هستند.
وی خطاب به مدیران شهرداری تبریز تاکید کرد: انشعابات آب، برق، گاز، فاضلاب سالنهای ورزشی افتتاح شده و همچنینی مسیر دسترسی آنها باید تأمین شود تا علاوه بر افتتاح قابل بهره بردای نیز باشد.
هوشیار همچنینی از مدیرعامل شرکت باشگاه ورزشی شهرداری تبریز خواست تا برنامه چگونگی بهره برداری از پروژههای جدید را ارائه کند.
هوشیار با اشاره به مشخصات پروژه فنی مجموعه اداری، ورزشی و رفاهی باشگاه شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: این پروژه با زیربنای سه هزار مترمربع و در هفت طبقه سازهای با هزینهکرد ۴۲۰ میلیارد ریال در خیابان ورزش در دست احداث است که آخرین مراحل اجرایی را پشت سر میگذارد.
وی اضافه کرد: همزمان با این پروژه ۱۲ پروژه ورزشی دیگر همچون چمنهای مصنوعی، سالنهای ورزشی چندمنظوره و رینک دوچرخهسواری خاوران نیز به بهرهبرداری میرسد.
شهردار تبریز با اشاره به بودجه هزار میلیارد تومانی برای احداث پروژههای ورزشی یادآور شد: هزار میلیارد تومان برای اجرای ۵۵ پروژه ورزشی اختصاص یافته است که برخی از آن پروژهها به بهرهبرداری رسیده و برخی دیگر امسال افتتاح میشوند.
هوشیار ورزش و سلامت جامعه را اولویت دوره فعلی مدیریت شهری دانسته و ابراز کرد: مطابق وعده خود در روزهای آغازین دوره فعلی مدیریت شهری مبنی بر شروع روزهای خوب ورزش تبریز، امسال پروژههای مختلف ورزشی میزبان ورزشکاران تبریزی در رشتههای مختلف فوتسال، فوتبال، والیبال، گلف، اسکواش، شنا دوچرخه سواری، ورزش همگانی و سایر ورزشها خواهند بود.
وی ادامه داد: تلاش کردیم اولویت اجرای پروژههای ورزشی مناطق کمبرخوردار شهر و به خصوص محلات فاقد امکانات ورزشی باشد.
گفتنی است ۱۳ پروژه ساختمان رفاهی، اداری، تجاری و ورزشی، زمین ورزشی ستارخان، استادیوم ورزشی بهشتی، زمین ورزشی تلاش، سالن چندمنظوره چاوان با پروژههای جانبی، سالن فضیلت، سالن شمس، سالن ورزشی خاوران، زمین ورزشی پارک مشروطه، زمین ورزشی کوی پلیس و رینک دوچرخه خاوران تا پایان اردیبهشت به بهرهبرداری میرسند.
کد خبر 6096084