Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@01:30:40 GMT

ازدواج اينترنتي صحيح ميباشد ياخير؟

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۵۰۷۶

ازدواج اينترنتي صحيح ميباشد ياخير؟

خبرگزاري آريا -

آشنايي در فضاي چت‌روم‌ها بعدها در روابط زوج‌ها تأثيرات عميقي مي‌گذارد
ازدواج و پيدا کردن زوج مناسب مقوله اي است که از ديرباز تا کنون چالش پيش روي انسان ها بوده است و از ديرباز رسم و رسومات خاص خود را داشته است.
از چهره گل انداخته داماد و تعارف سيني چاي عروس بگير تا به امروز ؛که موضوع شکل ديگري پيدا کرده است و ازدواج هاي سنتي تا حدي جاي خود را به مدل هاي جديد آشنايي داده است و صد البته مشکلات بسياري را پيش روي جوانان قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سايت هاي همسريابي از همين شکل هاي نوظهور آشنايي است که علاوه بر هشدار بسيار مسئولين و کارشناسان همچنان جولان مي دهند.
انواع دوستي‌هاي قبل از ازدواج و پيدايش فضاي مجازي روز به روزعامل پوست اندازي نسل قبلي و پيدايش نسلي شد که به دنبال همسر آينده خود در کوچه پس کوچه‌هاي سايت‌هاي همسريابي، تاس بخت و اقبال خود را به بالا پرتاب مي‌کنند تا شايد هنگامي که بر زمين مي‌نشيند جفت شش بيايد.
اما آشنايي‌هايي که در محيط‌ هاي مجازي مانند چت روم‌ها، فيس بوک و سايت‌هاي همسريابي صورت مي‌پذيرد تا چه ميزان مي‌تواند بنيان‌هاي يک ارتباط درست و زمينه‌هاي تشکيل يک زندگي مستحکم را رقم بزند؟
اين سوالي است که هر چند همواره به آن پاسخ هاي ترسناک داده مي شود و کارشناسان همواره از شکست اين نوع دوستي ها و ازدواج ها خبر مي دهند اما همچنان پاسخ قانع کننده اي براي آن در دست نيست چرا که همواره جوانان به اين نوع دوستي ها و ازدواج ها متمايل مي شوند هر چند که نگرش کلي جامعه نسبت به اين نوع ازدواج در هر حال منفي است.
منتقدان ازدواج‌هاي اينترنتي معتقدند که بي‌اعتمادي يکي از عمده‌ترين آسيب‌هايي است که زندگي زوجيني را که به‌ واسطه آشنايي در فضاي مجازي با يکديگر ازدواج مي‌کنند، تهديد مي‌کند چرا که همواره اين دغدغه با آنهاست که آيا همسرشان با افراد ديگري هم چت مي‌کند؟
از طرفي آشنايي در فضاي چت‌روم‌ها بعدها در روابط زوج‌ها تأثيرات عميقي مي‌گذارد چراکه آنها در مرحله نخست براي برقراري ارتباط با يکديگر ناگزيرند در برخي از موارد خود را بسيار ايده‌آل معرفي کنند اما اين مساله زمان زيادي طول نمي کشد.
در هر حال نکته اينجاست که بيشتر جامعه شناسان و آسيب شناسان خانواده معتقدند ازدواج اينترنتي در ايران بيشتر ضرر دارد تا منفعت. هرچند که متوليان سايت هاي همسريابي که اين روزها زياد شده اند و زمينه ازدواج اينترنتي را فراهم مي کنند ، مي گويند هدفشان تسهيل ازدواج جوانان است.

آشنايي و ازدواج از طريق اينترنت ، قطعاً نمي تواند پايه يک زندگي ايده آل را بنا کند
بحث در مورد حضور و يا عدم حضور در شبکه هاي اجتماعي بحثي است که اين روزها محافل خانوادگي ، اجتماعي و سياسي را در بر گرفته است. اگر در اطراف خود چند جوان و نوجوان داشته باشيد، خواهيد ديد که به مانند معتادان حرفه اي اگر لحظه اي گوشي موبايل و يا واي فاي را از آنها دور نماييد دچار کلافگي ، خستگي و عدم تمرکز مي شوند و گويي آنها را از عزيزترين موجود زندگي شان دور ساخته ايد. مسئولان نيز هر از چند گاهي در اين زمينه اظهار نظر مي کنند و بحث فيلتر کردن و يا نکردن اين شبکه هاي اجتماعي مطرح مي شود. اما به نظر مي رسد خود مسئولين نيز در اين زمينه به نتيجه اي واحد نرسيده اند و «مسئله بودن و يا نبودن » در اين فضا هنوز ذهن بسياري را به خود مشغول کرده است . يکي از موجهاي اين درياي مجازي موج ازدواج اينترنتي است که اين روزها دامان بسياري از جوانان را گرفته است.
ازدواجي با طعم سنت
پيدا کردن شريک زندگي مناسب يکي از مهمترين دغدغه هاي و چالش هاي زندگي است. حال جاي اين سوال اساسي باقي است که آيا انتخاب همسر در فضاي مجازي و با چند کليک ساده مي تواند ضامن خوشبختي يک فرد باشد؟
در دوراني که پدران و مادران ما تصميم به ازدواج مي گرفتند، اين خانواده ها بودند که نقش اصلي را در اين زمينه ايفا مي کردند و به روشي سنتي به انتخاب عروس و داماد آينده خود مي پرداختند. که با توجه به آمار طلاق در آن روزها و آمار سرسام آور طلاق در اين دوران به نظر مي رسد، در اکثر مواقع انتخاب صحيح و کار آمدي داشته اند.
ازدواجي با طعم همکلاسي
با تغييرات اجتماعي به وجود آمده در سالهاي بعد و پديد آمدن محيط هاي مختلط مانند دانشگاه و محل کار، گونه هاي جديد از ازدواج شکل گرفته که هنوز تحت نظارت خانواده ها اين مهم انجام مي شود، ولي از ميزان سنتي بودن آن کاسته شده و خواست جوانان پر رنگ تر است. جوانها اجازه دارند، مدتي تحت نظارت خانواده ها با يکديگر معاشرت نمايند و با تصميم معقول يک زوج موفق را تشکيل داده و ازدواج نمايند.
ازدواجي با طعم اينترنت
اما در کنار ازدواج دانشگاهي، رفته رفته با ظهور پديده هاي جديد ارتباطي مانند تلفن همراه و اينترنت، در نوع ارتباطات و نحوي آشنايي دختران و پسران تغييرات چشمگيري اتفاق افتاد، که به علت ماهيت مجازي آن نقش خانواده در آن بسيار کم رنگ شد و شکل جديدي از ازدواج پا به عرصه وجود گذاشت که در سالهاي اخير رشد مضاعف و چشمگيري داشته است. که به آن ازدواج اينترنتي گفته مي شود.
ازدواج اينترنتي به ازدواجي گفته مي شود که طرفين با استفاده از ظرفيت هاي موجود در رسانه ها ، طرح آشنايي و تبادل اطلاعات صوتي و تصويري را در يک محيط مجازي فراهم مي کنند و در نهايت به ازدواج و تشکيل خانواده ختم مي شود.
چند کليک ساده تا ازدواج
پيدا کردن شريک زندگي مناسب يکي از مهمترين دغدغه هاي و چالش هاي زندگي است. حال جاي اين سوال اساسي باقي است که آيا انتخاب همسر در فضاي مجازي و با چند کليک ساده مي تواند ضامن خوشبختي يک فرد باشد؟
بسياري از کساني که به ازدواج اينترنتي و در فضاي مجازي اعتقاد دارند در واقع در يک دنياي غير واقعي سير مي کنند. در اين شيوه آشنايي به دليل اينکه مواجهه حضوري و فيزيکي وجود ندارد، ممکن است هر فرد به راحتي اطلاعات غير واقعي از خود را در اختيار ديگران قرار دهد و در واقع اميال و آرزوهاي خود را در جلوي چشم ديگران به تصوير بکشد. با مراجعه به صفحات حوادث روزنامه هاي مي توان با مواردي مواجه شد که فرد با دادن اطلاعات غلط از خود در فضاي مجازي قصد اخاذي و کلاهبرداري را از کاربران ساده دل داشته است.
ازدواج اينترنتي و خوشبختي
استفاده از اينترنت و چت روم ها امروزه به يکي از علاقه مندي هاي جوانان ايراني تبديل شد است . اما اين نکته بايد هميشه مد نظر اين کاربران باشد، که آشنايي و ازدواج از طريق اينترنت و اکتفا کردن به اطلاعاتي که در آن رد و بدل مي شود قطعاً نمي تواند پايه يک زندگي ايده آل را بنا کند. و شاهد اين مدعا افزايش بي رويه رشد طلاق است. اين نوع ازدواج به دليل اينکه از متن فرهنگ و ارزشهاي جامعه ما بر نخواسته است آسيب هاي چشمگيري را براي خود فرد و همچنين جامعه به همراه داشته است. البته در کشور ما همسان گزيني سايت تبيان با ترکيب روش هاي سنتي و نوين و احياي واسطه گري در راستاي ازدواج تلاش مي کند. اين سايت با استفاده از آزمون و روش هاي علمي در انتخاب همسر، بهره گيري از مشاوران جوانان و خانواده هايشان را حمايت مي کند. خدمات آن در فضاي مجازي حتي مورد تاييد نيروي انتظامي است و اگر خانواده و فردي تمايل به ازدواج داشت مي تواند از اين طريق اقدام کند.
به هر حال بايد دانست ازدواج هاي موفقيت آميز موجب ارتقاي سلامت جسمي و رواني و خانوادگي است، در حاليکه ازدواج هاي ناموفق باعث تضعيف روحيات زوجين و همچنين آسيب هاي اجتماعي و اقتصادي براي جامعه است. و بهتر است جوانان در انتخاب همسر در فضاي مجازي به اين فکر کنند که چه به دست مي آوردند و چه چيزي از دست مي دهند.
گردآوري:بخش زناشويي بيتوته
منبع:
تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۵۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی