Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس پرونده های MI5، جان پروفومو، نماینده پارلمان از حزب توری (محافظه کار) در سال 1936 با گیزلا واینگارد در آکسفورد دیدار می کند و تماس آن دو تا 20 سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. اسناد محرمانه جدید که با بررسی پرونده های MI5 به دست آمده نشان می دهد گیزلا واینگارد تلاش کرده از جان پروفومو اخاذی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مترجم: عاطفه رضوان نیا

ایران آنلاین / جان پروفومو، وزیر محافظه کار انگلیسی بعد از افشای رسوای اخلاقی اش در دهه 1960 استعفای خود را اعلام کرد اما در آن زمان کسی نمی دانست که او برای سال ها با یک جاسوس زن آلمانی نیز در رابطه بلند مدت بوده که به قول یک تاریخ نگار اگر رسانه ها آن زمان از چنین ارتباطی نیز با خبر بودند حتما تئوری توطئه بیش از این ها مورد استقبال قرار می گرفت.

گیزلا واینگارد، یک مدل آلمانی، در سال 1936 با پروفومو که در آن زمان دوران کارشناسی را به پایان برده بود دیدار می کند، این رابطه 20 سال ادامه می یابد. این در حالیست که گفته می شود گیزلا مسئول اداره یک سرویس مخفی اطلاعاتی نازی در پاریس تحت اشغال بوده، از یک افسر  عالی رتبه آلمانی صاحب فرزند بوده و در سال 1944 نیز به جرم جاسوسی از عملیات آزادی بخش پاریس زندانی شده بوده است.

---

در سال 1963 بعد از آنکه خبر رسوایی اخلاقی پروموفو به اوج خود رسید، این وزیر محافظه کار به خاطر فریب خانه عوام مجبور به استعفا شد. در همان زمان رئیس وقت MI6، سیریل مک کی، طی نامه ای به رئیس MI5، آرتور مارتین، از رابطه دیگری که این فرد با یک جاسوس زن آلمانی داشته، خبر داد.

در این نامه چنین نوشته بود:

« اگرچه این موضوع به هیچ عنوان به نظر نمی رسد با پرونده رسوایی اخلاقی حال حاضر رابطه ای داشته باشد، اما جفری فکر می کرد که شما احتمال دارد بخواهید گزارشی از یک رسوایی دیگر را که  نمایندگان ما در سال 1950 تهیه کرده اند و ما آن را ضمیمه این نامه کرده ایم مشاهد کنید. بر اساس این گزارش پروفومو و گیزلا کلین (واینگارد) از سال 1933 با هم در ارتباط بوده اند، که نشان می دهد در حین تهیه این گزارش آنها همچنان با هم رابطه داشته اند.»

رابطه پروفومو با کیلر، که نهایتا سبب استعفای او شد، برای مدت ها خوراک روزنامه های به اصطلاح زرد انگلستان بود که آمیزه ای از داستان های مرتبط با رابطه نامشروع و جاسوسی را در هم تلفیق می کردند. برچسب داستان جاسوسی از این رو به ماجرای پروفومو و کیلر نسبت داده شده بود که کیلر با یک مامور سرویس اطلاعاتی ارتش شوروی نیز رابطه داشت. در واقع همین مسئله آغاز گر ظن گسترده نسبت به افشای اسناد محرمانه انگلیس توسط پروفومو شد که در آن زمان وزیر جنگ بود. اگر همان موقع ماجرای ارتباط پروفومو با یک جاسوس زن نازی هم فاش شده بود، آتش تئوری توطئه توسط روزنامه ها تندتر می شد.

بر اساس اسناد، در ماه سپتامبر سال 1950، ادوارد واینگارد، همسر کلین، در جایی می گوید: «همسرش او را ترک کرده زیرا او پی برده که کلین نامه هایی عاشقانه از از دنیس جان پروفومو دریافت می کرده است. نامه ها در کاغذهای سربرگ دار مجلس عوام نوشته شده بودند.»

کریستوفر اندرو، تاریخ نگار سرویس های مخفی، با اشاره به موفقیت های پروفومو به عنوان وزیر جنگ انگلستان می گوید، به احتمال زیاد پروفومو هیچ اطلاعی از سابقه کلین و اینکه او در سرویس های اطلاعاتی نازی فعالیت می کرده، نداشته است.

گزارش MI5 در سال 1940 می گوید، پروفومو و کلین در دانشگاه آکسفورد با هم برای اولین بار دیدار کردند. کلین در آن زمان ظاهرا دانشجوی رشته زبان انگلیسی بود. و همیشه هم بی پول بود. تا اینکه ناگهان وارد صنعت مد شد و به عنوان مانکن به فعالیت پرداخت. از آن زمان ارتباطات او گسترش یافت. خانمی به نام آستور ادعا کرده که گفته می شود، کلین یک جاسوس است.» طبق اسناد، کلین بعدها به همراه همسر آمریکایی خود بارها تلاش کرده از پروفومو اخاذی کند.

بخش دیگری از اسناد MI5 که در روز سه شنبه منتشر شد نشان می دهد که این سازمان به مدت 20 سال تمام فعالیت های یک نویسنده به نام سر کینگزلی امیس را به دلیل ظن همکاری با نیروهای چپ و کمونیستی زیر نظر داشته است.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۹۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس

نماینده ایران در ژنو در نامه‌هایی به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشت: سبعیت رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست، این نسل کشی را فورا متوقف کنید. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو طی نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن برشمردن فهرستی از موارد جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی که توسط رژیم صهیونیستی در 8 ماه گذشته به وقوع پیوسته است، خواستار اقدام فوری سازمان‌های بین‌المللی برای توقف از این نسل کشی شد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به گزارش موسسه دفاع مدنی در غزه مبنی بر کشف گوردسته جمعی حاوی پیکرهای 200 تن از شهدای فلسطینی که توسط نیروهای اسرائیلی در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس غزه کشته و دفن شده بودند، در این نامه اظهار داشته است که پیش از ارتکاب به این جنایت نیز کارشناسان سازمان ملل در خصوص حمله به بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند.

وی افزود: این واقعیت نشان می‌دهد که اگر این جنایات دهشتناک فورا متوقف نشود، لاجرم شاهد تکرار  چنین فجایعی خواهیم بود.

بحرینی در این نامه‌ها، با استناد به حقوق بین‌الملل، حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اسناد مهم بین المللی از قبیل کنواسیون‌های چهارگانه ژنو، حمله به بیمارستان‌ها و اماکن درمانی، گرسنگی دادن به مردم به عنوان ابزار جنگی، جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه و مواردی از این قبیل را مصادیق غیر قابل انکار جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی خوانده و اظهار داشت که سبعیت در حملات غیر انسانی رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست و این رفتار قبلا نیز توسط این رژیم وعده داده شده است. 

خاطر نشان می‌گردد، کنوانسیون‌های بشردوستانه ژنو، متضمن حقوق غیر نظامیان در مخاصمات مسلحانه است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان پاسدار و نگهبان حقوق بین‌المللی بشردوستانه و کنوانسیون‌های ژنو  موظف است حداکثر تلاش خود را برای اجرای مفاد این کنواسیون‌ها مبذول دارد.

درخواست برای تحقیقات بین‌المللی درباره گورهای جمعی در غزهافشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • ماجرای رفاقت فرهاد مجیدی و خسرو حیدی؛ در ماجرای درگیری او دخالتی نکردم!
  • در ماجرای مجیدی و سعادتمند در گود نبودم
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • واکنش نماینده ایران به کشف گور‌های جمعی در خان یونس
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود
  • واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • (ویدیو) رازگشایی از نامه به رائفی‌پور تا اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای بهار