Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > تئاتر - حمیدرضا نعیمی در مورد برگزاری هشتمین دوره جایزه ادبیات نمایشی می‌گوید ما باید برای برگزاری جایزه ادبیات نمایشی، شهر را شلوغ کنیم. الان از خود اهالی تئاتر هم بپرسید، خیلی‌هایشان نمی‌دانند جایزه ادبیات نمایشی چه زمانی برگزار خواهد شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که آبان 1391 برگزار شد، در کنار فرامرز طالبی و نادر برهانی‌مرند داور بخش نمایشنامه‌های تالیفی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای پیش از آغازِ هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی که 25 آذر توسط کانون نمایشنامه‌نویسانِ خانه‌تئاتر و به دبیری بهزاد صدیقی برگزار خواهد شد، به سراغ نعیمی رفتیم تا نظرش را در مورد میزان تاثیر این جایزه بر جریان نمایشنامه‌نویسی و چگونگی افزایش این تاثیر در صورت قائل بودن به آن، بپرسیم.

نعیمی در این مورد گفت: «به نظرم اهدافی که برگزارکنندگان این جایزه از ابتدای راه‌اندازی آن برایش متصور بوده‌اند، تا به حال محقق نشده است. به این دلیل که این جایزه باید تاثیر مستقیمی می‌گذاشت بر معرفی چهره‌های نو، تازه و جوان به جریان نمایشنامه‌نویسی. باید آثار این نمایشنامه‌نویسان جوان را چاپ و برایشان جلسات نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌کرد و کاری می‌کرد که نام برگزیدگانش در جریان نمایشنامه‌نویسی حرفه‌ای باقی می‌ماند.»

او با اشاره به جوایزی چون تونی و پولیتزر تصریح کرد: «کسانی که این جوایز را دریافت می‌کنند، بعد از آن، شکوفاتر از قبل می‌شوند اما در ایران همه چیز برعکس است و اگر هنرمندید و جایزه می‌بَرید، تازه روزهای بدبختی‌تان شروع می‌شود. من بازیگری داشتم که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جایزه گرفت و بعد از آن دو سال تمام بیکاری کشید و مجبور شد انرژی‌اش را صرف اثبات این موضوع کند که توانایی‌اش از سطح نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌شوند، بالاتر است.»  

کارگردان نمایش «شوایک، سرباز ساده‌دل» افزود: «در ایران نمایشنامه‌نویس باید روحیه‌ای جنگنده داشته باشد و اگر نداشته باشد جایی در تئاتر ایران ندارد. نمایشنامه‌نویس باید بپذیرد که اگر اثرش رد شد و مجوز نگرفت، اگر مجوز گرفت و تماشاگر نداشت و سالنش خالی بود، همچنان استقامت کند. در این وضعیت بغرنج جایی مانند کانون نمایشنامه‌نویسان خانه‌تئاتر و چیزی مانند جایزه ادبیات نمایشی باید مامن نمایشنامه‌نویس باشد. اما برنامه مدون کانون برای برگزیدگانش چیست؟»

نعیمی افزود: «جایزه نقدی برگزیدگان چقدر است؟ آیا به اندازه دستمزد داوران هست؟ وقتی سطح جایزه مادی پایین است آیا جایزه‌ای معنوی برای برگزیدگان در نظر داریم؟ جایزه ادبیات نمایشی باید تبدیل به اتفاقی ملی شود. اتفاقی که جایزه‌اش منقوش باشد به نشان یکی از بزرگان نمایشنامه‌نویسی مانند میرزاآقا تبریزی، حسن مقدم، بهرام بیضایی، اکبر رادی و... که دریافتش برای برگزیده مجموعه‌ای از حمایت‌ها به همراه آورد. متن برگزیده در قدم اول باید برای اجرا شدن به یک کارگردان معرفی شود و به نمایشنامه‌نویس برگزیده باید اطمینان خاطر داد که سه یا چهار نمایشنامه آتی‌اش که خواهد نوشت، چاپ یا اجرا می‌شوند.»

او توضیح داد: «بزرگان کانون نمایشنامه‌نویسان خودشان دود چراغ خورده‌ و زخم‌دیده‌اند و قطعا بر همه جزئیات این مسائل واقفند. ما باید برای برگزاری جایزه ادبیات نمایشی شهر را شلوغ کنیم. باور کنید که الان از خود اهالی تئاتر هم بپرسید، خیلی‌هایشان نمی‌دانند جایزه ادبیات نمایشی چه زمانی برگزار خواهد شد! نمی‌دانند برگزیده دوره هفتم، ششم، پنجم، چهارم و غیره چه کسانی بوده‌اند! و ظاهرا هدف جشنواره میان تعارفات مرسوم گم شده است.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: «من افتخار می‌کنم اگر روزی یکی از نمایشنامه‌هایم در جشن جایزه ادبیات نمایشی نائل به کسب جایزه شود اما انتقاداتی را هم که ذکر کردم بر این جشن وارد می‌دانم.»

او با اشاره‌ به جشنواره‌ای به نام جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان که در سال 1385 تنها برای یک دوره برگزار شد گفت: «در این جشنواره، سه نمایشنامه برگزیده و 10 نفر تقدیر شدند. همه آثار چاپ و اجرا شدند. به تقدیرشده‌ها، سکه طلا جایزه دادند و برگزیدگان جوایزی پنج میلیونی، سه میلیونی و یک‌ونیم میلیونی دریافت کردند. توجه داشته باشید که این ارقام مربوط به 11 سال پیش است. کسی در اهمیت این جشنواره تردیدی نداشت و همه می‌دانستند کشوری که تئاتر کودک و نوجوان بالنده نداشته باشد، نمی‌توان بر روی تئاتر بزرگسالش هم حساب کرد. این جشنواره با وجود اثرات مثبتش و اهمیت بالایش به دور دوم نرسید! و بدون شک ما می‌دانیم در مورد جایزه‌ای مانند جایزه ادبیات نمایشی که به دور هشتم رسیده است برگزارکنندگان با چه مشقات و سختی‌هایی دست و پنجه نرم کرده‌اند و می‌کنند.»

این کارگردان با ذکر مثالی دیگر افزود: «چند سال پیش مرکز هنرهای نمایشی، دفتری راه انداخت به نام دفتر ادبیات نمایشی، با رئیسی و معاونی و کارمندانی اما همین که مدیر مرکز عوض شد، مدیر بعدی ضرورتی برای ادامه کار آن دفتر ندید و تعطیلش کرد. این‌ها همگی نشانه این‌اند که ما تکلیف‌مان با خودمان روشن نیست.»

نعیمی تصریح کرد: «نویسندگی در ایران هنر ارزانی است. شما اگر در جایی بگویید من نمایشنامه‌نویسم، طوری نگاه‌تان می‌کنند که انگار ضرورت وجودتان را نمی‌فهمند! می‌گویند زمانی که مردی افلاطون را به عنوان برده خرید و دید که توانایی کار کردن ندارد از او پرسید تو چه کاره‌ای و به چه دردی می‌خوری؟! افلاطون جواب داد من فیلسوفم. مرد پرسید فیلسوف به چه دردی می‌خورد و او گفت به درد آزادی! آن مرد همان لحظه سند آزادی افلاطون را امضا کرد! ای کاش یک نفر هم بود که سند آزادی ما را امضا می‌کرد و دست‌مان می‌داد! نمایشنامه‌نویسان در ایران نه شهرت دارند و نه درآمد و باید شانیت‌شان را به آن‌ها بازگرداند.»

او در پایان گفت: «جشن ادبیات نمایشی می‌تواند جشنی بزرگ باشد برای همه اهالی تئاتر اگر دیگر انجمن‌ها و کانون‌های خانه هم در آن مشارکت کنند و فرضا اعضای انجمن بازیگران بدانند که بخشی از دیده‌شدنشان روی صحنه به واسطه متنی است که پایه و اساس یک نمایش را تشکیل می‌دهد یا اعضای انجمن کارگردانان متوجه باشند که اجرایشان روی صحنه به متن وابسته است. همگی ما باید خود را در این جشن مسئول بدانیم و کانون هم باید گوشش به روی انتقادات باز باشد.»    

57242

کلید واژه‌ها : نمایش ایرانی - نمایشنامه - خانه تئاتر - تئاتر -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۱۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز

شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز با حضور شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور ۱۷اردیبهشت‌ماه در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد بین‌المللی البرز امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در تشریح جزئیات شصت و دومین جایزه بخش نخبگانی البرز اظهار کرد: از ابتدای برگزاری این جایزه تا به امروز ۳هزار دانشجو از طریق وام تحصیل و اشتغال به کار مورد حمایت بودند و ۴۶۵۰نفر هم موفق به کسب جایزه البرز شدند.

وی ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰ که این‌ مراسم به صورت رسمی آغاز به کار کرده است ۱۳همایش ملی و ۸همایش استانی در سطح طلاب، دانش‌آموزان، دانشجویان، نخبگان و دانشمندان برگزار شده است.

مدیرعامل بنیاد البرز در مورد ۶۲‌امین جایزه بخش نخبگانی البرز نیز خاطرنشان کرد: ما دو مراسم ملی هر ساله داریم که یکی از آنها بخش نخبگانی است که در اردیبهشت ماه هرسال برگزار می‌شود. دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان، نخبگان و حوزویان در این بخش به رقابت می‌پردازند.

ارشدی اضافه کرد: در آذرماه سال گذشته فراخوان این بخش اعلام و تمام دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، حوزه‌های علمیه و مراکز نخبگانی فراخوان ارسال شد، نهایتا در مدت یک‌ماه ثبت نام اتمام و براساس شیوه‌نامه جایزه البرز راستی‌ آزمایی آغاز و اسفندماه آیین داوری برندگان جایزه البرز انجام شد.

وی افزود: دانشجویان در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی امکان شرکت را داشته‌اند، در واقع تمام مقاطع دانشگاهی و حوزی امکان حضور در این جایزه را دارند.

مدیرعامل بنیاد البرز در مورد مراسم اختتامیه گفت: روز دوشنبه ۱۷اردیبهشت‌ماه راس ساعت ۱۶ اختتامیه بخش نخبگانی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود و از ۶۲ نفر از برگزیدگان به مناسبت ۶۲‌امین‌ سال اعطای جایزه البرز تحلیب خواهد شد.

ارشدی تصریح کرد: از میان‌ مهمانان این مراسم می‌توان به آقایان ذوالفی گل وزیر علوم، دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان، حجت‌الاسلام خاموشی رییس سازمان اوقاف، عین اللهی وزیر بهداشت و سیدافقهی قائم مقام بنیاد علمی نخبگان حضور اشاره کرد.

وی ابراز کرد: رقم جایزه امسال نسبت به سال گذشته ۵۰درصد رشد داشته و امسال ۹میلیارد تومان برای نفرات برگزیدن در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بنیاد البرز یادآور شد: ۲۳۴۸نفر در فراخوان بخش نخبگانی شرکت کردند، ۵۴درصد مربوط به دانشجویان غیرپزشکی، ۱۵درصد در بخش حوزویان و طلاب، ۱۱درصد دانشجویان علوم‌پزشکی، ۱۲درصد دانشمندان جوان و ۸درصد شرکت‌های دانش بنیان شرکت کردند.

ارشدی در پایان سخن گفت: جایزه البرز طبق نیت واقف تماما از محل درآمدهای این موقوفه تامین‌ می‌شود، البته در تسهیل و احیای درآمدهای این بنیاد سازمان اوقاف کمک می‌کند.

در بخش دوم این نشست پروفسور امیرعلی حمیدی -دانشمند برگزیده سال ۱۴۰۰ جایزه البرز- با اشاره به اهمیت جایزه البرز گفت: جایزه البرز هرساله بلندآوازه‌تر می‌شود به این دلیل که این جایزه برای رفع آلام بشری است.

وی ادامه داد: پول و تحصیلات دو چیزی است که هیچ‌وقت انسان را وارسته نمی‌کند، باتوجه به شرایطی که در کشور وجود داشت ما در علم سلول‌های بنیادی تلاش‌های زیادی کردیم اما کم کم اعضای گروه من به خاطر دیده نشدن کارشان در حال جدا شدن از گروه بودن تا اینکه بنیاد البرز در سال ۱۴۰۰ تیم‌ ما را برگزیده کرد و همین انگیزه‌ی زیادی به تیم ما داد و توانستیم امروز برای درمان بیماری سرطان به راه‌حل‌های خوبی برسیم.

این دانشمند خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا ما واقفی نداریم که حتی پیکر خود را وقف کرده باشد، زیرا مرحوم البرز به دنبال کمک به بشریت بود. من در جاهای مختلف دنیا جایزه گرفته‌ام اما هیچ جایزه‌ای به اندازه البرز بر روی من و گروه هم تاثیر نگذاشت زیرا شرافت وانسانین ما با جایزه البرز بیشتر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین واکنش وزیر کشور به ادعای بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • مهار تمساح عظیم الجثه با دست در خیابان شلوغ | ویدئو
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود