Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مدیریت بحران معتقد است، همه دست اندرکاران برگزاری مانور زلزله مسئولیت های دیگری دارند که تنها در زمان حاد به این مسئله توجه دارند و در حالی که توجه به بحران در بین مسئولان کشور نهادینه نشده چطور می توان انتظار داشت که افراد موقت برای مدیریت بحران مفید واقع شوند؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،­مهدی­ فیض معاون وزیر آموزش و پرورش در برنامه تیتر امشب در خصوص ضعف و قوت های مانور زلزله در مدارس تصریح کرد: با این اقدام تلاش کردیم نوعی جریان سازی رسانه ای داشته باشیم تا همه مدارس آمادگی لازم برای وقوع زلزله را داشته باشند و این کار در مدارس دارای جمعیت بالای 50 نفر ترتیب داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

­


­او افزود: مدیر مدرسه تصمیم می گیرد که آیا مانور زلزله در مدرسه انجام شود یا خیر؟ آمادگی برای زلزله نه تنها به صورت عملی بلکه به صورت مکتوب در کتب مدارس هم آورده شده است. در مانور زلزله این آموزش ها ملموس تر خواهد شد اما اینکه آیا کافی هست یا خیر به این واقعیت برمی گردد که ما کمبود زمان داریم و همین کمبود موجب شده تا کمتر به این مسائل برسیم.
­
سیدحمید جمال الدینی معاون سازمان جمعیت هلال احمر دیگر میهمان برنامه در ادامه تصریح کرد: ما با گذشت 19 سال از برگزاری مانورهای زلزله هنوز نتوانسته ایم به اهدافمان دست یابیم تا جایی که در این زمینه برخی از قوانین مورد بازبینی قرار گرفته و نگاه ما پیش گیرانه است.
وی افزود:­آمارها نشان می دهند که آمادگی خانواده ها برای وقوع زلزله بسیار پایین و از 100 درصد زیر 10 درصد است.
او گفت: ما در عرصه مفاهیم، تقسیم وظایف ملی و آموزش همگانی دچار مشکل هستیم، آموزش همگانی بسیار پیچیده است و نباید آن را سهل و آسان تصور کرد.
معاون سازمان جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: این مانور چراغی برای حرکت است، به این معنا که این آموزش ها خوب بوده اما آموزش همگانی به معنای ارتقاء آگاهی مردم در جهت کاهش آسیب هاست که باید به یک ارزش بدل شود.
این مانور تنها یک یادآوری و ایجاد احساس نیاز است و قرار نیست مشکلات کشور را حل کند.
سعیدی معاون سازمان مدیریت بحران کشور دیگر میهمان برنامه در ادامه ارائه نظرات تاکید کرد: ما 14 کارگروه در زمینه آمادگی برای وقوع زلزله را زیرمجموعه خود داریم، این مانورها بدان معنانیست که همه امور به طور استاندارد صورت بگیرد هدف ما این است که مردم وقوع زلزله را باور­ و خود را برای وقوع آن آماده کنند، بنابراین تلاش می کنند تا آموزش های لازم را فرابگیرند.
او گفت: نخستین امدادگران مردم هستند؛ زیرا تا امدادگران خود را به محل حادثه برسانند مردم بومی می توانند امدادهای اولیه را انجام دهند.
سعیدی­بیان داشت: درمان، توزیع امکانات، آگاهی بخشی عمومی و ... در مدارس ایمن صورت می گیرد و این مانورها تمرینی برای آمادگی برای وقوع زلزله است.­برگزاری یک مانور به معنای حل مشکلات نیست بلکه بسته کاملی برای آمادگی برای وقوع بحران است.
او ادامه داد: همه دستگاه ها باید به عنوان متولی پایه کار بیایند و مردم هم باید مطالبه گر این مسئله باشند.
معاون سازمان مدیریت بحران کشور­ادامه داد: همه دستگاه ها باید خود را برای بحران آماده کنند، از ساخت خانه و مراحل ایمن سازی بناها تا بکارگیری صحیح مصالح که باید با آگاهی صورت بگیرد.
مرادی رئیس مرکز زلزله نگاری کشور میهمان تلفنی برنامه درباره موضوع مورد بحث خاطر نشان کرد: در این مانورها خانواده های اولیا چندان درگیر مسئله نمی شوند، این آموزش ها لازم؛ اما نیازمند بازنگری است.
­
او گفت:­مشاهدات نشان می دهد که بعد از مانور زلزله همه چیز فراموش می شود درحالی که وقوع زلزله یک واقعیت است و باید فرهنگ آن در بین آحاد جامعه نهادینه شود.
مرادی ادامه داد: مانورهایی که طراحی می شوند باید بهبود پیدا کنند، انتظار می رود بعد از گذشت 19 سال شاهد ارتقا کمی و کیفی آن باشیم.
علی عرب خردمند کارشناس مدیریت بحران میهمان دیگر تلفنی برنامه در ادامه سخنان خود را با این پرسش مطرح کرد که «آیا ما در آموزش پرورش کسی را که مسئولیت مدریت بحران باشد را داریم؟»
­
او گفت: همه افرادی که در این زمینه کار می کنند مسئولیت های دیگری دارند و تنها در زمان حاد به این مسئله توجه دارند، زمانی که توجه به بحران در بین مسئولان کشور نهادینه نشده چطور می توان انتظار داشت که افراد موقت برای مدیریت بحران مفید واقع شوند؟

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900270

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ببینید | تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • فیلم/ وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶