Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@14:45:50 GMT

ترانزیت در کشور 40 درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۸۸۵۱۳

مسئول بخش امور حقوقی انجمن شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه بحث نوسازی حداقل به نفع شرکت‌هاست، افزود: ترانزیت ما در سال 95 نسبت به سال 92 حدود 40 درصد کاهش داشته است و همچنین آمار سال 96 نیز تقریبا نسبت به 10 سال گذشته حاکی از این کاهش است.

ایران آنلاین /یونس آقاسی جاوید امروز در اولین نشست مشترک انجمن های استانی حمل و نقل بین‌المللی کشور به میزبانی خراسان در انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: بانک مرکزی مکلف است تا از بخش ما با تسهیلات خود حمایت کند اما بانک مرکزی تصور می‌کند که حمایت یعنی وام کم‌بهره پرداخت کردن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: سیستم ما در حوزه تصمیم‌گیری در خلا تصمیم می‌گیرد. حتی اگر بانک مرکزی وام رایگان جهت خرید کامیون دهد، مجددا سازمان حمل و نقل تغییر نخواهد کرد زیرا حمل و نقل عمومی دارای ساختاری است که با سایر اجزای مالی، بانکی، دولتی و سیاستی ارتباط دارد.

مسئول بخش امور حقوقی انجمن شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه بحث نوسازی حداقل به نفع شرکت‌هاست، افزود:  متاسفانه با شرایط و معضلات موجود ترانزیت که باید تبدیل به فرایند بسیار خوبی جهت منبع درآمدی می‌شد، از بین رفته است.

عضو هیات مدیره شرکت ترمینال شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی تصریح کرد: این عوامل تاثیر منفی بر کل پروسه‌های اقتصادی دارد و اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. ما بخش خصوصی هستیم که همیشه با مدیران دولتی در جلسات شرکت می‌کنیم و مطالبات خود را همواره احیا می‌کنیم. متاسفانه در دولت ما هماهنگی که باید خروجی آن به صورت سیستماتیک تبدیل به یک صنعت یا خروجی خاصی شود، دیده نمی‌شود و همین امر سبب می‌شود تا در امور ترانزیت توسعه و رونقی را شاهد نباشیم.

وی تاکید کرد: مقررات در چارچوب توسعه ترانزیت نیست و بازدارنده است. همچنین تصمیماتی که در دولت گرفته می‌شود، به صورت جزیره‌ای است اما به صورت سیستماتیک با یکدیگر هم‌سو نیستند.

مسئول بخش امور حقوقی انجمن شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی ایران اضافه کرد: در خصوص موضوع ترانزیت مرکز تحقیات و توسعه‌ وجود ندارد تا سایر اجزای تشکیل دهنده سیستم اقتصادی کشور با یکدیگر در تناسب باشند و فرایندهای مدیریت نیروهای مختلف ترانزیت را توسعه دهند.

آقاسی جاوید گفت: انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل تمام تلاش خود را برای گسترش ترانزیت انجام داده‌اند و تنها مانع آن‌ها برخی از دیدگاه‌های محدودکننده ترانزیت در بدنه دولت است.

عضو هیات مدیره شرکت ترمینال شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی تصریح کرد: به عنوان مثال در اجرای قوانین و مقررات مربوط به ترانزیت در کشور به صورت تنگ نظرانه عمل می‌شود و ترانزیت برخی کالاها مانند مشروبات الکلی و گوشت خوک و... از کشور ممنوع بوده و کالاهایی که ممنوعیت شرعی به کشور دارند. این عوامل در حوزه اختیارات شورای امنیت ملی کشور است اما گاها دیده می‌شود بخشی از دولت مانند سازمان استاندارد و گمرک با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه ترانزیت کالایی خاص را ممنوع می‌کنند، در حالی که به موجب مقررات باید مجوز ممنوع‌کننده برای کالا داشته باشند.

مسئول بخش امور حقوقی انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران ادامه داد: بخش دیگر موانع ما به محدودکننده‌های زمانی بازمی‌گردد. زمانی که شرکتی از مسیرهای بسیار دور دنیا مبادرت به گرفتن یک محموله‌ای در ایران می‌کند، این محموله وارد یک گلوگاه می‌شود و به عبارت دیگر در چاله‌ای می‌افتد که خروج از این چاله بسیار شدید و سنگین است.

آقاسی جاوید در خصوص حقوق ورودی بسیار بالا ترانزیت در کشور اظهار کرد: در کشور حقوق ورودی حداقل 25 درصدی بر کالاها دارد و بالاترین رنج حقوق ورودی کالاهای وارداتی جهان است.

مسئول بخش امور حقوقی انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران گفت: دولت به حقوق ورودی کالاهای وارداتی به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کند در حالی که در دنیا حقوق ورودی برای حمایت از صنایع داخلی به صورت موقت وضع می‌گردد.

در پایان این نشست بیانیه‌ای تحت عنوان همبستگی و اتحاد صنفی صنعت حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بین انجمن ایران، انجمن استان خراسان رضوی و انجمن استان سیستان و بلوچستان، انجمن استان آذربایجان، انجمن شمالغرب، انجمن استان گلستان، انجمن استان اردبیل منتشر و امضا شد.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۸۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران اعلام کرد تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت. تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

در فروردین امسال، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است. ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، ۶ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان و هند در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین امسال با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

کد خبر 6094962

دیگر خبرها

  • سقوط بزرگ فروش چین در انتظار اپل
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور
  • پیش‌بینی‌های ناامیدکننده فروش آیفون در چین
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها