Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نور گفت: 25 روستا به مساحت یک‌هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی شهرستان نور، یکپارچه‌سازی شد. به گزارش بلاغ به نقل از سرای نور، ایران حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین زراعی دارد که اغلب به صورت قطعات پراکنده و در اندازه‌های مختلف مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

پراکندگی قطعات اراضی کشاورزی سنتی ایران در نظام ارباب و رعیتی و قبل از اصلاحات ارضی به علت عوامل طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این پراکندگی، استفاده از دستاوردهای علمی و فنی و تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، ارتباطات و نهاده‌های کشاورزی را مشکل و گاهی غیر ممکن می‌سازد و امروزه پراکندگی قطعات زمین، مانع اساسی راه پیشرفت و توسعه کشاورزی و جامعه روستایی است.

پراکندگی اراضی کشاورزی باعث می‌شود تا روند گذار کشاورزی از سنتی به پیشرفته (صنعتی) با کندی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات پراکندگی اراضی، عدم امکان استفاده صحیح و کارآمد از ماشین آلات و روش‌های جدید کشاورزی است.

رحمت‌الله بابایی در گفت‌وگویی با اشاره به طرح یکپارچه‌سازی کشتزارها و اراضی کشاورزی، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح مدیریت مصرف آب، افزایش محصول و دسترسی آسان به زمین کشاورزی است.

وی افزود: این طرح از سال 75 آغاز شده و در شهرستان نور نخستین بار در فولادکلا، بنفشه‌ده و علی‌آباد انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور خاطرنشان کرد: این طرح در 25 روستای شهرستان نور و در برخی روستاها در چند فاز اجرا شد.

این مسئول مساحت تقریبی این طرح را در شهرستان نور یک‌هزار و 500 هکتار نام برد و گفت: امسال در استان مازندران طرحی برای مناقصه نرفته است.

بابایی تصریح کرد: در سال 95 در روستای مرزنده فاز اول این طرح اجرا شد و برای فاز دوم نیز اعلام آمادگی شد و در روستای شیرکلا کارهای اولیه این طرح 100 درصد انجام شده که با تأمین اعتبار استانی اجرایی می‌شود و در روستای هردرود نیز برای اجرای این طرح اعلام آمادگی شد.

وی با اشاره به مزایای این طرح، بیان کرد: استفاده بهینه از آب و خاک برای مصرف و افزایش تولیدات کشاورزی از مزایای این طرح است و در این طرح در خروجی هر قطعه یک زهکش طراحی می‌شود و مدیریت آبیاری در هر قطعه مستقل است.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نور گفت: بهره‌وری بهینه از منابع طبیعی و نیروی انسانی با امکان مدیریت صحیح در مزرعه و امکان مکانیزه کردن مزارع از دیگر مزایای این طرح است.

این مسئول با اشاره به افزایش تولیدات در این طرح خاطرنشان کرد: اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی برای کشاورزان رایگان است و با اجرای این طرح در مصرف آب 20 درصد صرفه جویی و هزینه‌های تولید 30 درصد کاهش می‌باید.

محسن موسوی، رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان نور نیز گفت: از مزایای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش سطح زیر کشت، افزایش مبادلات و ارتباطات، افزایش درآمد بهره برداران و بهبود سطح زندگی روستاییان، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سرمایه گذاری برای انجام امور زیر بنایی، از بین رفتن مرزهای غیر ضروری، کاهش تعداد قطعات پراکندگی اراضی(آبی و دیم)، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، مکانیزه شدن کشاورزی، استفاده از دستاوردهای و تجهیزات علمی و فنی پیشرفته، صرفه جویی در مصرف آب، گسترش روحیه تعاون و مشارکت در کشاورزان، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۸۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان از کشت در ۳۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار در استان رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، حسین برزگر امروز در حاشیه همایش جهش تولید در دیمزارها، اظهار داشت: تولید گندم به عنوان گسترده‌‍ترین‌ساز و کار اقتصادی بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به مشارکت 40 هزار کشاورز در تولید گندم در استان، عنوان کرد: 10 هزار ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، 12 هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از  15 هزار تن بذر در تولید گندم در استان استفاده می‌شود که باعث شده گسترده ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی استان را شامل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در دنیا بیش از 60 درصد غذای تولیدی خود را از طریق آب سبز و آب باران کشت می‌کنند، ادامه داد: این مسئله در کشور حدود 20 درصد است.

برزگر با بیان اینکه در برنامه الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) از سال گذشته در استان شروع شد، افزود: امسال دومین سال جهش تولید در دیمزارها در استان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت از 30 هزار هکتار به 60 هزار هکتار در سال جاری در جهش تولید در دیمزارها رسید، خاطرنشان کرد: خدمات فنی و مهندسی باعث مشارکت بخش کشاورزی و کشاورزان در این طرح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اضافه شدن 65 دستگاه کشاورزی به ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان، اظهار کرد: تنوع بذری غلات دیم و تخفیفات بیمه‌ای از دیگر ثمرات این طرح در استان بود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس
  • افزایش ۲۰ درصدی رها سازی آب از سد زولاچای سلماس
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است