Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@02:14:03 GMT

کاهش بارش در ۲۴ استان کشور طی سال زراعی امسال

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۰۱۷۴

کاهش بارش در ۲۴ استان کشور طی سال زراعی امسال

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد که طی دو ماه از آغاز سال زراعی به غیر از استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر و اردبیل بارشها در ۲۴ استان کشور کمتر از نرمال بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی ایران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: میانگین بارش دو ماهه آغازین سال زارعی جاری در سطح کشور نسبت به مدت مشابه بلندمدت حدود 30 درصد کاهش اما نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود بارش کمتر از نرمال در ماههای مهر و آبان، انتظار می‌رود بارش کشور  به ویژه در استان‌های جنوبی تا پایان سال با نوساناتی در حول و حوش نرمال باشد. تغییرات دما در ادامه سال به گونه‌ای است که در ماههای آذر و دی تا یک درجه کمتر از نرمال و در دو ماه پایانی سال بویژه در شمال غرب از یک تا دو درجه بیش از نرمال باشد.

وضعیت جاری:

براساس آمار ثبت شده در ایستگاههای هواشناسی کشور، میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا چهارم آذر ماه سال 96 نسبت به دوره‌های مشابه بلندمدت و سال گذشته به ترتیب، حدود 30 درصد کاهش و 35 درصد افزایش یافت است.

چهار استان بوشهر، فارس، هرمزگان و اردبیل طی دو ماه آغازین سال زراعی جاری، تنها استان‌هایی بوده‌اند که بارش آنها در مقایسه با بلندمدت بیش از نرمال بوده و  این در حالی است که 24 استان کشور بارش کمتر از نرمال را دریافت کرده‌اند.

پیش‌بینی بارش:

بنابر پیش‌بینی‌ها  تغییرات بارش کشور در دوره آبان، آذر و دی 1396 نسبت به میانگین بلندمدت مورد بررسی قرار گرفته است؛ مطابق این پیش‌بینی‌ها بارش در سطح کشور در محدوده نرمال بوده  اما احتمال بارش بیش از نرمال برای نیمه جنوبی کشور هم وجود دارد.

پیش‌بینی دما:

طبق پیش‌بینی‌ها انحراف از نرمال میانگین دمای کشور در دوره آذر، دی و بهمن 1396 مورد بررسی قرار گرفته است؛ مطابق نقشه‌ها دمای هوا در مناطق مرکزی و شرقی در محدوده نرمال تا نیم درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق ذکر شده احتمال کاهش دما به کمتر از نرمال در مقیاس هفتگی تا ماهانه وجود دارد. استانها در شمال غرب و غرب کشور افزایش دما از نیم تا دو درجه نسبت به نرمال را تجربه خواهند کرد.

با اینکه دمای کشور تا پایان سال عمدتا متمایل به ناهنجاری مثبت است اما احتمال وقوع ناهنجاری منفی دما به صورت کوتاه مدت در ماه‌های آذر و دی وجود دارد.

انتهای پیام/

R1365/P1014143/S2,23/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

وحید خرمی امروز، ۱۱ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال رهاسازی آب را زودتر از سال قبل انجام خواهیم داد، عنوان کرد: به دلیل کمبود آب و ضرورت مدیریت مصرف و کاهش احتمال روبرو شدن با تنش‌های آبی، امکان رهاسازی پیش از این موعد و غیر منطبق با تقویم زراعی اعلامی جهاد کشاورزی وجود ندارد.

وی مصرف روزانه آب سد را ۲۰ میلیون مترمکعب دانست و تصریح کرد: آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت ماه و از طریق کانال راست و چپ سنگر به سمت شالیزار‌های استان روانه خواهد شد و زودتر از این تاریخ، امکان رهاسازی نداریم.

وی ذخیره فعلی سد سفیدرود را ۶۸۰ میلیون مترمکعب دانست که در مدت مشابه سال گذشته ۷۰۰ میلیون مترمکعب بود و اظهار کرد: در شرایط نرمال باید بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در سد داشته باشیم که نشان دهنده کمبود آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کشاورزان خواست طبق تقویم زراعی عمل کنند و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها از صبح ۱۶ اردیبهشت تا پایان تیرماه از آب سد برای نشاء و کشت برنج استفاده خواهیم کرد.

وی ۸۰ درصد کشاورزان را منطبق با تقویم زراعی دانست و یادآور شد: اراضی داخل شبکه عمدتا شخم و خزانه را انجام داده‌اند و منتظر رهاسازی جهت نشاء هستند؛ در اراضی خارج از شبکه نیز شاهد انجام نشاء هستیم و کلیه فعالیت‌های کشاورزی را رصد می‌کنیم.

وی با اشاره به تخریب ۱۵۰ سردهنه در جریان سیلاب‌های ماه‌های اخیر، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین آب منطقه‌ای در سراسر استان در حال احداث این سردهنه‌ها هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: از کشاورزان می‌خواهم به تقویم زراعی توجه داشته باشند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم با وجود کم آبی به لطف خدا و در سایه برنامه‌ریزی، مدیریت و همکاری کشاورزان شاهد رشد تولید باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آسمان نیمه ابری در گلستان/ بارش پراکنده در ارتفاعات
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور