Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: یک میلیون و 900 هزار نسخه دارویی در نیمه نخست امسال صادر شده که همه آنها توسط این معاونت مورد بررسی قرار گرفته است.

حسن ملکی نژاد عصر روز سه شنبه در جلسه کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در آذربایجان غربی افزود: این نسخه ها در خصوص میزان تجویز دارو، فراوانی هرکدام از داروهای تجویزی، میزان مصرف هرکدام از انواع داروها از جمله آمپول، قرص، شربت، سرم و دیگر انواع و همچنین تجویز برخی داروهای خاص مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: با تحلیل و بررسی این نسخه ها، برخی مشکلات دارویی احصا و به پزشکان و مدیران بخش درمان استان گوش زد شده است.
وی اظهار کرد: فهرست پزشکان استان برای وارد کردن به نرم افزار نسخه پرداز تحت وب تکمیل شده است تا با استفاده از این نرم افزار، نسخه های صادره با سرعت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: برخی نسخه های منتخب نیز در سال جاری برای تحلیل بیشتر در اختیار متخصصان فارماکولوژی قرار گرفته و گروه های تخصصی این بخش، نسخه ها را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار داده اند تا به ویژه در زمینه تداخل های دارویی موارد لازم به پزشکان گوش زد شود.
ملکی نژاد از برگزاری دوره های ویژه گروه پزشکی در موضوع های مختلف دارویی در 2 مرحله در اردیبهشت و شهریورماه امسال خبر داد و گفت: اصول تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد درد و آموزش خطاهای دارویی از جمله موارد مطرح در این دوره ها به شمار می رود.
وی اطلاع رسانی مناسب به مردم در خصوص مصرف منطقی دارو را مورد تاکید قرار داد و افزود: برگزاری چهار دوره آموزشی برای 400 نفر از گروه های هدف، انتشار بیش از 6 هزار اقلام تبلیغاتی توسط کمیته تجویز و مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم، برگزاری نمایشگاه عرصه سلامت و پخش محصولات آموزشی، بارگزاری مطالب مختلف آموزشی در سایت معاونت غذا و دارو در خصوص وبا، اسهال مسافرتی، ضد آفتاب ها و اطلاع رسانی به گروه پزشکی در خصوص داروی ریتالین از جمله موارد انجام شده در این بخش در استان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا یکی از مهمترین مشکلات بخش سلامت در سطح کشور و آذربایجان غربی، تجویز و مصرف بی رویه دارو به شمار می رود؛ طبق برخی بررسی ها در سطح کشور، میزان تجویز دارو در هر نسخه بیش از پنج دارو است در حالی که این رقم در دنیا به کمتر از سه دارو می رسد.
8137/3072
** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: علیرضا فولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۳۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها

راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای دارو‌هایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گزارش ایلنا، به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می‌باشد و هیچوقت نباید دارو‌های OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه دارو‌های OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می‌باشد.

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت
  • بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۲۰۰ درصدی در صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی