اپیدمی تکرار در رسانه ملی/ قید تماشای فیلمهای آخر هفته را بزنید
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۵۱۵۷
افرادی که آخر هفته ها و یا تعطیلات مناسبتی قصد داشته باشند فیلمهای تلویزیون را تماشا کنند حتما با این مشکل مواجه شدهاند که بخش زیادی از این آثار بارها و بارها روی آنتن رفتهاند.
به گزارش خبرنگار مهر، یکی از خبرهایی که در پایان هر هفته در اختیار رسانه ها قرار می گیرد معرفی فیلم های سینمایی است که قرارست پنجشنبه و جمعه و یا تعطیلات روی آنتن برود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معرفی فیلم ها یک روند پیوسته است اما مساله این است که فیلم های جدیدی که برای اولین بار از رسانه ملی به نمایش درمی آیند از تعداد انگشتهای یک دست فراتر نمی رود و غالب آثار تکراری هستند و گاهی هم فیلم هفته قبل یک کانال در کنداکتور شبکه دیگری قرار می گیرد و مخاطبان هر بار مجبورند تعداد زیادی فیلم های تکراری ببینند و یا کلا قید تماشای فیلم های تلویزیون را بزنند و سراغ مدیوم های رسانه ای دیگر بروند.
شاید در وهله اول این اتفاق چندان هم اهمیتی نداشته باشد اما وقتی می بینید هر آخر هفته تلویزیون برای فیلم های قدیمی و تکراری خود اطلاع رسانی می کند و از پخش ده ها فیلم خبر می دهد که بارها از رسانه ملی پخش شده است با خود فکر می کنید پس این همه تولیدات سینمای ایران، آثار مستند و... کجا می رود. تلویزیون زمانی ساخت تله فیلم را متوقف کرد و حالا مدت هاست که سریال های اپیزودیک بسیاری در سازمان به تولید رسیده و روانه آنتن می شوند؛ سریال هایی که هر قسمت از آنها در صورت کیفیت بالا می توانست به عنوان تله فیلم نمایش داده شود اما اکنون به دلیل کیفیت پایین و محتوای کلیشه ای حتی برای یک بار پخش هم مناسب نیستند.
روند تکرار حالا در رسانه ملی به یک اپیدمی تبدیل شده است و مخاطبان مجبورند دایم به تماشای فیلم و سریال هایی بنشینند که پیش از این اگر در سینما ندیده اند صدها بار از همین رسانه در ماه ها و سال های متمادی و در شبکه های مختلف مخاطبشان بودهاند.
با این حال اگر دست رسانه ملی از تولیدات داخلی در پر کردن کنداکتور خالیست این سوال مطرح می شود که چرا این رسانه سراغ جذب و تامین آثار خارجی جدید نمی رود و همچنان بخشی از فیلم هایی که در آخر هفته نمایش داده می شود آثار خارجی است که سال هاست در تلویزیون نمایش داده می شود. نکته مهم اینکه یکی از گلایه های گوینده ها و دوبلورهای پیشکسوت در چند سال اخیر تامین نشدن فیلم های خارجی خوب برای دوبله است که زندگی و حرفه آنها را نیز به شدت دچار مشکل کرده است.
وظیفه اصلی تامین فیلم و سریال های جدید و جذاب خارجی بر عهده اداره کل تأمین برنامههای خارجی و رسانه بینالملل سیما است که اطلاعات رسمی اهالی رسانه از این اداره کل تنها به یک حکم انتصاب و چند نشست منحصر شده است و اطلاعات چندانی از فعالیت های این اداره به مخاطبان و حتی رسانه ها ارایه نمی شود. در حکمی که اوایل خرداد سال ۹۵ برای محمدمهدی یادگاری مدیرکل این اداره صادر شد بر شناسایی، انتخاب و خرید بهترین آثار تلویزیونی در تمام ساختارهای برنامهسازی خصوصاً برنامههای نمایشی، مستند و پویانمایی، منطبق با سیاستهای کلان رسانه، آمادهسازی آثار تهیه شده اعم از ترجمه و دوبله با هماهنگی شبکههای ذیربط تاکید شده بود که جای سوال دارد که خروجی این فعالیت ها چیست.
یکی از مشکلات تلویزیون این است که کمتر فرصت شکل گیری گفتگوهای آزاد رسانه ها با مدیران عالی رتبه خود را فراهم می کند، اما بر خود لازم می داند که مخاطبان را در جریان قرار دهد که چه فیلمهای تکراری آخر هر هفته از شبکهها پخش می شوند!
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۵۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازیآرا رسید/ معرفی ظرفیتهای خوب بازیهای رایانهای به سبد خانوار
حجتالاسلام عبداللهی، دبیر رویداد بازیآرا گفت: بازیهای رایانهای رسانههای بسیار قدرتمندی هستند و همه آنچه رسانههای دیگر دارند را دارا هستند. این بازیها مانند آنتن صدا و سیما و پرده سینما ظرفیت انتقال پیام را دارند. امروز بازیهایی وجود دارند که میتوانند تاریخ را روایت کنند و پیامهای مختلف را به مخاطبان انتقال دهند. بازیهایی هستند که درمانگر انسانها هستند و به لحاظ ظرفیتهای انتقال پیام از رسانههای دیگر کم ندارند.
وی افزود:رویداد بازیآرا در راستای شناخت این ظرفیت محتوایی ایجاد شده است. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و بتوانیم براساس محتواهای ایرانی، اسلامی بازیها را طراحی کرده و از دغدغه خانوادهها ور این زمینه بکاهیم.
عبداللهی عنوان کرد:رویداد بازیآرا پنج محور قرآن و عترت، مقاومت، امید و پیشرفت، زن و خانواده و هویت ایرانی اسلامی را مد نظر دارد. از ابتدای ثبت نام تاکنون ۵۲ تیم آثار خود را در رویداد ثبت کردهاند.
وی افزود: از بین آثار ارسالی، ۲۰ اثر به مرحله نهایی رویداد راه پیدا کردند. تنوع آثار در محورهای مختلف رویداد نشان میدهد که ظرفیت بازیسازی کشور خیلی خوب است. ما کسانی را داریم که آماده سخن گفتن با مخاطب نوجوان در بستر بازیهای رایانهای هستند که این مسئله نیازمند حمایت است.
دبیر ابن رویداد اظهار کرد: پس از انتخاب آثار برتر جلسات آموزش و رهیاری آغاز شد که هر تیم تاکنون چهار جلسه رهیاری در هفت محور داشتهاند که در این جلسات تجربیات تیمهای مختلف به یکدیگر منتقل شد.
وی بیان کرد: تیمهایی از استانهای مختلف کشور در رویداد بازیآرا اثر ارائه کردند و جا دارد از تمامی بازیسازان خوب کشور که زمینه برگزاری رویداد فاخر بازیآرا را فراهم کردند، قدردانی کنم. امیدوارم این رویداد در سه روز اختتامیه ۲۰ اثر خوب را به کشور معرفی کرده و ظرفیتهای خوبی برای ورود بازیهای رایانهای به سبد خانوار را ایجاد کند.
حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت:در حال حاضر در شرایطی هستیم که در دنیا جنایت بیسابقهای در حال رخ دادن است و رژیم صهیونیستی مرتکب اقدام ضد انسانی و نسلکشی شده و طی ماههای اخیر از سمت دیگر نوعی بیداری وسیعی در دنیا علیه این ظلم اتفاق افتاده است. مردم کشورهای غربی امروز بیدار شده و از مظلومیت مردم فلسطین حمایت میکنند.
وی ادامه داد: این حرکت تازه شروع ماجرا است و حتما ادامه پیدا خواهد کرد. نخبگان و دولتها نیز وارد میدان شده و ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کردند. نخبگان پس از مردم به عرصه آمدند و امروز رژیم کودککش صهیونیستی باید به جایی برسد که جنایات خود را قطع کند.
وی عنوان کرد: تصمیم نخبگان در غرب به ویژه در آمریکا تاثیر فراوانی در جهان دارد. به زودی فعالان رسانهای و سلبریتیها و بازیسازان نیز وارد میدان خواهند شد و محصولاتی در این زمینه منتشر میکنند.
مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای اظهار کرد:فضای رسانه دنیا نیز به این ترتیب فعال شده و شاهد خیزشهای رسانهای در این حوزه خواهیم بود. رویداد بازیآرا به عنوان یک رویداد شتابدهی و سرمایهگذاری آغاز به کار کرد و از طراحان این عرصه درخواست شد تا آثار خود را در رویداد ثبت کنند.
حاجیهاشمی تصریح کرد: خانواده امروز دغدغههای زیادی در حوزه محتوا و بازیها برای فرزندان خود دارند. به همین مناسبت فراخوان رویداد بازیآرا اعلام شد و در بخش مقاومت رویداد در مجموع شش اثر با موضوع غزه و فلسطین ارسال شد که نشدن دهنده توجه فعالان صنعت بازیسازی کشور به موضوع غزه است.
گفتنی است نخستین دوره رویداد بازیآرا از اسفند ۱۴۰۲ با انتشار فراخوان مبنی بر ارسال اثر در ۵ محور اصلی محتوایی، کار خود را آغاز کرده است. با پایان مهلت ارسال اثر، ۵۲ اثر به دبیرخانه رویداد «بازیآرا» ارسال شد و نهایتا ۲۰ تیم یا اثر به این رویداد راه یافتند.
آثار دریافتی در هفت محور «محتوایی»، «فنی و برنامه نویسی»، «هنری»، «طراحی بازی»، «ارائه»، «بازاریابی»، «مدیریت تولید» مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها