Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@16:03:01 GMT

حقايق ترسناک درباره هوش مصنوعي

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۷۸۵۰

حقايق ترسناک درباره هوش مصنوعي

خبرگزاري آريا - برترين‌ها - ترجمه از الهام مظفري: ما در دوره انقلاب صنعتي چهارم قرار داريم که با پيشرفت‌هاي رباتيک و تکنولوژي ماشين‌هاي خودران، لوازم خانگي هوشمند و بسياري چيزهاي ديگر شناخته مي‌شود. در خط مقدم همه اين‌ها هوش مصنوعي قرار دارد که توسعه سيستم‌هاي کامپيوتري خودکار است که مي‌توانند از نظر هوش با انسان‌ها برابري کنند يا حتي از آن ها پيشي بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوش مصنوعي آنقدر بزرگ است که تکنولوژي‌هاي آينده به آن وابسته خواهند بود. اما در اينجا با حقايق ترسناکي درباره هوش مصنوعي آشنا مي‌شويد.
اتومبيل خودران ممکن است براي کشتن شما برنامه ريزي شود
فرض کنيد در حال رانندگي درجاده هستيد که ناگهان گروهي کودک در مقابل ماشينتان سبز مي‌شوند. ترمز مي‌گيريد، ولي کار نمي‌کند. حالا دو گزينه داريد: اول اينکه از روي بچه‌ها رد شويد و جان خودتان را نجات دهيد. دوم اينکه به طرف ديوار يا موانع منحرف شويد و جان بچه‌ها را نجات دهيد، اما خودتان را بکشيد. کدام را انتخاب مي‌کنيد؟
بيشتر مردم فکر مي‌کنند که به سمت موانع منحرف مي‌شوند و خودشان را مي‌کشند. حالا تصور کنيد که ماشين شما خودران است و شما مسافر هستيد. آيا هنوز هم مي‌خواهيد که به ديوار بخورد و شما را بکشد؟ بيشتر کساني که موافق بودند به سمت ديوار منحرف شوند و خودشان را بکشند حاضر نيستند که ماشين خودران هم اين کار را بکند و آن‌ها را بکشد. در واقع، آن‌ها حتي چنين ماشيني نمي‌خرند اگر بدانند که عمدا آن‌ها را در خطر مرگ قرار مي‌دهد.
اين سوال ديگري در ما برمي انگيزد: ماشين‌ها چه کار خواهند کرد؟ ماشين‌ها کاري مي‌کنند که براي آن برنامه ريزي شده اند. اما سازندگان خودرو در اين باره حرفي نمي‌زنند. بيشتر آن‌ها مثل اپل، فورد و مرسدس بنز با زيرکي از پاسخ دادن به چنين سوال هايي طفره مي‌روند. مدير اجرايي Daimler AG، شرکت مادر مرسدس بنز يک بار اظهار کرد که خودروهاي خودران جان مسافر را به هر قيمتي حفظ مي‌کنند. با اين حال مرسدس بنز اين را رد کرد و گفت: خودروهاي آن‌ها طوري ساخته مي‌شوند که چنين معضلي هرگز پيش نيايد. اين حرف ابهام دارد، چون همه ما مي‌دانيم که چنين شرايطي اتفاق خواهند افتاد.
در مقابل گوگل ادعا مي‌کند ماشين‌هاي خودرانش از برخورد با اشيا و افراد متحرک حفاظت نشده در جاده اجتناب مي‌کند. اين يعني ماشين به سمت موانع منحرف شده و راننده را مي‌کشد. گوگل توضيح مي‌دهد که در چنين مواقعي، اتومبيل‌هاي خودران به اشياي کوچکتر برخورد خواهند کرد. در واقع آن‌ها هميشه به سمت اشياي کوچکتر منحرف مي‌شوند. گوگل در حال حاضر حق اختراع تکنولوژي نزديک شدن خودروهاي خودران به ماشين‌هاي کوچکتر و دور شدن از ماشين‌هاي بزرگتر در جاده را دارد.

ربات‌ها مي‌توانند درست مثل انسان‌ها تقاضاي حقوق کنند
با روند فعلي هوش مصنوعي ممکن است ربات‌ها به مرحله‌اي برسند که مثل انسان‌ها حقوق خود را تقاضا کنند. يعني به جايي برسند که درخواست مسکن، مراقبت‌هاي سلامتي، حق راي، خدمت در ارتش و حقوق شهروندي داشته باشند. در عوض دولت آن‌ها را ملزم به پرداخت ماليات کند. اين تحقيق در سال 2006 در بي بي سي گزارش شد، زماني که هوش مصنوعي هنوز پيشرفت زيادي نکرده بود و پيشرفت‌هاي تکنولوژيکي 50 سال آينده را پيش بيني مي‌کرد. آيا واقعا ماشين‌ها تا 4 سال ديگر حقوق شهرونديشان را از ما مي‌خواهند؟ تنها زمان اين را نشان خواهد داد.

ربات‌هاي قاتل اتوماتيک درحال استفاده هستند
وقتي از ربات‌هاي قاتل اتوماتيک حرف مي‌زنيم منظورمان ربات هايي است که مي‌توانند بدون دخالت انسان‌ها قتل کنند. هواپيماهاي بدون سرنشين در اين به حساب نمي‌آيند، چون توسط انسان‌ها کنترل مي‌شوند. يکي از ربات‌هاي قاتل اتوماتيک که درباره آن صحبت مي‌کنيم «SGR-A1» است، يک ربات نگهبان مسلح که توسط سامسونگ تکوين و دانشگاه کره توسعه داده شده است. اين ربات شبيه يک دوربين نظارتي بزرگ است که اسلحه قدرتمندي دارد که مي‌تواند به طور خودکار هدف گرفته و بکشد.
اين ربات در حال حاضر توسط کره جنوبي و رژيم اشغالگر قدس استفاده مي‌شود. کره جنوبي از اين ربات‌ها در نوار مرزي خود با کره شمالي استفاده مي‌کند، اما آن‌ها را به جاي حالت اتوماتيک، در حالت نيمه اتوماتيک قرار داده که خود ربات نمي‌تواند تصميم بگيرد و بعد از شناسايي اهداف نياز به تاييد يک اپراتور انساني دارد تا شکليک کرده و کسي را بکشد.

ربات‌ها مي‌توانند جبهه خود را عوض کنند
در سال 2011 ايران يک هواپيماي بدون سرنشين فوق سري ارتش آمريکا را دست نخورده به دام انداخت. يعني آن را سرنگون نکرد. ايران مي‌گويد که هواپيماي بدون سرنشين را بعد از دستکاري سيگنال‌هاي جي پي اس به طوري که هواپيما فکر کند وارد قلمروي خودي شده به دام انداخته است. برخي کارشناسان آمريکاي ادعا مي‌کنند که اين درست نيست، اما هواپيما واقعا سرنگون نشده پس چه اتفاقي افتاده است؟
همه ما مي‌دانيم که هواپيماهاي بدون سرنشين و ربات‌ها، همه بر اساس کامپيوتر هستند و همه ما مي‌دانيم که کامپيوتر‌ها را مي‌توان هک کرد. ربات‌هاي جنگي هم تفاوتي ندارند. در واقع اين احتمال وجود دارد که ارتش دشمن آن‌ها را هک کند و از آن‌ها در مقابل همان ارتشي استفاده کند که آن‌ها را وارد ميدان کرده است. ربات‌هاي قاتل مستقل هنوز به طور گسترده استفاده نمي‌شوند بنابراين تا به حال هک شدن آن‌ها را نديده ايم. اما تصور کنيد ارتشي از ربات‌ها ناگهان در ميدان جنگ تغيير جبهه دهند و به دشمن دوستانشان تبديل شوند. يا تصور کنيد کره شمالي ربات‌هاي نگهبان خودکار کره جنوبي را هک کند و با آن‌ها سربازان کره جنوبي را بکشد.

روسيه از ربات‌ها براي انتشار تبليغات در توييتر استفاده مي‌کند
ربات‌ها توييتر را در دست گرفته اند. تحقيقي که در دانشگاه کاليفرنياي جنوبي و دانشگاه اينديانا انجام شده نشان مي‌دهد که 15% (48 ميليون) حساب کاربري در توييتر توسط ربات‌ها اداره مي‌شود. توييتر اصرار دارد که اين رقم حدود 8.5 درصد است. اما همه اين ربات‌ها بد نيستند. برخي از آن‌ها واقعا مفيد هستند. براي مثال ربات هايي وجود دارند که افراد را از بلاياي طبيعي آگاه مي‌کنند. اما ربات هايي هم هستند که براي تبليغات استفاده مي‌شوند که بيشتر ربات‌هاي روسي هستند.
تصور مي‌شود روسيه از اين ربات‌ها براي اختلاف انداختن ميان راي دهندگان آمريکا در انتخابات سال 2016 و تبليغات به نفع دونالد ترامپ استفاده کرده است. هم چنين گزارش شده که روسيه از اين ربات‌ها براي نفوذ ميان راي دهندگان بريتانيا به نفع خروج از اتحاديه اروپا استفاده کرده است. بدتر از همه اينکه روسيه با استفاده از همين ربات‌ها براي ممنوعيت روزنامه نگاراني استفاده مي‌کند که استفاده گسترده آن‌ها از اين ربات‌ها براي تبليغات را بيان مي‌کنند.
وقتي روسيه مقاله‌اي درباره وجود اين ربات‌ها را شناسايي کند، صفحه توييتر نويسنده را پيدا مي‌کند و ربات هايش همه باهم نويسنده را دنبال مي‌کند تا زماني که توييتر شک کند اين حساب توسط يک ربات اداره مي‌شود و آن را ببندد. روسيه بازي ربات‌ها را بسيارتوسعه داده و اين روز‌ها از حساب هايي استفاده مي‌کند که هم توسط انسان‌ها و هم ربات‌ها اداره ميشود. اين کار شناسايي و بستن اين حساب‌ها را براي توييتر دشوار مي‌کند.

ماشين‌ها شغل‌هاي ما را خواهند گرفت
بي شک يک روز ماشين‌ها شغل هايمان را از ما مي‌گيرند. اما نمي‌دانيم دقيقا کي و در چه مقياسي اين اتفاق مي‌افتد. به گزارش شرکت PricewaterhouseCoopers ربات‌ها 21 درصد مشاغل ژاپن، 30 درصد مشاغل انگلستان، 35 درصد مشاغل آلمان و 38 درصد مشاغل آمريکا را تا سال 2030 تصرف خواهند کرد. در قرن بعد آن‌ها بيش از نيمي از مشاغل موجود انسان‌ها را خواهند گرفت.
بيشترين بخش، حمل و نقل و ذخيره سازي خواهد بود که 56 درصد نيروي کار را ماشين آلات تشکيل خواهند داد. سپس بخش‌هاي توليد و خرده فروشي خواهند بود که ماشين آلات 46 و 44 درصد مشاغل موجود را خواهند گرفت. پيش بيني مي‌شود که ماشين‌ها تا سال 2027 رانندگي کاميون‌ها و تا سال 2031 اداره کردن خرده فروشي‌ها را به عهده بگيرند. تا سال 2049 آن‌ها کتاب خواهند نوشت و تا سال 2053 عمل جراحي انجام خواهند داد. تنها مشاغل کمي از حمله ماشين‌ها در امان خواهند بود.

ربات‌ها فريب دادن را ياد گرفته اند
ربات‌ها ياد مي‌گيرند که فريبکار باشند. محققان موسسه تکنولوژي جورجيا در آتلانتا الگوريتمي را توسعه داده اند که اجازه مي‌دهد ربات‌ها تصميم بگيرند انسان‌ها يا ربات‌هاي ديگر را فريب بدهند. در ربات هايي که تصميم مي‌گيرند مسير فريب را طي کنند، محققان الگوريتمي را قرار داده اند که به ربات‌ها اجازه مي‌دهد تصميم بگيرند که چطور آن‌ها را فريب دهند که احتمال کمي وجود داشته باشد که کساني که فريب خورده اند متوجه شوند.
در اين آزمايش به ربات چند منبع داده مي‌سود. ربات مکررا منابع را چک مي‌کند، اما وقتي حضور ربات ديگري را در منطقه تشخيص دهد شروع به مشاهده مکان‌هاي نادرست مي‌کند. اين آزمايش توسط دفتر تحقيقات نيروي دريايي آمريکا حمايت شد و احتمالا مي‌تواند کاربردهاي نظامي داشته باشد. ربات هايي که از تجهيزات نظامي نگهباني مي‌کنند اگر متوجه شوند که نيروهاي دشمن آن‌ها را مشاهده مي‌کنند مي‌توانند مسير گشت زني خود را تغيير دهند.

بازار هوش مصنوعي انحصاري است
بازار هوش مصنوعي انحصاري است. شرکت‌هاي بزرگتر استارتاپ‌هاي کوچکتر هوش مصنوعي را مي‌خرند. با روند فعلي، هوش مصنوعي در دست تعداد محدودي شرکت خواهد بود. گزارش‌هاي اکتبر 2016 نشان دادند که شرکت هايي مثل اپل، فيسبوک، اينتل، توييتر، سامسونگ و گوگل طي 5 سال 140 کسب و کار هوش مصنوعي را خريدند. در سه ماهه اول سال 2017، شرکت‌هاي بزرگ تکنولوژي 34 استارتاپ هوش مصنوعي را خريدند. بدتر از همه اينکه؛ آن‌ها با پرداخت مبالغ زياد بهترين دانشمندان در زمينه هوش مصنوعي را استخدام مي‌کنند. اگر اين روند کنترل نشود مي‌توانيد حدس بزنيد که به کجا خواهيم رفت.

هوش مصنوعي در هوش و استدلال از انسان‌ها پيشي مي‌گيرد
هوش مصنوعي در دو گروه دسته بندي مي‌شود: هوش مصنوعي قوي و هوش مصنوعي ضعيف. هوش مصنوعي که امروز پيرامون ما وجود دارد در دسته هوش مصنوعي ضعيف قرار مي‌گيرد که شامل هوش مصنوعي پيشرفته مانند دستياران هوشمند و کامپيوترهايي مي‌شود که از سال 1987 استادان بزرگ شطرنج را شکست مي‌دهند. تفاوت بين هوش مصنوعي ضعيف و قوي در توانايي درک و رفتار کردن مثل مغز انسان است.
هوش مصنوعي ضعيف آنچه که برنامه ريزي شده را انجام مي‌دهد، صرف نظر از اينکه اين کار براي ما چقدر پيچيده به نظر برسد. هوش مصنوعي قوي داراي توانايي استدلال و هوشياري انساني است. هوش مصنوعي قوي به برنامه نويسي اش محدود نمي‌شود و مي‌تواند بدون دخالت انسان تصميم بگيرد چه کار بکند و چه کار نکند. هوش مصنوعي قوي در حال حاضر وجود ندارد، اما دانشمندان پيش بيني مي‌کنند که حدود 10 سال ديگر وجود خواهد داشت.

هوش مصنوعي مي‌تواند ما را نابود کند
ترس هايي وجود دارد مبني بر اين که ممکن است جهان توسط هوش مصنوعي به پايان برسد. اين هشدارها را چند دانشمند تصادفي يا نظريه پرداز مطرح نکرده اند، بلکه متخصصان برجسته‌اي مثل استيون هاوکينگ، ايلان ماسک و بيل گيتس آن را پيش بيني کرده اند. بيل گيتس فکر مي‌کند هوش مصنوعي بيشتر از آن که تحت کنترل ما بماند هوشمند خواهد شد. استيون هاوکينگ نيز نظر مشابهي دارد. او فکر نمي‌کند که هوش مصنوعي يک شبه از کنترل ما خارج شود بلکه او معتقد است ماشين‌ها آنقدر در آنچه انجام مي‌دهند خبره مي‌شوند که ما را نابود خواهند کرد.
درگيري ما با هوش مصنوعي زماني شروع مي‌شود که اهداف آن‌ها ديگر هم راستا با اهداف ما نيست. ايلان ماسک توليد انبوه هوش مصنوعي را با احضار شيطان مقايسه کرده است. او معتقد است که هوش مصنوعي بزرگترين تهديد براي بشر است. او براي پيشگيري از آخرالزمان به دست هوش مصنوعي پيشنهاد مي‌کند که دولت‌ها شروع به تنظيم مقرراتي براي توسعه هوش مصنوعي کند قبل از اينکه شرکت‌ها براي سود بيشتر دست به کارهاي احمقانه‌اي بزنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۷۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی روبات‌ها به کمک شرکت‌های پست می‌آیند + فیلم

ربات هایی که در اداره پست مورد استفاده قرار می گیرند می تواند ۲۰۰ هزار بسته پستی را در روز مرتب کند.  یک  شرکت چینی با استخدام این ربات ها هزینه نیروی کار را به نصف کاهش داده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • (ویدیو) ربات چری در راه ایران
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • یک پیش بینی ترسناک از هوای تابستان امسال!
  • ببینید | ربات شاطر
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟
  • وقتی روبات‌ها به کمک شرکت‌های پست می‌آیند + فیلم
  • ویدیویی از طرز کار ربات‌های چینی که گیج کننده است
  • یک پیش‌بینی ترسناک از هوای تابستان امسال
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود