Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل سیاسی باتوجه به افزایش قیمت نفت، سرمایه‌گذاری برای تولید را بهترین برنامه دولت در چنین شرایطی دانست و گفت: ما معتقدیم که هرگونه افزایش درآمدی نباید در بودجه جاری دولت هزینه شود چراکه بااین کار فقط درآمد دود می‌شود درحالیکه اگر در تولید سرمایه‌گذاری شود منجر به ایجاد اشتغال و درآمد بیشتری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حسن رحیمی‌روشن در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال؛ اظهار کرد: جلسه‌‌ای که کشورهای صادر کننده نفت در اوپک داشتند، مقرر شد تولید نفت را در سطح همان جلسات قبل نگه دارند که این امر موجب تثبیت قیمت نفت و تا حدودی افزایش قیمت آن باشد.

وی ادامه داد: قیمت نفت مرغوب خاورمیانه روی 60 دلار است که این مهم نسبت به سال گذشته که سقوط کرده و پایین آمده بود، نکته خوبی است البته برای ایران هم می‌تواند مثبت باشد منتهی باید دو مسئله را در این قضیه تفکیک کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: یک قضیه اینکه اینگونه افزایش‌ها و به نوعی جهش‌های موقتی نباید ما را از اقتصاد بدون نفت و حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت باز بدارد که متأسفانه در دوره گذشته اینگونه نبود و به محض بالا رفتن قیمت نفت جدایی از آن و بستن بودجه بدون آن به فراموشی سپرده می‌شد.

وی اذعان داشت: این در حالی است که کشورهای نفت خیز چون نروژ که عقلانیت ابزاری و اقتصادی دارند، دلاری از درآمد ناشی از فروش نفت را در بودجه‌های جاری خود هزینه نمی‌کنند و کل این درآمد به صندوقی می‌رود و در سرمایه‌گذاری‌ها هزینه می‌شود و همین دلیل موفقیت آن‌هاست.

رحیمی‌روشن با بیان اینکه کشور ایران علی‌رغم داشتن صندوق توسعه و سرمایه‌گذاری متأسفانه درآمد ناشی از نفت را در آن هزینه نمی‌کند، گفت: ما زمانی که قیمت نفت جهشی افزایشی پیدا می‌کند آن را فراموش می‌کنیم و مجدد همان ریخت و پاش‌ها و دوری از اقتصاد بدون نفت دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد:  درآمد نفت درآمد بی‌زحمتی است و هزینه کرد آن هم دست دولت است و به نوعی دولت رانتی را استقرار می‌بخشد که امیدواریم این افزایش قیمت‌ها منجر به این نشود که ما از این مهم فاصله بگیریم البته بعید است که مسئولان به این امر رسیده باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بحث دیگر افزایش قیمت نفت، انتقال پول و درآمد ناشی از آن است که بر اساس قرارداد برجام که قرار بود این معضلات و مشکلات انتقال پول بانکی رفع شود، به اظهار خود مسئولین امر این تفاق نیفتاده و اینجا هم بیشتر درآمد نفت شاید زیاد نویدبخش نباشد و نتواند در وضع زندگی مردم و بازار تأثیر مثبتی بدهد که امیدواریم دولت بتواند از این درامد نفت ر راستای بهبود وضع اقتصادی مردم و یا سرمایه‌گذاری‌ها سود ببرد.

وی سرمایه گذاری برای تولید را بهترین برنامه دولت در چنین شرایطی که افزایش قیمت نفت وجود دارد، دانست و گفت: ما معتقدیم که هرگونه افزایش درآمدی ناشی از نفت نباید در بودجه جاری دولت هزینه شود و منظور از این هزینه جاری همان هزینه کرد دستگاه‌های اجرایی است که مولد نیست مانند قوق کارکنان، تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و ..

رحیمی‌روشن خاطرنشان کرد: اگر هرگونه افزایش تولید نفت در تولید سرمایه‌گذاری شود که منجر به ایجاد اشتغال شود، وگرنه می‌توان ده‌ها برابر این پول‌ها را آورد و به هزینه جاری تبدیل کرد و دود شود بنابراین امیدواریم برنامه دولت متمرکز شود و هرگونه افزایش درآمدی چه از مالیات و نفت و فروش خدمات مهندسی به سایر کشور و یا صادرات غیر نفتی است، در راستای گسترش تولید باشد.

وی یادآور شد: همه کشورها که بر سر دو راهی اینگونه قرار می‌گیرند، تولید را نگه می‌دارند و اینکه بگوییم قیمت‌ها را به صورت مصنوعی پایین آورده و تولید را نگه داریم در بلندمدت با تثیبت قیمت اجناس و بالارفتن قدرت خرید مردم مواجه می‌شوند و وگرنه به صورت مسکن پولی ر وارد کردن و موقتا" مشکلی را به تعویق انداختن خیلی مشکلی را حل نمی‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: انتظار می‌رود که دولت با برنامه ریزی و ساماندهی پرداخت یارانه، قانون مصوب مجلس مبنی بر عدم پرداخت یارانه به دهک‌های بالا را اجرایی کند که البته این امر تاکنون اجرایی نشده است.

وی گفت: اخیرا" کمیته امداد امام(ره) پیشنهادی را به دولت داد که یارانه را به کمیته امداد واگذارید که توزیع آن با کمیته باشد و هرکسی ادعا دارد که یارانه به او تعلق میگیرد، در کمیته ثبت‌نام کنند که اگر دولت این مهم را بپذیرد و در بودجه امسال که به مجلس ارائه می‌دهد، لحاظ شود بار بزرگی را از دوش دولت می‌تواند بردارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۰۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت

مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با با خبرنگار مهر اظهارداشت: بیش از ۱۰ سال است که ناوگان اتوبوسرانی تهران نوسازی نشده و وقفه‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم به طوری که تولید کنندگان داخلی اتوبوس خط تولید خود را تعطیل و یا نیمه تعطیل کردند.

وی افزود: سال پیش ۴۵ درصد بودجه شهرداری و امسال ۵۰ درصد بودجه به این موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و بر اساس برنامه ۴ ساله تا پایان ۱۴۰۴ باید تعداد اتوبوس‌های فعال تهران به ۷۵۰۰ مورد برسد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: سال گذشته قرارداد تولید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولید کنندگان داخلی منعقد شد که ۲۰۰۰ مورد آن دیزلی و بر اساس استاندارد و معیارهای روز دنیا است. ۵۰۰ مورد آن هم برقی بوده که تا پایان سال تحویل شرکت واحد داده می‌شود.

علیزاده اعلام کرد: ۲۵۰۰ اتوبوس هم از خارج از کشور تهیه می‌شود و در مجموع تعداد اتوبوس‌های جدید تهران به ۵۰۰۰ مورد خواهد رسید.

کد خبر 6089521 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟