Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@22:36:18 GMT

علت گرسنگي‌تان چيست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۲۹۰۹۸

علت گرسنگي‌تان چيست؟

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از هدي بانکي: گرسنگي بزرگ‌ترين دشمن کسي است که رژيم دارد يا نگران سلامتي‌اش است. گرسنگي سالم، علامتي است که مي‌گويد بدن به مقداري سوخت جهت عملکرد مناسب نياز دارد و در اينجا منظور از سوخت، غذاست. اگر يکي از وعده‌هاي غذايي را از دست بدهيد، گرسنه بودن‌تان طبيعي است.
اما اگر وعده‌ي خود را کامل خورده‌ايد و قبل از فرا رسيدن زمان وعده‌ي بعدي، خيلي احساس گرسنگي مي‌کنيد، مشکلي هست که نبايد آن را سرسري بگيريد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدام احساس گرسنگي داشتن، علامت خوبي نيست. دلايل زيادي مي‌توانند پشت گرسنگي‌هاي ناسالم‌تان پنهان باشند. در چنين مواردي، بايد هر چه زودتر علت را پيدا کرده و جلوي عواقب جدي‌تر را بگيريد.
1. خوب نخوابيدن
آنهايي که خواب با کيفيتي ندارند يا به سختي مي‌توانند حداقل 7 تا 8 ساعت در شب بخوابند، ممکن است تمام وقت احساس گرسنگي کنند. نداشتن خواب کافي شبانه مي‌تواند روي هورمون‌هاي مربوط به گرسنگي و اشتها تاثير بگذارد و سطح گرلين را بالا ببرد. گرلين هورموني است که اشتها را تحريک مي‌کند و ضمنا سطح لپتين را که هورمون احساس سيري است کم مي‌کند.

مطالعه‌اي در سال 2013 دريافت خواب ناکافي مي‌تواند منجر به انتخاب غذاهايي شود که باعث افزايش وزن مي‌شوند. در سال 2016 مطالعه‌اي انجام شد و محققان توضيح دادند که افزايش سطح اندوکانابينوئيد ِ در گردش مي‌تواند مکانيسمي باشد که بواسطه‌ي آن، کمبود خواب، منجر به مصرف غذاي بيشتر مخصوصا از نوع اسنک شود حتي با وجود اينکه اينگونه خوراکي‌ها نمي‌توانند انرژي زيادي تامين کنند.
علاوه بر احساس گرسنگي، ساير علامت‌هاي کمبود خواب شامل بد خلقي، شلختگي، هشيار نبودن، افزايش حوادث و تصادف، عدم توانايي براي حفظ سطح هشياري در طول روز و افزايش وزن مي‌شود. سعي کنيد هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابيد تا با حفظ انرژي لازم، هورمون‌هاي گرسنگي‌تان تنظيم شوند.
2. استرس بيش از حد
هنگام واکنش جنگ يا گريز، هورمون استرس بدن افزايش مي‌يابد. اين هورمون، بدن‌تان را متقاعد مي‌کند که غذا بخورد. در واقع کورتيزول شما را مجبور مي‌کند به دنبال غذاهاي پُر از قند و چربي برويد.
بيشتر غذا خوردن در زمان استرس داشتن، نه تنها اضطراب يا هيجانات منفي‌تان را تخفيف نمي‌دهد بلکه نياز به بيشتر خوردن را افزايش داده و منجر به افزايش وزن و مشکلات ديگر مي‌شود.
آزمايشات علمي نشان داده يک واکنش رواني – فيزيولوژيکي نسبت به استرس مي‌تواند بر رفتارهاي مربوط به خوردن اثر بگذارد. به مرور زمان اين تغييرات مي‌تواند هم بر وزن و هم برسلامتي تاثير بگذارد. برخي از افرادي که استرس دارند يا افسرده هستند، پُرخوري مي‌کنند چون هورمون گرسنگي گرلين در بدن‌شان بالاست. ساير علائم مربوط به استرس شامل خشم، خستگي، سر درد، مشکلات خواب، ناراحتي معده و ... مي‌شود. براي غلبه بر استرس، ورزش و مديتيشن کنيد. حتي گوش دادن به موسيقي هم مي‌تواند به کنترل استرس کمک کند.
3. مشکلات تيروئيد
گرسنگي بيش از حد به پُر کاري تيروئيد نيز مي‌تواند مربوط باشد که يکي از بيماري‌هاي شايع تيروئيدي است. وقتي سطح هورمون تيروئيد بسيار بالاست، عملکردهاي حياتي بدن نيز سرعت گرفته و شما انرژي بيشتري صرف مي‌کنيد. در نتيجه با سرعت گرفتن متابوليسم، گرسنگي بيشتري هم احساس خواهيد کرد.
اگر دچار پُر کاري تيروئيد باشيد، حتي بعد از پُر خوري کردن هم وزن اضافه نخواهيد کرد، بلکه به دليل کالري سوزي سريع‌تر، وزن از دست خواهيد داد. علاوه بر تغيير اشتها و بزرگ شدن غده‌ي تيروئيد، ساير علائم پُر کاري تيروئيد شامل نبض تند، بيرون زدگي چشم‌ها، احساس اضطراب، تعريق زياد، ضعف عضلاني و احساس تشنگي حتي بعد از نوشيدن آب مي‌شود.

4. پايين بودن قند خون
پايين بودن قند خون يا هيپوگليسمي يعني اينکه گلوکز موجود در بدن‌تان به سطح خيلي پاييني افت کرده است. پايين بودن قند خون مي‌تواند احساس گرسنگي به شما بدهد. مغز به انرژي نياز دارد و گلوکز را به عنوان سوخت مصرف مي‌کند. بنابراين زماني که قند خون‌تان افت مي‌کند، قدرت مغزتان هم کم مي‌شود. سپس مغز سيگنال‌هايي مي‌فرستد که اعلام کند بدن به سوخت نياز دارد و در نتيجه شما احساس گرسنگي مي‌کنيد.
افرادي که قند خون‌شان معمولا پايين است، زود هم عصباني مي‌شوند که دليل آن همان گرسنگي ناشي از افت قند خون است و به آن «hangry» مي‌گويند.
محققان دريافته‌اند وقتي همسران دچار افت قند خون مي‌‌شوند، بيشتر از دست همديگر عصباني شده و وارد مشاجره مي‌شوند. علاوه بر گرسنگي، ساير علائم افت قند خون شامل اضطراب، رنگ پريدگي، تعريق، مور مور شدن اطراف دهان و به طور کلي احساس ناخوشي مي‌شود. پايين بودن قند خون، براي افراد مبتلا به ديابت، يک مشکل عادي است اما آنهايي که به بيماري‌هاي ديگري چون هپاتيت و اختلالات کليوي دچار هستند يا مشکلاتي با غدد آدرنال يا هيپوفيز خود دارند نيز ممکن است با اين عارضه مواجه شوند.
5. ديابت
هم ديابت نوع اول و هم ديابت نوع دوم مي‌تواند موجب گرسنگي‌هاي مکرر شود. در شرايط نرمال، بدن قند موجود در غذا را به سوختي به نام گلوکز تبديل مي‌کند. اما اگر ديابت داشته باشيد، قند موجود در غذايي که مي‌خوريد، ممکن است وارد بافت‌ها نشود تا به آنها انرژي بدهد و اين اتفاق مي‌تواند موجب شود عضلات و ساير بافت‌هاي بدن نياز به غذاي بيشتري را اعلام کنند.
علاوه بر افزايش اشتها، ساير علائم ديابت شامل تشنگي زياد، تکرر ادرار، کاهش وزن غير موجه، تاري ديد، زخم‌ها و بريدگي‌هايي که التيام‌شان زمان زيادي طول مي‌کشد، احساس مور مور شدن در دست‌ها يا پاها و خستگي مداوم مي‌شود. شما چه ديابت نوع اول داشته باشيد يا ديابت نوع دوم، بايد سطح قند خون‌تان را تحت کنترل بگيريد تا بر ساير اندام‌هاي‌تان تاثير منفي نگذارد.
6. عفونت انگلي
زمان‌هايي گرسنگي‌هاي مکرر حتي بعد از به موقع خوردن غذا مي‌تواند علامت عفونت انگلي در روده‌ها باشد. کرم‌ها مخصوصا کرم‌هايي چون کرم‌هاي نواري يا کرمک مي‌توانند بدون اينکه علامتي داشته باشيد مدت‌ زمان بسيار طولاني در بدن شما زندگي کنند. کرم تمام مواد مغذي بدن را مي‌بلعد و از اين رو شما بيشتر از حد طبيعي احساس گرسنگي خواهيد کرد. کسي که دچار عفونت انگلي است ممکن است احساس گرسنگي شديدي مخصوصا در ابتداي صبح داشته باشد و همچنين بعد از خوردن غذا، احساس سيري نکند. اگر بيشتر از حد نرمال احساس گرسنگي مي‌کنيد و کاهش وزن هم داشته‌ايد بهتر است به پزشک مراجعه کنيد.
7. سندرم پيش از قاعدگي (PMS)
زناني که در دوره‌ي پيش از شروع قاعدگي هستند نيز ممکن است احساس کنند اشتهاي‌شان بيشتر شده است. تغييرات هورموني که طي نيمه‌ي دوم سيکل قاعدگي روي مي‌دهد و يک تا دو روز بعد از شروع قاعدگي برطرف مي‌شود مي‌تواند تمام وقت احساس گرسنگي به شما بدهد. همچنين تغييرات دماي بدن در اين دوره نيز روي اشتها اثر مي‌گذارد. علائم سندرم پيش از قاعدگي علاوه بر احساس گرسنگي، شامل احساس خستگي و دهيدراته شدن بدن مي‌شود. ساير علائم نيز شامل نفخ، سر درد، حساس شدن سينه‌ها، نوسانات خلقي، خستگي و مشکلات خواب مي‌شود. براي کنترل اشتها قبل از شروع قاعدگي، در هر وعده غذاهاي سرشار از پروتئين مصرف کنيد و غذاهاي فرآوري شده و کربوهيدرات‌هاي تصفيه شده و قندها را به حداقل برسانيد.

8. بارداري
بسياري از مادران باردار افزايش اشتها را تجربه مي‌کنند که چيز بدي نيست. در واقع افزايش اشتها باعث مي‌شود جنين، مواد مغذي کافي براي رشد دريافت کند. افزايش وزن در دوران بارداري کاملا طبيعي است.
اما افزايش اشتها در زمان بارداري به معني چراغ سبزي براي خوردن هر چيزي که دوست داريد نيست. دريافت کالري در دوران بارداري بايد بيشتر شود اما شما به خوردن غذاهاي سالم نياز داريد؛ غذاهاي طبيعي، سبزيجات سبز، ميوه‌هاي تازه و مغزها براي شما عالي و لازم هستند. حتما مي‌دانيد که بايد از خوردن غذاهاي فرآوري شده و بسيار شيرين پرهيز کنيد. مصرف غذاهاي خوب و سالم، هم شما و هم جنين‌ در حال رشدتان را سالم نگه مي‌دارد و جلوي پُر خوري‌تان را مي‌گيرد.
9. دهيدراته شدن بدن
وقتي بدن مدام دچار کم آبي باشد احساس گرسنگي خواهيد کرد. بسياري از افراد تشنگي را با گرسنگي اشتباه مي‌گيرند. تشنگي زماني روي مي‌دهد که بدن به آب نياز دارد. اما ممکن است سيگنال تشنگي با سيگنال گشنگي اشتباه گرفته شود زيرا همان بخش از مغر (هيپوتالاموس) هر دو سيگنال را مي‌فرستد. اگر بدن دهيدراته شود، مغز سيگنالي مي‌‌فرستد که اعلام کند شما بايد چيزي بخوريد در حاليکه شما فقط به مصرف مايعات نياز داريد. سلول‌ها نيز براي استفاده از مواد مغذي موجود در غذاهايي که مي‌خوريد به آب نياز دارند. کمبود مواد مغذي در دسترس سلول‌ها باعث مي‌شود بدن‌تان غذاي بيشتري بطلبد.
وقتي دهيدراته مي‌شويد، علاوه بر احساس گرسنگي، با علائمي چون يبوست، خشکي پوست، احساس آشفتگي، کمبود انرژي، سرگيجه، خشکي چشم و کاهش ادرار نيز مواجه خواهيد شد. اين بار که احساس گرسنگي کرديد، يک ليوان آب بنوشيد تا گرسنگي‌تان برطرف شود.
10. نوشيدن الکل
مصرف روزانه‌ي الکل نيز مي‌تواند دليلي براي احساس گرسنگي مداوم‌تان باشد. نوشيدن الکل مي‌تواند موجب افزايش هورمون گرلين شود که مسئول ايجاد احساس گرسنگي است. همچنين معلوم شده هنگام نوشيدن الکل، تمايل به غذا بيشتر مي‌‌شود.
همچنين مصرف الکل مي‌تواند بدن را دهيدراته کند و در نتيجه شما را گول بزند و فکر کنيد نياز داريد غذا بخوريد در حاليکه به آب نياز داريد. مطالعات نيز نشان داده که الکل، مغز را در حالت گرسنگي کشيدن قرار مي‌دهد و اشتها را بيشتر مي‌کند.
ساير علت‌ها
. با عجله خوردن هم مي‌تواند سبب پُر خوري شده و به محض پايان غذا دوباره احساس گرسنگي کنيد. آهسته‌تر غذا بخوريد، هر لقمه را به خوبي بجويد و از غذاي‌تان لذت ببريد.
. صبحانه نخوردن مي‌تواند باعث گرسنگي‌هاي مکرر شود.
. مصرف غذاهاي فرآوري شده مانند نان سفيد، کلوچه و حتي سس سالاد مي‌تواند قند خون را ناگهان بالا برده و احساس گرسنگي بيشتري نسبت به قبل براي‌تان باقي بگذارد.
. مصرف زياد کربوهيدرات‌هاي نشاسته‌اي هم اشتها به غذا را بيشتر مي‌کند.
. پروتئين کم چرب و چربي‌هاي سالم مي‌توانند سيري بيشتري به شما بدهند. اگر مرتبا از آنها مصرف نکنيد معده‌تان براي مدت زمان طولاني نمي‌تواند پُر بماند و احساس گرسنگي خواهيد کرد.
. نوشابه‌هاي رژيمي، تاثير منفي بر اشتها دارند.
. آدامس جويدن، حتي بدون قند ان، مي‌تواند گرسنه‌تان کند.
. اختلالات ژنتيکي مانند سندرم پرادر ويلي (PWS)، نيز گاهي علت گرسنگي‌هاي زياد هستند. همچنين ناهنجاري‌هاي کروموزمي نيز مي‌توانند موجب افزايش اشتها شوند.
. اختلالات خوردن مانند بوليميا مي‌توانند اشتهاي زيادي ايجاد کنند.
. بيماري‌هاي روحي رواني مانند اختلال دو قطبي و جنون ادواري مي‌توانند افزايش اشتهاي عجيبي شوند.
. داروهايي خاص نيز مي‌توانند علت گرسنگي‌هاي مداوم باشند. داروهاي ضد افسردگي و کورتيکواستروئيدها مي‌توانند حتي بعد از خوردن غذاي کافي نيز به فرد احساس گرسنگي بدهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۹۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید

شادی ما گاهی در دستان عادت‌های روزانه مان قرار دارد. اگر در زندگی خود احساس شادی نمی‌کنید، ممکن است به خاطر برخی کار‌های روزانه تان باشد تشخیص آن‌ها همیشه کار درستی نیست، اما وقتی پیدایشان کنید، با کنار گذاشتن شان می‌تواند زندگی خود را واقعاً تغیییر دهید. 

در ادامه از عادت‌های روزانه‌ای خواهیم گفت ممکن است سد راه رسیدن شما به شادی باشند. با دست کشیدن از آن‌ها احتمالاً بیش از هر وقت دیگری احساس شادی خواهید کرد.

۱- خودمراقبتی ندارید

در جریان پر مشغله‌ی زندگی، بسیاری از اوقات از خود مراقبتی غفلت می‌شود اما خودمراقبتی امری اختیاری نیست، بلکه برای سلامت روان ما ضروری است.

خودمراقبتی فراتر از ظاهر، ذهن، بدن و روان ما را تقویت می‌کند.

خودمراقبتی یعنی در اولویت قرار دادن سلامت خود، از خوردن غذا‌های سالم و داشتن خواب تجدید قوا کننده گرفته تا پرخوری‌های گهگاه لذتبخش.

غفلت از خودمراقبتی مخرب و زمینه ساز اضطراب، خستگی و نارضایتی از زندگی خود است.

۲- برنامه‌ی روزانه‌ی خیلی شلوغی دارید

همیشه هر چه بیشتر، بهتر نیست مستأصل شدن از کار‌ها منجر به احساس اضطراب و ناراحتی می‌شود. شما باید کیفیت را به کمیت ارجحیت دهید به جای گنجاندن همه‌ی کار‌ها در یک روز، تمرکز خود را روی چیزی که واقعاً مهم است، بگذارید.

وقتی برنامه‌ی روزانه تان را خیلی شلوغ می‌کنید، موفق نمی‌شوید بسیاری از آن‌ها را انجام دهید و به همین دلیل احساس شکست می‌کنید اما کمیت اهمیتی ندارد و مهم این است که بتوانید کار‌های مهم را درست انجام دهید.

۳- دائماً خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید

در عصر دیجیتال، راحت می‌شود در دام مقایسه‌ی خود با دیگران گرفتار شد ما زندگی بی عیب و نقص دیگران را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم و احساس بی کفایتی می‌کنیم اما نکته اینجا است که تحقیقات نشان داده کسانی که خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، احتمال حسادت، کمبود اعتماد به نفس و افسردگی در آن‌ها بیشتر است.

هر کسی مسیر زندگی خودش را دارد، با چالش‌های مخصوص به خودش به جای مقایسه‌ی خود با دیگران، تمرکز خود را روی رشد و پیشرفت خودتان بگذارید.

۴- به علائق خود بی اعتنا هستید

در زندگی شلوغ و پرشتاب روزمره، بسیاری از اوقات علائق مان مورد غفلت قرار می‌گیرند در حالی که آن‌ها جرقه‌هایی هستند که روح ما را گرم و نورانی می‌کنند و به زندگی مان هدف می‌دهند غفلت از علائق خود باعث حس پوچی می‌شود و ما را در دریایی از پتانسیل محقق نشده سرگردان می‌کند اما حقیقت این است که علائق شما صرفاً یک سرگرمی نیستند، بلکه جوهره‌ی وجودتان هستند چه نقاشی کردن باشد، چه عکاسی و چه سفالگری، برای چیزی که به روح تان گرما می‌بخشد، وقت جور کنید حتی اختصاص چند دقیقه در روز می‌تواند آتش درون مان را شعله ور نگه دارد.

۵- کینه‌ای هستید

همه‌ی ما به نحوی از سوی دیگران رنج دیده یا مورد بدی قرار گرفته ایم. این بخشی از انسان بودن است اما کینه توزی و نگه داشتن دلخوری نه کسی که به ما بدی کرده، بلکه خود ما را اذیت می‌کند.

کینه توزی می‌تواند شادی ما را بگیرد و باعث شود احساس تلخی و ناخشنودی کنیم مثل به دوش کشیدن باری سنگین می‌ماند که با گذشت زمان سنگین‌تر و سنگین‌تر می‌شود از سویی دیگر، بخشش رهایی بخش است بخشش به ما این امکان را می‌دهد که از بتوانیم درد و رنج خلاص شویم و زندگی مان را به پیش ببریم.

منظور این نیست که آنچه که رخ داده را فراموش یا از آن چشم پوشی کنید، بلکه کافی است تأثیر و کنترلی که روی ما دارد را رها کنیم.

۶- شکرگزار نیستید

تغییر تمرکز خود از چیز‌های اشتباه به چیز‌های درست، زندگی تان را متحول می‌کند سپاسگزاری یک شادی بخش قدرتمند است که معجزه می‌کند این کار توجه ما را از کمبود‌ها به سمت فراوانی‌ها می‌برد و زیبایی درون حتی کوچک‌ترین گنج‌های زندگی را هم آشکار می‌کند.

سپاسگزاری باعث احساس رضایت و خشنودی می‌شود هر روز وقتی را به فکر کردن درباره‌ی داشته‌های زندگی تان اختصاص دهید؛ از آغوش گرم خانواده تا یک لیوان چای داغ.

۷- از گفتگو‌های دشوار خودداری می‌کنید

فکر دعوا یا مقابله برای بسیاری از ما اذیت کنند و تلاش می‌کنیم به همین دلیل، تلاش می‌کنیم از گفتگو‌های دشوار دوری کنیم اما با این کار فقط اجازه می‌دهیم مشکلات بزرگ‌تر شوند، امری که ناراحتی بیشتری برای ما ایجاد می‌کند.

خودداری از گفتگو‌های دشوار می‌تواند منجر به سوء تفاهم و دلخوری شود اما داشتن شجاعت پرداختن به مشکلات می‌تواند آرامش برقرار کند و روابط را بهبود ببخشد.

منظور دعوا کردن یا پیدا کردن مفصر نیست، بلکه منظور این است که بتوانید احساسات تان را ابراز کنید و به یک تصمیمی برسید.

۸- روی گذشته یا آینده تمرکز می‌کنید

چه مرور اشتباهات گذشته باشد و چه نگرانی برای احتمالات آینده، تمرکز بیش از اندازه بر روی گذشته یا آینده می‌تواند شادی فعلی مان را از ما بگیرد به خاطر داشته باشید که گذشته محل رجوع است، نه محل سکونت آینده هم هیچ قطعیتی ندارد. تنها لحظه‌ای که ما واقعاً آن را در اختیار داریم زمان حال است.

زندگی در زمان حال یعنی غرق کردن کامل خود در زندگی و یافتن شادمانی در لحظات هر روز خود.

۹- از روابط خود غفلت می‌کنید

در نهایت مهم این نیست که چقدر پول درمی آوریم، چقدر موفق هستیم و یا چقدر دارایی و مال داریم مهم روابطی است که ما با دیگران برقرار می‌کنیم. غفلت از روابط خود می‌تواند به ما احساس تنهایی و انزوا دهد اما صرف وقت برای روابط مان می‌تواند به ما احساس شادی، رضایتمندی و تعلق دهد چه صرف وقت با خانواده باشد، چه دیدار با دوستان قدیمی و چه پیدا کردن دوستان جدید، تقویت روابط مان می‌تواند تأثیر به سزایی در شادی ما داشته باشد.

منبع: روزیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • کسی احساس تکلیف کند در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود
  • ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون خانه‌های کوچک
  • استکبار جهانی همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می‌کند
  • شهید مطهری تکلیف‌محور و وظیفه‌مند بود
  • انریکه تحقیرم کرد، او حتی با من دست نداد
  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد
  • جای خالی مهدی‌پور احساس نشد!
  • اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید
  • شیوه واکنش به نشانه‌های هشدار دهنده خودکشی
  • چطور به نشانه‌ های هشدار دهنده خودکشی واکنش نشان دهیم؟