Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- با نزديک شدن به جام جهاني 2018 گمانه‌زني درباره ترکيب تيم ملي ايران بالا مي‌رود ولي حتي هنوز نمي‌توان پيش‌بيني کرد کارلوس کي‌روش چه سيستم و تاکتيکي براي خلق شگفتي در اين رقابت‌ها دارد.
به گزارش سرويس ورزشي آريا، با وجود اينکه کارلوس کي‌روش همواره نشان داده جايگاه هيچ ملي پوشي ثابت نيست و هر بازيکني مي‌تواند پيراهن ايران را بر تن کند اما نگاهي به مسابقات مرحله انتخابي جام جهاني و چهار ديدار تدارکاتي اخير تيم ملي ايران مشخص مي‌کند تعدادي از بازيکنان توانسته‌اند نظر مثبت کارلوس کي‌روش را به دست آورند و جايگاه آنها نسبت به ديگر نفرات مستحکم‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اعلام فيفا و کميته برگزارکننده مسابقات جام جهاني 2018 روسيه قرار بود هر تيم نام 30 بازيکن را براي حضور در رقابت هاي جام جهاني اعلام کند؛ اما با پيگيري کارلوس کي روش اين تعداد به 35 نفر رسيد. با اين وصف تيم ملي ايران بايد تا هفته آينده ليستي متشکل از 35 بازيکن حاضر در جام جهاني را اعلام کند و اين خود مي تواند يکي از چالش هاي مهم پيش روي تيم ملي باشد. در ادامه به بازيکناني مي پردازيم که از بيشترلين شانس براي حضور در ليست تيم ملي براي جام جهاني برخوردار هستند.
مرتضي پورعلي‌گنجي
بدون شک او را مي‌توان صدرنشين ليست نفراتي که کي‌روش مي‌خواهد آنها را در جام جهاني بازي دهد، دانست چراکه اين مدافع بلند قامت بيشتر فاکتورهاي لازم در قالب تفکرات مرد پرتغالي دارد و در تمام مسابقاتي که به ميدان رفته تاثيرگذاري مثبت خود را به نمايش گذاشته است؛ مرتضي پورعلي‌گنجي که با وجود هم‌بازي بودن با ژاوي و ديگر ستاره‌هاي السد، بهترين بازيکن ماه اخير اين تيم هم شده مثل باشگاهش، در تيم ملي نيز شرايط بسيار مطلوبي دارد. پورعلي گنجي از دومين تا آخرين مسابقه مرحله انتخابي جام جهاني از قلب دفاع تيم ايران تکان نخورده و در سه مسابقه از چهار ديدار تدارکاتي اخير نيز به ميدان رفته است که عملکرد بدون نقص او نشان داده مي‌توان از حالا اين مدافع را جزو 11 مرد ثابت جام جهاني دانست
ملي‌پوش ايراني السد با قطع کردن توپ‌ها، برتري در بيشتر نبردهاي تن به تن، زدن ضربات سر جلوتر از ديگر مدافعان و تکل‌هاي صحيح استحکام زيادي به خط دفاعي ايران بخشيده است و همچنين بارها اجازه نداده فرصت‌هاي آن چناني روي دروازه ايران شکل بگيرد اما در کنار آن، بازي‌سازي پورعلي‌گنجي از عقب زمين هم جزو خصوصيات مثبت او محسوب مي‌شود؛ پورعلي‌گنجي با چهار پاس و دريافت، آغاز کننده حمله ايران برابر پاناما که منجر به گل دوم توسط سامان قدوس شد، بود؛ ضمن اينکه او زمان زدن ضربات ايستگاهي و کرنر تا محوطه جريمه حريف پيش مي‌آيد و با دو گلي که در اين فصل ليگ ستارگان زده نشان داده در فاز هجومي نيز مي‌تواند تاثيرگذار باشد.

ميلاد محمدي
پس از جام جهاني 2014 بزرگترين ضعف در خط دفاعي ايران به سمت چپ مربوط مي‌شد اما با حضور ميلاد محمدي که طي کمتر از دو سال خود را اثبات کرد و از نيمکت‌نشيني به ترکيب اصلي رسيد، اين مشکل برطرف شد و کاري کرد که کمتر حمله‌اي از جناح او روي دروازه ايران شکل بگيرد. ميلاد محمدي همراه با پورعلي‌گنجي در 10 بازي مرحله مقدماتي جام جهاني در ترکيب ايران قرار گرفته و دومين بازيکني بود که در اين رقابت‌ها بيشترين ميزان حضور در زمين را داشت تا نشان دهد توانسته اعتماد ويژه کارلوس کي‌روش را به خود جلب کند و به نظر هم نمي‌رسد مصدوميت از ناحيه کتف دست و دوري از چهار مسابقه تدارکاتي تيم ملي آن چنان روي جايگاهش تاثير بگذارد. نکته جالب توجه ديگر براي اين ملي‌پوش ايراني اخمت گروزني اين است که او در تمام مسابقاتي که براي تيم کي‌روش در مقدماتي جام جهاني به ميدان رفته، ايران هيچ گلي دريافت نکرده است.
محمدي که خونسردي بالايي در بازي خود دارد، در تمام تقابل‌هاي رو در رو با مهاجمان حريف هم بدون ترس عملکرد درخشاني داشته و از سوي ديگر با وجود قامت نه چندان بلند روي ارسال‌ها نيز با پرش‌هاي بلند موفق کار کرده است؛ تکل‌هاي صحيح نکته بارز در بازي ميلاد محمدي است و در کنار آن مي‌توان به سرعت فوق‌العاده بالاي او نيز اشاره کرد که در حملات ايران مي‌تواند بسيار موثر باشد و در جام جهاني حريفان را آزار دهد.

سعيد عزت‌اللهي
با اينکه از نخستين مسابقه تيم ايران در جام جهاني محروم است، اما کارلوس کي‌روش از بازي دادن به او حتي در ديدارهاي تدارکاتي هم دريغ نمي‌کند تا نشان دهد به غير همان مسابقه اول، او را قطعا در پست هافبک دفاعي استفاده خواهد کرد؛ سعيد عزت‌اللهي نيز از اعتمادي که به او شده به نحو احسن استفاده کرده و همواره تاثيرگذاري مثبتي داشته است. عزت‌اللهي که غيبتش در آخرين بازي مرحله انتخابي جام جهاني برابر سوريه که ايران به تساوي 2 بر 2 رسيد بيشتر از هميشه به چشم آمد، در هر چهار مسابقه دوستانه اخير تيم ملي جزو ترکيب ثابت بوده ولي تعويض شده تا کي‌روش ديگر زوج‌هاي دو هافبک دفاعي ايران را مورد آزمايش قرار دهد.
اين هافبک دفاعي ايران که بعد از نيمکت‌نشيني در چهار هفته ابتدايي فصل ليگ روسيه در روستوف به طور قرضي راهي آمکار شد اکنون خود را در اين تيم اثبات کرده تا در سال جام جهاني از شرايط مسابقه دور نباشد و بتواند با تاثيرگذاري و بازي‌هاي بيشتر کمک حال تيم ملي ايران شود؛ او با بهره‌مندي از قدرت بدني بالا در بيشتر نبردهاي ميانه زمين برنده بوده و با توپ‌گيري و قطع ارتباط پاس‌ها و کار تيمي حريفان علاوه بر جلوگيري از موقعيت، بعضا پايه‌گذار ضد حملات هم بوده است. عزت‌اللهي استحکام زيادي به خط ميانه زمين ايران بخشيده و در کارهاي دفاعي مشارکت بالايي دارد و بازي او آنقدر در قالب تيم ملي جا گرفته که تقريبا بدون جانشين است و کي‌روش در هافبک دفاعي به دنبال يک زوج براي او مي‌گردد؛ با تعداد بازي‌ها و نمايشي که عزت‌اللهي در ترکيب ايران بر جاي گذاشته مي‌توان او را يکي از 11 مرد اصلي کي‌روش در جام جهاني دانست.

احسان حاج‌صفي
احسان حاج‌صفي که در جام جهاني 2014 وينگر چپ ايران بود با اتمام مسابقات جام ملت‌هاي آسيا و عدم اجازه بازي به مهرداد پولادي براي تيم ملي، به پست تخصصي دفاع چپ خود برگشت و تا مسابقات انتخابي جام جهاني نيز بيشتر در اين منطقه از زمين به کار گرفته شد اما نمايش درخشان ميلاد محمدي موجب شد کي‌روش کاپيتان سوم تيمش را در پست ديگري استفاده کند. حاج‌صفي نيز همواره يکي از نفرات مورد اعتماد کارلوس کي‌روش بوده و با توجه به کيفيت بالاي فني، عملکرد کم اشتباه، توانايي بازي در چند منطقه از زمين و حضور به موقع در کارهاي دفاعي و هجومي به نظر مي‌رسد جزو بازيکنان ثابت تيم ملي ايران در جام جهاني باشد که البته نبايد از اين نکته چشم‌پوشي کرد که او در پست هافبک دفاعي رقبايي همچون اميد ابراهيمي، احمد عبدالله‌زاده، علي کريمي، اکبر ايماني و کمال کاميابي‌نيا دارد.
او که براي جلب اعتماد بيشتر کي‌روش قيد قراردادهاي ميلياردي داخلي را زد و در سال جام جهاني راهي پانيونيوس يونان شد، توانسته به مهره ثابت و تاثيرگذار اين تيم تبديل شود و مثل ايران در چند منطقه از زمين مثل دفاع چپ، هافبک چپ و هافبک راست بازي کند اما با اين وجود به نظر نمي‌رسد سرمربي تيم ملي ميلاد محمدي که جزو بهترين‌ها بوده را نيمکت‌نشين و حاج‌صفي را به‌عنوان مدافع چپ به کار بگيرد. از سوي ديگر شانس حاج‌صفي براي قرار گرفتن در وينگر چپ کم است چراکه در آن پست وحيد اميري و مهدي طارمي در اولويت هستند و بعيد به نظر مي‌رسد کي‌روش به غير از اين دو بازيکن انتخاب ديگري در اين منطقه از زمين داشته باشد ولي در کنار اين مسائل سرمربي ايران اعتقاد ويژه‌اي به حاج‌صفي دارد و مي‌توان مثل رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني او را در کنار عزت‌اللهي در ميانه زمين ديد.

سامان قدوس
زماني که کار سوئد براي رفتن به جام جهاني به اما و اگر کشيده شده بود، سامان قدوس براي آخرين مسابقه مرحله انتخابي اين رقابت‌ها حاضر به همراهي کشوري که زادگاهش بود، نشد و تيم ملي کشور پدر و مادر خود را انتخاب کرد و اين اتفاق براي تيم ايران بسيار خوش يمن بود و تيم کارلوس کي‌روش را قوي‌تر از قبل براي مسابقات 2018 روسيه کرد. سامان قدوس با اينکه اجازه بازي در دو بازي آخر ايران در مرحله انتخابي جام جهاني برابر کره جنوبي و سوريه را پيدا نکرد اما پس از اين مسابقات با حضور در اولين اردو خيلي زود جايگاهش را در ترکيب تيم ملي به اثبات رساند و نشان داد رقيب سرسختي براي مهاجمان و هافبک‌هاي هجومي ايران است؛ قدوس در نخستين بازي براي تيم ملي ايران نمايش درخشاني مقابل توگو ارائه داد و گل اولي که کريم انصاري‌فرد زد، روي ريباند شوت محکم اين لژيونر استرشوند به ثمر رسيد ولي نتوانست اين عملکرد را در ديدار با روسيه که 30 دقيقه در زمين بود داشته باشد.
اما قدوس با پوشيدن پيراهن شماره 7 که قبلا به مسعود شجاعي تعلق داشته در اردوي جديد تيم ملي فوق‌العاده حاضر شد و کلاس اروپايي بازي خود را به نمايش گذاشت؛ او که بعد از انتخاب به‌عنوان بهترين مهاجم ليگ آلسونسکان سوئد با روحيه مضاعفي وارد اردوي تيم ملي شد، با استفاده از ديد مناسبش پاس‌هاي در عمق چشم نوازي به بازيکنان داد و فرصت‌هاي زيادي خلق کرد و موجب تغيير تاکتيک ايران هم شد. قدوس با پاس‌هاي تک ضرب و موقعيت‌سازي پايه‌گذار حملات ايران در ديدار با پاناما شد و با پرسينگ درست روي مدافعان حريف از پاس اشتباه آنها استفاده کرد، به انصاري‌فرد پاس داد تا او يک پنالتي بگيرد و دقايقي بعد هم با پاس بيرون پا در شرايط نامتعادل يک- دو زيبايي با انصاري‌فرد داشت تا نخستين گل ملي خود را به پاناما بزند؛ شماره 7 جديد ايران با وجود اينکه مقابل ونزوئلا از ابتداي نيمه دوم وارد زمين شد اما باز هم با يک انتقال توپ سريع از ميانه زمين به وحيد اميري، عامل ايجاد حمله و رسيدن ايران به گل بود. با اين بازي‌هاي درخشان قدوس در اردوي آماده‌سازي تيم ملي ايران و تاثيري که او روي هر سه گل ديدار با پاناما و ونزوئلا داشت، مي‌توان جايگاه ثابتي براي او در ترکيب ايده‌آل کي‌روش براي جام جهاني 2018 در نظر گرفت؛ قدوس با بازي‌هايي که به نمايش گذاشته انتظارات را از خود بالا برده ولي با توجه به عملکرد خوب او در اروپا مي‌توان متصور بود او توانايي تکرار و عملکردي بهتر از اين را هم خواهد داشت.

عليرضا جهانبخش
اين وينگر سرعتي و تکنيکي آلکمار سال گذشته 11 گل زد و 8 پاس گل داد اما فصل جديد را بسيار بهتر آغاز کرده و در 10 مسابقه 3 گل به ثمر رسانده و با 5 پاس گل، بهترين پاسور حال حاضر ليگ ارديويسه است تا با اين عملکرد نويد آن را بدهد در سال جام جهاني بسيار آماده‌تر مي‌تواند کمک حال ايران باشد. عليرضا جهانبخش هم مثل ديگر پست‌هاي تيم ملي رقباي خود را براي حضور در ترکيب دارد اما خيلي بعيد است کارلوس کي‌روش از اين بازيکن با کيفيت که مورد توجه ناپولي ايتاليا هم هست چشم‌پوشي کند و فرد ديگري را در سمت راست زمين براي خلق موقعيت قرار دهد؛ جهانبخش از آن دست بازيکناني است که در حالت سرعتي و پا به توپ دريبل مي‌زند، پاس دقيق مي‌دهد و شوت‌زني‌هاي ناگهاني و خطرناکي مي‌کند که مي‌تواند ايران را به گل برساند. بدون شک جهانبخش آماده‌ترين فصل فوتبالي خود را پشت سر مي‌گذارد و با اين شرايط فني و بدني بي‌نظير در ترکيب ايران هم جايگاه ثابتي دارد؛ او با خستگي‌ناپذيري و رفت و آمدهاي زياد از سمت راست زمين بارها ايجاد موقعيت کرده و زمينه‌ساز گل و موقعيت‌هاي خطرناک شده که موجب مي‌شود بيشتر روي او حساب باز کنيم و چشم انتظار درخشش اين لژيونر در جام جهاني باشيم.
او علاوه بر بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني که جزو مردان اصلي تيم ملي بوده در دو بازي حساس تدارکاتي مقابل روسيه و ونزوئلا نيز به ميدان رفت که توانست تک گل پيروزي بخش ايران برابر ونزوئلا را هم با فرار از بين دو مدافع حريف و دريافت پاس وحيد اميري، تبديل به گل کند تا قابليت گلزني خود را در کنار بهترين پاسور بودنش به نمايش بگذارد.

سردار آزمون
بهترين گلزن حال حاضر تيم ملي که با گل‌هاي خود نقش زيادي در راهيابي ايران به جام جهاني داشته ماه‌هاست از شرايط آرماني به دور شده و با اينکه در ديدار مرحله مقدماتي هر 2 گل را برابر سوريه را زد و همچنين در ديدار تدارکاتي مقابل سوريه گلزني داشت اما در باشگاهش وضعيت مناسبي ندارد. سردار آزمون آخرين گل باشگاهي‌اش را هفته بيست و نهم فصل گذشته زد و در 16 هفته اخير ليگ يک روسيه و دو ديدار جام حذفي نتوانست براي روبين کازان گلزني کند تا با همين عملکرد از ترکيب تيم ملي ايران هم دور شود و در دو ديدار تدارکاتي اخير مقابل پاناما و ونزوئلا به‌عنوان تعويضي به زمين برود اما در دو زمان 30 دقيقه‌اي که فرصت بازي داشت در باز کردن دروازه حريفان ناکام بود اما با اين حال نبايد کيفيت فني او را ناديده گرفت.
کارلوس کي‌روش با وجود بهره‌مندي از مهاجمان لژيونر با کيفيت نياز دارد سردار آزموني آماده در اختيار داشته باشد و قطعا اين بازيکن هم مي‌تواند با تمرکز بيشتر روي بازي و گل کردن فرصت‌هايي که به دست مي‌آورد دوباره چهره اول تيم ملي لقب بگيرد و مثل نقل و انتقالات يکي، دو فصل اخير اين بار با درخشش در جام جهاني سر زبان‌ها بيافتد و تصويرش روي جلد نشريات خارجي برود. آزمون نشان داده شم بالايي در گلزني و حمله به دروازه حريفان دارد و ضربات سر، بغل پا و شوت‌هاي دقيقي مي‌زند و چهره تاثيرگذاري در تيم ملي ايران محسوب مي‌شود اما نياز است با بازنگري در عملکردش دوباره به شرايط ايده‌آل برگردد و خواسته‌هاي کي‌روش را در زمين پياده کند تا ايرانيان هم در جام جهاني 2018 حداقل از نظر گلزني خيالشان راحت باشد.

عليرضا بيرانوند
کي‌روش طي سالياني که در ايران بوده نشان داده حتي دروازه‌بان هم جايگاه ثابتي ندارد؛ بيرانوند با اينکه با کلين‌شيت‌هاي متوالي رکورددار شد اما در چهار مسابقه اخير تيم ملي که به ميدان رفته چهار گل خورده که موجب شده کمي جايگاهش متزلزل شود؛ در ديدار تدارکاتي مقابل توگو حامد لک در ترکيب قرار گرفت و در نيمه دوم ديدار با ونزوئلا هم مظاهري با او تعويض شد تا سرمربي تيم ملي با اين تغييرات نشان دهد دروازه‌بان پرسپوليس نبايد اشتباهي که از گلر ايران انتظار مي‌رود را انجام دهد.

سيد جلال حسيني
بازي دادن به روزبه چشمي در ديدارهاي تدارکاتي و استفاده از زوج محمد انصاري در کنار پورعلي‌گنجي در مسابقات انتخابي جام جهاني نشان داد جايگاه کاپيتان پرسپوليس در تيم ملي ثابت نيست؛ سيد جلال حسيني با وجود اينکه با تکل‌هاي به موقع، توپ‌گيري خوب، نجات دروازه با سر و پا، زدن ضربات سر و ... جزو بهترين مدافعان مياني حال حاضر ايران است اما بايد بتواند در ماه‌هاي باقي مانده تا جام جهاني فرم آمادگي خود را حفظ کند تا جايگاهش در تيم ملي را پس بگيرد.

مهدي طارمي
يک سهل‌انگاري و اشتباه بچه گانه موجب شد تا آقاي گل دو فصل گذشته فوتبال ايران که در تيم ملي با پاس گل‌ها و بازي درخشان تاثيرگذاري زيادي داشته در سال منتهي به جام جهاني 4 ماه محروم شود و لطمه بزرگي به پرسپوليس، تيم ملي و از همه مهم‌تر خود بزند؛ مهدي طارمي يکي از مستعدترين فوتباليست‌هاي ساليان اخير ايران بوده اما محروميت بدموقع او موجب شد جايگاه قبل را در تيم ملي نداشته باشد؛ طارمي مهره اصلي کي‌روش در دو طرف زمين براي ايجاد حملات بوده ولي براي حضور ثابت در جام جهاني نبايد از فرم ايده‌آل خود تا زمان بازگشت به ميادين دور شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۷۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحید شمسایی: گام نخست را با صعود به جام جهانی برداشتیم


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛  وحید شمسایی بعد از پیروزی شش گله ایران مقابل قرقیزستان گفت: قبل از هر چیز به مردم و بازیکنانم تبریک می‌گویم. ما به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود دست پیدا کردیم.

شمسایی با انتقاد از کف‌پوش سالن گفت: ما و ویتنام تنها تیم‌هایی بودیم که در این زمین بازی نکردیم و دیروز بعد از پیگیری بسیار موفق شدیم یک جلسه تمرین اینجا داشته باشیم، توپ و کفش بازیکن روی این زمین گیر می‌کند و نیمه اول طول کشید تا بازیکنان ما با این شرایط عادت کنند. این کف‌پوش با کف‌پوش استادیوم ایندور خیلی متفاوت است.

وی گفت: ما در نیمه اول با توحه به شرایط هدفمان کنترل بازی بود و در نیمه دوم از بازیکنان خواستم که کار را تمام کنند و خوشحالم که بهترین نحو ممکن ماموریتشان را انجام دادند.

او در پاسخ به این سوال که کدام یک از تیم‌ها کیفیت خوبی از خودشان نشان داده‌اند گفت: من برخلاف برخی از دوستان معتقدم که حذف ژاپن شگفتی مسابقات نیست، چیزی که من را تحت تاثیر قرار داد رشد خیلی خوب همه تیم‌ها به ویژه افغانستان و تاجیکستان بود.

سرمربی تیم ملی گفت: من به عنوان بازیکن و مربی در آسیا کار کرده‌ام و می‌بینم هر سال تیم‌ها دارند پیشرفت خوبی از خودشان نشان می‌دهند و سطح تیم‌ها دارد به هم نزدیک می‌شود.

دیگر خبرها

  • برنده پلی‌آف آخرین مسافر آسیایی جام‌جهانی / افغانستان و قرقیزستان به‌دنبال کسب سهمیه پنجم
  • همدلی خوبی در تیم وجود دارد/ باید مقابل ازبکستان با حوصله باشیم
  • سرمربی تیم ملی فوتسال ایران: بازی با ازبکستان جذابیت های خاصی خواهد داشت
  • شمسایی: بازی با ازبکستان جذابیت‌های خاصی خواهد داشت
  • بازی با ازبکستان جذابیت‌های خاصی خواهد داشت
  • شمسایی: تفاوت کلیدی با ازبکستان داشتیم/ بهترین نمایش را خواهیم داشت
  • وحید شمسایی: گام نخست را با صعود به جام جهانی برداشتیم
  • وحید شمسایی: گام اول را با صعود به جام جهانی برداشتیم
  • برتری قاطع برابر قرقیزستان/ فوتسال ایران مسافر جام جهانی شد
  • تاجیکستان با حذف افغانستان مسافر جام جهانی شد