شیوه اجرای کنسرتها تغییر میکند
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۴۷۳۱
فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت: حامد همایون خواننده موسیقی پاپ از برگزاری متفاوت اجراهای زنده، تغییر در چیدمان نوازندگان و همکاری با آهنگسازان، ترانه سرایان و تنظیم کنندگان جدید سخن گفت.
حامد همایون خواننده موسیقی پاپ با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: بعد از توقف دو ماهه ای که در عرضه کارهایمان داشتیم مدتی است به تولید قطعات جدید مشغولیم که امیدوارم تا پایان سال این امکان فراهم شود تا آنها را به مخاطبان ارائه دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در دوره تازه فعالیت ها تلاش کردیم نگاه نوینی به موسیقی داشته باشیم و با در نظر داشتن مولفه های شادی و نشاط قطعاتی را تولید کنیم. این کوشش انجام گرفته که با دوستان دیگری فعالیت کنیم تا بتوانیم از توانایی های آنها بهره ببریم و با همکاران در شرکت «ترانه شرقی» درباره نحوه برگزاری کنسرت ها نیز تصمیم گرفتیم در شیوه برگزاری کنسرت ها نیز تغییراتی ایجاد کنیم. به عبارتی شما از این به بعد در شیوه اجرای برنامه ها با فضای متفاوتی در چیدمان ارکستر و قطعات مواجه می شوید.
این خواننده موسیقی پاپ تصریح کرد: ما در دوره جدید اجرای کنسرت ها سامان امامی را مجاب کردیم که علاوه بر رهبری ارکستر با ساز گیتار روی صحنه حضور پیدا کند و این باعث خوشحالی ماست که این هنرمند بعد از سال ها با ساز تخصصی خود روی صحنه حاضر می شود. ما دوست داریم با یک مدل و رنگ دیگر موسیقی مان را به مردم ارایه دهیم که امیدوارم مورد توجه آنها قرار بگیرد.
وی افزود: در روزگاری به سر می بریم که انقلاب بزرگی در موسیقی پاپ ایران اتفاق افتاده و بسیاری از هنرمندان جوان ظهور کرده اند که انصافا باعث ایجاد تحولات اساسی در این گونه موسیقایی شده اند.
همایون گفت: این باعث خوشحالی و افتخار است که خوانندگان قدیمی موسیقی پاپ نیز در کنار جوان حضور دارند و همان طور که من در سال گذشته به جامعه موسیقی معرفی شدم ، در سال جاری نیز خوانندگان و هنرمندان جوان و مستعد دیگری نیز وارد بازار حرفه ای موسیقی شدند که این رویه قطعا موجب اتفاقات ارزشمند و جدیدی در عرصه موسیقی می شود.
سامان امامی رهبر ارکستر و تنظیم کننده آثار حامد همایون هم درباره کارهای جدید این هنرمند بیان کرد: برنامه ریزی هایی برای انتشار چند تک آهنگ داریم که تا پایان سال علاوه بر برگزاری کنسرت ها، در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. البته احتمال انتشار یک مینی آلبوم و تولید چند موزیک ویدیو نیز وجود دارد که به محض قطعی شدن درباره آن اطلاع رسانی می کنیم.
وی درباره برخی از انتقادات مطرح شده پیرامون تکراری شدن آثار حامد همایون تصریح کرد: این طبیعی است که وقتی خواننده ای مورد استقبال مخاطبانش قرار می گیرد برخی ها هم انتقادات تند و تیزتری را متوجه گروه یا هنرمند مورد نظر کنند اما من فقط به این نکته بسنده می کنم که گروه ما به شدت مشغول فعالیت و تولید آثاری است که به اعتقاد من تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. من مطمئنم اگر ۲۵ خواننده همین ۲۵ آهنگی که حامد همایون آنها را خوانده، اجرا می کردند دیگر هیچ کس نمی گفت که اینها تکراری است و اصلا شاید به جهت اینکه همه این آثار را حامد می خواند همه می گویند اینها کارهای تکراری است. شما می توانید این آثار را آنالیز کند و بعد متوجه شوید که اینها هیچ ربطی به هم ندارند.
5858
کلید واژهها : کنسرت - موسیقی - موسیقی پاپ -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۴۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/