Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر، شهر ناغان شهرستان کیار و بخش‌هایی از شهرستان اردل، در شمار مناطق حادثه خیز از نظر رانش زمین یا زمین‎لغزش و زلزله شناسایی شده است.

وی افزود: شیب بالای زمین در ناغان، وجود رودخانه سبزکوه و زایش آب چشمه‌ها و سدی که در بالا دست برای آبیاری باغات تعبیه شده، سبب لغزندگی توده پایین دست این شهر شده است و شرایط را برای رانش زمین فراهم می‎کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمدی مقدم ادامه داد: با توجه به وجود حدود چهار گسل فعال زلزله خیز در اطراف شهر ناغان، در صورت بروز زلزله ۶ ریشتری، زمین لغزش و رانش زمین روی می‌دهد و شهر را با خطر مواجه می‌کند.

وی گفت: با وجود باغات در بالادست شهر ناغان، بیمارستان امام جواد (ع) در حوالی این زمین لغزش و بین ۲۰ تا ۳۰ استخر پرورش ماهی در پایین دست شهر، رانش زمین در این منطقه خسارات فراوانی به بار خواهد آورد.

محمدی مقدم، بهترین راهکار برای پیشگیری از رانش و به دنبال آن تخریب شهر ناغان را تثبیت زمین لغزش اعلام کرد و افزود: این راهکار از طریق تخلیه آب از زیرزمین و یا تعبیه شبکه فاضلاب شهر میسر می‌شود.

وی درخصوص جابجایی ساکنان شهر به محلی دیگر هم گفت: با توجه به آسیب پذیر بودن دیگر مناطق شهرستان و امکان فراهم شدن مجدد شرایط زمین لغزش و به دلیل مشکلات اجتماعی، این راهکار توصیه نمی‌شود.

بر اساس اعلام دفتر مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری هم اکنون ۱۸۱ روستای استان در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ و کیار، هر ساله در معرض خطر رانش زمین قرار دارد. جابجایی روستای رحیم آباد بخش ناغان هم با توجه به رانش‌های متعدد زمین، از سال ۸۵ در دستور کار می‎باشد.

یادآور می‌شود: شدیدترین زمین لرزه استان چهارمحال و بختیاری، به بزرگی ۶ ریشتر نیز ۴۰ سال پیش، در بعدازظهر روز چهارشنبه ‎۱۷ فروردین ۱۳۵۶ در ناغان رخ داد. در آن زمین لرزه، ۳۶۶ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۰۰ نفر هم زخمی شدند.

همچنین در دو سال اخیر، دو زلزله ۵ ریشتری این منطقه را لرزانده است.

گفتنی است: «زمین‎لغزش» یا «رانش زمین» یا «زمین‎لغزه»، شامل حرکت و جابجایی بخشی از مواد و لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی دامنه در امتداد یک سطح گسیختگی مشخص شیب دار و ناپایدار، به دلایل متفاوت مانند نیروی جاذبه، زلزله، جاده‎سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبک سازی پایین دست توده و بسیاری عوامل دیگر می‌باشد.

شهر ناغان مرکز بخش ناغان از توابع شهرستان کیار در چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان است. این شهر قبلاً از توابع شهرستان اردل بود که از سال ۱۳۸۷ به شهرستان کیار ملحق گردید.

ناغان از شمال به تالاب سولقان، از جنوب به معدن خاک نسوز دوپلان، از شرق به کوه کلار و سبزکوه بختیاری، و از غرب به سیاه کوه و شهر اردل مشرف است.

این شهر در مسیر جاده شهرکرد به اهواز قرار گرفته و باغ‌های انگور و گردوی آن معروف است. مردم این شهر عمدتاً به باغداری و کشاورزی مشغولند.

انتهای پیام/ش

شهر ناغان در معرض رانش زمین

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۱۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی ازگله در استان کرمانشاه در همسایگی کشور عراق را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۴:۰۵ شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حوالی ازگله و مرز بین استان کرمانشاه و کشور عراق گزارش شده است.

این زلزله به طول جغرافیایی ۴۵.۴۴و عرض جغرافیایی ۳۵.۳۲ در ۵۶ کیلومتری ازگله و ۶۹ کیلومتری نوسود و ۷۴ کیلومتری نودشه رخ داده است.

خسارتی در رابطه با این زمین لرزه تا به این لحظه گزارش نشده است.

کد خبر 6089422

دیگر خبرها

  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در ناغان
  • (تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در بخش ناغان، به شرط تامین زمین