Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@08:37:01 GMT

مدد کود برای زوال زمین

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۳۹۴۹

مدد کود برای زوال زمین

به گزارش ایرنا، کود بخش جدا نشدنی ازدیگر مصیبت زمین، یعنی بهره برداری بی رویه و خارج از ظرفیت و توان منابع اب و خاک است هرجا به هر علت فردی و اجتماعی یرداشت تا اخرین سطح ممکن الگو وانگاره ذهن شود کود و دیگر محصولات شیمیایی ابزار تحقق زوال زمین می شوند.
خاک دارای بافت های زنده ای هستند که موجب هدایت نزولات جوی به سفره های زیرمینی و نگهداری آب می شوند و نیز کشت و زرع مناسب و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زایی، به خاطر وجود مواد آلی و کانی های زنده درون خاک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خاک حاصلخیزکه متضمن زندگی بشر و دیگر موجودات است در دهه های اخیر به علت عوامل محیطی یا مداخله منفی عامل انسانی از جمله استفاده بی رویه از کود های شیمیایی دستخوش تغییرات شده و رو به زوال و فرسایش نهاده است.
شخم زدن پی در پی بعد از هر کشت و برداشت، زمان نامناسب کشت و آیش زمین، استفاده زیاد و غیر علمی از کودهای شیمیایی، آبیاری بی رویه و... توسط کشاورزان موجب تغییرات زیادی در خواص فیزیکی، حیاتی و شیمیایی خاک و فرسایش آن می شود.
نکته حائز اهمیت در حوزه فعالیت های کشاورزی یا احیای اراضی جنگلی و مرتعی و بیابانی باید قبل از انجام هر گونه فعالیتی ازوضعیت غنا یا فقر خاک و میزان مواد آلی و کانی های درون آن توسط صاحب نظران خاک شناس مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.
مطالعه و بررسی کارشناسی خاک نشان می دهد که زمین مورد نظر چه مقدار مواد ریزمغذی یا فقر دارد یا اینکه چه مقدار کود شیمیایی و از چه نوع کودی باید استفاده شود و همچنین مشخص شود که این خاک مستعد کشت چه نوع محصولی است.

** کشاورزی غیر علمی نابودی خاک را در پی دارد
رئیس دانشکده کشاورزی و عضو هیات علمی دانشگاه ایلام در این زمینه گفت: یکی از عواملی که باعث تخریب و فرسایش و فقر خاک شده استفاده غیر منطقی از کودهای شیمیایی است.
محمود رستمی نیا افزود: این کودهای شیمیایی که به مقادیر زیاد و بدون رعایت موازین علمی و استانداردها مورد استفاده کشاورز قرار می گیرند باعث فرسایش و سوختن خاک شده و مواد ریزمغذی خاک را از بین می برند.
وی افزود: کشاروزان باید به استفاده از کودهای طبیعی حیوانی در کوددهی اراضی باغی و زراعی بهره گیری کنند که تا علاوه بر اینکه محصولی سالم را پرورش می دهند به تقویت خاک نیز کمک کنند و مقاومت لایه های خاک را افزایش دهند.
رستمی نیا یادآور شد: یکی دیگر از معضل های فقر خاک در استان ایلام کاشت متناوب مزراع و عدم رعایت آیش است، چرا که کشاورزان بلافاصله بعد از برداشت یک محصول بدون استراحت دادن به زمین اقدام به شخم زدن مزراع و آماده سازی زمین برای کشت محصول بعدی می کنند.
وی شخم زدن های مداوم، تسطیح خاک ( صاف و هموار کردن خاک) شخم زمین چند روز قبل یا حین بارندگی یا آبیاری را از جمله عواملی ذکر کرد که باعث می شود عملکرد طبیعی خاک از بین رفته و خاک حاصلخیزی لایه های خود را از دست بدهد.
این استاد خاک شناسی به کشاورزان توصیه کرد: بعد از برداشت محصول از آتش زدن یا جمع اوری بقایای محصول خودداری کنند و بلکه برای افزایش غنای خاک و تقویت بافت خاک باید اجازه دهند بقایای محصول به طور طبیعی تجزیه و به خورد خاک رود.
به گفته رستمی نیا تداوم این روند موجب می شود در آینده خاک به طور کامل قدرت بهره وری و حاصلخیزی خود را از دست بدهد و با پایین امدن راندمان خاک کشاورزان نیز قادر به فعالیت های زراعی و باغی نخواهند بود.
وی به کارشناسان جهاد کشاورزی نیز توصیه کرد: از علوم اساتید حوزه کشاورزی و خاک شناسی که به متدهای نوین بهره وری از خاک با حفظ مواد آلی و کانی آشنایی و اشراف دارند استفاده و به کشاورزان منتقل کنند.
رستمی نیا همچنین حضور مردم به ویژه خودروها در دامان طبیعت را از علت هایی دانست که موجب می شود خاک کوبیده شده و طراوت و ساز و کار خود را از دست بدهد و همچنین برداشت بی رویه گیاهان مرتعی و پوشش های جنگلی توسط مردم نیز فرسایش و شستن و از بین خاک را موجب شده است.

** با اجرای طرح های حفاظتی نوین کشاورزی در تلاش برای جلوگیری از فرسایش خاک هستیم
** رئیس سازمان جهاد کشاروزی ایلام هم در این زمینه گفت: اراضی استان ایلام درگیر فرسایش های خاکی و بادی است که در فرسایش بادی به علت کاهش تراکم پوشش های جنگلی و مرتعی خاک سبک شده و حرکت می کند و با ادامه این روند به تدریج بیابان و دشت جای جنگل و مرتع را می گیرد.
سیدمحمدتراب میری راه جلوگیری از فرسایش بادی را افزایش پوشش های مرتعی و جنگلی برشمرد و افزود: باید اراضی مرتعی و جنگلی بر حسب موقعیت جغرافیایی منطقه از گیاهان و درختچه ها پوشش داده شوند تا فرسایش خاک کند شود.
وی در مورد فرسایش آبی هم اظهار کرد: در این نوع فرسایش که باز هم به علت عدم تراکم پوشش های جنگلی ایجاد می شود بارش نزولات جوی به علت تنک بودن بافت مرتعی و جنگلی یا اینکه آبیاری بی رویه کشاورزان در مزارع و باغات لایه های بیرونی خاک را شسته و با خود می برد.
میری گفت: یکی از راه های جلوگیری از فرسایش خاک آزمایش خاک و تعین مقدار و نوع کود شیمیایی است که بیشتر کشاورزان و بهره برداران با توجه به هزینه بردار بودن این آزمایش ها توان تامین هزینه آنرا ندارند.
وی یادآور شد: در سال های اخیر برای جلوگیری از فرسایش خاک در استان ایلام طرح های حفاظتی مختلف زراعی در دست اجرا یا مطالعه است که هدف اصلی این طرح ها بهره وری بهینه همراه با حفاظت از لایه های خاک است.
وی گفت: به کشاورزان توصیه شده از شخم زدن مداوم و پی در پی زمین زراعی بعد از برداشت هر محصول خودداری کنند و با پایان یافت برداشت بدون شخم زدن اقدام به بذرپاشی و کشت محصول بعدی کنند که به این طرح زراعت بی خاک ورزی اتلاق می شود.

**
یک میلیون و 700 هزار هکتار از مجموع مساحت 2 میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه های طبیعی جنگل ، مرتع و اراضی زراعی و باغی تشکیل داده است.
این عرصه ها و اراضی شامل 6 هزار هکتار باغ و 340 هزار هکتار نبز زمین زراعی بیش از 500 هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع و بیابان است.
بخش عمده ای از ارتزاق و محل درآمد و فعالیت مردم استان ایلام(30درصد جمعیت فعال ) از محل کشاورزی و کار با خاک تامین می شود ولی فعالیت های کشاورزی غیر کارشناسانه و غیراصولی باعث از بین رفتن غنای خاک و تشدید فقر و تا حدودی شور شدن خاک شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۳۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس

مجتبی دهقان پور در اولین نشست شورای کشاورزی استان فارس در سالجاری، بیان کرد: این طرح با هدف شفاف سازی و مدیریت مصرف سوخت و با نصب GPS بر روی ادوات کشاورزی اجرا می‌شود.

به گفته او؛ چهار شهرستان بیضا، زرقان، سپیدان و لامرد به صورت پایلوت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده اند و شهرستان‌های فسا، قیروکارزین، جویم و کوار نیز متقاضی اجرای آن هستند.

دهقان پور تصریح کرد: در صورتی که کشاورزان شهرستان‌های دیگر نیز راغب به اجرای این طرح باشند، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکل تامین سوخت ادوات کشاورزی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان است، افزود: با توجه به کاهش ۱۰ درصدی سهمیه سوخت ماشین‌های کشاورزی از سوی ستاد قاچاق کالا و سوخت، امیدوارم با حمایت استاندار محترم فارس و همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تلاش کنیم نگرانی کشاورزان در این زمینه برطرف شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند