Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس‌جمهور آمريکا در اقدامي روز چهارشنبه «قدس» را پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام کرده و گفت که به دولتش دستور داده فرايند انتقال سفارت اين کشور از تل‌آويو به آن شهر را آغاز کند.
به گزارش سرويس بين‌الملل جام نيـوز، «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا در اقدامي روز چهارشنبه «قدس» را پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام کرده و گفت که به دولتش دستور داده فرايند انتقال سفارت اين کشور از تل‌آويو به آن شهر را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين تصميم ترامپ با موج گسترده‌اي از محکوميت‌ها در سطح جهان مواجه شد و بسياري از سران دنيا اعلام کردند تصميم رئيس‌جمهور آمريکا را به رسميت نمي‌شناسند.
اهميت قدس در آن است که پيروان سه دين ابراهيمي آن را شهر مقدس خود مي‌دانند. اين شهر براي يهوديان يکي از مقدس ترين شهرهاي مذهبي و براي مسلمانان، پس از مکه و مدينه سومين شهر مقدس است که به آن«قبله اول مسلمانان» مي‌گويند. براي مسيحيان هم اين شهر مقدس‌ترين شهر جهان است.
قدس غربي، قدس شرقي
رژيم صهيونيستي، بخش شرقي قدس را در پايان جنگ سال 1967 با سوريه، مصر و اردن اشغال کرد. اين رژيم، در جنگ سال 1948 با اعراب هم بخش غربي شهر را به اشغال خود درآورده بود. با تشکيل رژيم صهيونيستي در سال 1948، بخش شرقي قدس به اردن واگذار شد. واگذاري اين بخش از شهر به اعراب باعث شد تا تشکيلات فلسطيني به مرور مراکز اصلي خود را به آنجا منتقل کنند و شمار اعراب ساکن در اين منطقه افزايش يابد. پس از جنگ شش روزه، اسرائيل موفق شد تا بيتالمقدس شرقي را به طور کامل از دست اردن گرفته و ضميمه اشغالگري خود کرده و در عين حال آن دسته از اعرابي که هنگام جنگ از سرزمينهاي خود گريخته بودند را از بازگشت به خانه هايشان منع کند.
اشغال قدس شرقي باعث شد تا رژيم صهيونيستي به صورت غيررسمي کنترل اين شهر را عملاً در اختيار بگيرد و با انجام اقداماتي نظير اخراج ساکنان اصلي، غصب املاک و زمين‌هاي ساکنان، تلاش براي تغيير ترکيب جمعيتي، ويران کردن اماکن مقدس اسلامي و تعرض به مسجدالاقصي براي تثبيت کنترل خود بر اين شهر تلاش کند.
واکنش جامعه بين المللي
با وجود اين، جامعه بين الملل اشغالگري رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسد. مجمع عمومي سازمان ملل متحد در 29 نوامبر 1947 (18 آذر 1326) طرحي را به تصويب رساند که خواستار تقسيم فلسطين به دو بخش عرب نشين و يهودي‌نشين و واگذاري اداره بيت‌المقدس به مدت ده سال به دست يک نيروي بين المللي بود.
اين طرح به دليل مخالف فلسطيني‌ها هيچ‌وقت عملي نشد و به جنگ 1948 ميان اعراب و اسرائيل انجاميد. در پايان اين جنگ فلسطين به طور کامل تقسيم و بخشي از آن به اسرائيل و بخش ديگر به اردن و مصر واگذار شد و رژيم‌ صهيونيستي در شرق مديترانه تشکيل شد. نارضايتي فلسطيني‌ها و اعراب منطقه در دهه شصت ميلادي به جنگ شش روزه 1967 رسيد. جنگي که برنده آن صهيونيستها بودند و نتيجه اش تصرف بخش هايي از سرزمينهاي فلسطيني بود که پيش از آن به دست اردن و مصر اداره مي‌شد. با اين حساب کرانه رود اردن، قدس شرقي و نوار غزه به تصرف اسرائيل در آمد.
در سال 1980، رژيم صهيونيستي قانوني موسوم به «قانون اورشليم (قدس) تصويب کرد که اين شهر را به صورت «کامل و يکپارچه، پايتخت اسرائيل» معرفي مي‌کرد و به الحاق قدس شرقي، صورتي رسمي مي‌داد. در واکنش، شوراي امنيت سازمان ملل در سال 1980 با تصويب قطعنامه 478، قانون صهيونيستي را «بي‌اعتبار و باطل» دانست.
بر اين اساس، جامعه بين المللي رسماً قدس شرقي را سرزمين‌هاي اشغال‌شده مي‌داند. علاوه بر اين، هيچ کشوري در دنيا غير از روسيه که بخش غربي قدس را به عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت شناخته، هيچ بخشي از قدس را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به رسميت نمي‌شناسد.
اقدام اسرائيل در الحاق قدس شرقي نقض چندين قانون در حقوق بين المللي است که به صراحت اعلام مي‌کند قدرت اشغال‌‌گر از حق حاکميت در سرزمين‌‌هايي که اشغال کرده برخوردار نيست. علاوه بر اين، با توجه به اينکه شهر قدس از نظر قطعنامه‌هاي سازمان ملل اراضي اشغال شده محسوب مي گردد اقدام آمريکا در به رسميت شناختن اين شهر بعنوان پايتخت رژيم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه هاي بين المللي محسوب مي‌شود.
کشتارهاي غيرقانوني و جرائم جنگي
ديده‌بان حقوق بشر، در گزارشي در ماه ژوئن شرحي خلاصه از اينکه اسرائيل چگونه در حال نقض قوانين بين المللي است، فراهم اورد: «اسرائيل بعد از 50 سال اشغال کرانه باختري و نوار غزه، اين مناطق را از طريق سرکوبگري، تبعيض نهادينه‌شده و سو‌ءاستفاده‌هاي نظام‌مند از حقوق مردم فلسطين اداره مي‌کند. اشغال‌گري اسرائيل، دست‌کم پنج دسته از قوانين بين المللي درباره نقض حقوق بشر و قوانين بشردوستانه را شامل مي‌شود: کشتارهاي غيرقانوني، جابجايي‌هاي اجباري، بازداشت‌هاي نامناسب، بستن نوار غزه و ساير محدوديت‌هاي غيرموجه براي عبور و مرور و توسعه شهرک‌سازي‌ها، در کنار سياست ‌هاي تبعيض‌آميز ديگر عليه فلسطيني‌ها.»
مطابق اين گزارش، سربازان اسرائيلي تنها در جريان سه جنگ غزه، دست‌کم 2000 غيرنظامي فلسطيني را کشته‌اند. بنا به اعلام ديده‌بان حقوق بشر، برخي از اين حملات، مصداق نقض قوانين بشردوستانه هستند و برخي ديگر از آنها را مي‌توان جنايت‌هاي جنگي در نظر گرفت.
در کرانه باختري، نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي معمولاً از زور مفرط و نامتناسب براي کنترل اعتراضات مسالمت‌آميز استفاده مي‌کنند که تا کنون به کشته و زخمي شدن هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان منجر شده است.
شهرک‌سازي‌هاي غيرقانوني
مقام‌هاي رژيم صهيونيستي، همچنين از سال 1967 با نقض آشکار کنوانسيون چهارم ژنو، انتقال غيرنظاميان به مناطق اشغال‌شده در کرانه باختري را تسهيل کرده‌اند. اسرائيل در سال 1967 اقدام به احداث دو شهرک غيرقانوني در کرانه باختري کرد: کفار عتصيون و تالپيوت شرقي. مطابق اعلام ديده‌بان حقوق بشر، تا آغاز سال 2017، اسرائيل اقدام به احداث دست‌کم 237 شهرک در اين منطقه کرده و 580000 شهرک‌نشين را در آنها جاي داده است. اسرائيل به شهرک‌نشين‌ها امتيازاتي نظير مصونيت‌هاي قانوني، حقوق شهروندي و مزاياي ديگر اعطا مي‌کند در حالي که اين امتيازات براي فلسطيني‌هايي که در آنجا در معرض قوانين نظامي اسرائيل زندگي مي‌کنند وجود ندارد. رژيم صهيونيستي براي شهرک‌نشين‌ها زيرساخت‌ها، خدمات و يارانه فراهم مي‌آورد، در حالي که اين حقوق را از فلسطيني‌ها سلب مي‌کند.
جابجايي‌هاي اجباري
مقام‌هاي اسرائيلي هزاران هکتار از اراضي فلسطيني‌ها را براي شهرک‌سازي‌ها و زيرساخت‌هاي مرتبط با آنها غصب کرده‌اند. وضع قوانين تبعيض‌آميز باعث شده اخذ مجوز ساخت و ساز در قدس شرقي براي فلسطيني‌ها تقريباً غيرممکن شود و آنها را ناچار به ترک خانه و کاشانه‌شان شوند. مسئولان اسرائيلي در طول دهه‌هاي گذشته همواره خانه‌هاي فلسطيني‌ها را به اين بهانه که فاقد مجوز هستند با بولدوزر تخريب کرده‌اند، اين در حالي است که قوانين بين المللي، رژيم‌هاي اشغالگر را از تخريب اموال ساکنان، مگر براي ضرورت‌هاي نظامي منع مي‌کند.
تسنيم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۴۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم حملات رژیم صهیونیستی در سراسر غزه و افزایش شهدا

در حالی که جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه وارد دویست و چهارمین روز خود شده است، حملات این رژیم به شهر رفح و سایر مناطق غزه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، جنگ نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به راه انداخته است، امروز وارد دویست و چهارمین روز خود شد. سیاست گرسنگی در غزه که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها از آن استفاده می‌کند، در روزهای اخیر به مراحل بدتری رسیده و این مسئله منجر به افزایش فشار بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی برای ممانعت از هدف قرار دادن غیرنظامیان و ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده است.

به گفته منابع فلسطینی، در حمله رژیم صهیونیستی به منزلی در اردوگاه «النصیرات» در مرکز نوار غزه هشت فلسطینی شهید و ۳۰ تن زخمی شدند.

طبق گزارش معا، همچنین رژیم صهیونیستی منزل مسکونی را در شهر «رفح» هدف قرار داد که منجر به شهادت ۶ تن از جمله چهار کودک و زخمی شدن چند تن دیگر شد. رسانه‌های فلسطینی همچنین گزارش دادند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی غرب شهر رفح را به شدت بمباران کرده‌اند.

همچنین شهرداری «بیت لاهیا» در شمال نوار غزه اعلام کرد جنگ رژیم صهیونیستی منجر به نابودی ۷۰ درصد چاه‌های آب در شمال غزه و ۵۰ درصد پمپ‌های آب آشامیدنی شده است. این نهاد اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی تمام محصولات کشاورزی در این شهر را از بین برده است.

همچنین در حمله این رژیم به اطراف مدرسه‌ای در غرب «خان یونس» و منطقه «السوارحه» در مرکز نوار غزه پنج تن شهید شدند.

یک منبع محلی اعلام کرد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اطراف مدرسه «فیصل» در غرب خان یونس در جنوب غزه را هدف قرار دادند که منجر به شهادت سه شهروند فلسطینی شد.

در عرصه دیپلماتیک، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد وی معتقد است قطر، مصر و رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک راه و پیشبرد مذاکرات درباره غزه تلاش می‌کنند.

این در حالی است که یکی از رهبران ارشد جنبش حماس در گفت‌وگو با «العربی الجدید» گفت تاکنون به صورت رسمی درباره محتوای رویکرد جدید مذاکرات با جنبش حماس صحبتی نشده است. وی بر آمادگی حماس برای برخورد مثبت و جدی تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهادت ۳۷ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • بازداشت ۸۴۸۰ فلسطینی در کرانه باختری از هفتم اکتبر
  • تداوم حملات رژیم صهیونیستی در سراسر غزه و افزایش شهدا
  • مقام صهیونیست: اگر نتانیاهو نبود ظرف چند روز به توافق می‌رسیدیم
  • بمباران بامدادی مرکز و جنوب غزه/ ۹ فلسطینی به شهادت رسیدند
  • نتانیاهو مانع از انعقاد توافق درباره جنگ غزه می‌شود
  • تکرار ادعای کاخ سفید : مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد