Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بعيدي‌نژاد مناسبات دوجانبه، مباحث منطقه‌اي و اجراي موثر برجام را از جمله محورهاي گفت‌وگو در سفر جانسون به تهران خواند و گفت:‌ وزير خارجه انگليس بر اين امر واقف است که در اين سفر اقدام فوري خاصي در خصوص آزادي زاغري و فروغي متصور نيست، چون موضوع در نظام قضايي ايران در حال بررسي است.
به گزارش گروه سياست خارجي خبرگزاري فارس، حميد بعيدي‌نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در انگليس سفر بوريس جانسون را نخستين سفر يک وزير خارجه انگليس در سال‌هاي اخير با دستور کار جامعي جهت پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه‌اي و چندجانبه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حميد بعيدي‌نژاد در آستانه سفر وزير خارجه انگليس به ايران در گفت وگو با خبرنگاران گفت: سال‌هاي طولاني و حتي دهه‌ها است که سفري از سوي مقامات رسمي انگليس به خصوص وزير امور خارجه که بخواهد در آن سفر به مباحث دوجانبه پرداخته شود انجام نشده است. حتي سفرهايي که آقاي جک استراو در دهه 80 به ايران انجام دادند در چارچوب مذاکرات هسته اي ايران با سه کشور اروپايي بود.
بعيدي نژاد ادامه داد: تمرکز بازديد آقاي هاموند هم که دو سال پيش به ايران سفر کردند براي بازگشايي سفارت پس از تعطيلي آن صورت گرفت .بنابراين سفر وزير امور خارجه انگليس که پس از سال ها و با هدف پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه اي و چند جانبه صورت مي گيرد سفر خاصي است که طي آن همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادي، سياسي، منطقه اي و مباحث بين المللي و برجام مورد بحث و گفتگو قرار مي گيرد.
*دستورکار سفر جانسون به ايران
وي ادامه داد: دستورکار اين سفر يک دستورکار جامعي به شمار مي‌رود و تمام جنبه‌هاي روابط دو کشور را شامل مي‌شود.
*اجراي موثر برجام يکي از محورهاي اين سفر
بعيدي نژاد در توضيح اينکه آيا در سفر بوريس جانسون به تهران، در رابطه با گشايش‌هاي برجام هم رايزني خواهد شد؟ گفت: قطعا يکي از محورهاي اصلي اين سفر و بحث هايي که در جريان سفر انجام خواهد شد، موضوع اجراي موثر برجام خواهد بود.
وي ادامه داد: برجام يکي از محورهاي اصلي همکاري هاي دو طرف است و ما در مقطع بعد از اجراي برجام شاهد بوديم که دولت انگليس در بالاترين سطح بطور مرتب براي تضمين حفظ اعتبار و اجراي برجام تماسهاي سطح بالايي را با مقامات اروپايي و آمريکا داشته است و آنها به طور مشترک با کشورهاي اروپايي خواهان اين بودند که بايد اعتبار برجام حفظ شود و نبايستي به هيچ وجه اجراي برجام مورد خدشه قرار گيرد.
به گزارش فارس، سفير ايران خاطرنشان کرد: اين مسئله در موضع گيري دولت انگليس نقطه مثبتي بوده است. در واقع حفظ برجام يک اهميت راهبردي براي ايران و انگليس دارد و از اين جهت همکاري هاي دو طرف براي اجراي برجام تا الان در سطح موفقيت آميزي پيش رفته است. اما ما در خصوص اجراي برجام در خود انگليس انتقادهايي را داريم و انتظار ما اين بوده که بايستي پس از برجام گشايش‌هاي اقتصادي و بانکي بين دو طرف توسعه بسيار بيشتري از آنچه که امروز شاهدش هستيم صورت گرفته باشد.
وي اضافه کرد: قطعاً در اين سفر اين انتقادها و اشکالات با طرف انگليسي مورد بحث قرار خواهد گرفت. دولت انگليس البته بطور اصولي همواره به ما اعلام‌ کرده که خود بسيار شايق است که موانع بانکي برطرف شود و روابط بانکي و تجاري به سطح خوبي ارتقا يابد.
بعيدي نژاد افزود: اما چون بانک ها تماما در انگليس خصوصي هستند بر اساس مصالح خود عمل مي کنند، ملاحظاتي براي ارتقاي روابط بانکي دارند. از يکسو روابط آنها با بانک‌هاي آمريکايي و نظام مالي آمريکا بسيار در هم تنيده است و در بورس آمريکا حضور فعالي دارند و حتي مليت بسياري از مسئولان آنها آمريکايي است و از سوي ديگر چون با جريمه هاي سنگيني مواجه بوده اند، ميخواهند در روابط خود با ايران ريسکي نداشته باشند.
*انتظار از دولت انگليس براي برطرف کردن موانع و محدوديت‌هاي ارتباطات بانکي و کارگزاري
وي بيان کرد: اما ما انتظار داريم که با ابتکار عمل دولت انگليس، بانک ها موانع و محدوديت هاي ارتباطات بانکي و کارگزاري دو کشور را برطرف کنند.
*مباحث منطقه‌اي از جمله محورهاي گفت‌وگو
سفير ايران در انگليس در خصوص طرح مباحث منطقه اي در جريان سفر وزير خارجه انگليس به ايران گفت: مباحث منطقه اي يکي از مهمترين فرازهاي گفتگوهاي دو طرف خواهد بود. نگاه ما اين است که سياست گذشته انگليس بسيار تحت تاثير سياست عربستان سعودي در منطقه بود و انگليس به گونه اي راهبرد عربستان در منطقه را پيگيري و اجرا مي کرد. اما با توجه به اشتباهات راهبردي عربستان و احراز آن از جانب انگليس در سالهاي اخير، اين کشور تا حدودي از اينکه فقط سياست هاي خود را از منظر عربستان پيگيري کند فاصله گرفته است.
وي خاطرنشان کرد: انگليس روابط سنتي و ديرينه اي با کشورهاي منطقه و حوزه خليج فارس دارد و ما همواره انتظار داشته و داريم که روابط انگليس با کشورهاي منطقه در جهت تامين صلح و ثبات و امنيت آن باشد و انگليس از تمام ظرفيت هاي خود براي صلح و امنيت منطقه اي و جهاني استفاده کند.
وي افزود: ما طبيعتا درباره مسائل منطقه اختلافات نظرهايي با انگليس داشته و داريم و در اين سفر اين اختلاف نظرها مورد بحث و گفت وگو قرار مي‌گيرند. با توجه به گرايش هاي مثبتي که در يک سال اخير از دولت انگليس شاهد بوديم مي توانيم به تفاهم بهتري در خصوص برخي زمينه ها برسيم که بيشتر منجر به صلح و ثبات منطقه شود.
سفير ايران گفت: ما در يک سال اخير شاهد برخي گرايش هاي مثبت انگليس در برخي زمينه ها بوده ايم که اميدواريم تداوم پيدا کنند و انگليس با حفظ يک سياست تعادلي تلاش کند از تمام ابزار هاي خود براي تقويت صلح و امنيت استفاده کند.
وي افزود: به عنوان به مثال در موضوع يمن پس از انتظاري طولاني شاهد اين بوديم که انگليس نقش فعالتري را براي تضمين اعطاي کمک هاي انساني به يمن انجام مي دهد. يمن امروز در يک شرايط فاجعه بار انساني بسر ميبرد و اعطاي کمکهاي انساني از ضروريات است. برگزاري اجلاس 5 جانبه لندن و سفر اخير ترزا مي نخست وزير انگليس به منطقه از جمله عربستان و مواضع صريحي که در ملاقات با مقامات سعودي در تاکيد براي اعطاي کمک هاي انساني به مردم يمن و ضرورت باز شدن هرچه سريعتر فرودگاه ها و بنادر يمن صورت گرفته است، ميتواند بخشي از آلام مردم يمن را تخفيف دهد.
*صدور سلاح به عربستان متوقف شود
وي ابراز اميدواري کرد با اجراي سياست موثر و مثبت و تضمين آتش بس و گفت و گوهاي سياسي، انگليس و ديگر کشورهاي عضو دائم شوراي امنيت فشارهاي لازم را براي توقف درگيري ها و تنش ها در يمن به عربستان وارد کنند و خاطرنشان کرد: ما انتظار داريم که صدور سلاح به عربستان متوقف شود و انگليس از تمامي ابزارهاي خود براي تحت فشار گذاردن عربستان جهت توقف حملات عليه مردم بيگناه يمن استفاده کند. قطعا اين انتظارات در جريان سفر آقاي جانسون از سوي مقامات جمهوري اسلامي ايران به وي منتقل خواهد شد.
* سوريه
سفير جمهوري اسلامي ايران در انگليس در مورد سوريه نيز گفت: انگليس سال ها براي حل بحران سوريه معتقد بود فرآيندهاي قطع و کاهش تنش بايد مشروط بر اين باشد که بشار اسد رئيس جمهوري سوريه از قدرت کنار برود که سياستي کاملا غير واقع بينانه بود که نه تنها هيچ کمکي در حل بحران سوريه نکرد بلکه بحران اين کشور را تشديد کرد و ما شاهد خسارات و تلفات زيادي از سوي مردم بيگناه بوديم. طي چند ماه گذشته شاهديم که انگليس سياست خود را تغيير داد و اين واقعيت را پذيرفته است که کنار رفتن بشار اسد نه تنها کمکي به اوضاع سوريه نمي‌کند بلکه منجر به افزايش تروريسم و خشونت مي شود.
وي افزود: اميدواريم با تحت فشار قرار گرفتن عربستان از سوي انگليس و ديگر کشورهاي اروپايي مذاکرات و ابتکارات مهم سياسي که در جريان است از جمله گفت وگو هاي ژنو به نوعي احيا شود و با پيشبرد ابتکار اخير در سوچي توسط سه کشور روسيه، ايران و ترکيه که فرآيند موفق آستانه را بنيان گذاشتند شاهد اين باشيم که سوريه روند آرامش را طي کند و آسيب به مردم سوريه کاهش پيدا کند و در نهايت شاهد اين باشيم که با ايفاي نقش مثبت از سوي تمام کشورهاي منطقه و خارج از منطقه هرچه زودتر بحران سوريه پايان پذيرد.
وي افزود: در مورد ساير بحران هاي منطقه از جمله بحران روابط قطر و عربستان، انگليس نقش تعادلي ايفا کرد و وزير خارجه قطر چندين سفر به لندن داشت و مذاکرات خوبي با طرف انگليسي انجام دادند که ماحصل آن اين بود که دولت انگليس و کشورهاي اروپايي با حمايت از فرآيند کويت و اعمال فشار بر عربستان گام هاي خوبي براي تعادل شرايط برداشتند.
به گزارش فارس، بعيدي نژاد گفت: در مورد لبنان نيز شاهد بوديم که انگليسي ها براي کمک به پس گرفتن استعفاي سعد حريري و برقراري آرامش در لبنان گام هايي را برداشتند و سياست هاي نسبتا تعادلي در پيش گرفتند و وقتي عربستان با چنين سياستي از جانب انگليس و ديگر کشورهاي اروپايي مواجه شد مجبور شد به نوعي از گروگان گرفتن نخست وزير لبنان دست بردارد و اجازه دهد که نخست وزير به لبنان برگردد و در جهت آرامش لبنان استعفاي وي پس گرفته شود.
وي ادامه داد: اين روزها نيز شاهديم که دولت انگليس در بالاترين سطح با سياست رئيس جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت اسرائيل و انتقال سفارت مخالفت کرده و در جهت قطعنامه هاي شوراي امنيت و مواضع کشورهاي اروپايي نگراني و مخالفت صريح خود را با اين تصميم اعلام کرده است. اينها همه زمينه هاي اميدي است براي ما و اينکه با تداوم يک سياست متوازن به دور از فشارهاي يکجانبه ي عربستان سعودي، انگليس مي‌تواند قدمهاي مثبتي در منطقه بردارد.
وي افزود: به طور قطع اين مسائل در سفر آقاي جانسون به تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت و اميدواريم بتواند در تحولات منطقه نقش مثبت ايفاد کند.
*ديدارهاي جانسون
بعيدي نزاد درباره برنامه ها و ديدارهاي جانسون در ايران گفت: وي در صدر يک هيات سياسي و اقتصادي به ايران سفر مي کند و طبيعتا درباره روابط دوجانبه سياسي و اقتصادي و مسائل منطقه اي با مقامات کشورمان گفت وگو و تبادل نظر خواهد کرد.
*انتقاد نسبت به برخي کاستي‌ها و محدويت‌هاي اقتصادي و بانکي
سفير کشورمان درباره روابط اقتصادي بين دو کشور گفت: در حوزه روابط بانکي در حوزه ي اجراي برجام انتقادها و ايرادهايي نسبت به برخي کاستي و محدوديت در حوزه اقتصادي و بانکي داريم که به طور تفصيلي با آقاي جانسون بررسي مي شود.
وي افزود:در کنار آن در خصوص شناسايي حوزه هايي که امکان ارتقاء همکاريهاي مشترک در زمينه هاي اقتصادي وجود دارد نيز بين دو طرف گفتگو و تبادل نظر خواهد شد.
*دريافت حدود 3 ميليارد يورو طلب از شل
بعيدي نژاد گفت: در ماه هاي اخير تحرکات خوبي در زمينه همکاري ها اقتصادي هاي دوجانبه شکل گرفته و ما در اولين اقدام پس از برجام توانستيم طلب خود را به ميزان حدود 3 ميليارد يورو که به علت تحريم شرکت ملي نفت از جانب اتحاديه اروپا قابل دريافت نبود از شرکت شل دريافت کنيم.
وي با اشاره به وجود يک ميدان گازي متعلق به شرکت ملي نفت ايران نام روهام گفت: همکاري‌هاي مشترک در اين باره ادامه دارد و ارتباطات خوبي بين دو طرف برقرار شده است و به تازگي شرکت بي پي اعلام کرده که قصد دارد بخشي از سهام خود را به يک شرکت ديگر واگذار کند که برخي مباحث مربوط به تحريم هاي آمريکا را ايجاد مي کرد که اينها ماه ها است که اين موضوع را در دست پيگيري داشته اند تا مشکلي براي ادامه کار اين ميدان گازي پيش نيايد.
وي خاطرنشان کرد: هم اکنون همکاري هاي دو طرف به شکل عادي در جريان است و اين نمونه اي از همکاري خوب شرکت ملي نفت ايران و شرکت بي پي است.
*مذاکرات با شرکت شل براي توسعه ميدان‌هاي مشترک
بعيدي نژاد افزود: مذاکرات خوبي با شرکت شل براي توسعه ميدان هاي مشترک نيز در جريان است و چنانچه پيشنهادهاي خوب و مورد قبول به ايران ارائه شود مي توان همکاري‌ها را در اين زمينه افزايش داد.
وي افزود: شل اعلام کرده است که برنامه دراز مدت براي همکاري‌هاي اقتصادي با ايران دارد و به تازگي دفتر خود را در کشورمان فعال و اعلام آمادگي کرده است تا فعاليت خود را در ايران توسعه دهد.
سفير ايران بيان کرد: به غير از زمينه ي سنتي نفت و گاز، با اشاره به امضاي قرارداد ساخت پنجمين نيروگاه خورشيدي جهان با وزارت نيروي ايران گفت: اين قرارداد در مسير اجرايي قرار گرفته و طبق برنامه زمان بندي شده پيش مي رود.
وي ارزش قرارداد ساخت اين نيروگاه را 600 تا 800 ميليون پوند اعلام کرد.
بعيدي نژاد اضافه کرد: به تازگي يک تفاهم نامه براي ايجاد مراکز درمان سرطان با يک شرکت معتبر انگليسي به نام اينترنشنال هاسپيتال گروپ به ارزش يک ميليارد و 800 ميليون يورو امضاء شده و مقدمات آن در حال اجرا است و مي تواند در حوزه بهداشت و سلامت موجب همکاري هاي خوب دو طرف شود.
بعيدي نژاد در حوزه ساخت بيمارستان با همين شرکت گفت که مذاکرات اوليه انجام شده و اين علاقه مندي در ميان آنها وجود دارد که از دانش خود براي ساخت و تجهيز بيمارستان در ايران استفاده کنند که مباحث فني بين دو طرف در جريان است.
وي گفت: همچنين شرکت جي اس کي که يکي از بزرگترين شرکت هاي دارويي جهان است در حال عبور از مراحل نهايي ثبت در ايران است و قصد دارد به طور مستقيم در ساخت و دارو و واکسن با ايران همکاري کند که مورد استقبال وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته و انتظار مي رود که در آينده نزديک قراردادهاي لازم در اين باره منعقد شود.
بعيدي نژاد گفت: پيگيري ساخت يک ورزشگاه بزرگ در ايران و اجراي طرح ها در زمينه هاي ديگر نيز در جريان است و اين نشان مي دهد که شرکت هاي انگليسي با شوق و علاقه آماده سرمايه گذاري در ايران هستند.
* زاغري و فروغي به دليل پرونده امنيتي در زندان هستند
وي درباره فضاسازي رسانه هاي انگليسي در مورد ارتباط اين سفر با افراد دوتابعيتي زنداني در ايران گفت: با توجه خيلي خاصي که افکار عمومي انگليس نسبت به افراد دوتابعيتي زنداني در ايران دارند، طبيعي است که دولت انگليس در مذاکرات دو طرف به اين موضوع اشاره کرده و انتظار دولت و مردم انگليس براي آزادي نازنين زاغري و آقاي فروغي را با طرف ايراني مطرح کند.
بعيدي‌نژاد افزود: همانگونه که اطلاع داريد خانم زاغري فرزند کوچکي دارند که دور از ايشان و نزد پدر و مادر ايشان در ايران زندگي مي کنند و آقاي فروغي هم که حدود 80 سال دارند با بيماري چشمي مواجه هستند و طرف انگليسي همواره اين موضوع را مطرح کرده است که با توجه به نياز به مراقبت هاي بيشتر از اين دو خانواده، آنها مشمول عفو و رافت اسلامي واقع شوند.
وي افزود: در مقابل، مقامات مسئول جمهوري اسلامي ايران توضيح داده اند که در ايران اين افراد بدليل پرونده امنيتي در زندان هستند و رويه هاي قانوني دادگاه آنها بصورتي کاملا صحيح از جمله با امکان دسترسي آنها به وکيل طي شده است و احکامي که براي آنان صادر شده پس از طي مراحل دادرسي قضايي بوده است و چنانچه اين افراد بخواهند آزاد شوند بايد اين درخواست از جانب مقامات قضايي بررسي شود.
سفير ايران ادامه داد: در ايران عفو و آزادي افراد زنداني تابع قوانين و مقرراتي است از جمله اينکه فرد بايد يک سوم از مدت محکوميت خود را طي کرده باشد و دچار شرايط خاصي باشد و اولياي زندان هم احساس کنند که آن فرد نسبت به جرمي که مرتکب شده متنبه شده و قصد دارد زندگي جديدي را شروع کند. اما احراز اين موارد همه تحت قواعد و مقرراتي است که بايستي توسط قوه قضائيه بررسي و شرايط لازم احراز شوند و در اين صورت است که رافت اسلامي شامل حال اين افراد خواهد شد. اما اين احراز مستلزم طي شدن روند قضايي و حقوقي است.
وي افزود: به طور کلي وزارت خارجه ما پس از هر بار طرح اين خواسته ها از سوي طرف انگليسي اين توضيحات را به آنها ارائه داده است. در عمل نيز گزارش هاي مربوطه به قوه قضائيه ارسال شده است که اين خواسته ها از جانب دولت انگليس براي عفو و بخشش آنها وجود دارد. اين خواسته در قوه قضائيه ايران در حال بررسي است و تا اين لحظه هنوز نتيجه نهايي درباره آن گرفته نشده است.
سفير ايران گفت: با توجه به اينکه آقاي جانسون در حاشيه ديدارهاي سازمان ملل و ديگر ملاقات ها اين موضوع را مطرح کرده اند طبيعي است که در اين سفر نيز آن را مطرح کنند.
* اقدام فوري خاصي درباره آزادي اين دو نفر متصور نيست
بعيدي نژاد افزود: اينکه رسانه ها در انگليس تلاش مي کنند تا موضوع سفر آقاي جانسون را به اين موضوع خاص محدود کنند به طور قطع غير واقعي است. خود آقاي جانسون نيز که بر پيچيدگيهاي حقوقي موضوع آگاهي کامل دارند بر اين امر واقف هستند که در جريان سفر ايشان اقدام فوري خاصي در خصوص آزادي اين دو نفر متصور نيست چون موضوع در نظام قضايي ايران در حال بررسي است و فرايند آن بايستي طي شود.
وي بيان کرد: اما روابط ايران و انگليس بسيار فراتر از موضوع زنداني دو تابعيتي ها است و اين موضوع تنها يکي از مواردي است که در جريان سفر ايشان مطرح خواهد شد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در انگليس درمورد نتايج پيگيري هاي به عمل آمده براي دريافت مطالبات مربوط به قرارداد تسليحاتي با انگليس گفت: اين پرونده با ابعاد حقوقي گسترده سال ها است که توسط تيم حقوقي ايران پيگيري مي شود و روند طبيعي خود را طي مي کند و بر اساس شواهد و اطلاعات به دست آمده، اين پرونده در مراحل نهايي است که با حل آن يکي از طولاني ترين اختلافات حقوقي دو طرف تسويه خواهد گرديد.
* پرونده تسليحاتي هيچ ارتباطي به بحث زندانيان دوتابعيتي ندارد
وي با اشاره به فضاسازي رسانه هاي انگليسي و پيوند دادن اين موضوع با زندانيان دوتابعيتي در ايران تاکيد کرد: اين کاملا خلاف واقعيت است. اين دو بحث، دو موضوعي هستند که هيچ ارتباطي با يکديگر ندارند. چنانچه توضيح داده شد دعاوي حقوقي ايران درباره پرونده تسليحاتي، موضوعي 45 ساله است و مسير طولاني طي کرده و حدود دو دهه است در دادگاه ها پيگيري شده است و ابعاد بسيار پيچيده اي در اين پرونده وجود داشته است که از جانب دادگاه و وکلا بررسي شده و هيچ ارتباطي به بحث زندانيان دو تابعيتي که موضوعي نسبتا جديد است، ندارد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با وزیر تجارت عراق گفت: روابط دوستانه،‌ عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور ظهر امروز دوشنبه در دیدار سلمان الغریری وزیر تجارت عراق، با بیان اینکه توفیقات دولت و ملت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است اظهار امیدواری کرد روز به روز شاهد افزایش توفیقات و رفاه مردم دو کشور باشیم.

مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر با تاکید بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی و ارتقاء سطح همکاری‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق گفت: روابط تهران و بغداد نزدیک، مستحکم و صمیمانه است و اتحاد دو کشور مایه ضرر و زیان و ترس دشمنان و نقطه امیدواری و رفاه دو ملت است و مردم دو کشور طعم شیرین این اتحاد را در گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین خواهند چشید.

وی همچنین لازمه توسعه مناسبات اقتصادی ایران و عراق را تسهیل همکاری بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: بخش خصوصی ایران به دلیل روابط صمیمانه دو کشور و همچنین وجود عتبات عالیات، انگیزه بالایی برای فعالیت در عراق دارند که لازم است کمیسیون همکاری‌های مشترک، موانع پیش روی توسعه مراودات تجاری فی مابین را شناسایی و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران و عراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند تصریح کرد: روابط دوستانه،‌ عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود از وعده صادق و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر قدس بعنوان یک نقطه تاریخی یاد کرد و اظهار داشت: امروز هیمنه آمریکا و اسرائیل با ایستادگی محور مقاومت کاملا در هم شکسته و علی رغم اینکه آنها تمامی امکانات خود را بسیج کرده‌اند نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند به همین دلیل به کشتار زنان و کودکان در غزه روی آوردند.

وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار ایران را سرزمین تاریخ،‌ تمدن و اندیشه توصیف کرد و گفت: بغداد به دنبال تقویت جدی در مناسبات تجاری با تهران است و این موضوعی است که نخست وزیر عراق نیز آن را به‌عنوان یک اولویت دنبال می‌کند.

سلمان الغریری با اشاره به وجود کالاها و محصولات ایرانی در عراق خاطر نشان کرد: عراق بازار خوبی برای کالاهای ایرانی است و ما همواره خواهان تقویت واردات محصولات ایرانی به عراق هستیم.

وزیر تجارت عراق از ایران بعنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری خود یاد کرد و افزود: به‌عنوان وزیر تجارت عراق و رئیس طرف عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور آمادگی دارم موانع و مشکلات پیش روی تجار ایرانی را برای توسعه فعالیت‌های خود در عراق مرتفع کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • نقش موثر متخصصان مامایی در اجرای طرح جوانی جمعیت
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • کاردار ایران خطاب به وزیر دفاع انگلیس: کاملا نادان هستید
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد