Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد- ایرنا- محصولات گلخانه ای از مهم ترین ارکان بخش کشاورزی هستند و وابستگی اقتصادی بسیاری از مناطق به توسعه این صنعت کاملاً مشهود است.

به گزارش ایرنا، توسعه گلخانه ها علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، راهکاری جدی در راستای صرفه جویی منابع آبی و زمینه ساز اشتغالزایی و کارآفرینی در مناطق شهری و روستایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شهرستان خاتم نیز با توجه به کم ابخواه بودن این محصولات، سطح زیر کشت آن رو به افزایش است.
ابوالفضل ابویی از گلخانه داران خاتم است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و نبود بازار کار برای جوانان تصمیم گرفته خودکفا شود و با تکیه بر پشتکار خویش برای خود و سایر افراد جویای کار، کارآفرینی کند.
وی روز شنبه در گفتگو با ایرنا سطح زیر کشت گلخانه فلفل دلمه رنگی خود در شهرستان را 2 هزار متر مربع بیان کرد و گفت: این محصول با توجه به اینکه هزینه های اولیه اش نسبت به سایر محصولات گلخانه ای خیلی کمتر است و بذر و کود کمتری استفاده می شود، مدت زمانی که ما می تونیم برداشت کنیم نسبت به محصولات دیگر از جمله خیار 2 برابر است.
وی عمده مشکل گلخانه داران شهرستان را نبود بازار فروش و فاصله زیاد آن تا مرکز استان عنوان کرد و یادآور شد: فروش در شهرستان خوب نیست و این محصول برای فروش و صادرات باید به شهرهای یزد و شیراز فرستاده شود که طول زیاد مسیر برای گلخانه دار موجب هزینه ها و مشکلات زیادی است.
وی تاکید کرد: در صورتی که سطح زیر کشت در شهرستان افزایش یابد و این محصول در شهرستان زیاد باشد گلخانه داران می توانند محصولات خود را به صورت عمده برای صادرات به شهرهای مذکور ارسال کنند که از نطر هزینه نیز با صرفه خواهد بود.
ابویی سطح تحصیلات خود را مقطع دیپلم عنوان داشت و افزود: کشت فلفل دلمه به صورت نشاکاری است یعنی نشا در 45 روز تا دو ماه و بعد از آن به گلخانه منتقل می شود.
وی سطح برداشت در هر متر مربع را سالانه 15 کیلوگرم عنوان و تصریح کرد: امید داریم تا مسئولان با تخصیص وام های کم بهره در این زمینه موجب افزایش کشت های گلخانه توسط جوانان جویای کار و همچنین دیگر گلخانه داران شوند.
مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی خاتم نیز سطح زیر کشت این محصول در منطقه را 10 هزار متر مربع بیان کرد و گفت: بخاطر ارزش و اهمیت آب و کم آبخواه بودن کشت های گلخانه ای و همچنین برداشت بیشتر این محصول در سطح نسبت به کشت محصول در فضای آزاد ترجیح می دهیم تا کشاورزان به این گونه کشت ها روی آورند.
محمد رضا تاج آبادی اظهار کرد: در برنامه داریم که تا پایان سال جاری سطح زیر کشت گلخانه را 22 هکتار افزاش دهیم.
این مسئول مزایای کشت های گلخانه ای را برداشت خارج از فصل محصول، مصرف کود و سموم کمتر و همچنین افزایش راندمان تولید نسبت به سطح کشت عنوان کرد.
خاتم در بخش محصول باغبانی با 16 هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت و 50 هزار تن محصول و با 21 درصد تولید، جایگاه نخست استان را داراست و در محصول گلخانه ای با سطح زیر کشت 32 هکتار جایگاه پنجم را در اختیار دارد.
هرات مرکز شهرستان 40 هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۱۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم به اهمیت شورا و مشورت اشاره شده و خداوند در آیه «والذین استجابوا لربهم و اقاموالصلواه و امرهم شوری بی نهم و مما رزقنهم ینفقون» در کنار شورا بزرگترین ارکان دین یعنی نماز را ذکر کرده است.

وی افزود: از سعادت جامعه اجرای عدالت است که قدم‌های زیادی در این راستا برداشته شده است اما باز هم نیاز به استمرار دارد.

وی بیان کرد: خداوند بر پیامبر نیز تاکید داشته که با مردم مشورت کند و در امور مختلف مشورت را مورد توجه قرار دهد.

امام جمعه سنندج وظیفه دولت عدالت مدار را توجه به جامعه و مبارزه با فقر و تبعیض خواند و اعلام کرد: مسؤولان لاید زمینه رفع محرومیت را در جامعه فراهم کنند چرا که جامعه‌ای که در فقر و بیکاری و شکاف طبقاتی باشد شور و مشورت نخواهد داشت.

وی اعلام کرد: کار و فعالیت اقتصادی در برنامه‌ریزی مسؤولان قطعاً وجود دارد اما باید برای رونق اقتصادی از ظرفیت‌ها استعداد جوانان نیز بهره برد و همه ظرفیت‌ها را بکار بست.

ماموستا رستمی خواستار توجه به اشتغال و رفع بیکاری جوانان شد و جهش تولید و رونق اقتصادی را نیازمند توجه و همراهی مسؤولان و مردم دانست.

کد خبر 6090892

دیگر خبرها

  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم