«عصر خرد»؛ استوارت همپشیر؛ ترجمهی احمد سعادتنژاد؛ علمی و فرهنگی چگونه کلیسا سلطهی خود را بر اندیشه آدمی از دست داد!
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۳۴۲۹
«عصر خرد»
نویسنده: استوارت همپشیر
مترجم: احمد سعادتنژاد
ناشر: علمی و فرهنگی؛ چاپ دوم 1394
203 صفحه؛ 12000 تومان
***
یکی از بهترین راههای درک و مطالعه تاریخی بسیاری از حوزهها، صورتبندی آن ها به دورههای زمانی مختلف است، دورههایی که شاید شکلگیری اغلب آنها بسیار اتفاقی و بدون خودآگاهی تاریخی بوده باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب خواندنی «عصر خرد» اثر استوارت همپشیر که با ترجمه احمد سعادت نژاد به همت نشر علمی فرهنگی به بازار کتاب آمده به همین دوره مهم در تاریخ فلسفه عنایت دارد. کتاب حاضر نخستین بار در سال 1345 توسط همین ناشر که آن روزگار تحت نام دیگری فعالیت میکرد برای نخستین بار منتشر شده بود، خوشبختانه تغییر و تحولهای اخیر نشر علمی فرهنگی که به اعتلای دوباره این سازمان انتشاراتی انجامیده، در کنار ترجمه و تولید آثار ارزشمند جدید، نگاهی نیز به انتشار آثار ارزندهای دارد که در دوره های قبل منتشر و به علاقمندان عرضه کرده است. کتاب حاضر نیز در همین مجموعه آثار جای میگیرد.
البته نباید ناگفته گذاشت که نشر علمی و فرهنگی این آثار را با حروفچینی تازه و با سرو شکلی متناسب با این روزگار به چاپ میرساند و گاه حتی با تمهیداتی زمینهای را فراهم میکند که آنها از ارزش افزوده نیز برخوردار باشند، خواه در ویرایش و صفحهبندی و طراحی جلدهای تازه و یا با انتشار آنها در قالب مجموعههایی تازه تعریف شده.
با این رویکرد «عصر خرد» به عنوان اولین کتاب از مجموعه ای به بازار آمده که عصر روانشناسی، عصر ایدئولوژی و عصر غولها دیگر عناوین این مجموعه هستند. اگرچه سه عنوان نخست ابتدا در سالهای پیش از انقلاب منتشر شده اند، اما کتاب چهارم این مجموعه نخستین بار در دهه هفتاد به بازار آمده و ارائه این چهار کتاب در قالب مجموعه واحد تمهیدی حرفهای و برخاسته از ذوق ناشر بوده است. البته این چهار کتاب نه ارتباط متنی غیر قبل تفکیک باهم دارند و نه اینکه با رعایت ترتیب در امتداد هم قرار میگیرند بلکه کنار هم قرار گرفتن آنها حاصل رویکرد مشابه نویسندگان آنهاست که با تقسیم ادوار تاریخی و برگزیدن یک دوره مشخص که دارای وحدتی درونی به لحاظ شکلگیری رخدادهای مرتبط یا در امتداد یکدیگر بوده است.
دورهای که عصر خرد نام گرفته از میانه قرن شانزدهم آغاز و تا پایان قرن هفدهم ادامه داشته است. قرن شانزدهم، سدهای بود که عقل آدمی کوشید خود را از زیر سلطه اصحاب مدرسه و یا فلسفه اسکولاستیک بدر آورده و به ستیز با آن بپردازد. اما در این قرن شیوهی تفکر یا راهی که ذهن انسان طی میکرد و روشی که برای ابراز افکار خود مورد استفاده قرار میداد همچنان متعلق به دنیای قدیم بود و زبان لاتین که مورد استفاده اصحاب کلیسا بود زبان غالب در مباحث فلسفی شناخته میشد. اما در قرن هفدهم انتقال تدریجی زبان لاتین به زبانهای فرانسوی و انگلیسی آغاز میشود و رفته رفته زبان لاتین احاطهای که بر جهان دانش و فلسفه داشت از دست میدهد.
عصر خرد به واقع عصری بود که اصحاب کلیسا بازمانده تسلط و احاطه خود بر جهان علم و فلسفه را از دست دادند و این تغییر نه فقط در حوزه فکری، بلکه در حوزه زبانی نیز اتفاق افتاد. فلاسفهای نظیر دکارت، لایبنیتز و اسپینوزا از راه رسیدند که تفکر اروپایی را پایهگذاری کردند. چهرههایی که تحلیلهای تازهای دربارهی معرفت و یقین، هیئت و واقعیت، وجود و هویت، آزادی و ضرورت، روح و ماده، قیاس و تجربه و ... ارائه کردهاند. از ویژگیهای این متفکران آن بود که تنها فیلسوف به معنای محدود امروز نبودند، بلکه اغلب آنها در زمینه ریاضیات و علم هم چهرههای برجستهای بودند. در این روزگار هنوز بین فلسفه و علوم طبیعی فاصلهگذاری نشده بود و حکمت طبیعی اصطلاحی بود که هم متافیزیک را در بر میگرفت و هم فیزیک.
در کتاب حاضر در رهگذر پرداختن به زندگی و آثار این فیلسوفان کوشیده شده تصویری از چنین عصری که عصر خرد نامیده میشود پیشروی خواننده قرار گیرد. بنابراین بعد از مقدمهای کوتاه که به ویژگیهای کلی این عصر پرداخته و شاخصههای آن را برای خواننده تبیین میکند، در هفت فصل به زندگی و آثار مهمترین فیلسوفان عصر خرد میپردازد که عناوین این فصلها عبارتند از بیکن، گالیله، هابز، دکارت، پاسکال، اسپینوزا و لایبنیتز. در هر یک از این فصول رئوس اندیشه فلسفی هر یک از این متفکران مورد توجه قرار گرفته است.
استوارت همپشیر این کتاب را در دههی پنجاه میلادی نوشته و در مجموعهای تحت عنوان «فیلسوفان برجسته» که موسسه «کتابخانه نوین آمریکایی ادبیات جهان» آنها را منتشر میکرد به چاپ رسانده است.
رویکرد نویسنده کتاب در این اثر نوشتن متنی روان و موجز و برخوردار از زمانی قابل فهم برای عموم مخاطبان است. برای این منظور کمتر به سراغ مفاهیم انتزاعی و واژههای سختفهم فلسفی رفته است. در هر فصل از کتاب به شکلی موجز چهارچوبهای اصلی اندیشه هر فیلسوف و مختصری از زندگی او روایت شده است. مجموعه این هفت فصل در کنار یکدیگر به شکلی پازلوار فضای فکری حاکم بر قرن شانزدهم و هفدهم میلادی و همچنین تغییر و تحولاتی را که خیزش این اندیشههای تازه بدنبال داشتند را به شکلی جذاب به مخاطب ارائه میکند و در مجموع تصویری روشن از دورهای کلیدی در تاریخ فلسفه ترسیم میشود که پلی میان فکر انسان در دنیای قدیم و اندیشه آدمی در روزگار جدید را میسازد.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستانکهایی برای فلسفهورزی کودکانه
ایسنا/اصفهان «مجموعۀ ۱۵جلدی ادب ۱» با هدف تقویت تفکر و فلسفهورزی در کودکان روانه بازار نشر شد.
اگر از یُعد مخاطبشناسی به دنیای کتاب ایران نگاه کنیم، با نظرگاهی فراگیر اما غلط روبهرو میشویم که برای اصلاح آن باید کوشید. تصوری اشتباه در بین اکثریت جامعۀ کتابخوان ما وجود دارد مبنی بر اینکه کتاب خوب و باکیفیت را فقط در بین ناشران تهرانی میتوان یافت. این در حالی است که در شهرهای دیگر کشورمان نیز کتابهایی شایان توجه منتشر میشود، همانطور که ممکن است در میان انتشاراتیهای تهران نیز با کتابهایی بیقدر و ناقابل مواجه شویم.
«مجموعۀ ۱۵جلدی ادب ۱» یکی از آن آثار غیرتهرانی است که در عرصۀ غامض و هزارتوی کتاب کودک نگاشته شده است. این مجموعه یکی از تازههای نشر «یار مانا» از انتشاراتیهای اصفهان محسوب میشود و پدیدآورندگان آن هم خاستگاهشان به همین دیار بازمیگردد.
رضاعلی نوروزی، عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، نویسندۀ اول و فاطمه داوری نویسندۀ دوم این اثر به شمار میآید. این مجموعه در اواخر سال ۱۴۰۲ شمسی با تصویرگری فائزه تقییار به جامعۀ کودکان ایرانی و البته پدر و مادرها، مربیان و مراقبان آنان تقدیم شده است.
این کتاب با توجه به اهمیت آموزشیاش در «کتابنامۀ رشد» به ثبت رسیده و رویداد ملی یارستان کودکستان نیز خواندنش را پیشنهاد داده است. این رویداد همواره سعی دارد تا کتابهای فاخر کودکانه را به جامعه معرفی کند.
جذابیت بصری و اهمیت چندجلدیبودن
اگر جلد هر کتابی نخستین دعوتگر خواننده به دنیای آن کتاب باشد، باید گفت «مجموعۀ ۱۵جلدی ادب ۱» با آن رنگینکمان شاد و سرزندۀ ۱۵رنگیاش موفق بوده است. بدون تردید، به تراکم محتوای نوشتاری بر روی جلد میتوان انتقاد کرد. بااینهمه، جذابیت بصری کتاب چه بر روی جلد و چه در صفحات مختلفش انکارشدنی نیست و به نظر میرسد، قدرت فراوانی در جلب رضایت مخاطبان اصلیاش، یعنی کودکان پیش از دبستان، داشته باشد.
جذابیت بصری کتابهای کودک صرفاً در جذب و کشش خواننده به مطالعۀ آن یا شنیدنش تأثیر ندارد. جاذبۀ تصویرگری هر کتابی میتواند کاملکنندۀ متن نوشتاری و در تقویت و تربیت بصری کودک نیز اثرگذار باشد. تربیت بصری کودک مانند هر مسئلۀ دیگری چون خوبشنیدن یا مهارتهای دستورزی دارای اهمیت است و نباید دستکم گرفت.
«مجموعۀ ۱۵جلدی ادب ۱» در کنار این ویژگیهای ظاهری، بهخاطر مجموعهبودن یا چندجلدیبودنش نیز درخور اعتناست. امروزه، اهمیت خرید کتابهای دنبالهدار و تأثیر آنها بر کتابخوانشدن کودکان و تبدیلشدن فرهنگ کتابخوانی به برنامۀ ثابت روزمرهشان بر کسی پوشیده نیست.
اگر کتاب و شخصیتهای یک مجموعه برای کودکی جاذبه نداشته باشد، بحثش جداست، اما اگر جلد نخست یک کتابِ مجموعهای تأثیر کافی و لازم را بر کودک بگذارد، دیگر پدر و مادر مجبور نیستند که مدام برای تهیۀ کتاب و خواندن یک اثر از سوی بچهشان به تقلا بیفتند، بلکه خود کتاب مشوق کودک است تا از جلدی به جلد دیگر سفر کند و غرق در جهان داستانی شخصیت یا شخصیتهایی شود که بهراستی برایش جاذبه دارند. در اینجا میتوان «مجموعۀ ۱۵جلدی ادب ۱» را در مقام نمونهای موفق از کتابهای دنبالهدار و گیرا معرفی کرد.
لذت غرقه در کشمکشهای خرگوش کوچولو
اما محتوای این کتاب و به بیانی هر ۱۵ جلدش را میتوان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. بخش نخست آن داستانکی شیرین و لذتبخش در ۹ یا نهایتاً ۱۲صفحه است. هر دفعه شخصیت اصلی کتاب، یعنی خرگوشِ کوچولو، بازیگوش، شوقمند، کمتجربه و با اشتباهات کوچک و بزرگ در یک موقعیت زنده و واقعی قرار میگیرد. در چنین موقعیتی کودک پیش از دبستان، یعنی مخاطب اصلی کتاب، میتواند همدلانه به آن بنگرد و با اتفاقاتش و شخصیت اصلیاش همذاتپنداری کند. گفتنی است که نثر این داستانها بر اساس قواعد شکستهنویسی فارسی تنظیم شده است.
بههرروی، کودک در دریای این مجموعه نهتنها میتواند خویشتن را در جایگاه خرگوش کوچولو تصور کند و بر آموختههایش برای رویارویی با مسائل زنده و جاری زندگی بیفزاد، بلکه قادر است خانواده، بهطور مشخص مامان و بابای خود و همچنین دوستان و دیگر شخصیتهای فرعی هر داستانک را در موقعیتی از زندگی راستین ببیند.
این مسئله کودک را با فکر و ایده و دغدغههای بزرگترها یا گروههای همسالش در لایههای مختلف داستان آشنا میکند؛ در حالی که همین آشنایی ممکن است در وضعیت جاری و ساری زندگی روزمره ممکن نباشد. با توجه به موشکافی شخصیت خرگوش کوچولو در هر داستان و ترسیم آرزوها، ترسها و بهطورکلی جهانبینی او این مسئله برای بزرگترها نیز مفید است تا بتوانند از زاویۀ این داستانها دنیای کودکان را بشناسند، این شناسایی در وضعیتهای زنده و پویای زندگی بههردلیلی ممکن است میسر نشود.
ابتدای هر داستانک از دل روابط خرگوش کوچولو با خانواده و دیگر اطرافیانش مسئلهای مطرح میشود که پیوندی نزدیک با چالشهای روزمرۀ یک کودک دارد. پس از پشتسرگذاشتن رویدادها و کنش و واکنشهای متعدد، در خاتمه به کودک نشان میدهد که راه گذار از کشمکش یادشده در سرآغاز داستان و به عبارتی رفع آن مسئله برای رسیدن به وضعیت مطلوب، چگونه محقق میشود. بنابراین، کتاب در دل فرازوفرودهای داستانی، به زبانی ساده و بهطور غیرمستقیم چگونگی مقابلۀ کودک با کشمکشهایش را به تصویر میکشد.
برای نمونه، در جلد یازدهم و موسوم به «کتاب سبزک» با خرگوش کوچولویی روبهرو میشویم که شلخته و بینظم است. بهخاطر این موضوع، هم خودش و هم دوروبریهایش با مشکلاتی روبهرو شدهاند. مثلاً پای مامان خرگوش بهخاطر اسباببازیهای بچهاش که وسط اتاق ریخته است، آسیب میبیند. خود خرگوش کوچولو در موقعیتی ضروری نمیتواند کلاهش را پیدا کند و کتاب دوستش را وقتی به امانت میگیرد، در شلوغی و درهمبرهمی اتاقش گموگور میکند.
این چالشهای پیش رو بهمرور کودک را از این مسئله آگاه میکند که نظمداشتن و مرتببودن چه اهمیتی دارد و چقدر نتایج و پیامدهای مثبتش کمککننده است، البته بدون اینکه نویسندگان مستقیم به زبان بیاورند که منظم باش یا منظمبودن خوب است. دو داستاننویس فقط سرانجامِ بینظمی و نظم را نشان میدهند. اما این پایان داستان نیست.
تقویت تفکر و نهادینهشدن تعلیم و تربیت
پس از آمدن داستانکی در نیمۀ اول کتاب، به بخش دوم آن یعنی تمرینها وارد میشویم. این تمرینها و بازیها تعدادشان بین ۱۰ تا ۱۱ مورد است. و مخصوص اجرای دو نفرۀ کودک و یکی از والدین یا خانوادگی و برای خانه طراحی شدهاند. هرچند بر اساس یک فهرست راهنما که خود نویسندگان در کتاب ارائه کردهاند، میتوان در هر تمرین یا بازی تغییراتی ایجاد کرد تا در محیطهایی دیگر مانند، مهدهای کودک، پیشدبستانیها، خانههای بازی و... اجرایی باشند.
اهمیت بخش دوم کتاب این است که از طریق طرح یک پرسش یا پیشنهاد یک بازی و تمرینهای دیگر، هدف مهمی که در قسمت اول و بهصورت داستانی بیان شده بود، اکنون چند دفعه و از راهها و جنبههای مختلف از نو خودنمایی میکند. این تمرینها گاهی بسیار سادهاند و از طریق پرسش و پاسخ بین والدین و کودک رخ میدهند.
اما گاهی از نظر فکری و قوۀ خیالپردازی به قلمرویی پیچیدهتر وارد میشوند و گاهی برای اجرایشان به برخی از ابزارها نیاز است. بدیهی است که این تمرینها از ساده به دشوار ذکر شدهاند و همگی در حد توان کودکان پیشدبستانی هستند. اهمیت اساسی این تمرینها آن است که یک ویژگی مثبت را را در ذهن کودک نهادینه میکنند و همین سبب میشود که انتظار ظهور و بروزش را در عمل وی هم داشته باشیم. در جلد یازدهمی که ذکر شد، «نظمداشتن» همان ویژگی مهم و ارزشمند است.
قسمت تمرینی «مجموعۀ ۱۵جلدی ادب ۱» خواننده را بیش از بخش نخست به تفکر وامیدارد و به قلب ماجراها میبرد. این تمرینها گاهی با تحرک نیز همراه هستند که میتواند جنبۀ مثبت دیگری از بخش دوم کتاب باشد. این قسمت موقعیت خوبی فراهم میآورد که مادر و پدر یا دیگر نزدیکان کودک وقتشان را در کنار هم بگذارنند.
شکی نیست که اجرای آنها در محیطهایی مانند پیشدبستانی بر افزایش مهارتهای کودک در جمع و کارهای گروهی خواهد افزود. این تمرینها از این جنبه نیز که دانشآموزمحور یا کودکمحور هستند، دارای اهمیت بسیار است. در دنیای امروز، همه میدانند که آموزش و پرورش معلممحور و متکی بر گفتار و سخنرانی و نصیحت راه به جایی نخواهد برد.
بر اساس ویژگیهایی که گذشت، باید گفت «مجموعۀ ۱۵جلدی ادب ۱» کتابی نیست که با آن کودکانمان را خواب کنیم. این ۱۵ جلد برای بیداری کودک و همچنین آگاهکردن والدین و دیگر همراهان اوست. کتاب اگر از مسیری درست به کودک ارائه شود، فرصتی فراهم خواهد آورد که بازتاب تأثیرات مثبتش را باید در رفتارهای کماشتباه، هوشمندانه و رو به تعالی و ترقی کودک دید.
در پایان، اسامی این مجموعۀ ۱۵گانه به ترتیب جلد ذکر میشود: «خرگوش کوچولو و کفشهای نو»، «خرگوش کوچولوی زرنگ»، «سلام خرگوش کوچولو»، «تولد برفی»، «دوست تازه»، «خرگوش کوچولو و ظرف هویج»، «عروسک خرگوش کوچولو»، «خرگوش کوچولو و آهوی دورهگرد»، «این یک راز است»، «خرگوش کوچولوی حواسپرت»، «کتاب سبزک»، «پشمالوی عصبانی»، «خرگوش پرحرف»، «درس بزرگ سبزک»، «مغازهی پر از خوراکی».
انتهای پیام