Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-27@05:18:57 GMT

آلودگی خاک خطرناک‌تر از آلودگی هوا است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۷۶۵۴

رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی مازندران با بیان اینکه آلودگی خاک خطرناک‌تر از آلودگی هوا است، گفت: اگر خاک سالمی نداشته باشیم، گیاه سالمی نخواهیم داشت و در نتیجه انسان سالمی نداریم.به گزارش بلاغ، پیش از ظهر امروز، همایش «خاک، بستر تولید و زندگی» در سالن همایش جهاد سازندگی مازندران برگزار شد.

مجتبی محمودی که یکی از سخنرانان این مراسم بود، در بخش ابتدایی اظهاراتش گفت: مازندران دارای خاک‌های بسیار حاصلخیز و خاصی است که استان‌های دیگر کشور کمتر از آن بهره‌مندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: خوشبختانه آن بخشی از خاک مازندران که مانده، آلودگی‌های کمی دارد که این میزان هم، قابل آلایش و بازیافت است.

رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه 95 درصد مواد غذایی انسان از خاک بوده و خاک و آب نعمتی در دستان ما است که باید به درستی به نسل بعد انتقال دهیم، اظهار کرد: اگر خاک را آلوده کنیم، خاک سالمی نخواهیم داشت و خاک سالم نداشته باشیم، گیاه سالمی نخواهیم داشت و در نتیجه، انسان سالمی نخواهیم داشت.

محمودی با بیان اینکه خاک چندین کاربرد بزرگ دارد که مهم‌ترین آن، تأمین مواد غذایی انسان است، اضافه کرد: خاصیت دیگر خاک، خاصیت پالایندگی آن است که آلاینده‌ها را تصفیه می‌کند، گفتنی‌است ورود مواد، موجودات زنده و انرژی می‌تواند خواص طبیعی خاک را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه آلودگی خاک عبارت است از یک یا چند ماده خارجی، به مدت و مقدار معین که در نهایت منجر به تغییر خاصیت و ماهیت خاک شود، خاطرنشان کرد: آلاینده‌های صنعتی در صدر آلاینده‌های خاک قرار دارند، آلاینده‌های فاضلاب و شیرابه‌ها هم از آلاینده‌های رایج دیگری است که هم خاک و هم آب را آلوده می‌کند.

رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه آلاینده‌های نفتی هم منابع خاک ما را تهدید می‌کند، ادامه داد: مواد رادیو اکتیویته هم بسیار خطرناک‌اند و از بدو شروع آزمایش‌های هسته‌ای موجب شد تا حجم زیادی از این آلاینده‌ها وارد اتمسفر شود و همراه با بارندگی، وارد خاک شوند.

محمودی تصریح کرد: آلودگی خاک، خطرناک‌تر از آلودگی هوا است، اگر چه ملموس نیست و آن‌هم به‌دلیل سربه‌زیری خاک است که صدایی از آن نمی‌آید.

وی با بیان اینکه قانون خاک در دست تدوین و بررسی است، عنوان کرد: بر اساس این قانون، اگر واحدی سبب آلایندگی خاک در محیط پیرامون خود شود، در مرحله اول از 6 ماه تا دو سال حبس و در وهله بعدی به پرداخت جرایم نقدی سنگین محکوم می‌شود.

رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان مازندران متذکر شد: اگر نگاه اکوسیستمی به موضوع خاک نداشته باشیم، آسیب‌های غیرقابل جبرای برای زمین رخ خواهد داد، آبیاری، کشاورزی و تخریب جنگل‌ها و گازهای گل‌خانه‌ای از عوامل موثر بر تغییر اقلیم است که سبب افزایش گاز CO2 و کاهش اکسیژن می‌شود.

محمودی در پایان بی‌نظمی و کم‌شدن تغییر الگوی بارش و دما، خشکسالی خاک، تأمین آب شرب، کاهش کارآیی مصرف آب، تغییر بهره‌وری کشاورزی، ریزگردها، افزایش ریسک جنگل‌سوزی، کاهش بازدهی و کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش آفات را از آسیب‌های تغییر اقلیم خاک برشمرد.

در پایان گفتنی ‌است کارشناسان بر این باورند که کمبود منابع خاک مرغوب و مناسب برای کشاورزی که وظیفه‌ی تأمین غذای سالم برای مردم را بر عهده دارند، به مراتب  اثرات خطرناک‌تری نسبت به کمبود آب دارند.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۷۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سرهنگ بهرام تقی زاده افزود: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در دریافت گزارش‌ها و همچنین هماهنگی با نیروهای منابع طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگی‌های بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز است. وی اضافه کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های کشاورزی است. فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سالانه در ایام نوروز و فروردین ماه در استان بیش از صدها مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، شناسایی و دستور توقف عملیات صادر می شود. وی با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استان به صورت شبانه روزی است، ادامه داد: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی متوقف شد. تقی زاده اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و سه مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیر مجاز در اراضی کشاورزی در سطح استان اجرا شده است. وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱ یا با مراجعه به نشانی https://cms.laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید