Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@00:27:09 GMT

جزييات توافق بر روي رژيم حقوقي خزر

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۷۸۵۳

جزييات توافق بر روي رژيم حقوقي خزر

خبرگزاري آريا- روزنامه روزنامه نزاويسيمايا گازتا ديروز نوشت: کشورهاي ساحلي خزر در مورد رژيم حقوقي دريا به توافق رسيدند.
به گزارش سرويس سياسي آريا روزنامه مذکوردر گزارشي نوشت:
در ماجراي درياي خزر که بيش از 20 سال ادامه داشت نقطه پايان گذاشته شد. سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام نمود کشورهاي ساحلي خزر در مورد رژيم حقوقي دريا به توافق رسيدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اينک نوبت رؤساي جمهور است که سال آينده در قزاقستان ملاقات خواهند داشت. جزئيات پيشنويس کنوانسيون رژيم حقوقي خزر افشا نمي‌شود. تنها معلوم است که براي تقسيم درياي خزر از اصل تقسيم به حوزه‌ها استفاده مي‌شود.
معاون وزير امور خارجه آذربايجان اعلام نمود 15 مايل پهنه دريا آبهاي ملي خواهد بود. 10 مايل باريکه شيلات است. بقيه دريا براي کشتيراني و ديگر اهداف مورد استفاده مشترک خواهد بود. بستر دريا بطور کامل بين کشورهاي ساحلي مجاور تقسيم مي‌شود. تقسيم دريا به اين حوزه‌ها به اين ترتيب کار کشورهاي ساحلي همسايه خواهد بود. بنظر مقام آذربايجاني "مسئله اصلي تحديد حدود بين ايران و ترکمنستان است". مسئله کشيدن خط لوله از بستر بين کشورهايي هماهنگ مي‌شود که خطوط لوله از حوزه متعلق به آنها عبور مي‌کند.
کارشناسان معتقدند امضاي کنوانسيون به اين معني نيست که در آينده بين کشورهاي ساحلي خزر اختلافي بروز نمي‌کند. آلکساندر کنيازف کارشناس آسياي مرکزي و خاورميانه مي‌گويد تقسيم به حوزه‌هاي ملي بهترين راه براي رفع اختلاف نيست. مسئله ميادين مورد اختلاف بين کشورهاي همسايه بايد حل و فصل شود اما مسئله کشيدن خط لوله مي‌تواند خيلي درگيري زا باشد. بنظر کارشناس، تعلق گرفتن بستر به کشورهاي ساحلي به معني کاهش سطح درگيري در اين موارد نيست، و حتي درگيري‌ها در آينده مي‌تواند "به شکل غير متمدن‌تر حل و فصل شود". و اينجا سلطه ناوگان روسيه در درياي خزر به توافق ديگر کشورها با اين واقعيت نيازي ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴

معاونت آموزشی وزارت علوم تاکید کرد دانشگاه‌های دولتی برای برگزاری تجمع حمایتی از اساتید و دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی از ساعت ۱۲ تا ۱۴ امروز تعطیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در نامه معاونت آموزشی وزارت علوم خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری آمده است:

«همانگونه که استحضار دارید دانشگاهیان در سراسر دنیا به ویژه کشورهای آمریکایی و غربی بر اساس دفاع از انسانیت و حقوق بشر جنبش‌های بشر دوستانه را رقم زدند و موجی مستحکم و استوار در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم غزه به راه انداختند.

در همین راستا با توجه به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده در دانشگاه‌ها، معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن محکوم کردن فجایع رژیم خبیث اسرائیل و در حمایت از مردم بی دفاع غزه روز یکشنبه نهم اردیبهشت جاری از ساعت ۱۲ تا ۱۴ کلیه کلاس‌ها را تعطیل اعلام می‌دارد تا به همین مناسبت دانشگاهیان کشورمان با برپایی تجمعات گسترده پس از اقامه نماز در مساجد و میدان‌های اصلی دانشگاه‌ها حمایت خود را از استادان و دانشجویان معترض به جنایات رژیم کودک کش اسرائیل اعلام دارند».

کد خبر 748622

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • خیزش دانشجویان؛ حمایت حقوقی غرب از صهیونیست‌ها نتیجه معکوس داشت
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴