Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشريه «فارين پاليسي» روز شنبه در خبري اختصاصي از تصميم دولت «دونالد ترامپ» براي انتصاب يکي از حاميان وي در يکي از سمت‌هاي کليدي سياستگذاري در قبال ايران و عراق خبر داده است.
به گزارش جام نيوز، سه مقام وزارت خارجه آمريکا گفته‌اند که «اندرو ال. پيک» نظامي سابق و عضو تيم انتقالي وزارت خارجه دولت ترامپ قرار است به عنوان معاون جديد دستيار وزير خارجه در امور ايران و عراق منصوب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين در حالي است که وي هيچ سابقه‌اي در امور ديپلماتيک ندارد و به عنوان کارشناس مسائل ايران يا عراق هم شناخته نمي‌شود. تنها تجربه برجسته وي، فعاليت در حوزه اطلاعات نظامي و مشاوره در امور سياست خارجي به سناتورهاي جمهوري‌خواه است.
پيک جايگزين «کريس بکمير» مي‌شود که در حال حاضر به عنوان معاون دستيار وزير خارجه در امور ايران مشغول به فعاليت است. بکمير پيش از اين حضور در اين سمت، در دولت «باراک اوباما» معاون هماهنگ‌کننده سياست تحريمي وزارت خارجه و مدير شوراي امنيت ملي در امور ايران بود.
دو منبع آگاه مي‌گويند انتظار مي‌رود وزارت خارجه آمريکا روز دوشنبه رسما انتصاب پيک را اعلام کند.
بنا بر اين گزارش، از آنجا که با گذشت يک سال از شروع به فعاليت دولت ترامپ، هنوز بسياري از پست‌ها در وزارت خارجه آمريکا خالي است، پيک فرصت و فضاي کافي خواهد داشت تا به نحوي قابل توجه بر سياست‌هاي خاورميانه‌اي اين کشور اثرگذاري داشته باشد.
فارين پاليسي نوشته است که از ابتداي دولت ترامپ، مقامات کاخ سفيد در محافل خصوصي از نحوه مديريت پرونده ايران توسط ديپلمات‌هاي کهنه‌کار وزارت خارجه آمريکا گلايه مي‌کرده و حتي برخي اعضاي شوراي امنيت ملي آمريکا با بيان اينکه بايد سياستي تهاجمي‌تر در قبال ايران در پيش گرفت، با اين ديپلمات‌ها به مجادله پرداخته‌اند.
سمت معاون دستيار وزير بر خلاف سمت دستيار وزير نيازي به دريافت تائيديه از سنا ندارد. در حال حاضر خودداري کاخ سفيد از اعلام نامزد براي بسياري از پست‌هاي ارشد، موجب شده تا حدود نيمي از سمت‌هاي ارشد وزارت خارجه آمريکا خالي بماند. دو مقام وزارت خارجه آمريکا مي‌گويند اين مسئله به يکي از موارد مورد مناقشه ميان کاخ سفيد و اين وزارتخانه بدل شده است.
پيک بين اکتبر 2016 تا ژانويه 2017 در تيم انتقالي ترامپ بوده و پيش از اين در پايگاه «نيويورک آبزرور» که در آن زمان تحت مالکيت «جارد کوشنر» داماد و مشاور کنوني ترامپ بوده، يادداشت مي‌نوشته است.
وي سال 2015 زماني که مذاکرات هسته‌اي همچنان در جريان بود، در يادداشتي با عنوان «عدم توافق با ايران بهتر از يک توافق خوب است»، ديدگاهي تند عليه ايران مطرح کرده و مشکل واشنگتن با ايران را فراتر از مسئله هسته‌اي توصيف کرده است.
او نوشته است: «نهايتا، برنامه هسته‌اي ايران هرگز مسئله اصلي نبوده است. مسئله اصلي، خود ايران يا دستکم سياست خارجي تهاجمي حکومت اين کشور بوده است. از زماني که رژيم روحانيون در سال 1979 در اين کشور روي کار آمد، ايالات متحده و ايران درگير رقابتي براي تسلط منطقه‌اي بر خاورميانه بوده‌اند. ايران بزرگترين و قدرتمندترين کشور خاورميانه است و منطق مي‌گويد که بايد قدرت مسلط خاورميانه باشد. اما از آنجا که اهداف سياست خارجي اين کشور بر خلاف اهداف غرب است و حکومتي واپس‌گرا دارد، ايالات متحده براي مهار اين کشور ائتلافي به همراه کشورهايي چون عربستان سعودي تشکيل داده است.»
فارس
111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۵۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز در نشست خبری که در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) برگزار شد، اظهار کرد: خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس بخشی مهم از سیاست همسایگی ایران است، اظهار کرد: تقویت روابط با همه کشورهای حوزه خلیج فارس را مهم‌ترین عامل ثبات و امنیت و آرامش در این منطقه راهبردی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، بیان کرد: ایران همواره منادی تحکیم پیوندهای دوستی و برادری در منطقه خلیج فارس بوده و بر این باور بوده است که کشورهای منطقه توانایی لازم را برای توسعه پایدار و شکوفایی داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین روز معلم را تبریک گفت و یاد استاد شهید مطهری را گرامی داشت.

کنعانی همچنین از برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به‌عنوان نماد اراده جدی کشور برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر و هم‌افزا در منطقه یاد کرد و گفت: این نمایشگاه بزرگ نشان‌دهنده رویکرد سیاسی سازنده ایران در کنار تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی است.

کنعانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری نمایشگاه و روند مقدمات یاد شده، اظهار کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه و صمت برگزار شد.

وی با بیان اینکه مقام‌های عالی بیش از ۲۴ کشور در سطوح مختلف و ۲ هزار تاجر منتخب از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور یافتند، اظهار کرد: نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه که در هفت گروه کالایی برگزار می‌شود، حضور دارند.

به گفته کنعانی، این نمایشگاه فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان خارجی به کالاهای ایران فراهم کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه انتظار داریم میزان قراردادهای بسته شده در این نمایشگاه میان تاجران ایران و خارجی بسیار بیشتر از میزان قراردادهای نمایشگاه گذشته باشد، اضافه کرد: دیدارهایی با مقام‌های ۲۲ کشور شرکت‌کننده در این نمایشگاه انجام شده است.

کنعانی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه بزرگ، نشان‌دهنده هم‌افزایی و همکاری خوب میان دستگاه‌های مختلف کشور است، عنوان کرد: این هم‌افزایی و هماهنگی پیشتر در هماهنگی عرصه و میدان در موضوع واکنش به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق نیز مشاهده شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه ما در دانشگاه‌های آمریکا به‌صورت ویژه شاهدیم، نشان‌دهنده بیداری افکار عمومی جهان درباره فلسطین و جنایت‌های رژیم جنایت‌کار اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است، گفت: افکار عمومی و عدالت‌اندیشان جهان تداوم جنایت علیه فلسطین و حمایت آمریکا از آن را بیش از این تحمل نمی‌کنند و با سرکوب خسونت‌بار نمی‌توان صدای اعتراض معترضان را خاموش کرد.

کنعانی، تاکید کرد: ایران برخورد خشن و پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد و آن را مردود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان باید متوقف شود و این روند نشان‌دهنده بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر است، بیان کرد: دنیا به‌ویژه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید به صدای اعتراض‌ها در دانشگاه‌های کشورهای مختلف توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط و مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست و طبیعی پیش می‌رود، اظهار کرد: گفت‌وگوها در سطوح مختلف به‌ویژه در دو سطح اقتصادی و سیاسی ادامه دارد.

کنعانی با اشاره به اینکه حضور هیئت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشان‌دهنده نگاه ریاض به توسعه روابط اقتصادی با ایران است، بیان کرد: همزمان هیئت وزارتی ایران به سرپرستی خاندوزی و هیئت شامل رئیس کل بانک مرکزی و هیئت دیپلماسی اقتصادی به ریاست صفری برای شرکت در نشست توسعه بانک اسلامی در عربستان حضور دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی سفر به روسیه در چارچوب دوازدهمین اجلاس مقام‌های عالی امنیتی کشورها صورت گرفت، گفت: ایران همواره از فرصت نشست‌های چندجانبه برای تبیین دیدگاه‌های خود به‌ویژه در زمینه‌های امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده است.

کنعانی با بیان اینکه موضوع‌های متنوعی از جمله امنیت سایبری در گفت‌وگوهای هیئت ایرانی مطرح شدند که مهم‌ترین آن‌ها مسئله فلسطین است، اظهار کرد: امنیت سایبری موضوع دارای اولویت هیئت ایرانی بود.

 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت