Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@02:18:56 GMT

تله تئاتر، هنر بدون حمایت

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۷۱۷۶

تله تئاتر، هنر بدون حمایت

تئاتر هنر مردمی و مظلوم کشور ماست. هنرمندان تئاتر جزو فرهیخته‌ترین هنرمندان هر کشورند و با آن‌که این هنر دارای ویژگی مهم ارتباط زنده و رودررو با مخاطب است و معمولاً افرادی خاص مشتری‌های پروپاقرص تئاترند، اما آنچه در مضمون و مفهوم در تئاترها به نمایش درمی‌آید، مضامینی است برگرفته از زندگی خانوادگی و اجتماعی دست‌اندرکاران آن تئاتر و جامعه کشور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدس آنلاین- از همین‌رو حمایت هدفمند از این هنر و همچنین هنرمندان حرفه‌ای و جوانان علاقه‌مند به تئاتر که گاه حتی با پول توجیبی خود نمایشی را به‌روی صحنه می‌برند، امری ضروری، مناسب و شایسته است. به‌دلیل آشفتگی‌های موجود در عرصه فرهنگ و سوداگری در عرصه دیگر هنرها ازجمله سینما، به‌مرور کسانی‌که در عرصه تئاتر فعال بودند، دامنه فعالیت‌شان کاسته شد. برخی به‌دلیل نان‌وآب‌دار بودن سایر بخش‌های هنری ازجمله سینما و تلویزیون به آن‌طرف متمایل شدند و آن تعدادی هم که وفادارانه ماندند و با همه سختی‌ها کار تئاتر انجام می‌دهند، درواقع دچار انواع مشکلاتند. از همین‌رو لازم است که علاوه‌بر متولی تئاتر کشور، رسانه ملی هم این هنر را تحت پوشش قرار دهد.

در مقطعی از فعالیت‌های تلویزیون با توجه به حضور مدیران هنرشناس، تلویزیون عنایت ویژه‌ای به هنرمندان تئاتر و تله‌تئاتر داشت. از همین‌رو تولید نمایش‌های تلویزیونی با همان تله‌تئاتر در تلویزیون رونق گرفته بود و هنرمندان تئاتر امیدوار شده بودند که تلویزیون با حمایت از آن‌ها و تولیدات تئاتر تلویزیونی هم به لحاظ مادی و هم معنوی، آن‌ها را تحت پوشش قرار ‌دهد، اما به‌دلیل تغییر مکرر مدیریت‌های تلویزیون و نامشخص بودن سیاست‌های این رسانه، برنامه‌های نمایشی مناسب و خوب به دلایلی کم‌کم از تلویزیون رخت بربست و دیگر ما به‌ندرت شاهد نمایش‌های تلویزیونی در صداوسیما هستیم.

با آن‌که صداوسیما در رادیو و در بخش نمایش همچنان فعال است، اما این اتفاق در تلویزیون رخ نمی‌دهد؛ یعنی در همین‌زمانی‌که تئاتر به حمایت گسترده رسانه‌ها و متولیان فرهنگی و هنری کشور نیازمند است تا بهترین‌های مناسب فرهنگی و اجتماعی را به‌روی صحنه ببرد، حمایت‌های رسانه ملی از آن قطع شده است. از سوی دیگر به‌دلیل برخی عملکردهای نادرست و غیرحرفه‌ای تعدادی از مسئولان و مدیران تئاتر کشور، سالن‌های تئاتری با مبالغ بالا به گروه‌های خاصی اجاره داده می‌شود و زمان طولانی این اجراهای خاص سبب می‌شود بسیاری از گروه‌ها نتوانند نمایشی را به‌روی صحنه ببرند.

این اهمال باعث شده که امروز هنر تئاتر بیش از گذشته مورد بی‌اعتنایی و بی‌حرمتی قرار بگیرد. ما در همین مقطع اتفاقاً شاهد بروز پدیده جدیدی در عرصه تئاتر هستیم؛ یعنی علی‌رغم کم‌کاری و بی‌اعتنایی تلویزیون به تئاتر و نبود تله‌تئاترهای تلویزیونی و همچنین کم‌توجهی مسئولان تئاتر کشور به نسل جوان، با ایجاد تعدادی تماشاخانه در سطح کشور و به‌ویژه در تهران، نوع جدیدی از تئاتر و تماشاگر تئاتری به این گردونه افزوده شده است.

به‌عبارتی آنچه این‌روزها در تماشاخانه‌ها به‌روی صحنه می‌رود، بیش از آن‌که به تئاتر ملی و مردمی متمایل باشد، تئاترهای اشرافی است که عمدتاً ترجمه‌ای است و گاه نیز نمایش‌هایی کاملاً سطحی و بی‌محتواست که حرف و خواسته مخاطبان اجتماعی تئاتر کشور نیست.

در همین‌زمینه با گران شدن قیمت بلیت تئاترها و حضور بازیگرانی از سینما در تئاتر هم گرچه به‌ظاهر تئاتر رونق گرفته، اما آنچه که درحقیقت به‌ظاهر رونق گرفته، همین تئاتر اشرافی است، چون این نمایش‌ها در سالن‌هایی به نمایش درمی‌آیند که اجاره هر سانس آن‌ها نزدیک به دومیلیون تومان است و مدیران آن تئاترها شرط می‌گذارند برای دست‌اندرکاران تئاتر چنان‌چه مثلاً ظرفیت یک سالن صدوبیست‌نفری پر نشود، باید دست‌اندرکاران آن نمایش مبلغی نزدیک به نهصدهزارتومان به مدیریت سالن بپردازند. این روند نادرست و ضدفرهنگی که باعث بالا رفتن قیمت‌ بلیت تئاتر می‌شود، مخاطبان عمومی را از تئاتر دور می‌کند و به تئاتر اشرافی دامن می‌زند.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۷۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین ‌عباسی و تهیه‌کنندگی رضا ‌عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

«نظامِ ابن عربی» در روزهای آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.

پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تک‌بازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»

عرفان رجایی به‌عنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سال‌هاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جاده‌هاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محیی‌الدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم می‌گیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامه‌ها و عکس‌های عاشقانه‌اش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایت‌گر داستانی عاشقانه باشد، اما...»

ایلیا ‌شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید ‌شایان ‌مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید ‌محمدی (هماهنگی و برنامه‌ریزی)، ابوالفضل ‌فتحی (منشی صحنه)، علی ‌حیدری (طراح صحنه)، مرتضی ‌نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگ‌ساز)، یاسمین ‌عباسی (تنظیم‌کننده)، علی ‌حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل ‌رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایه‌گذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه ‌عرب، یزدان ‌موسی ‌خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900999

دیگر خبرها

  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • نمایش کولبران برای نخستین بار در تلویزیون
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش