Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با استفاده از آنالیزکردن سطوح دندان در ابعاد نانو و میکرو به نتایج جدیدی در حوزه ایجاد چسبندگی بیشتر بین کامپوزیت و دندان دست یافت.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، پلاسماهای غیر گرمایی اغلب در کاربردهای بیو دارویی مانند آلودگی زدایی بیولوژیکی، استرلیزه کردن و تغییرات سطحی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پلاسماها به دو گروه فشار کم و فشار اتمسفر تقسیم می شوند. پلاسماهای فشار اتمسفر مخصوصا پلاسما جت ها در فشار اتمسفر (APPJ) امکانات جدیدی در حیطه پزشکی مانند درمان سلول های سرطانی و درمان زخم ها فراهم می کنند. علاوه بر آن، پلاسماجت ها کاربردهای فراوانی در دندانپزشکی دارند که شامل اصلاحات سطح، ایمپلنت ها، چسبندگی مواد محافظ به دندان و بلیچینگ است.
دکتر محمود قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد و مجری این طرح گفت : اگر دندانی خراب شود، غشاء سخت باید با استفاده از مواد سازگار بیولوژیکی جبران شود. به طور کلی بهینه کردن چسبندگی با روش های مختلفی امکان پذیر است که این روش ها شامل روش های مکانیکی، شیمیایی، گرمایی و لیزر است. با اینکه از این روش ها سال ها استفاده شده است، آثار مضر جانبی فراوانی دارند که یکی از آن ها آسیب زدن به سطح دندان است.
وی با بیان اینکه بر خلاف روش های ذکر شده، اصلاح سطح با پلاسما روش مهمی است که نتایج مطلوبی می دهد، افزود: تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما اولین گروه تحقیقاتی رشته فیزیک در ایران است که با استفاده از آنالیزکردن سطوح دندان در ابعاد نانو و میکرو به نتایج جدیدی در حوزه ایجاد چسبندگی بیشتر بین کامپوزیت و دندان دست یافته اند.
قرآن نویس ادامه داد: در این تحقیق دستگاه پلاسماجت در فشار اتمسفر شامل یک الکترود سیمی مسی است که در یک تیوب شیشه ای وارد شده است. الکترود به یک منبع تغذیه ولتاژ بالا وصل می شود. گاز کاری هلیوم با درجه خلوص 99/99 است که وارد تیوب شیشه ای می شود.
این پژوهش که توسط شهرام سلیمانی، نگین بریانی نظافت از دانشجویان دکتری مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، دکتر محمود قرآن نویس، دکترسیدمحمد الهی و دکتر زهره قرآن نویس از اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است، با استفاده از دستگاه پلاسماجت، تغییراتی در سطوح عاج دندان ایجاد می شود و بدون استفاده از ماده باندینگ (که امروزه دندانپزشکان برای ایجاد باند بین دندان و کامپوزیت استفاده می کنند) کامپوزیت با چسبندگی قابل قبولی به دندان باند شد.
به گفته دکتر قرآن نویس، یکی از دلایل این رخداد اینگونه تعبیر می شود که استفاده از پلاسمای هلیوم نفوذ کامپوزیت های دندانی به ساختار معدنی دنتین را بهینه می کند که منجر به باندینگ بهتر بین زیرلایه دندان و مواد بازسازی کننده می شود. در مقایسه با روش های قبل، پلاسماجت روش تمیزتر و دقیق تری برای ایجاد تخلخل است.
نتایج این تحقیق فعلا در مرحله آزمایشگاهی است.
علمی**9157**1440
تنظیم: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۹۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «نادر نورمحمد» را به عنوان رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشورعراق منصوب کرد.

در حکم انتصاب نادر نورمحمد آمده است:

نظر به تعهد و تجارب ارزنده جناب‌عالی در امر آموزش عالی و بر اساس بند ۷ از بخش ج ماده ۲ قانون‌ تشکیل وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری مصوّب ۱۳۸۳.۶.۱ مجلس شورای اسلامی ایران به مدت دو سال به عنوان «رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق» منصوب می‌شوید. از شما انتظار می‌رود علاوه بر انجام وظایف مصرّح در قانون اعزام مصوّب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و رعایت کامل آیین‌نامه شرح وظایف رایزنان علمی مصوّب ۱۳۸۸.۲.۲۰ دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور مربوط به ارتباطات علمی و فناوری کشور محل مأموریت را به عنوان رایزن علمی در آن کشورها اجرا کنید.

همچنین بر شناسایی دقیق استعدادها و امکانات علمی موجود در آن کشور، ایجاد زمینه‌ بهره‌برداری از آنها و برقراری ارتباطات و همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میهن اسلامی و به ویژه جذب دانشجویان و فناوران، با هماهنگی سازمان امور دانشجویان، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در آن کشور در چارچوب سیاست‌های دولت تأکید می‌کنم. تندرستی و توفیق روزافزون شما را در اجرای احسن مأموریت‌های محوله از خداوند متعال خواهانم.

کد خبر 6090123

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود