Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ویژگی‌ های یک مدرسه پژوهنده را تشریح کرد و به نقش دانش آموز، معلم و مدیر پرداخت.

مجید رعنایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی ویژگی‌های  مدرسه پژوهنده اظهار کرد: پژوهش یکی از مهمترین روش های کسب شناخت، آگاهی و توسعه تفکر به شمار می رود و نقش بسیار مهمی در توسعه کشورها، جوامع، سازمان ها، نهادها و نظام ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی در هر جامعه هم از این قاعده مستثنی نیست و ارتباط وثیقی با پژوهش دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اصولاً تعلیم و تربیت و پژوهش دو روی یک سکه هستند. پیچیدگی ها و ظرفیت های امر تربیت سبب می شود بیش از هر نهاد، فرآیند و ساختار دیگری، نهاد تعلیم و تربیت محتاج پژوهش و برساخته پژوهش باشد. 

رعنایی بیان کرد:اگر قرار است پژوهش، ماندنی و نهادینه شود؛ باید بر شانه‌های تربیت تکیه کند تا از طریق فرهیختن، فرآیند جست‌وجوگری و تفکر را همگانی و عمومی ‌کند و تعمیم بخشد.

وی ادامه داد: منظور از این سخن آن است که کسب و توسعه شایستگی های مرتبط  با پژوهش و تقویت فرهنگ و روحیه پژوهشی در افراد، از عهده نهاد تعلیم و تربیت برمی‌آید و به طور مشخص تحقق آن را باید در مدرسه و در دست معلم فرهیخته جست‌وجو کرد.و اما ویژگی های مدرسه ای که می تواند از انجام این ماموریت مهم بر آید، چیست؟   

 وی گفت: به نظر می رسد چنین مدرسه ای که از آن می توان به مدرسه پژوهنده نیز یاد کرد، نقطه تلاقی تلاش های پژوهشی معلمان، دانش آموزان و پژوهش های پژوهشگران حرفه ای است که  تضمین کننده کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری می باشد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: از سوی دیگر ضرورت دارد تمامی عناصر مدرسه مورد نظر برای تربیت دانش آموزانی با تفکرخلاق و نقاد، پژوهشگر و پرسشگر، خود ارزیاب و خودشکوفا در همه ساحتهای تعلیم و تربیت، سازمان یافته باشند.

 وی با اشاره به  برخی از ویژگی های مدرسه پژوهنده گفت: فرهنگ پژوهشگری و آموزش مبتنی بر پژوهش در مدرسه حاکم است و یادگیری و حل مسایل از طریق پرسش و پژوهش به عنوان یک ارزش پذیرفته می شود. کارکنان مدرسه در انجام پروژه تحقیقی از اقدام پژوهی و درس پژوهی در سطح کوچک و پروژه های رسمی بزرگ مشارکت دارند و از شواهد و مستندات پژوهشی برای اقدامات خود استفاده می کنند.

وی ادامه داد: یافته های پژوهشی در استمرار توسعه حرفه ای برنامه ها و بهبود کل فرآیند مدرسه مورد استفاده قرار  می گیرند.تربیت عقلانی، خردورزی و اندیشه ورزی در مدرسه مورد توجه است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: حمایت مدیر، همکاری کارکنان و ایجاد محیط مناسب برای پژوهش به عنوان اجزای ضروری دیده        می شوند.  زمینه ها و امکانات لازم را برای اجرای آموزش های پژوهش محور و ارتقای دانش، بینش و مهارت پژوهشی و ابتکارات فردی و گروهی دانش آموزان فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: از تعامل اثربخش با مراکز آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی، خانواده و رسانه برای تقویت و نهادینه سازی روحیه پژوهشی دانش آموزان بهره می برد.

رعنایی ادامه داد: با تولید اطلاعات جدید پژوهشی، آن ها را برای توانمندسازی مربیان، معلمان و کارکنان و حل مسایل آموزشی و تربیتی مدرسه به کار می گیرد.
کارکنان مدرسه به مطالعه و پژوهش و پاسخگو بودن به پژوهش های منتشر شده خود، تشویق می شوند.

وی بیان کرد: از فرصت های یادگیری و دریافت آموزش های بیشتر به عنوان یک مسوولیت حرفه ای، استقبال می شود. از ظرفیت های مراکز و موسسات علمی و پژوهشی خارج از مدرسه از جمله دانشگاه ها استفاده می شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدل رفتار معلمان پژوهشی است و در فرآیند جمع آوری و ارائه اطلاعات کمک می کنند .به عبارتی از زبان پژوهش در انجام فعالیت ها استفاده می کنند. 
باعنایت به مطالب مطروحه امید می رود مدیران و معلمان مدارس با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش برنامه ها و فعالیت های لازم را برای تحقق این مهم فراهم آورند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۰۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب سه هزار معلم جدید در آموزش و پرورش هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: تا مهر امسال سه هزار معلم جدید در استان جذب می شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان؛ محمد قویدل در نشست خبری برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم افزود: این شمار، معلمان آزمون‌های استخدامی جدید و خروجی دانشگاه فرهنگیان هستند.

وی گفت: سیصد تن از این معلم‌های جدید در شهرستان بشاگرد و جزایر استان جذب می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان افزود: در زمینه تامین فضای آموزشی نیز پارسال ۸۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان به بهره‌برداری رسید و تا پایان امسال نیز ۵۰۰ کلاس دیگر در استان ساخته می‌شود.

قویدل افزود: هرمزگان اکنون حدود ۳۰۰ مدرسه فرسوده نیازمند نوسازی یا مقاوم سازی دارد.

وی گفت: شمار هنرستان‌های جوار صنعت نیز در هرمزگان اکنون به ۲۹ مدرسه رسیده است که در این زمینه استان پیشتاز است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان افزود: در دور دوم سفر هیات دولت به هرمزگان دوهزار میلیارد تومان اعتبار به آموزش و پرورش اختصاص یافت که نسبت به سفر قبلی، افزایش چهار برابری داشت.

قویدل درباره برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم هم گفت: امسال سه هزار و ۷۰۰ برنامه مختلف بزرگداشت مقام معلم در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: نواختن زنگ سپاس در همه مدارس استان فردا یازدهم اردیبهشت ماه، حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شاهد و ایثارگر فرهنگیان و حضور ۹ معلم برتر استان در دیدار با رهبر معظم انقلاب از مهمترین برنامه‌های بزرگداشت مقام معلم است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: هرمزگان ۴۳۰ هزار دانش آموز و بیش از ۲۹ هزار فرهنگی دارد که در سه هزار و پانصد مدرسه مشغول آموزش هستند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور
  • جذب سه هزار معلم جدید در آموزش و پرورش هرمزگان
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است