Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهریاری با بیان اینکه نمایندگان مجلس بر اساس آرزو‌های خود قانون تصویب می‌کنند، گفت: بسیاری از قوانین کشور روی کاغذ مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهریاری‌ عضو کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس‌ و رئیس‌ مجمع خیرین‌ سلامت‌ در چهارمین کنگره‌ بین‌المللی‌ ساخت بیمارستان‌ و مدیریت‌ منابع‌ و تجهیزات‌ که امروز در سالن همایش‌های رازی‌ برگزار شد‌ با بیان اینکه شعار پشت دفترچه‌های بیمه که مردم نباید به جز رنج  بیماری رنج دیگری داشته باشند‌ تا پیش از دولت یازدهم محقق نشده بود، گفت: در دولت یازدهم به کمک وزیر بهداشت‌ این شعار محقق شد که افتخاری برای دولت یازدهم محسوب می‌شود‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد: در دولت یازدهم‌ تنها نقطه مثبت‌ و ملموس‌ برای مردم با وجود اقدامات زیادی که انجام شده بود‌ طرح تحول نظام سلامت است و در انتخابات دولت دوازدهم استفاده بهینه‌ای از این طرح شد و دولت نباید اجازه دهد که طرح تحول نظام سلامت دچار مشکل شود‌.

شهریاری‌ تصریح کرد: درست است که این دولت‌ آخر کار آقای روحانی است اما این طرح باید ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس‌ و رییس‌مجمع خیرین‌ سلامت‌ به مشکلات مالی طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: 10 درصد از هدفمندی‌ یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ به عنوان منابع مالی به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یافت اما این 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها را به این طرح ندادند که به دنبال آن مشکلات زیادی‌ برای وزارت بهداشت ایجاد شد‌.

شهریاری‌ عنوان کرد: وزارت بهداشت و دولت در ساخت و ساز بیمارستان‌ها به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند اما با کمک بخش خصوصی و خیّرین‌ می‌توان کارهای بزرگی انجام داد اما این به شرطی است که بخش خصوصی و خیّرین‌ فکر نکنند که دولت رقیب‌ آنها است‌ و هر لحظه که مسئولان این نگرش را در بخش خصوصی و خیّرین‌ حس کنند به نوعی برای آنها ایجاد مشکل می‌کنند.

عضو کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس‌ و رییس‌مجمع خیرین‌ سلامت‌ ضمن انتقاد به تعرفه‌گذاری در حوزه سلامت گفت: در قانون بودجه در تمامی حوزه‌ها اختیارات تعرفه‌گذاری به خود هر بخش واگذار شده است اما تنها بخشی که در هیأت وزیران تعرفه‌گذاری انجام می‌‌شود بخش سلامت است البته شاید به دلیل آن که این حوزه با سلامت مردم در ارتباط است این گونه تعرفه‌گذاری می‌شود اما به طور کلی در زمان تصویب‌ تعرفه‌ها دولت منابع مالی خودش را می‌بیند.

وی ادامه داد: دولت‌ در صورتی که در هنگام تعرفه‌گذاری از نظر منابع مالی دچار مشکل باشد‌ تعرفه‌ها را به درستی تعریف‌ نمی‌کند که در نتیجه آن بخش خصوصی‌ و خیّرین‌ دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

شهریاری‌ ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی‌ با وجود بودجه دولتی تنها از پس پرداخت حقوق پرسنل‌ و خرید دارو و تجهیزات برمی‌آیند اما با مشکلات مالی زیادی مواجه هستند حال شما ببینید‌ اگر بخش خصوصی بخواهد با تعرفه دولتی‌ خدمت‌رسانی کند.

عضو کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس‌ و رییس‌مجمع خیرین‌ سلامت‌ با اشاره به مشکلات‌ بیمارستان‌های خیریه‌ عنوان کرد: ما در نظر نداریم تا در بیمارستان‌های خیریه‌ تعرفه‌ها خصوصی‌ باشد اما با تعرفه دولتی نیز این بیمارستان‌ها دچار چالش می‌شوند.

وی افزود: اگر بخواهیم بخش غیردولتی‌ در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری کند فقط نمی‌توانیم به قوانین اکتفا کنیم زیرا قوانین زیادی روی کاغذ‌ داریم‌ که اجرایی نمی‌شوند‌ شاید علتش‌ این باشد که ما در مجلس بر اساس آرزوهایمان‌ قوانین را تصویب‌ می‌کنیم و منابع دولت، توان مدیریتی و منابع انسانی‌ را پیش‌بینی نمی‌کنیم اما با این حال نگاه کنید که چند درصد قوانین‌ اجرایی می‌شوند. با وجود این همه قوانین تنها حدود 25 درصد آنها محقق می‌شود و اگر این قوانین نبود آن 25 درصد هم محقق نمیشد‌.

عضو کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس‌ و رییس‌مجمع خیرین‌ سلامت‌ تصریح کرد: مجمع خیرین‌ سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد البته در برخی استان‌ها مانند فارس خیّرین‌ سابقه‌ای بیش از اینها دارند ولی به طور کلی جرقه‌ اصلی این کار بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری‌ کلید خورد‌ و تا‌کنون‌ خیرین‌ 5 هزار میلیارد تومان در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها، درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت‌، خوابگاه‌ها و تأمین تجهیزات پزشکی به حوزه سلامت کمک کرده‌اند.

شهریاری عنوان کرد: خیّرین‌ انتظار دارند تا در زمینه صدور پروانه و مجوز موانع اداری بیش از اینها‌ برداشته شود و امیدواریم با کمک خیّرین‌ مشکلات کشور را در زمینه‌های گوناگون حل کنیم زیرا منابع دولت کافی و جوابگو‌ به خصوص در حوزه سلامت نیست‌.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ چهار، پنجم و ششم توسعه نظام ارجاع به عنوان قانون تصویب شد اما این قانون به شکل اجرایی در نیامد.

عضو کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس‌ و رییس‌مجمع خیرین‌ سلامت‌ گفت: بسیاری از مسئولان در زمان انتخابات و نزدیک رأی‌گیری کارهای خوبی انجام می‌دهند و وعده‌های خوبی داده می‌شود‌ اما وقتی از زمان انتخابات می‌گذرد و رأی می‌آورند حتی قوانینی‌ که تصویب کرده‌ام را اجرایی‌ نمی‌کنند و به همین دلیل بسیاری از قوانین کشور روی کاغذ باقی مانده است.

شهریاری‌ ضمن انتقاد از نحوه استفاده از تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها و هدر رفت بودجه‌ای در این زمینه‌ گفت: هیچ جای دنیا به اندازه ایران‌ این میزان پرتی‌ تجهیزات پزشکی‌ نداریم‌ صدها هزار میلیارد تومان تجهیزات در انبار بیمارستان‌ها وجود دارند که به دلیل نگاهداشت‌ نادرست و استفاده نامناسب آسیب دیده‌اند، افزون بر این خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی در کشور خوب نیست و بیمارستان‌ها پس از 6 ماه یک دستگاه جدید می‌خرند  اما در اروپا و آمریکا‌ این طور نیست‌. دستگاه‌های خراب شده نیز معلوم نیست چه سرانجامی دارند شاید حتی به عنوان تجهیزات اوراقی‌ به فروش می‌رسند.

وی تأکید کرد: باید خدمات پس از فروش خوبی در تجهیزات پزشکی داشته باشیم‌ و با به روزرسانی‌ تجهیزات خدمات بهتری به مردم بدهیم و صرفه‌جویی هزینه‌ای کنیم‌.

عضو کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس‌ و رییس‌مجمع خیرین‌ سلامت‌ عنوان کرد: خیّرین‌ و دولت باید بدانند که رقیب هم نیستند و دست در دست هم کمک کنند تا باری از دوش مردم بردارند‌ و در جهت ارتقاء سلامت جامعه گام‌های بزرگی برداشته شوند.

وی با بیان اینکه حوزه درمان چاه‌ ویل‌ است‌ افزود: هر چه در حوزه درمان خرج کنیم به جایی نمی‌رسیم باید به پیشگیری و بهداشت بیشتر توجه کنیم و سبک زندگی اسلامی که فرموده مقام معظم رهبری است را در دستور کار قرار دهیم‌ اکنون می‌بینیم‌ که بیش از 50 درصد مردم ایران چاق هستند که با توجه به بهداشت و پیشگیری و خرج هزینه‌ها در این زمینه می‌توانیم صرفه‌جویی زیادی داشته باشیم‌.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۱۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ فرشیدی افزود: مراکز سراج در ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۲۵ استان کشور راه اندازی شده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: به سمت درمان مشکلات اجتماعی پیش می‌رویم با مشارکت‌های مردمی، سعی کردیم که ارتباطجامعه با روانشناسان را تقویت کنیم.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: طی سال گذشته غربالگری سلامت روان با ۸ شاخص برای غربالگری اختلالات اضطرابی و خلقی اجرا شده و ۱۲ و ۶ دهم درصد باید تکمیل شود که تاکنون به ۸ و ۴ دهم درصد رسیده است. به گفته مسئولان بیمه سلامت ۶ خدمت از خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته­ و این پوشش دهی در حال افزایش است. مصلحی از فعالیت سه هزار و ۳۰۰ روانشناس در شبکه بهداشت و درمان کشور خبر داد و گفت: خدمات سلامت روان به صورت رایگان در مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • برنامه‌ای به مناسبت هفته سلامت در شهرستان فومن
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • افتتاح و راه‌اندازی ۳ خانه بهداشت در میناب
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد