Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@22:27:56 GMT

شعر ایران قبل از انقلاب هم دینی بود

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۱۶۶۳

شعر ایران قبل از انقلاب هم دینی بود

خبرگزاری شبستان: یک شاعر با بیان اینکه زمانی شاعران آرمان‌ها را در اساطیر جستجو می‌کردند و می‌آفریدند، گفت: در شعر انقلاب انسان اسطوره‌ای دل‌ خواه شاعران محقق شد.

به گزارش خبرنگار شبستان، اسماعیل امینی، شاعر، استاد دانشگاه و منتقد ادبی امروز در نشست تخصصی پژوهشی شعر انقلاب اسلامی که در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: خطایی در شناخت پژوهش وجود دارد که به حوزه دانشگاهی و حوزوی ما سرایت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فکر می کنیم پژوهش یعنی جستجو در کتاب و اینترنت و افزودن جملاتی به آن مطالب البته پژوهش آماده هم داریم که امروزه خرید و فروش می شود.

 

امینی با بیان اینکه پژوهش مسئله جدی است، عنوان کرد: اگر سوال، پرسش و نظریه ای نداشته باشیم متوجه نمی شویم در گذشته چه کردیم و در آینده می خواهیم به کجا برویم. ما از ابتدا که بچه ها به مدرسه می روند با پرسشگری کاری نداریم، مطالبی را به عنوان علم در اختیار دانش آموز قرار می دهیم و توقع داریم آنها را بدون تغییر حفظ کند و تحویل ما دهد.

 

وی تصریح کرد: دوران انقلاب اسلامی یک دوره تاریخی است و آثاری در حوزه شعر، داستان، نقد و نظریه‌های ادبی چه از طرف دوستداران انقلاب چه از طرف کسانی که منکر ارزش ها بودند و چه از طرف کسانی که اهل سیاست نبودند، آفریده شده است. در این مملکت هشت سال جنگ شده است، چه بگوییم دفاع مقدس بوده و چه بگوییم جنگ به هر حال این اتفاق افتاده و نمی توان منکر آن شد.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: آیا اساسا داستان و شعر انقلاب وجود دارد که برساخته ماست که دوستدار انقلاب هستیم؟ آیا این برآیند انتخابی مولفان بوده یا به سفارش دستگاه‌های حکومتی بوده است؟ به لحاظ محتوایی هم گمان می کنم مهمترین کاری که در حوزه پژوهش های دانشگاهی می تواند صورت گیرد این است که بررسی شود آنچه ظرف 40 سال به عنوان ادبیات انقلاب آفریده شده به لحاظ اندیشه و متون بلاغی ثابت بوده یا تغییر کرده. آیا می توانیم آثار تولید شده در ادبیات انقلاب را دسته بندی کنیم؟ آیا وقتی می گوییم ادبیات انقلاب اسلامی توقع مان این است که همه مولفه ها یک جور حرف بزنند و تحلیل داشته باشند یا اینکه طیف های مختلف فکری، سیاسی و زبانی را می پذیریم؟ آیا به لحاظ ساحت و قالب ها فراروی داشتیم یا خیر؟

 

دکتر امینی با بیان اینکه برای شناخت وضعیت و شیوه زندگی مردم در هر دوره معتبرترین اسناد نوشته های ادبی هستند نه تاریخی، عنوان کرد: پژوهش کردن در متون ادبی جلوی تحریف را می گیرد. پژوهش کردن می تواند بگوید ارزش هایی که انقلاب اسلامی بر آن متکی بود چه بازتابی در شعر و داستان داشته و آیا تغییر کرده یا نه؟ در مورد قیصر رساله های زیادی در مقطع ارشد و دکتری کار شده است اما حتی یک مورد آنها روش علمی درست ندارد و به نتیجه درست نرسیده است. سالها با قیصر دوستی کردم، گواهی می دهم آنچه در مورد قیصر در این پژوهش ها نوشته شده هیچکدامشان بی تردید هیچکدام هیچ نسبتی با تفکرات و شعر قیصر ندارد.

 

این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به اینکه شعر ایران قبل از انقلاب اسلامی هم دینی بوده است، بیان کرد: عده ای گمان می کنند شعر گفتن در عرصه دین پدیده جدیدی است که بعد از انقلاب ایجاد شده است، این افراد معلومات و سواد ندارند. جریان شعر انقلاب ادامه کاملا منطقی هزار سال شعر فارسی است، زمانی شاعران آرمان ها را در اساطیر جستجو می کردند و می آفریدند. اتفاقی که در شعر انقلاب افتاد این است که آن آدم اسطوره ای و دلخواه شاعران محقق شد آنهم نه یکی و ده تا بلکه بسیار، این آدم ها در اطراف ما آنقدر زیاد بودند که شاعران جا ماندند.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی

یکی از مباحث مهم دینی که در آیات قرآن به آن تاکید بسیار شده، مشورت با دیگران و استفاده از نظرات و رهنمودهای افراد خردمند و آگاه است. احادیث بسیار زیادی از ائمه اطهار(ع) نیز درباره توجه به مشورت واهمیت و فایده آن به ما رسیده است؛ نخستین و مهمترین سود مشورت با دیگران در این روایات، مشارکت و استفاده از عقل و خرد دیگران و در نتیجه قرار گرفتن در مسیر نجات و خوشبختی است. به مناسبت نهم اردیبهشت، روز روانشناس و مشاور، درباره جایگاه مشاوره در دین اسلام با حجت الاسلام دکتر رضا مهکام، رئیس موسسه تخصصی یاوران سلامت روان و عضو هیات علمی گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی به گفتگو نشسته‌ایم.

اگر موافق باشید گفتگو را با بیان جایگاه و اهمیت مشاوره در دین مبین اسلام آغاز کنیم.

مشورت در اسلام جایگاه بسیار مهمی دارد.  در آیات بسیاری از قران به اهمیت مساله مشورت اشاره شده  شده و حتی یکی از سوره‌های این کتاب آسمانی، شوری نام دارد. برای نمونه خدا در آیه  38 سوره شوری می‌فرماید: «والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاة و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون». یعنی کسانی که امر خدا را اطاعت می‌کنند و نماز را به پا می‌دارند و بین خودشان مشورت می‌کنند و از آنچه روزیشان کردیم انفاق می‌کنند. در آیه 159 سوره آل عمران نیز خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌فرماید: «و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین». یعنی با مردم مشورت کن و پس از مشورت به هر نتیجه ای که رسیدی به خدا توکل به خدا کن.

در برخی از داستان‌های قران نیز به آثار و نتایج ارزشمند مشورت اشاره شده است؛ مثلا در داستان حضرت یوسف(ع)، وقتی عزیز مصر آن خواب خاص را می‌بیند، از اطرافیان خود مشورت می‌خواهد و در نهایت به سراغ حضرت یوسف(ع) می‌روند و آن حضرت، خواب را تفسیر می‌کند. در داستان حضرت سلیمان(ع) نیز وقتی از ملکه صبا دعوت می‌شود که پیش حضرت سلیمان(ع) برود، ملکه با بزرگان دربارش در این زمینه مشورت می‌کند.

احادیث بسیار زیادی از ائمه اطهار(ع) درباره توجه به مشورت واهمیت و فایده آن به ما رسیده است؛ نخستین سود مشورت در روایات، مشارکت واستفاده از عقل و خرد دیگران و در نتیجه قرار گرفتن در مسیر نجات است. طبیعی است که وقتی با چند نفر مشورت می‌کنیم این مشورت باعث می‌شود از دانش و تجربه و فکر آنها استفاده کنیم، تصمیمات بهتری بگیریم، سلامت روانمان بهتر حفظ شود و کارهایی که انجام می دهیم در مسیر سالم‌تری قرار گیرد. خداوند نیز در آیه 18 سوره زمر می‌فرماید: «الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوالالباب»: کسانی که همه سخنان را گوش می‌کنند و بهترین رای را انتخاب می‌کنند، آنها را خدا هدایت کرده و صاحب خرد و دانش هستند. فایده دیگر مشاوره با دیگران، بنابر روایات، بحث هدایت است؛ یعنی خدا هدایت بنده را در ذهن دوستان و افراد عاقل و متخصص قرار داده و طبیعتا بهترین مسیرها را می‌توانیم در فضای مشورت پیدا کنیم. نکته دیگر اینکه بنابر روایات کسانی که مشورت نمی‌گیرند به هلاکت می‌افتند یعنی با ندانم‌کاری خودشان را ازچاله به چاه می‌اندازند و فشارهای زیادی را متحمل می‌شوند.  اگر بخواهیم عام تر نگاه کنیم، سلامت روان، خانواده سالم، ازدواج‌های سالم و در ادامه جامعه سالم در مسیر مشاوره گرفتن از افراد متخصص است؛ در واقع سالم و حتی دیندارانه زندگی کردن می‌تواند در گرو یک مشورت درست و به جا باشد.

در احادیث معصومین(ع) برای مشاور خوب چه ویژگی‌هایی بیان شده و در مقابل از مشورت با چه افرادی نهی شده است؟

در احادیث ویژگی‌های زیادی برای مشاور خوب و شایسته ذکر شده: نخستین ویژگی یک مشاور خوب در روایات معصومین(ع)، صاحب خرد و اندیشه بودن است؛ یعنی باید با کسی مشورت کنیم که از قوه تفکر و عقلانیت بالایی برخوردار باشد. طبیعی است که مشورت با فرد کم خرد نتیجه معکوس دارد و ما را از راه به در می‌کند.  دومین ویژگی مشاور خوب، داشتن تخصص است یعنی باید در هر زمینه‌ای، از افرادی که تخصص کافی دارند مشورت بگیریم. سومین ویژگی یک مشاور خوب، متدین بودن اوست. منظور از متدین بودن، مومن و مقید بودن به آداب دینی است؛ در روایات گفته شده که فرد خداترس چون در مشورت با دیگران خدا را در نظر می‌گیرد تلاش می‌کند بهترین و سالم‌ترین مشورت را به افراد بدهد ولی فردی که از خدا نترسد ممکن است در مشورت خیانت کند. حتی در متن روایت آمده: فرد خداترس و متدین، مسیر سالم را معرفی خواهد کرد. ویژگی دیگر یک مشاور خوب در روایات، حر بودن یا آزاده بودن یعنی در قید و بند دیگران نبودن است. مثلا اگر مشاور وامدار فردی باشد ممکن است در فضای مشورت دچار مشکل شود. ویژگی پنجم، مؤاخات و برادری است.در روایات به عبارت «صدّیقا مؤاخیا» اشاره شده. یعنی با کسی مشورت کن که دوست و برادرگونه باشد؛ یعنی در قبال تو احساس مسئولیت بکند و از کنارت بی اعتنا نگذرد و این دلسوزی را فرد در درون خود داشته باشد.

همچنین در روایات از مشورت با افراد دروغگو ، ترسو است. بخیل، حریص و  دمدمی ومتلون المزاج نهی شده است.

تفاوت مشاوره دینی با غیر دینی چیست و نسبت به آن چه مزایایی دارد؟

پرسش خوبی است؛ مشاورانی که تحصیلات آکادمیک دارند و از مباحث دینی بی اطلاعند، در راهنمایی افراد فقط از علم روانشناسی و مشاوره استفاده می‌کنند و بسیاری از جاها هم مباحثشان مفید و قابل استفاده است. اما طبیعتا افرادی که هم تخصص روانشناسی و هم دینی دارند، علاوه بر دانش روانشناسی از توصیه‌های دینی هم برخوردارند؛ اسلام دین کاملی است و در مورد سبک زندگی، فرزندپروری، خانواده‌داری، مدیریت استرس و بسیاری دیگر از مسائل توصیه های ارزشمندی دارد. مسلم است که این مباحث با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما هم عجین شده و با عمل به آنها زندگی‌ سالم‌تری خواهیم داشت.

زهرا دلپذیر

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • سپاه همواره در صحنه حضور دارد
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود