Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بوشهر - ايرنا- نماينده بوشهر، گناوه و ديلم در مجلس شوراي اسلامي گفت: با اجراي تبصره 2 ماده 5 قانون ورود کالاي همراه ملوان (ته لنجي) ميزان سهميه هر ملوان در اين استان از 100 ميليون ريال در هر سفر به 200ميليون ريال افزايش مي‌يابد.

به گزارش ايرنا، براساس مصوبه ساماندهي ته لنجي که در ماههاي اخير توسط دولت تصويب و آيين نامه اجرايي آن ابلاغ شد، مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول يک سال) 100 ميليون ريال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکي وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما اين مصوبه به دليل آنچه کاهش ميزان کالاي همراه ملوان عنوان شده، ساحل نشينان استان بوشهر را راضي نکرد بطوري که با وجود گذشت بيش از 2 ماه از زمان آغاز اجراي مصوبه ته لنجي، تاکنون به دليل مخالفت ملوانان و صاحبان شناورهاي سفاري و خودداري آنها از سفر دريايي در عمل اين مصوبه در استان بوشهر محقق نشده است.
حجت‌الاسلام عبدالحميد خدري روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: معيشت و زندگي مرزنشينان ساحلي استان بوشهر با دريا و دريانوردي پيوندي ناگسستني دارد که در اين ارتباط ساماندهي کالاي ته لنجي با در نظر گرفتن معيشت ملوانان ضروري است.
وي اضافه کرد: رونق اقتصادي مناطق مرزي و ساحلي در اولويت برنامه‌ها قرار دارد که در اين ارتباط نياز است به اين مناطق بويژه معيشت ملوانان آن توجه ويژه شود.
خدري ادامه داد: با توجه به اهميت کالاي ته لنجي براي مردم مرز نشين بويژه ساحل نشينان استان بوشهر که از زمان اجراي آئين نامه ساماندهي ته لنجي مشکل بزرگي گريبانگير آنها شده معضل ته لنجي بايد با قيد فوريت و با در نظر گرفتن معاش ملوانان و لنجداران حل شود.
پيش از اين مصوبه ميزان قانوني و اسمي کالاي همراه ملوان در هر سفر براي يک ملوان 40 ميليون ريال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسيار فراتر از اين ميزان کالاي خارجي در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکي در قالب ته لنجي وارد مي کردند.
با اجراي مصوبه ساماندهي ته لنجي اگرچه اين ميزان بطور قانوني براي هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولي با توجه به اينکه مصوبه جديد بصورت دقيق و با نظارت اجرا مي شود و ملوانان براي واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 ميليون ريال مي توانند کالا وارد کنند و از واردات بيشتر آنها جلوگيري مي شود، ناراضي هستند.
يکي از مزيت هاي مصوبه ته لنجي فراهم شدن امکان جابه جايي اين کالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهاي شوتي ( خودروهاي سوراي تندرو که کالاي قاچاق حمل مي کنند و باعث حوادث زيادي در جاده ها مي شوند) از سطح جاده هاي اين استان است.
ملوانان و صاحبان شناورهاي باري و سفاري مي گويند: ميزان کالاي همراه ملوان تعيين شده براي هر ملوان در هر سفر دريايي کفاف هزينه هاي رفت و برگشت شناورها را نمي دهد و با اين شرايط تداوم فعاليت آنها در اين حوزه غير قابل توجيه شده است.
اما باتوجه به اينکه ملوانان از سواد و مهارت لازم براي ورود به ديگر حوزه هاي کاري برخوردار نيستند بيکاري مي تواند تامين اقتصاد خانواده هاي آنها را به چالشي بزرگ روبرو کند به همين دليل مسئولان بايد در اين زمينه چاره انديشي کنند.
بيش از 2 هزار شناور سفاري و باري در استان بوشهر فعاليت و هرکدام از اين لنج‌ها بين 6 تا 8 ملوان دارند و بيش از 12 هزار نفر بطور مستقيم در شناورها مشغول کار هستند.
35 تا 40 هزار نفر نيز در بازار شهرهاي ساحلي از طريق خريد و فروش کالاي ته لنجي فعاليت مي کنند که با احتساب خانواده هاي ملوانان و بازاريان حدود 160 هزار نفر از جمعيت استان از طريق واردات کالاي ته لنجي امرار معاش مي کنند.
بتازگي برخي ملوانان اعلام کرده اند که تخليه شناورهاي سفاري و باري در اسکله هاي بندرهاي استان بوشهر به دليل نامعلوم انجام نمي شود که مسئولان گمرک دليل آن را قانع نشدن صاحبان شناورها براي تخليه کالا طبق مصوبه جديد ته لنجي عنوان مي کنند.
در ماه هاي اخير با کاهش تخليه و سفرهاي دريايي شناورهاي باري در استان بوشهر ميزان کالاهاي همراه ملوان در بازار اين استان کاهش و قيمت آنها افزايش 30 تا 40 درصدي داشته است که اين مشکل علاوه بر ملوانان، صاحبان شناورها و فعالان بازاري مرتبط با کالاي ته لنجي معيشت همه ساحل نشينان را تحت تاثير قرار داده است.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهرياري** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲

وی در تشریح عملکرد پلیس امنیت اقتصادی در کشف پرونده‌های سازمان یافته و کلان، گفت: در این حوزه در مجموعه شاهد رشد ۶۸ درصدی پرونده‌های تشکیل شده در سال ۱۴۰۲ در مقایسه بامدت مشابه سال قبل آن هستیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه بیشتر تمرکز پلیس امنیت اقتصادی بر روی پرونده‌های کلان و سازمان یافته است، گفت: در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش چهار درصدی دستگیری متهمان جرائم اقتصادی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ هستیم.

رحیمی در تشریح عملکرد یکساله پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۲ با اجرای طرح‌های سراسری، منطقه‌ای و استانی خود در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز تعداد ۴۶۲ فقره پرونده کلان، ملی و مهم را با ارزش بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان تشکیل داد که در این زمینه شاهد افزایش ۱۱۸ درصدی عملکرد این پلیس در مقایسه با سال ۱۴۰۱ هستیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا به رشد ۹ درصدی تشکیل پرونده در راستای مبارزه با قاچاقچیان کالا و ارز نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۲ درصدی توقیف خودروهای قاچاق بر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن هستیم.

رشد ۴۸ درصدی توقیف خودروهای شوتی در سال ۱۴۰۲

رحیمی با اشاره به رشد ۴۸ درصدی توقیف خودروهای شوتی نیز گفت: طرح مقابله و مبارزه با خودروهای قاچاق بر معروف به خودروهای شوتی به‌ صورت مستمر در دستورکار پلیس امنیت اقتصادی فراجا در سراسر کشور قراردارد.

وی در تشریح عملکرد معاونت امنیت اقتصاد دیجیتال پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز گفت: بر اساس تدابیر راهبردی و خط مشی‌های ابلاغی و همچنین رصد و تحلیل وضعیت اقتصادی کشور در برهه های مختلف با اقدامات مشترک اطلاعاتی و عملیاتی تلاش کردیم که اجازه جولان و فعالیت مجرمان در این فضا را سلب کنیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: در  سال ۱۴۰۲ ارزش  پرونده های کلان، ملی، مهم و سازمان یافته معاونت امنیت اقتصاد دیجیتال پلیس امنیت اقتصادی فراجا نسبت به مدت مشابه سال گذشته صد درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرونده های تشکیل شده از طریق رصد سامانه های در اختیار و فضای مجازی در این سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از رشد  ۱۰۰ درصد ی برخوردار است، بیان داشت:۵۶ هزار مورد محموله‌های تجاری در سال ۱۴۰۲ به صورت سامانه ای کنترل و مورد بررسی قرار گرفته است که این رقم رشد ۱۰۰ درصدی در مقایسه با سال قبل خود را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • سهم دشتستان از رتبه‌های برتر کنکور افزایش یابد
  • نظر مجلس درباره اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبه افزایش حقوق؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خرداد
  • ورود دوباره مجلس به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • رسیدن علیرضا سرلک به المپیک با فرمول تکراری
  • افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲
  • تعداد پایگاه‌های امداد دریایی در استان بوشهر باید افزایش یابد
  • شورای نگهبان نسبت به مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایرادی نداشت
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد