Web Analytics Made Easy - Statcounter

هجوم پرندگان مهاجر به تالاب سدمیل مغان در نقطه صفر مرزی کشورمان با جمهوری آذربایجان چشم هر رهگذری را به خود جذب می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ارس تبار،با آغاز فصل سرما همه ساله بیش از 10هزار قطعه پرنده مهاجر از نیمکره شمالی به ویژه سیبری وارد تالاب‌ سدمیل مغان در اصلاندوز می شوند که این امر بستر خوب برای توسعه گردشگری در این منطقه است اما متاسفانه مدتهاست که تفرجگاه ساحلی تالاب در هاله ای از ابهام قرار گرفته و مغفول مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جایی که باید از ظرفیت خوب مهاجرت پرندگان و نیز ورود آنها به تالاب‌ در راستای طبیعت‌گردی و گردشگری در سطح استان اردبیل و مغان استفاده کرد، اما مسئولان در این باره همچنان اقدامی نمی کنند.

با توجه به نیاز انسان ها به تفریح و گردش و بخشی از اوقات روزمره انسان جهت تفریح و استراحت در دنیای امروزی احداث و ایجاد و سرمایه گذاری در طرح گردشگری یکی از پرسود ترین بخشهای اقتصادی امروزی است و در این بین نیاز شهر اصلاندوز به ایجاد پارک و فضای سبز و شهربازی و تفرجگاه بدلیل تردد و جذب جمعیت گردشگر از نقاط مختلف کشور و شهرهای منطقه جهت میل به گردشگری در طبیعت زیبای ارس و حجم گسترده مراجعان به منطقه جهت تفریح و گردشگری ضروری بنظر می رسد.

سالانه تعدادی از این پرندگان به تالاب های مختلف ایران مهاجرت می کنند که خوشبختانه تعدادی هم وارد استان اردبیل شده و تالاب سدمیل مغان اصلاندوز و مزارع کشاورزی شهرستان پارس آباد را جهت زمستان گذرانی و تغذیه انتخاب می کنند.

سال گذشته شاهد ورود غازهای پیشانی سفید کوچک به تالاب سدمیل مغان نیز بودیم این گروه جزو پرندگان حمایت شده است و در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت قرار دارد، توسط کارشناسان بین المللی و داخلی مورد پایش جدی قرار دارد.

وجود گونه های مختلف پرندگان مهاجر اعم از قوی فریاد کش و گنگ،انواع مرغابی ها ،باکلان ،پلیکان ،چنگر،خوتکا،آنفوت ،تنجه و غیره که ازشمال جغرافیایی کره زمین و سیبری به این منطقه مهاجرت کردند،موجب چشم نواز شدن وزیبایی طبیعت این سد شده است.

علت مهاجرت این پرندگان به تالاب سدمیل اصلاندوز و کناره رود ارس وجود منابع غذایی غنی و هوای مساعد و امنیت منطقه بوده که این پرندگان تا آخر زمستان در منطقه اصلاندوز حضور خواهند داشت.

امید است شهرداری اصلاندوز و مسئولان مربوط با تدابیر ویژه و جدی به مطالبات مردم در این زمینه پاسخگو باشند. چرا که احداث تفرجگاه ساحلی در کنار تالاب سدمیل مغان علاوه بر درآمدزایی برای بیکاران منطقه ،شهروندان و گردشگران بتوانند اوقات خوشی در کنار خانواده خود در فضایی سالم و خانوادگی سپری کنند.

تالاب سدمیل مغان در سه کیلومتری در غرب اصلاندوز واقع شده و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۸۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس اداره تالابهای محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است، ادامه داد: این تالاب طی سال گذشته پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

لیدا شجاعی فر، ۶ اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی شهرستان نقده در جمع خبرنگاران افزود: این تالاب از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان است که تالابهای سولدوز، آق قلعه(شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان... به ترتیب در رتبه های بعدی تالابهای شهرستان نقده از نظر وسعت قرار دارند. 

وی با بیان اینکه تالاب درگه سنگی بیشترین حجم آب را در بین تالابهای فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی درگه سنگی با بیش از 600 هکتار که در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده واقع شده از اواخر آذر ماه سال گذشته آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب داخل تالاب رها شده است.

شجاعی فر با بیان اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: طی سالهای گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود. 

وی اظهار کرد: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

شجاعی فر خاطر نشان کرد: چنگر، مرغابی ها،اردک سرسفید،میش مرغ و فلامینگوها از پرندگان شاخص این تالاب هستند؛ همچنین در طول فصول بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری است. 

رئیس اداره تالابهای محیط زیست استان گفت: پوشش گیاهی عمده این تالاب شامل بیشه زار، انبوه گز، نی و جگن و گیاهان مرتعی است همچنین پوشش گیاهی بخش قابل توجه بخش جنوبی تالاب، تنوع و کثرت فیتوپلانکتون‌ها و گونه‌های جانوری بی مهرگان در آب این تالاب نظیر انواع بنتوزها و زنو پلانکتون‌ها، زیستگاه بسیار مناسبی را برای پرندگان آبزی و کنار آبزی به وجود آورده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان