Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و مسئول تهیه پرونده چوگان پس از ثبت جهانی این میراث ناملموس ایران، تهیه آن را دارای مراحل سخت و پیچیده توصیف کرد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر، مسئول تهیه پرونده چوگان که در کارنامه خود مدیریت 5 پرونده ثبت جهانی از مجموع 11 پرونده ثبت شده ایران را دارد، درباره مراحل تهیه پرونده چوگان و نقش دستگاه‌ها گفت: تهیه پرونده به عهده گروه‌های غیردولتی و افراد خاص مانند اجراکنندگان و حاملان چوگان بوده است و دستگاه‌های دولتی در انتهای کار وارد شده و نقش جنبی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته او، حتی هزینه‌های اصلی تهیه پرونده سنگین چوگان از سوی حمزه ایلخانی‌زاده، کارآفرین و رئیس باشگاه چوگان البرز و چند نفر از داوطلبان پرداخت شده است.
رضوانفر با اشاره به مراحل بسیار سخت و پیچیده تهیه پرونده چوگان که نزدیک به 3 سال از 92 تا 95 طول کشید، گفت: همه هیات‌های چوگان و انجمن‌های مربوطه، مورد مشورت قرار گرفتند و تقسیم وظایف صورت گرفت تا کار گروهی شکل گیرد.
او افزود: در پرونده چوگان به تفاوت‌ها در اجرا، آموزش و ترویج اعم از بخش بازی چوگان و حوزه موسیقی و روایت‌گری توجه شد تا جامعیت پیدا کند، همچنین گستره چوگان در ادبیات، هنرهای سنتی، اساطیر، هویت جمعی و دیگر حوزه ها با بیان تفاوت‌ها و جلوه‌های مختلف در کشور مستند و ارائه شد.

** گستردگی عناصر مربوط به چوگان
رضوانفر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کار را تعدد و گستردگی عناصر مربوط به چوگان در وجوه مختلف زندگی و فضای کشور دانست.
این عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه اظهار کرد: پرونده چوگان پس از 20 ماه مراحل بررسی و همچنین بر اساس پنج معیار ثبت جهانی، دارای شرایط ثبت، معرفی شد تا در اجلاس کره جنوبی، تصمیم نهایی درباره آن گرفته شود.
او این امر را اتفاقی بسیار ارزشمند دانست چراکه طبق نظر کمیته ارزیاب، ایران جزء 22 کشوری است که پرونده‌اش قابلیت ثبت پیدا کرده و در این میان، 12 پرونده که مربوط به 18 کشور است برگشت خورده است.
رضوانفر که پیش از این ریاست پژوهشکده مردم‌شناسی را عهده‌دار بوده است، در توضیح دلایل قبول شدن چوگان برای معرفی به اجلاس کمیته بین‌الدول گفت: چوگان یک عنصر فرهنگی است که قویا با تاریخ و هویت اجرا کنندگان آن مرتبط است، این عنصر به صورت گسترده‌ای در ادبیات، نقالی، قصه‌گویی، ضرب المثل‌ها، نقاشی مینیاتور، صنایع‌دستی و تزیینات معماری حضور داشته و جزء با ارزشی از جهان بینی و سمبلیسم اجرا کنندگان آن است.
او افزود: چوگان به‌عنوان عنصری که سلامتی روح و جسم را به همراه دارد دارای ارزشهای متنوعی از جمله هویت و شأن اجتماعی چوگان به عنوان یک بازی فاخر، ایجاد ارتباط میان طبیعت، انسان و اسب خصوصا در پاسخ به نیاز بشر شهرنشین است.
عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: مفرح بودن و کارکردهای شادی‌آفرین بازی و هنرهای جنبی آن و همچنین ایجاد حس تعلق اجراکنندگان به یک جامعه و تاریخ، همچنین حضور زن و مرد و اعضای خانواده و ایجاد روابط بین نسلی در یک رقابت سالم و چندین خصوصیت ارزشمند دیگر را از ارزش‌های چوگان دانست.
به گزارش ایرنا در دوازدهمین نشست کمیته بین‌الدول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که پنجشنبه گذشته، 16 آذرماه در کره جنوبی برگزار شد، «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه» به نام ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
فراهنگ**3079**1055
دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۴۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده یک تهیه‌کننده برای از سرگیری کنسرت‌ها در خوزستان

به گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید برگزاری کنسرت‌های پاپ در استان خوزستان از شامگاه روز جمعه هفتم اردیبهشت با برگزاری کنسرت مجید رضوی در سینما فردوسی اهواز پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

ابن خواننده با اجرای بیش از ۲۰ قطعه در این کنسرت، شب ویژه‌ای را برای دوستدارانش ساخت و در اواسط کنسرت نیز رو به حاضران در سالن گفت: اهواز و خوزستان جزو بهترین مردمان ایران هستند که در فضای فرهنگ و هنر کارنامه‌ای درخشان دارند. امیدوارم با همکاری مسؤولین، سالن‌های در خور شان این مردم برای کنسرت ساخته شود.

حمزه صحرایی تهیه کننده کنسرت مجید رضوی در اهواز درباره آغاز مجدد روند برگزاری کنسرت در این استان گفت: مقوله کنسرت در خوزستان پس از اتفاقات کنسرت «سیروان خسروی» که من تهیه‌کننده آن اجرا هم بودم، به مشکلاتی خورد که با تدبیر مدیران فرهنگی استان بالاخره تصمیم بر این شد که بار دیگر شاهد برگزاری کنسرت در استان باشیم. تلاش و همدلی مدیران فرهنگی استان و فعالان و تهیه‌کننده‌های موسیقی باعث شده که ما با اطمینان در این حوزه فعالیت‌های‌مان را از سر بگیریم و قطعا دیگر ماجراهای کنسرت «سیروان خسروی» تکرار نخواهد شد.

صحرایی افزود: برنامه‌ریزی‌های فراوانی برای برگزاری کنسرت در خوزستان صورت گرفته که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد و بی‌شک استان خوزستان که دارای پیشینه‌ای فرهنگی و هنری در همه این سالها بوده، برای ادامه روند کاری در سال پیش رو، کارنامه‌ای پربار را به همکاری مدیران ارشاد در استان تجربه خواهد کرد.

کنسرت مجید رضوی در اهواز به مدیریت حمیدرضا خجندی در اهواز برگزار شد. این در حالی است که طی هفته‌های آینده چهره‌هایی چون معین زد، سهراب پاکزاد، حامیم در این استان روی صحنه خواهند رفت.

کد خبر 6090019 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • وعده یک تهیه‌کننده برای از سرگیری کنسرت‌ها در خوزستان
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود