Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین گفت : به دلیل عدم ورود آب به تالاب فصلی بندعلیخان و کاهش شدید نزولات جوی ، این تالاب خشک شده و تا کنون هیچ پرنده ای برای زمستان گذرانی به این منطقه از ورامین کوچ نکرده اند.

منصور گل محمدی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : تالاب فصلی بندعلیخان ، مهمترین زیست بوم استان تهران محسوب می شود که در سال های پرآبی ، صدها هزار پرنده آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی به آن کوچ می کردند ولی در سال های اخیر به دلیل کاهش میزان بارش نزولات جوی و ورودی آب رودخانه های شور و شیرین ، این تالاب خشک شده و پرنده ای نیز به این منطقه کوچ نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: امسال نیز این تالاب با کاهش شدید ورودی آب مواجه و عملا خشک شده است بنابراین نباید انتظار داشت که پرنده ای برای زمستان گذرانی به آن کوچ کند و به غیر حدود یک هزار قطعه اردکی که در حاشیه رودخانه شور و شیرین و مناطقی که اندکی آب انباشته شده حضور دارند ، پرنده دیگری در منطقه یافت نمی شود.
گل محمدی تصریح کرد: با خشک شدن این تالاب که سد مستحکمی در برابر پیشروی کویر محسوب می شود ، مشکلات عدیده ای برای مناطق جنوبی استان تهران از جمله هجوم ریزگردها و پیشروی کویر به وجود می آید ضمن این که با تغییر عادت کوچ پرندگان ، در سال های آینده این منطقه دیگر شاهد پرنده مهاجر نمی باشد.
وی با اشاره به اجرای طرح سرشماری حیات وحش مناطق حفاظت شده شهرستان ورامین گفت : با اجرای این طرح در مناطق حفاظت شده ، بیش از 350 رأس از وحوش شامل کل ، بز و قوچ مشاهده و سرشماری شد.
وی گفت: تعداد وحوش در این منطقه نسبت به سال گذشته تغییر نداشته است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین تأکید کرد: شکار هر نوع پرنده در مناطق مختلف شهرستان ورامین ممنوع بوده و متخلفین به مراجع قضایی ارجاع داده می شوند.
تالاب بندعلیخان با وسعتی بالغ بر 25 هزار هکتار ، در 35 کیلومتری جنوب ورامین واقع شده و در سال های پر آبی و از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی بود که از کشورهای شمال ایران و مناطق سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه کوچ می کردند.
این پرندگان شامل مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و نیز پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و تعداد کمی فلامینگو، درنا و قو بود که زمستان را در این منطقه سپری می کردند ولی کاهش بارش های اخیر در منطقه باعث شد تا این تالاب خشک شده و پرندگان به آن مهاجرت نکنند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بدو ورود به یاسوج در جمع خبرنگاران در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند می‌ستایم از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.

وی اظهار کرد: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود، موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم.

جذب نخبگان به صورت مستقیم به عنوان هیات علمی

زلفی‌گل تصریح کرد: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه ها معرفی می شوند.

وی ادامه داد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه های کنکور بورسیه می شوند بخصوص المپیادی ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می شوند.

وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است.

زلفی‌گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه‌ های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند.

وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحدهای صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.

کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما...

وزیر علوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد. براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دو بار کنکور برگزار می‌شود. الحمدالله روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور پنج زیرنظام مختلف بودیم.

زلفی‌گل افزود: در یک منطقه‌ای که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود، کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.

وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیأت مرتبط خود معرفی می شوند.

کد خبر 847357 منبع: ایسنا برچسب‌ها سيل محمدعلی زلفی‌گل - وزير علوم خبر مهم کنکور وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان سنجش آموزش کشور آزمون کارشناسی

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم